Nexus 6 - Elisa/Saunalahti yhteensopivuusongelmia

  • 14 joulukuu 2014
  • 95 kommenttia
  • 7504 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
  • Tiedonjyvä
  • 930 kommenttia
Perjantaina sain upouuden Nexus 6 käyttöön.

Nyt kuitenkin 2 päivää taistellut tälläisen ongelman kanssa, nimittäin firman (Elisan yritysliittymä) ei yksinkertaisesti vaan toimi laitteen kanssa. Eli luuri ei saa mobiilidata yhteyttä ollenkaan, ja välillä se ei saa edes verkkoon yhteyttä jolloin on käytössä vain hätäpuhelut.

Seuraavat asiat olen huomannut:

- Data toimii ensimmäisellä käynnistyksellä kunhan alkuwizardin aikana antaa luurin löytää kortti ja yhteys

- Heti kun laitteen boottaa niin mobiilidata ei toimi, yläreunan kuvakkeessa näkyy vain ! -merkki perässä --> datayhteys ei siis toimi --> puhelut ja tekstaritkaan ei tule perille.

- Kun katsoo Settings -> About -> Status niin  esim Mobile networkstate kohdassa lukee Disconnected 

Laitteeseesn olen vetänyt factory imaget useaan kertaan ja yleensä ensimmäisellä käynnistyksellä data aktivoituu mutta se hajoaa hetikun laite käynnistetään seuraavan kerran uudestaan. Matkapuhelinfoorumilla löytyy myös toinen vastaava jossa käytössä Saunalahden kortti. Eli ongelma tuntuu olevan ihan satunnainen

Minne voi tälläisestä yritysliittymästä olla yhteydessä, kun vähän saattaisi vaikuttaa olevan mahdollisesti liittymässä vikaa?

95 kommenttia

Dodii,

Nyt on ongelma ratkaistu lopullisesti. Vaihdoin liittymän reilu viikko sitten DNA:n liittymään, ja ongelmat loppuivat saman tien. Ja kiitokseksi siitä, että Elisa ei hoida asiaa kuntoon, vaihdoin mielenosoitukseksi myös laajakaistaliittymän samalle operaattorille :) 
Käyttäjätaso 5
No mutta hyvä että meistä oli apua!

Todellakin taitaa Lollipop kärsiä vielä hiukan lastentaudeista ja onhan tuo rauta niin nopea että ihmekkös jos jää korttikin lukematta :)

Leppoisaa joulua kaikille!

- Max
Käyttäjätaso 5
Kävin Gigantissa testaamassa, kerran sain 4G-verkon toimimaan, soittoyritys päättyi täydelliseen jumiutumiseen jne. Tänään klo 19-20 kävin testaamassa, jos haluatte verkon päästä katsoa mitä tapahtui niin ko. liittymänumero löytyy profiilista. 

Testitila kertoi että "Phone ICCID unknown, SIM ICCID sama kuin korttini sarjanumero, ja Phone ICCID Compare with SIM ICCID: Error. Kuva ja lisää stooria löytyy matkapuhelinfoorumin käyttökokemustopicista. 
Itsellä vajaa viikko sitten hommattu Saunikselta Nexus 6, pätkii verkosta vähän väliä, tuntuu tekevän kun se vaihtaa 4-3g välillä, ja takaisin saaminen tosiaan tuskaa. Bootti pari yleensä auttaa, mutta välillä joutuu SIMiä käyttämään vanhassa puhelimessa, jonka jälkeen se taas toimii hetken Nexusessakin. Todella outo ja ärsyttävä  vika, taitaa lähteä luuri takuuseen jos tämä on näinkin yleistä.

//EDIT

Sain luettua koko threadin läpi. Itselleni tuo SIM-kortin lukitusohjeistus korjasi asian näppärästi, ainakin vielä. Nyt handoffaa nätistä 4G-3G ja takaisin jos tarvetta ilman kentän menettämisen pelkoa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Uusi sim saatu duunista ja nyt alkaa vaikuttaa siltä että vika oli kortissa.

Eli muillekin tiedoksi jos kortti ei toimi ja se on vanha niin kortin vaihtoa kannattaa käydä liikkeessä kokeilemassa. Seuraan nyt tilannetta ja katsotaan jospa tämä olisi korjaantunut tällä ihka uudella SIM kortilla.
Onko tähän Nexus 6 + Saunalahti-SIM ongelmaan löytynyt ratkaisua?

Ostin eilen uuden puhelimen ja siihen saatiin uusi Elisa Saunalahti nano SIM-kortti (15-sarjaa). Puhelimella pystyy soittamaan heti uudelleenkäynnistyksen jälkeen ehkä yhden puhelun jonka jälkeen ei ota vastaan puheluita (soittajalla hälyttää kyllä muttei näy Nexuksessa), ei soita eikä tekstaritkaan kulje. Muuten laite tuntuu toimivan ok. 4G-datayhteys toimii jollakin lailla vaikka puhelut eivät yhdisty. Jätin puhelimen illalla päälle jolloin oli 4G-symboli mutta tänä aamuna oli ensimmäisenä näytöllä "Ei SIM-korttia" eli oli tippunut verkosta.

Jos tämä ei tänään ratkea Elisan myymälässä käydessä niin meidän perheen liittymät vaihtavat operaattoria...

EDIT: Töissä kokeiltiin työkaverin DNA:n SIM-kortilla ja puhelut + vastaanotto toimivat ilman ongelmia. Vika on siis yksiselitteisesti Elisan/Saunalahden kortissa...

EDIT2: Lounastunnilla kävin Elisan myymälässä Sellossa ja puhelin alkoi toimimaan kun myyjä löysi kaapin perältä vanhoja ensimmäisen sukupolven nano-SIMmejä 0000-sarjaa. Seuraillaan nyt kuinka käy, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä 😉 Hyvää palvelua Elisalta tälläkin kertaa, suuret kiitokset tuntemattomaksi jääneelle myyjälle!
Allekirjoittaneella sama ongelma Nexus 6 -laitteen kanssa. SIM-korttina tuore pari viikkoa sitten tilattu nanoSIM, joka toimi hyvin kyllä Nexus 5:n kanssa. Nexus 6:n kanssa välillä toimii, mutta nyt ei pysty edes puheluita soittamaan. Vika jollain tavalla liittyy tosiaan tuohon laitteen käynnistämiseen eli se "rikkoo" kortin. Kuuluvuuspalkit saattavat näkyä, mutta mobiiliyhteys ei toimi lainkaan, ei puhelut, data, ei tekstiviestit. Välillä kyllä toimii, mutta esimerkiksi tällä hetkellä ei lainkaan.
Eilen postissa tullut Nexus 6 ja vuosi sitten kesällä One M8:n kanssa hankittu nano-SIM lähtivät toimimaan tuolla 10 sekunnin odotusmenetelmällä. Korttiin piti toki laittaa M8:lla kysely päälle.

3G/4G toimii ihan hyvin, tosin tässä talossa on aina ollut mobiiliverkkojen kanssa ongelmia. Näyttäisi siltä, että itse vältyn kortin vaihtamiselta ainakin toistaiseksi. En ole vielä (uskaltanut) käynnistänyt laitetta uudelleen sen jälkeen kun yhteys alkoi toimimaan...

EDIT: Näyttäisi toimivan uudelleenkäynnistyksenkin jälkeen kun odottelin sen 10 sekuntia ennen koodin syöttämistä.
Käyttäjätaso 5
Käykääpä paikallisesta Gigantista ostamassa yksi Nexus, ja verkkopuolen propellipäät eivät poistu huoneesta ennenkuin Nexus on verkossa. 

Ei kai tämä nyt oikeasti voi olla mahdollista että yksi puhelin ei toimi juuri Saunalahden kortilla kirveelläkään. Kohta on joulun pyhät ja jos ei ihme tapahdu niin ette pysty itse edes pitämään omaa toimituslupaustanne. Toimitusten pitäisi alkaa viimeistään huomenna, eikä rautaa ole edes itsellenne testattavaksi. 

Oikein pärkk eleen hyvää joulua vaan Saunalahden väelle! (Vedän sanani takaisin anteeksipyyntöjen kera, jos nämä 3 arkipäivää riittää teille homman korjaamiseen. 
Käyttäjätaso 5
 Moro! 

Heilahdanpa tästä paikalliseen Shopitiin, kerron kohta kuinka kortti toimii! 
Käyttäjätaso 5
Moi,

- Apua -Elisa kortti ongelmaan jossa kortti ei toimi ollenkaan.

Tuossa testaajamme muisteli että erään vanhan HTC-mallin kanssa ongelma johtui siitä että SIM-kortilla oleva tool kit ei ehtinyt ns. heräämään kun PIN-koodi syötettiin nopeasti.

Eli ongelman ratkaisuna jos kortti ei mene ollenkaan verkkoon, niin varmista

1.PIN-koodin kysely on päällä

2. Käynnistä laite uudelleen. 

3. Odota noin 10 sekuntia kun laite kysyy PIN-koodia.

4. Syötä PIN-koodi

Näin saimme ainakin Elisan yrityskortin toimimaan ja 4G -> 3G handoverit tuntuvat toimivan hyvin.

Lisätietona laite päivitettiin 5.0.1 versioon.

- Max
Käyttäjätaso 5
inf kirjoitti:
Alla kuva Gigantista hommatusta Nexus 6 tuotetarrasta.

Voisiko Max vaikka verrata siihen "saunalahden versioon"

https://www.dropbox.com/s/5zyfa3d96si7jkb/IMG_20141218_210852676_TOP.jpg?dl=0

Moi,

erä näyttäisi olevan sama, mutta toivon mukaan tähän inf:in Elisa kortti ongelmaan löytyy apua tuon SIM-prosessin osalta.

- Max
Käyttäjätaso 5
Näinpä se lähti myös Lompakko-SIM toimimaan pin-koodin käyttöönoton myötä. Onko tämä ns. vika nyt sitten kortissa vai puhelimessa?

Varaukseton kiitos ja anteeksi myös tiimille, niin se vain Nexus on kädessä ja toimiikin, eikä ole edes kinkku vielä uunissa!
Käyttäjätaso 3
Enhancer kirjoitti:
Näinpä se lähti myös Lompakko-SIM toimimaan pin-koodin käyttöönoton myötä. Onko tämä ns. vika nyt sitten kortissa vai puhelimessa?

Epäilen, että softa etenee niin nopeasti niin rauta ei kerkeä toteuttamaan käskyjä.
Onko kellään tietoa meneekö takuun piiriin kun on luurin näyttöön palanut kiinni yläreunaan infopalkki ja alareunaan ne navigointinäppäimet? Myyjät ei osannut sanoa kun käväsin kysymässä...
Onko asiasta mitään uutta? Itselläni Nexus6 käyttiksellä 6.0

Puhelin takkuaa pahoin, varsinkin  kun uudelleenkäynnistää puhelimen.

Pahinta asiassa on, että väliin näyttää olevan verkossa, mutta puhelut ja tekstarit ei tule läpi. Monesti tämän huomaa kun yrittää soittaa, niin puhelin jää jumiin eikä yhdistä puhelua. Tämän jälkeen ei enää onnistu puhelun katkaisukaan, vaan puhelin on taas uudelleenkäynnistettävä. Vian ollessa päällä Nexukseen soittajan puhelin hälyyttää tässä tilanteessa normaalisti, mutta itselle ei jää mitään merkkiä saapuvasta puhelusta. Monesti ei ole hyväksi moinen asia....

Puhelin kävi takuuhuollossa asian johdosta, vaihtoivat mm. uuden emolevyn, mutta edelleen samat ongelmat saunalahden verkoon kytkeytymisessä.

Sim-kortti toimii moitteetta esim Sonyn puhelimessa, samoin toimii Nexus toisen operaattorin kortilla.

Olisi mielestäni aika saada asiaan ratkaisu, ei taida olla pelkästään laitevalmistajasta kiinni.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Jos tuo ei ole takuunalainen vika niin sitten ei mikään. Kyseessä kun tuntuu lisäksi olevan tyyppivika, joskin syy on enemmän AMOLED-näytössä.

Toki sitä voisi yrittää korjata itsekin, auttaa tai sitten ei...

http://forum.xda-developers.com/nexus-6/general/burn-t2955765
Yritetty parilla eri ohjelmalla saada korjattua...tuloksetta.
Onkohan tähän tulossa korjausta niin ettei tarvitse odotella PIN-koodin syöttöä? Suorastaan ärsyttävä ongelma kun koko puhelin menee usein ns. sleep of death tilaan (puhelin ei herää ilman uudelleen käynnistystä). Upouusi SIM-korttikin on, eilen noudettu Elisa shopitista.

Nexus 6 32GB & Android 6.0
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Tuskinpa tuohon saadaan korjausta
Tässä on nyt jokunen viikko menty tuolla uudella 5.1 päivityksellä(ei tullut OTA:na joten ADB:n avulla asennettu ihan virallinen päivitys sitten, Googlen sivuilta ladattu). En tiedä eroaako tuo International version siitä mitä näihin Elisa/Saunalahti puhelimiin olisi ollut tarjolla....

Kertaakaan ei ole tuona aikana mennyt jumin tuo verkko puoli eikä ole tarvinnut puhelinta boottailla siitä syystä(ennen tosiaa kun tarpeeksi usein hyppi 4G/3G/Edge/ verkkojen välillä niin meni lopulta jumiin ei liikkunut dat. Tuntuu jopa että kuuluvuus olisi hieman parempi kuin ennen.

/Mikael
Ongelmia on tosiaan ollut!
Yritänpä tuota 0000 alkuisen simkortin vaihtoa ....
Tatukoda; auttoiko vaihto? Teenkö turhaan sim'min vaihtelua.
Ongelmia on tosiaan ollut!
Yritänpä tuota 0000 alkuisen simkortin vaihtoa ....
Tatukoda; auttoiko vaihto? Teenkö turhaan sim'min vaihtelua.

SIM vaihdettu uusimpaan mahdolliseen. Toimii, ainakin toistaiseksi!
Käyttäjätaso 2
Valitettavasti asiasta ei ole vielä saatu uutta tietoa. Asia on siinä mielessä hankala, että se ei ole yksin meidän käsissämme.
tää ongelma ratkes mulla ainakin kun laitoin mobiilidatan suositustilan 3G:ksi 4G jostain syystä menee buutin aikana sekaisin. tämän netin katkeamisen jälkeen on pakko tehä soft resetti että netti alkaa pelittään.

Osallistu keskusteluun