Elisan yt-neuvottelut

  • 21 helmikuu 2019
  • 3 kommenttia
  • 2418 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Elisa potkii jengii pihalle et saadaan pomoille lisää rahaa vai mikä on homman nimi? Kertokaas muutki oma mielipiteenne asiasta.

https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/elisa-aloitti-viidet-yt-neuvottelut-koskevat-585-tyontekijaa-6759029

3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
YT-neuvottelut ovat toisinaan tarpeen myös menestyvissä yrityksissä kun prosesseja pitää kehittää. Ikävä kyllä näissä on aina se riski, että joku menettää työpaikkansa. Vähentämistarve ilmoitetaan henkilötyövuosissa ja sen avulla lasketaan se, kuinka paljon henkilöstöä joudutaan vähentämään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita suoraan sitä, että ilmoitettu määrä henkilöitä saisi lopputilin.

Henkilötyövuosissa voidaan säästää esim. tiputtamalla kokoaikaisia työntekijöitä osa-aikaisiksi, jolloin työnantajalla on parempi mahdollisuus säännöstellä työvoimatarvetta. Yleensä myös määräaikaisten työntekijöiden työsuhteita ei näissä tapauksissa jatketa. Jo pelkästään näillä toimenpiteillä saatetaan saada useiden henkilötyövuosien säästö ja täten irtisanottavien henkilöiden määrä voi laskea merkittävästi.

Myös päällekkäisiä toimintoja / tehtäviä voidaan yhdistellä. Tässä on kuitenkin jo suurempi riski siihen, että joku joutuu luopumaan työpaikastaan, ellei ko. henkilöä voida sijoittaa muihin tehtäviin yrityksessä. Ja tuo uudelleen sijoitus on aina se, mikä työnantajan täytyy selvittää ensimmäisenä ennen kuin irtisanomisiin voidaan lähteä.

Toimintojen tehostamisessa on aina taustalla se, että kuluja pitää saada alas ja sitä kautta parempaa tulosta.

Minusta YT-neuvotteluista tehdään toisinaan hirveä mörkö. Onhan se toki ikävää, jos joku menettää työpaikkansa. Voimia niille, jotka ovat näiden "kehitystoimenpiteiden" piirissä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Hei.

En voi ymmärtää tätä suuntaa.

Toki toimintaa saa tehostaa, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että henkilöstöä lähtee. Jo nyt olen pettynyt OmaYhteisöön, koska moderaattorit ja muut elisalaiset viettävät enemmistön "someajastaan" jossain Facebookissa ja Twitterissä. Ennen tämä yhteisö oli lähes täydellinen palvelukanava, nyt se työ on ulkoistettu muille käyttäjille. Harvoin enää mode vastaa ensimmäisenä mihinkään, kuten ennen vanhaan. Tämä on harmi, eikä saa huonontua.

Tulevaisuudessa, valitettavasti, asiakaspalvelua tullaan korvaamaan itsepalvelulla tai roboteilla. Esim. S-Pankin Chatissa jo nyt robotti vastaa ensimmäisenä, enkä tiedä kuinka päästä siitä oikeaan palveluun. Sitä ei enää ole. Toivottavasti Elisa ei korvaa jäljellä olevaa henkilöstöä roboteilla tai suurenevalla määrällä itsepalvelua liittymäasioissa.

Liittymien hinnat, ja avausmaksut, Elisalla ovat nousseet viime aikoina ja luulisi, että tuosta olisi varaa tuoda kahvipaketti asiakkaille kerran vuodessa. Mutta mitäpä näitä muistamaan, kun on osakkeenomistajat, joille antaa! Tuntuu, että Elisa on mennyt huonommaksi.

Netti kyllä toimii ja on Elisalla hyvä 4G-verkko, mutta jos työntekijöitä irtisanotaan tehostamisen merkeissä, niin en todellakaan tykkää ja ihmettelen tätä meininkiä Elisaa käyttävänä.

Nyt soi Noisecontrollers - See The Light (Edit).


Vähän menee asian vierestä, mutta kevään ja kesän aikana meille tulee rutkasti lisää elisalaisia tänne someen eli toivottavasti saataisiin tätäkin foorumia uudelleen aktivoitua ja silti käsipareja näppikselle riittäisi myös Facebookiin, Twitteriin ja muihinkin kanaviin 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

En voi ymmärtää tätä suuntaa.

Toki toimintaa saa tehostaa, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että henkilöstöä lähtee. Jo nyt olen pettynyt OmaYhteisöön, koska moderaattorit ja muut elisalaiset viettävät enemmistön "someajastaan" jossain Facebookissa ja Twitterissä. Ennen tämä yhteisö oli lähes täydellinen palvelukanava, nyt se työ on ulkoistettu muille käyttäjille. Harvoin enää mode vastaa ensimmäisenä mihinkään, kuten ennen vanhaan. Tämä on harmi, eikä saa huonontua.

Tulevaisuudessa, valitettavasti, asiakaspalvelua tullaan korvaamaan itsepalvelulla tai roboteilla. Esim. S-Pankin Chatissa jo nyt robotti vastaa ensimmäisenä, enkä tiedä kuinka päästä siitä oikeaan palveluun. Sitä ei enää ole. Toivottavasti Elisa ei korvaa jäljellä olevaa henkilöstöä roboteilla tai suurenevalla määrällä itsepalvelua liittymäasioissa.

Liittymien hinnat, ja avausmaksut, Elisalla ovat nousseet viime aikoina ja luulisi, että tuosta olisi varaa tuoda kahvipaketti asiakkaille kerran vuodessa. Mutta mitäpä näitä muistamaan, kun on osakkeenomistajat, joille antaa! Tuntuu, että Elisa on mennyt huonommaksi.

Netti kyllä toimii ja on Elisalla hyvä 4G-verkko, mutta jos työntekijöitä irtisanotaan tehostamisen merkeissä, niin en todellakaan tykkää ja ihmettelen tätä meininkiä Elisaa käyttävänä.

Nyt soi Noisecontrollers - See The Light (Edit).

Osallistu keskusteluun