Kysymys

Motorola Razzr Maxx hidastelee

  • 25 marraskuu 2012
  • 19 kommenttia
  • 5023 katselukerrat

Morientes Motorola-osaajat!

Uusi Razzr Maxx handussa viikonlopun ja vaikeuksien kautta ICS-päivitetty, mutta... Upouusi Nopsa-mobiilidata käytössä, vaan kyllä on nihkeää tuo nettiin pääsy ja lataukset. Vanha luuri oli Defy(Motorola) ja laajakaista hitaampi, eli perus, mutta toimi ripeämmin kuin Razzr! Jokin ei siis täsmää. Onko ihmiset hajua, mistä kannattaisi etsiä vikaa? 

19 kommenttia

Piti vielä sanomani, että luurin yläpalkissa on kenttä-symbolin vieressä jatkuvasti pikku r-kirjain. Tarkoittanee "restricted". On siellä paikasta riippumatta, eli missä tahansa liikunkin. Voisi siis ajatella, että katvealueesta ei ole kysymys.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hey there folks!

Ah, taas englanniksi. No nyt tulee suomeksi.

Motorolan RAZR MAXX on hyvä puhelin ja omistan itsekin sellaisen. R ei tarkoita kertomaasi vaan "Roaming". Roaming eli verkkovierailu on sitä, että Saunalahdella ei ole omaa verkkoa eli se vierailee Elisan nopeassa ja kattavassa verkossa nopeimmalla saatavilla olevalla tekniikalla HSDPA-nopeuksiin asti (14,4 Mbit, Motorola RAZR MAXXin maksiminopeus, itse verkko Elisalla pystyy jopa 21 M). Saunalahden asiakkailla on rajaton tiedonsiirto Elisan omassa verkossa Suomessa. Myös puhe ja tekstarit yms. hinnoittellaan hinnastosi mukaisesti (katso sopparista).

Ainakaan itselläni ei ole netti hidas. Lähtisin ensimmäisenä katsomaan vikaa APN-asetuksista. Onhan sinulla nopein data APN:ssä? Joskus WAP-datamääritys aiheuttaa hitaan netin. Lähdetään alkuun kuitenkin kokeilemaan onko meillä oikeat verkkoasetukset.

Mene: Asetukset ->  Lisää... -> Mobiiliverkot -> Verkon valinta -> Varmista, että se on automaattinen, jotta puhelin lukittuu 3G-HSDPA-verkkoon (huonossa kentässä "Vain 3G" voi auttaa). 2G-tiedonsiirto on aina GPRS tai EDGE alueen tekniikasta riippuen. Ne ovat hitaita.

Samassa paikassa kohdassa Tukiasemien nimet varmista, että sinulla on seuraavat APN:t:

Saunalahti DUN - Älä poista sitä, koska ilman tätä ei verkon jakaminen Wifi hotspottina toimi.

Saunalahti NET - Tarvitaan nopeaa nettiä varten.

Saunalahti MMS - MMS-viestien asetukset.

Tässä vaiheessa kannattaa silmäillä NETin asetukset, APN on esim. internet.saunalahti - varmista ettei ole WAPin asetuksia tuolla :)

Mikäli tämä on tehty, käynnistä luuri uudestaan ja katso toimiiko yhtään paremmin, tarvittaessa 3G-verkkoon pakotettuna.

Mikäli ei auta, tarkista sopimuksesi, onko sinulla netti maksiminopeudella, megabitin nopeudella vai vain 512kbps/512kbps. Mitä halvempi mobiililaajakaistan kk-maksu, sitä hitaampi se yleensä on nopeudeltaan. Suosittelen vähintään megabitin nopeutta älypuhelimeen mobiiliyhteydelle.
itoittosai kirjoitti:
. Upouusi Nopsa-mobiilidata käytössä,
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
antero kirjoitti:
itoittosai kirjoitti:
. Upouusi Nopsa-mobiilidata käytössä,
Kyllä, semmosia tilanteita on oikeasti paljon, kun puhelimessa on nopean datan tilalla WAPin asetukset eli netti tulee gprs:nä.

Toki kannattaa myös soittaa vikailmoituksiin tai kokeilla esiintyykö vika myös toisilla alueen käyttäjillä.
Kiitti vinkistä, hpguru.

Olen tosiaan sorkkinut tässä viikonlopun aikana noita APN-asetuksia, kun tukisivuilla kehotettiin tekemään nuo Motorolan asetukset manuaalisesti. Siis poistin kuin poistinkin nuo DUN ja NET kohdat! Nyt kirjoitin ne takaisin, mutta ei auta... Takkuaa, takkuaa. Eli mitähän kaikkea niissä APN- asetuksissa nyt sitten pitääkään olla? Ja tosiaan, mulla on tuo Nopsa-yhteys, eli siitä ei pitäisi olla kiinni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moikka!

Mikäli olet niin sanotusti kaikkesi antanut eli tarkistanut asetukset moneen kertaan, tekisin vikailmoituksen Elisalle. Saunalahden numerosta ja voit soittaa vaikka heti nyt, Vikapalvelu on aina auki. Kysy heiltä ainakin onko alueesi tukiasema ruuhkautunut. Lisäksi toimiiko yhteytesi toisella alueella nopeasti? Jos näin on, vika saattaisi olla alueesi verkon ruuhkaisuudessa. Vikapalvelussa verkonvalvonnasta näkee reaaliaikaiset kuormitustasot, joten he voivat auttaa tarkemmin.

Tarkistathan lisäksi, ettei alueellasi ole juuri nyt häiriöitä osoitteessa www.elisa.fi/hairiokartta

Lisäksi voisit kokeilla käyttää puhelinta lentotilassa tai lataa Open Signal Maps -sovelluksen. Sen kautta voit pakottaa puhelimesi yhdistymään toiseen tukiasemaan, jolloin nopeudet saattavat parantua.

(09) 4243 0456
ma-pe klo 8-19, la klo 10-16.30, häiriöilmoitukset 24/7
Oukkidouk, kiitti. Täytynee soittaa sinne vikapalveluun. Palajan asiaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kannattaa soittaa.

Usein pelkällä tukiaseman uudelleenkäynnistyksellä asia ratkeaa.

Kerro ihmeessä sitten miten asiassa käy.
Moikka, hpguru.

Vikapalvelussa ehdottivat tsekkaamaan, että asetuksissa on 3G-verkko valittuna(valinta on automaattinen) ja että APN:ssä lukee internet.saunalahti(lukee). Muuta apua ei sieltä löydy. Ajattelinkin, kun sanoit, että kaikki Saunalahti, -NET ja -DUN asetukset pitää löytyä, että kun sulta löytyy sama luuri... Olisko siitä kauheasti vaivaa, jos voisit kertoa, miten niiden kunkin kuuluisi olla? Saunalahden tukisivulta löytyy vain: Internet, MMS ja WAP asetukset androidille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moikka,

Tuo DUN on itse asiassa vain Motorolan luureissa, ei ole yleinen APN, jonka pitäisi lisätä muihin luureihin.

Laitan kuvina sinulle, koska pääsee helpommalla monestakin syystä: vähemmän näppäilyvirheitä ja nopeammin pääsee nuo lisäämään. :)

Huom. kun muutat asetuksia alla olevissa paikoissa (katso kuvat), muista käynnistää puhelin uusiksi, jotta asetukset varmasti astuvat voimaan. Lisäksi jos netti ei toimi lainkaan, on hyvä laittaa dataroaming eli verkkovierailuesto pois päältä Motorolassa. Silloin on kuitenkin puhelin hyvä lukita Elisan verkkoon, ettei hypi ulkomaisiin aiheuttaen kallista tiedonsiirtoa (myös Oma Saunalahdesta onnistuu dataeston ulkomaille asettaminen).

Saunalahti DUN

 

Saunalahti MMS

 

 


Saunalahti NET

 

 


 

Mikäli näidenkään jälkeen yhteys ei toimi nopeasti, tarkista, että onko ongelma sama vaikkapa lähikaupassa tai kaupungin keskustassa. Jos yhtä hidas muuallakin, vika voi olla puhelimen asetuksissa, muussa tapauksessa todennäköisesti verkossa.

Suosittelen myös lataamaan ohjelman Speedtest.net Googlen Marketista ja katso millaisia nopeuksia se antaa Elisan verkossa. Näetkö muuten kuuluvuuspalkkien kohdalla mitä? Minulla näkyy HSDPA, joka tarkoittaa jopa 14,4 Mbitiin pystyvää 3G-verkkoa. Mikäli näet E tai G, tarkoittavat ne hitaampia yhteyksiä eli EDGE ja GPRS, tällöin voisi olla paikallaan lukita puhelin 3G-verkkoon ainakin kotiosoitteessasi.

Varmista myös, että datapaketti ja tiedonsiirto verkkovierailussa on yleisesti päällä, Saunalahti käyttää Elisan verkkoa ja Motorola tulkitsee sen verkkovierailuksi vaikkei pitäisi.



Kokeile muuten kohdasta "Verkon valinta" hakea verkot manuaalisesti ja sitten valitse listasta Saunalahti/Elisa. Tämän jälkeen käynnistä vielä kerran luuri uusiksi.

Tiedonsiirto Saunalahden liittymässä Elisa Suomen verkossa on pakettiin kuuluvaa.

Jos näillä ratkeaa, ilmoittele. Jos ei, luultavasti vika on tällöin paikallisessa verkossa, jolloin voit soittaa vikailmoituksiin ja kertoa vaikka että kaikkesi olet tehnyt ja että jotain pitäisi sieltäkin suunnalta tapahtua. 🙂
Wau, kiitti todella paljon vaivannäöstä! Mä tsekkaan nämä ja palajan.
Okei... Tulee H signaalipalkin kanssa, mutta vaihtelee koko ajan 3g:n E:n ja G:n kanssa. Eli aikamoista heittoa. Asetukset on just niinkuin sunkin luurissa näyttää olevan, kiitos vaan kuvista. Jeesas tosi paljon. Ja latasin tosiaan sen Speedtestin ja vaihtelu on aikamoista. Neljän testiä näytti seuraavaa: Pingi alin: 84ms, ylin: 278. Download alin: 455kbps ja ylin 1967. Eli aikamoista heittoa, mutta siis voidaan puhua vissiin hetkellisestä laajakaistasta, heh heh? Upload alin: 74kbps ja ylin: 522. Ei vissiin ihan toivotonta? Pimeimmässä Kalliossa asustellaan, niin että olisko kuitenkin jonkinlainen katvealue? Raportoin lähiaikoina tilanteesta, mutta suurkiitos hpgurulle.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moikka!

Vaikuttaa minusta juurikin tilanteelta, jossa signaali ei jostain syystä kulje esim. kuopassa tukiasemaan nähden tai muu este välissä.

Puhelimesi verkkoheittelyn saa luultavasti vähenemään pakottamalla verkon 3G-tilaan, tällöin puhelin pysyy aina 3G-verkossa eli HSDPA:ssa. Se ei välttämättä nopeutta nosta, mutta tekee siitä vakaamman, jolloin luuriin ei enää vaikuta heikommat nopeustekniikat.

Suosittelen valitsemaan asetuksista "Vain 3G" ihan vain kokeeksi ja kerro sitten onko tilanne yhtään parempi/huonompi. Yleensä verkon lukitseminen kannattaa 3G-verkkoon tuollaisessa tilanteessa, koska puhelin lataa vain HSDPA:lla, jolloin nopeus on tasaisempi eikä puhelin enää hypi välissä hitaimmille verkkotekniikoille, joiden ansiosta netti saattaakin tuntua hitaalta. Käytännössä tiedonsiirto tapahtuu aina vahvimman verkon kautta ja se voi olla juurikin 2G, kuitenkin yleensä 3G-verkossakin on nopeutta tarjolla, 3G-signaali vain heikompaa katvealueilla.

Tuossa sitten alkaakin olla ainekset vikailmoitukseen. Eli asia on selvitetty mistä se johtuu, kopsaat vaikka copypastella mun vastaukset vikapalvelun häiriöilmoituslomakkeelle. https://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/toimintahairio/

Ihan mielenkiinnosta, kerro miten tuo "Vain 3G" auttaa kohdassa "Verkon valinta".
Joo, tsekkaan nämä huomenissa ja raporttia tulee. Nyt pehkuihin ja kiitoset vielä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ole hyvä.

Minusta oli enemmän apua kuin Elisan vikapalvelusta.

Mutta palaillaan asiaan ja kuullaan huomenna sitten lopullinen tuomio saako tuota nopeutta hyväksi ja vakaaksi. :)

Hyvää yötä!
Tossa päivällä työmatkalla surffailin ja pelaa kuin unelma! Tää luuri on just niin hieno, kuin mitä on annettu ymmärtää, mutta... Kun tulen kotiin, alkaa heti raahustus gsm-verkossa. Ja tosiaan kokeilin sitä sun ehdotusta, että valitsin asetuksista kiinteän 3g:n, mutta silloin yhteys saattaa vaan yksinkertaisesti katketa. Ei ole kiva. Siis pakko pitää automaatilla.

           Yhtä kaikki taitaa tosiaan ollakin niin kuin hpguru arvelee, eli tää meidän talo on verkkokatveessa! Ja just having said so alkaa muisti palailla pätkittäin, nimittäin ei kovinkaan kauan sitten naapurirapun asukas(Saunalahden asiakas) valitteli, että puhelut katkeilee kun menee jääkaapille. Tuolloin arvelin oman verkkoyhteyteni takkuilevan vain tehottoman luurin ja hitaamman laajakaistayhteyden takia. Siksi kuvittelin,  että vika piilee uutukaisen Motorolan asetuksissa tai puhelimessa muuten.

           Joka tapauksessa aionkin tältä istumalta tehdä tuon häiriöilmoituksen ja naattia superhienosta puhelimesta mieli huojentuneena, vaikkakin verkkopimennossa. Täytyy vaan pitää peukkuja, että tähän verkkokurjuuteen saadaan vielä korjaus. Mutta vielä kerran hpgurulle tuhannet kiitokset arvokkaista neuvoista ja tuesta. Tarkkaillaan tilannetta. I'll be back.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moikka!

Suosittelen jättämään häiriöilmoituksen. Mitä enemmän niitä alueelle on, sitä todennäköisemmin Elisa nopeuttaa aikataulua verkon mahdollisessa parantamisessa.

Hyvä kuitenkin kuulla, että netti toimii sentään muualla, kotonahan yleensä on kiinteän laajakaistan WLAN-verkko, joten sitä kannattaa käyttää ainakin näin alkuun.

Nuo katveet on kyllä ikäviä, mutta ei kyllä ole operaattoria, jossa ei katveita olisi. Eli periaatteessa asian kanssa voi sopeutua elämään, kunhan tosiaan vikailmoituksen laittaa.

Yleensähän mobiiliyhteyttä tarvitseekin vain matkoilla, ei kotona.

Toivon mukaan Elisa saa uuden tukiaseman alueelle vaikka tulevaisuudessa. 🙂
Menee vähän topicin ohi, mutta onko ollut ongelmaa että puhelin "buuttaa" itsensä. Siis käy käytännössä pois päältä ja käynnistyy uudelleen. Ei kysele PIN-koodia käynnistymisen jälkeen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moikka!

Enpä ole törmännyt sellaiseen ongelmaan. Puhelimeni on aina päällä, ei ole koskaan itsekseen boottaillut.

Suosittelen tekemään ohjelmiston päivityksen tai resetoinnin (hard reset, tehdasasetusten palautus), joka mahdollisesti korjaa tuon ongelman.

Mukavaa viikkoa.

Osallistu keskusteluun