Vastattu

Kattaako takuu akkuongelmat?

  • 11 kesäkuu 2018
  • 10 kommenttia
  • 1010 katselukerrat

Ollut elisalta ostettu samsung galaxy s6 nyt noin puolitoista vuotta ja veikkaisin että akku alkaa hyytyä. Puhelin alkanut sammua vaikka akkuu näyttä että olis viellä 80-90% jäljellä ja kun käynnistää uudestaan näyttää että on 0%. Kattaako takuu huollon vai kannattaako vain itse vaihtaa akku
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Jopeti 11 kesäkuu 2018, 10:38

Moikka Laasti!
Tervetuloa Palstalle! Samsung matkapuhelimien ja tablettien akulla on 6 kk:n takuu joten se ei valitettavasti ole enään voimassa.
Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hankala mennä sanomaan, kun ei tiedä vian todellista aiheuttajaa. Kannattaa tuo kuitenkin huollossa käyttää. Mikäli vika on akussa, ei se välttämättä mene enää takuuseen.
Käyttäjätaso 2
Moikka Laasti!
Tervetuloa Palstalle! Samsung matkapuhelimien ja tablettien akulla on 6 kk:n takuu joten se ei valitettavasti ole enään voimassa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Jos laitteessa ei ole irrotettavaa akkua, niin takuu akulla on voimassa puhelimen takuuajan, joka on tavallisesti kaksi vuotta. Epäselvissä tilanteissa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Mikäli akku on irrotettava, on takuu kuusi kuukautta.

Nettitietojen mukaan S6:ssa ei ole irrotettavaa akkua, joten takuu akulle on edelleen voimassa.

Mukavaa maanantaita!
Käyttäjätaso 7
Nettitietojen mukaan S6:ssa ei ole irrotettavaa akkua, joten takuu akulle on edelleen voimassa.

Samsungin tukisivujen mukaan akun takuu on 12kk. Tuskin Elisa on sitä pidentänyt omaan laskuunsa.

https://www.samsung.com/fi/support/warranty/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Nettitietojen mukaan S6:ssa ei ole irrotettavaa akkua, joten takuu akulle on edelleen voimassa.

Samsungin tukisivujen mukaan akun takuu on 12kk. Tuskin Elisa on sitä pidentänyt omaan laskuunsa.

https://www.samsung.com/fi/support/warranty/

Samsungin ja Elisan edustajat voivat sanoa aivan mitä tahansa, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että EU:n ja Suomen lait menevät Elisan ja Samsungin edelle. Näiden mukaan takuu on aina kaksi vuotta ja usein myös pidempään mikäli on syytä olettaa niin. Esim. kallis tuhannen euron puhelin tuskin on sellainen luonteeltaan, jota ostetaan kahdeksi vuodeksi jolloin huoltoa voidaan velvoittaa lakisääteisesti myös kahden vuoden takuun umpeutumisen jälkeen.

Tässä tapauksessa takuu on perusteltu rakenteesta johtuen. Jos et voi vaihtaa akkua itse, kuten useimmat uudet puhelimet, puhelimen takuun on koskettava kokonaisuutta johon akku myös kuuluu. Elisa voi sanoa että takuu on akulla 6 kk, he ovat väärässä.

Lain edessä. Ja asiakas joka jättää toimittamatta laitetta huoltoon, uskoo sokeasti mitä sanotaan.

Kuten sanoin, epäselvissä tapauksessa Elisan tai Samsungin kanssa asia voidaan käsitellä kuluttajaneuvojan kanssa ja jos asiaan ei synny sopua, asia menee kuluttajariitalautakuntaan.

Uskoakseni puhelimista on aika paljon kentältä näyttöä eli kuluttajariitalautakuntaan tuskin on tässä tapauksessa tarvetta, vaan jokin ennakkotapaus jo pakottaa laitetta huoltamaan.

Tästä asiasta voi olla yhteydessä suoraan https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/
Käyttäjätaso 7
Samsungin ja Elisan edustajat voivat sanoa aivan mitä tahansa, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että EU:n ja Suomen lait menevät Elisan ja Samsungin edelle. Näiden mukaan takuu on aina kaksi vuotta ja usein myös pidempään mikäli on syytä olettaa niin. Esim. kallis tuhannen euron puhelin tuskin on sellainen luonteeltaan, jota ostetaan kahdeksi vuodeksi jolloin huoltoa voidaan velvoittaa lakisääteisesti myös kahden vuoden takuun umpeutumisen jälkeen.

Takuu ja virhevastuu ovat eri asioita. Virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu.

Jos takuuajan jälkeen haluaa saada valmistajan/myyjän vastuuseen jostain, pitää pystyä osoittamaan että tuotteessa on virhe.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Samsungin ja Elisan edustajat voivat sanoa aivan mitä tahansa, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että EU:n ja Suomen lait menevät Elisan ja Samsungin edelle. Näiden mukaan takuu on aina kaksi vuotta ja usein myös pidempään mikäli on syytä olettaa niin. Esim. kallis tuhannen euron puhelin tuskin on sellainen luonteeltaan, jota ostetaan kahdeksi vuodeksi jolloin huoltoa voidaan velvoittaa lakisääteisesti myös kahden vuoden takuun umpeutumisen jälkeen.

Takuu ja virhevastuu ovat eri asioita. Virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu.

Jos takuuajan jälkeen haluaa saada valmistajan/myyjän vastuuseen jostain, pitää pystyä osoittamaan että tuotteessa on virhe.


Asiakkaalla on virhe, sillä puhelin sammuilee ja akku kertoo mitä tahansa.

Lisäksi valmistajan täytyy myös osoittaa, että tuotteessa ei ole virhettä, tai että virhe on aiheutunut käyttäjän syystä esim. käytettäessä tuotetta vastoin käyttöohjetta.

Kuluttaja on aina vahvemmalla kuin miljoonia tai biljoonia takova pörssiyritys.
Käyttäjätaso 7
Lisäksi valmistajan täytyy myös osoittaa, että tuotteessa ei ole virhettä, tai että virhe on aiheutunut käyttäjän syystä esim. käytettäessä tuotetta vastoin käyttöohjetta.

Osoitusvelvollisuus riippuu siitä, puhutaanko takuusta vai virhevastuusta. Sinulla menee nämä kaksi asiaa nyt koko ajan sekaisin.

Takuuaikana valmistajan pitää osoittaa, että tuotteessa ei ole virhettä. Takuun loppumisen jälkeen, virhevastuun puitteissa, käyttäjän pitää osoittaa että tuotteessa on virhe.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#2
Käyttäjätaso 2
Suosittelen asioimaan myymälässä näyttämässä vielä tätä puhelinta, sieltä voivat tehdä päätöksen menisikös virhevastuuseen vielä 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Samsungin ja Elisan edustajat voivat sanoa aivan mitä tahansa, tämä ei poista sitä tosiasiaa, että EU:n ja Suomen lait menevät Elisan ja Samsungin edelle. Näiden mukaan takuu on aina kaksi vuotta ja usein myös pidempään mikäli on syytä olettaa niin. Esim. kallis tuhannen euron puhelin tuskin on sellainen luonteeltaan, jota ostetaan kahdeksi vuodeksi jolloin huoltoa voidaan velvoittaa lakisääteisesti myös kahden vuoden takuun umpeutumisen jälkeen.

Takuu ja virhevastuu ovat eri asioita. Virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu.

Jos takuuajan jälkeen haluaa saada valmistajan/myyjän vastuuseen jostain, pitää pystyä osoittamaan että tuotteessa on virhe.


Asiakkaalla on virhe, sillä puhelin sammuilee ja akku kertoo mitä tahansa.

Lisäksi valmistajan täytyy myös osoittaa, että tuotteessa ei ole virhettä, tai että virhe on aiheutunut käyttäjän syystä esim. käytettäessä tuotetta vastoin käyttöohjetta.


Aloittajan tapauksessa joko akussa tai itse puhelimessa on selvästi jokin häikkä, jos akun varaus tippuu uudelleen käynnistyksen yhteydessä lähes täydestä nollaan.

Yleisellä tasolla... Kun "iäkkäämmillä" laitteilla alkaa ilmetä ongelmia akun kestävyyden kanssa, ollaan aina ns. veitsen terällä. Ongelmat voidaan hyvin herkästi tulkita "normaaliksi kulumiseksi", jota laitteen takuu tai edes virhevastuu ei korvaa vaikka kuluttajan mielestä laitteessa tai akussa olisi vikaa.

Tuota mainitsemaasi kahden vuoden "pakollista" takuuaikaa ei ole otettu Suomen lakiin. Tämä todetaan myös tuolla kv36:n laittamassa KKV:n linkissä.
"Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin. Lain perustelujen mukaan on kohtuullista, että myyjä vastaa esimerkiksi ajoneuvossa, rakennusmateriaalissa tai kodinkoneessa alun perin olleesta valmistusvirheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta yli kahden vuoden kuluttua tavaran luovutuksesta. Käytännössä ostajan on sitä vaikeampi osoittaa tavarassa myyjän vastuulla olevaa virhettä, mitä pidempi aika on kulunut myyntihetkestä."

Osallistu keskusteluun