Kysymys

Galaxy Note 2 akun kulutus

  • 21 maaliskuu 2014
  • 3 kommenttia
  • 3129 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Moi

Huomasin viikko tai pari sitten että Note 2:n akku hupenee liiankin nopeasti ja samalla latausaika on alkanut venymään. Eilen taas testasin kauanko kestää akun lataaminen täyteen puhelimen ollessa sammuneena ja siinä meni 5h 45min. Irrotin laturin piuhan ja käynnistin puhelimen ja annoin olla yön yli ja aamulla n.10h jälkeen vilkaisin niin varausta oli jäljellä 54% ..siis en ole tehnyt mitään muuta puhelimella kuin käynnistänyt sen. Akun käyttötiedoista ilmenee että Android-käyttöjärjestelmä olisi syönyt akusta 62%.

3 kertaa olen palauttanut tehdasasetukset ja kiesin kautta kerran asentanut järjestelmän kokonaan uudelleen ja ei tunnu auttavan. Googletin asiasta ja usealla muullakin on akun syönti alkanut android 4.3 myötä, paitsi että itsellä tuo käyttis on ollut jo jonkin aikaa ja akun hupeneminen alkoi vasta äskettäin. Veikkailivat foorumeilla että päivityksessä, samsung knoxissa tai googlen palveluissa olisi jotain häikkää. Mutta jos latausaikaa ajattelee niin puhelin on sammuneena ja käyttiksen ei pitäisi vaikuttaa(?).

Tapana on ollut aina kuluttaa akku loppuun ja ladata täyteen asti. Puhelin on vuoden vanha ja on 4G mallia (GT-N7105) ja käyttiksenä siis android 4.3 Jellybean.

Onko kellään korjausehdotusta vai pitäisikö luuri viedä huoltoon kun takuuaikaakin on vielä jäljellä?

3 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Oletko käynyt ohjelmapuolta läpi, eihän siellä mitään pikaviestin-juttua ole tulilla nyt joka käynnistyisi aina uudellenkäynnistyksen jälkeen? Whatsappit tai muut?

Kokeilepa muuten että tippuuko samalla tavalla jos poistat mobiilidatan käytöstä yön ajaksi? Tai GPS-puolen?

Jos ei muuta ole, niin ehkä se voisi olla huollon paikka...
Käyttäjätaso 1
Noniin kerron vähän miten kävi…

Itsestäni sen verran että korjailen puhelimia kotona huvikseni, tilaan varaosia ja flashaan rommeja luureihin yms. Koulutusta on takana ja olen tee-se-itse nörtti kaiken suhteen.

Vein puhelimen huoltoon saunalahden liikkeeseen (elisashopit?) ja kirjottelin puolen A4 verran vikaselostetta ettei mitään unohtuisi mainita. Asiakaspalvelija otti liitteeksi kirjoittamani lapun ja selvensin vielä muutamalla sanalla. Minua palveleva nainen alkoi neuvomaan minua hieman ylimielisesti puhelimen käyttötavasta ja että se voisi johtua siitä, olin eri mieltä mutta asiakaspalvelijan olemus kertoi hän on tiskin takana ja "ammattilainen".

Huollon aikana sain tiedotteen joka meni näin:

“Latausliitin vaihdettu,laitteen ohjelmisto päivitetty uusimpaan versioon.Huom!!! Jatkosssa varmistakaa että latausliitimeen ei pääsisi likaa/pölyä! Ajoittaisiin häiriöihin saattaa auttaa laitteen sammuttaminen ja akun hetkellinen irroitus. Varmuuskopion palauttamista emme suosittele. Mahdollisen muistikortin alustaminen on suotavaa. Ajoittainen vika voi johtua viallisesta muistikortista/asennetusta ohjelmistosta. Toiminta-ajat riippuvat käytettävästä radiotekniikasta, palveluntarjoajan verkkoasetuksista ja laitteen käyttötavasta. Vika voi olla akussa, mutta akulla vain 6kk. takuuta.”

Kirjotin lapulle että olen tehnyt usean tehdasasetuksen palautuksen lisäksi hardresetin sekä asentanut uusimman käyttiksen kiesin kautta uudelleen ja he muka korjasivat laitteen pelkästään asentamalla uusimman ohjelmiston uudelleen. SIIS MITÄ!? Eikö huolto lue vikaselostetta? Muutenkin irroitan akun väliajoin, en palauttele varmuuskopiota ja osaan optimoida puhelinta virrankulutuksen suhteen.

Puhelinta noudettaessa juttelin asiakaspalvelijalle hymyillen että tuon kohta puhelimen takaisin koska luulen että se ei tullut kuntoon ja akussa ei voi olla vikaa. Tätä AP ihmetteli ja innostui vielä etsimään akusta ulkoisia vikoja joita ei löytynyt, hän kertoi että jotkin akut ovat pullistuneet käyttökelvottomiksi. Mainitsin että itselläni on ollut muutama tällainen akku ja ymmärrän mitä hän tarkoittaa mutta tämä ei ole sellainen. AP olemus oli taas hieman ylimielinen koska annoin oman mielipiteeni. AP löi akun takaisin luuriin ja takakannen paineli kiinni siten että painoi väkisin sen puolen joka pitäisi ensimmäisenä laittaa ettei pinnit rikkoontuisi. Vähän edes ammattimaisuutta ettei rikota asiakkaan laitetta (Olen melko pikkutarkka).

Kotona totesin arvailuni oikeaksi, puhelin syö virtaa edelleen. Ajattelin tehdä perusteellisen kokeilun että mistä tämä johtuisi. Ensimmäisenä resetoin puhelimen asentamatta sovelluksia ja muuttamatta asetuksia, poistin ainoastaan käytöstä gps, bt, wifi, synkronoinnin ja mobiilinetin. Näytti lupaavalta muutaman tunnin ajan ja illalla päätin kytkeä mobiilinetin päälle joka kulutti yön aikana n.5%. Seuraavana iltana oli wifi:n vuoro ja kulutus oli 40% luokkaa joka on aivan liikaa huomioon ottaen lähtökohdan. Tein vielä muita kokeiluja ja se vahvisti että wifi syö akun lähes puoleen yön jälkeen. Meidän asunnossa on huonot kentät ja mobiilidata hakee kokoajan parempaa kenttää joka kuluttaa akkua jolloin kun saatavilla on vahva wifi signaali kuluttaa se vähemmän akkua kuin mobiilidata.

“Latausliitin vaihdettu” (huom. latausliittimessä ei ollut pölyä/likaa että se olisi siitä johtunut). Latausliittimen vaihto ei vaikuttanut lataamiseen ja testasin itse paljonko laturi antaa kaapelin päähän ja se oli 0.7A kun sen pitäisi olla Note 2:lla n.1.6A (laturi antaa 2A). Noh kaapelin vaihdolla korjaantui ja jos huollon omien sanojen mukaan “laite lähetetään tarkastettavaksi ja huollettavaksi”, tarkastaessa olisivat tämän luultavasti huomanneet.

Tänä aikana kerkesin tilaamaan uuden akun ja telakan jotta voin testata akun, mutta tästä koitui vain ylimääräisiä menoja kun eivät viitsineet huollossa testata onko akussa vika.

Puhelin taas huoltoon ja väänsin taas puoli A4:sta vikaselosteeksi jos huolto keksisi jotain parempaa tällä kertaa, heillä kun tuntuu olevan nopeus tärkeämpää kuin että korjaavat laitteen ja testaavat toimivuuden. Tällä kertaa asiakaspalvelija hymyili ja kehui “onpas sinulla tarkat selosteet” positiivisessa mielessä eikä alkanut neuvomaan kuinka puhelinta käytetään oikealla tavalla.

Huh, tulipa tekstiä :D

Huom. Tämä on vain minun mielipiteeni ja havaintoni.
Käyttäjätaso 1
...Jatkoa

Puhelin tuli huollosta ja huoltoseloste meni näin:

"Asiakkaan ilmoittamaa ongelmaa emme saaneet testeissämme esiintymään. Ollut päivänajan testissä, OK"

Ainoa mikä kotona ja huollossa on toisin on modeemi/reititin. Kävin purkin asetukset kertaalleen läpi vaikkakin niissä ei mielestäni ollut vikaa koska avokkini Galaxy S3 toimii samoilla verkkoasetuksilla kuin Note 2 ja kestää helposti kauemmin wifi:ssä sitä ihmeellisempää on että huollonajan puhelimena käytin Galaxy Xcoveria joka myös kestää kauemmin.

Puhelin siis edelleen kuluttaa Wifi:ssä (näytön ollessa pimeänä) suunnattoman paljon virtaa ja huollossa eivät tehneet mitään. Ajattelin odottaa uudempaa android 4.4 päivitystä jonka pitäisi rantautua suomeen huhtikuun puolestavälistä toukokuun alkuun mennessä. Muuten asian suhteen olen melko kädetön..

Osallistu keskusteluun