Vastattu

Mummom doron sim-kortti

  • 9 marraskuu 2019
  • 9 kommenttia
  • 405 katselukerrat

Mummo joutui sairaalaan ja hänen sielllä ollessaan huomasimme, että hänen puhelimensa särisee älyttömästi. Ostin hänelle uuden Doro 1362:n myymälästänne ja myyjä käski vain muuttamaan sim-kortin vanhasta uuteen puhelimeen. 

Valitettavasti vanha kortti ilmeni olevan hivenen liian iso uuteen, eikä siinä ole mahdollisuutta irrottaa palaa ja saada pienemmäksi. Onko muuta vaihtoehtoa kuin hakea mummon nykyinen puhelin sairaalasta ja tuoda teidän liikeeseen, josta ostin uuden doron? 

Ongelma on, että mummon lähin Elisa-liike on 70 km:n päässä. Eli joudun ajamaan 140 km:a tuon tehdäkseni. Luulen ,että liittymä ei ole Elisan.

 

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 9 marraskuu 2019, 10:59

SIM-kortin takia ei tarvitse ajaa, vaan se toimitetaan kotiin.

Älä unohda, että Posti on lakossa. Kukaan ei tiedä, kauanko sim-kortilla kestää tulla perille.

 

Onko muuta vaihtoehtoa kuin hakea mummon nykyinen puhelin sairaalasta ja tuoda teidän liikeeseen, josta ostin uuden doron?

 

Tästäkään ei ole apua, sillä sim-kortteja ei vaihdeta vanhaa korttia vastaan.

 

Aivan ensimmäiseksi ota selvää, kenen nimissä mummon liittymä on ja miltä operaattorilta. Selviä myös, onko kyseessä lasku- vai prepaid-liittymä.

Laskuliittymän tapauksessa:

Pyydä liittymähaltijaa soittamaan operaattorinsa asiakaspalveluun ja valtuuttamaan sinut hoitamaan puhelinasioitaan.

Tämän jälkeen voit käydä hakemassa kyseisen operaattorin liikkeestä uuden sim-kortin. Muista ottaa henkilöllisyystodistuksesi mukaan. Kun saat uuden kortin, voit laittaa sen puhelimeen ja toimittaa puhelimen mummollesi.

 

Osa operaattoreista saattaa myös antaa pelkän sim-kortin mukaan kenelle tahansa, mutta liittymähantijan on sitten aktivoitava kortti soittamalla asiakaspalveluun tai  käyttämällä operaattorin itsepalvelusivustoa.

 

Prepaid-liittymän tapauksessa:

  • Saunalahti Prepaid: Sim-korttia ei voi vaihtaa. Joudutte hankkimaan uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.
  • Saunalahti Latausliittymä: Tämä on liittymäsopimuksellinen prepaid, joten toimi kohdan laskuliittymän tapauksessa mukaisesti.
  • Dna Prepaid: Jos liittymä on rekisteröity, toimi laskuliittymän tapauksessa mukaisesti. Jos liittymää ei ole rekisteröity, mutta korttikehyksessä mainittu PUK-koodi on tallella, rekisteröi liittymä ja jatka laskuliittymän tapauksessa mukaisesti. Jos PUK-koodi on hukassa, sim-korttia ei voi vaihtaa ja joudutte hankkimaan uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.
  • Telia Prepaid: Jos korttikehyksessä mainittu PUK-koodi on tallella, käy Telia-kaupassa tai ota yhteys Telian asiakaspalveluun. Jos PUK-koodi on hukassa, sim-korttia ei voi vaihtaa ja joudutte hankkimaan uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.
Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Mummo joutui sairaalaan ja hänen sielllä ollessaan huomasimme, että hänen puhelimensa särisee älyttömästi. Ostin hänelle uuden Doro 1362:n myymälästänne ja myyjä käski vain muuttamaan sim-kortin vanhasta uuteen puhelimeen. 

Valitettavasti vanha kortti ilmeni olevan hivenen liian iso uuteen, eikä siinä ole mahdollisuutta irrottaa palaa ja saada pienemmäksi. Onko muuta vaihtoehtoa kuin hakea mummon nykyinen puhelin sairaalasta ja tuoda teidän liikeeseen, josta ostin uuden doron? 

Ongelma on, että mummon lähin Elisa-liike on 70 km:n päässä. Eli joudun ajamaan 140 km:a tuon tehdäkseni. Luulen ,että liittymä ei ole Elisan.

Hei mummoapu. Hienoa että autat mummoa.

SIM-kortin takia ei tarvitse ajaa, vaan se toimitetaan kotiin. Ole yhteydessä operaattoriin.

Jos mummon liittymä on esimerkiksi DNA:lta, niin soita DNA:lle heti. Palvelu on auki.

Näet SIM-kortista kenen se on, yleensä logo tms.

Nyt soi Scope DJ - Spark Of Life (Original Mix).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

SIM-kortin takia ei tarvitse ajaa, vaan se toimitetaan kotiin.

Älä unohda, että Posti on lakossa. Kukaan ei tiedä, kauanko sim-kortilla kestää tulla perille.

 

Onko muuta vaihtoehtoa kuin hakea mummon nykyinen puhelin sairaalasta ja tuoda teidän liikeeseen, josta ostin uuden doron?

 

Tästäkään ei ole apua, sillä sim-kortteja ei vaihdeta vanhaa korttia vastaan.

 

Aivan ensimmäiseksi ota selvää, kenen nimissä mummon liittymä on ja miltä operaattorilta. Selviä myös, onko kyseessä lasku- vai prepaid-liittymä.

Laskuliittymän tapauksessa:

Pyydä liittymähaltijaa soittamaan operaattorinsa asiakaspalveluun ja valtuuttamaan sinut hoitamaan puhelinasioitaan.

Tämän jälkeen voit käydä hakemassa kyseisen operaattorin liikkeestä uuden sim-kortin. Muista ottaa henkilöllisyystodistuksesi mukaan. Kun saat uuden kortin, voit laittaa sen puhelimeen ja toimittaa puhelimen mummollesi.

 

Osa operaattoreista saattaa myös antaa pelkän sim-kortin mukaan kenelle tahansa, mutta liittymähantijan on sitten aktivoitava kortti soittamalla asiakaspalveluun tai  käyttämällä operaattorin itsepalvelusivustoa.

 

Prepaid-liittymän tapauksessa:

  • Saunalahti Prepaid: Sim-korttia ei voi vaihtaa. Joudutte hankkimaan uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.
  • Saunalahti Latausliittymä: Tämä on liittymäsopimuksellinen prepaid, joten toimi kohdan laskuliittymän tapauksessa mukaisesti.
  • Dna Prepaid: Jos liittymä on rekisteröity, toimi laskuliittymän tapauksessa mukaisesti. Jos liittymää ei ole rekisteröity, mutta korttikehyksessä mainittu PUK-koodi on tallella, rekisteröi liittymä ja jatka laskuliittymän tapauksessa mukaisesti. Jos PUK-koodi on hukassa, sim-korttia ei voi vaihtaa ja joudutte hankkimaan uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.
  • Telia Prepaid: Jos korttikehyksessä mainittu PUK-koodi on tallella, käy Telia-kaupassa tai ota yhteys Telian asiakaspalveluun. Jos PUK-koodi on hukassa, sim-korttia ei voi vaihtaa ja joudutte hankkimaan uuden liittymän uudella puhelinnumerolla.

Kiitos! Näillä mennään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Pitää se paikkansa että posti ei kulje lakon takia, siksi lähetin eilen paketin Matkahuollon kautta.

Toivottavasti aloittaja saa asian ratkaistua, ei ole kovin hankala homma, kun vaivaa näkee :)

Miten Elisalla on varauduttu vastaaviin tilanteisiin? Jos posti lakkoilee useamminkin, niin mitenkä olisi, jos se tavara lähetettäisiin asiakkaille esim. Matkahuollon kautta.

Ei asiakas voi odottaa uutta puhelinta koska tulee, sen on tultava aina.

Toivottavasti Elisalla on backup plan kuinka laittaa tavaraa asiakkaille lakkojen aikana.

Nyt soi Second Identity feat. MC Chucky - Music On Demand (Original Mix).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@mummoapu Sitten kannattaa huomioida myös puhelinnumerot, jotka on mahdollisesti tuolla vanhalla SIM-kortilla. Jotta kaikkia numeroita ei tarvitse kirjoittaa käsin uudestaan, voit kopioida vanhalta SIM-kortilta numerot vanhan puhelimen muistiin. Laita sitten uusi SIM-kortti vanhaan puhelimeen ja kopioi yhteystiedot puhelimesta uudelle kortille.

 

Jos kaikki yhteystiedot ovat vanhalla SIM-kortilla, saattaa osa operaattoreiden myymälöistä kopioida tiedot vanhalta kortilta uudelle samalla kun liikkeestä hakee uuden SIM-kortin. Toki tästä palvelusta saattaa myös muodostua pieniä kustannuksia. Henkilökohtaista kokemusta tästä ei ole.

 

Toivottavasti Elisalla on backup plan kuinka laittaa tavaraa asiakkaille lakkojen aikana.

 

Elisa voi käyttää tarvittaessa myös Matkahuollon palveluja tuotteiden toimittamiseen asiakkaalle. Tuotteen tilauksen yhteydessä asiakas voi valita toimitustavaksi Postin sijaan Matkahuollon.

Käyttäjätaso 7

Jotta kaikkia numeroita ei tarvitse kirjoittaa käsin uudestaan, voit kopioida vanhalta SIM-kortilta numerot vanhan puhelimen muistiin. Laita sitten uusi SIM-kortti vanhaan puhelimeen ja kopioi yhteystiedot puhelimesta uudelle kortille.

Tai mieluummin ei , koska puhelimen muisti on parempi paikka yhteystiedoille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Jotta kaikkia numeroita ei tarvitse kirjoittaa käsin uudestaan, voit kopioida vanhalta SIM-kortilta numerot vanhan puhelimen muistiin. Laita sitten uusi SIM-kortti vanhaan puhelimeen ja kopioi yhteystiedot puhelimesta uudelle kortille.

Tai mieluummin ei , koska puhelimen muisti on parempi paikka yhteystiedoille.

 

…Ja uusi kortti uuteen puhelimeen ja yhteystiedot uuden puhelimen muistiin. :thinking: Noissa perusmallin luureissa Doro mukaan lukien on melko kehnot vaihtoehdot yhteystietojen langattomaan kopiointiin puhelimesta toiseen. Monelle saattaa olla helpompaa pyöräyttää yhteystiedot puhelimesta toiseen SIM-kortin avulla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tuo numeroiden kopiointi puhelimesta toiseen onkin hauskaa puuhastelua. Erilaisia tapoja on vaikka kuinka monta.

  • sim kortille ja sieltä uuteen puhelimeen
  • micro-sd kortille ja sieltä uuteen puhelimeen
  • mmc-kortille, tietokoneella kopionti micro-sd kortille ja sieltä uuteen puhelimeen
  • lähettämällä bluetoohilla vanhasta puhelimesta uuteen
  • noutamalla bluetoothilla uudella puhelimella
  • synkronointi pilvipalvelun kautta
  • lähettämällä infrapunalla vanhasta puhelimesta uuteen
  • at-komennoilla sarjaportin kautta tietokoneelle ja sieltä uuteen puhelimeen

Valitse näistä sitten se yhteinen kieli, jota kumpikin puhelin osaa jutella.

Sitten on tietysti bugisia puhelimia, joiden pitäisi osata joku edellä mainituista tekniikoista, mutta se ei vain toimi. Kun esimerkisi Nokia 3:een toi numerot sim-kortin kautta, ne näkyivät kyllä muistiossa, mutta niihin ei voinut soittaa. Kun samat numerot toi micro-sd kortin kautta, numerot sekä näkyivät että toimivat.

Itse suosittelen micro-sd korttia tai bluetooth noutoa.

Sim-kortin ongelmana on, ettei samalla nimellä voi olla kuin yksi puhelinnumero. Jos nimen alle on tallentanut useita puhelinnumeroita tai muita tietoja, kuten esimerkiksi sähköpostiosoitteen, lisätiedot häviävät sim-kortin kautta kierrätettäessä.

Tämä on toki ymmärrettävää, kun sim-kortin tekniikka on jo 31 vuotta vanhaa. Sirulliset tilaajaidentiteetit otettiin käyttöön jo 1988 saksalaisessa C-Netz verkossa.

Käyttäjätaso 4

Miten Elisalla on varauduttu vastaaviin tilanteisiin? Jos posti lakkoilee useamminkin, niin mitenkä olisi, jos se tavara lähetettäisiin asiakkaille esim. Matkahuollon kautta.

Ei asiakas voi odottaa uutta puhelinta koska tulee, sen on tultava aina.

Toivottavasti Elisalla on backup plan kuinka laittaa tavaraa asiakkaille lakkojen aikana.

 

 

Tilausputkella asiakas voi valita laitteen toimituksen eri tavoilla, ja tällä hetkellä meillä on vaihtoehtoina vain Matkahuolto tai jokin muu pienempi kuljetusyhtiö. Sim-kortit meillä on käännetty menemään Matkahuollon kautta. Tämmöisiä kun tulee, niin kyllä meillä ennakoidaan näitä aika hyvin ja valmistaudutaan tilanteeseen :) 

 

Osallistu keskusteluun