One + ja markkinoititavat j a takuut


Tilasin tuon nettikaupasata ja muuten laite tuntui mukavalta mutta ihmettelin että miksi laitteen signaalipalkit ei lainkaan liiku vaan näyttää aina täyttä vaikka toisella HTC m9 onella nuo toimi järkevästi ja johdonmukaisesti
No katsoin sitten puhelimen valikosta että taso oli esim. -91 db joka normalisti on 2-3 palkkia
Soitto Elisaan ja neuvoivat menemään paikalliseen myymälään
No yleisen tavan mukaan myyjät on nuoria joiden laitetuntemus saati tekniikan tajuaminen on aika heikkoa ja pääasiallinen oppi on heillä sopparien teko ja jälkihoito on jokseenkin nolla
Vastaus oli että puhelin pitää lähettää huoltoon
Sanoi että ei kai muutaman päivän käytettyä puhelinta laiteta huoltoon ja joudun olemaan ilman puhelinta sen ajan
Soitto kyseiseen huoltoon vielä paljasti sen ettei näitä One luureja edes heillä huolleta vaan kuulemma menevät valmistajalle eli kiinaan.
Puhelinkeskustelussa aspaan kävi selville että etäkaupan säännön mukaan voin palauttaa puhelimen mutta koska se on ollut käytössä voi mennä 30% arvon alennusta.
Vanhana kauppiaana en ole koskaan kuullut että viallisen laitteen palautuksesta menee omasta pussista korvauksia
Olen vuosikymmeniä ollut saunalahden asiakas mutta nykyinen asiakaspalvelu kyllä takaa sen ettei tämä suhde enää pitkään kestä :)
Lisäpointtina oli vielä sekin että en pyytänyt palauttaa laitetta vaan saada selville onko kyseinen vika yleinen koska poika elisamyymälässä toteisi että jos se ei ole vika vaan ominaisuus ettei palkit toimi :)
Huollossakaan ei ollut hajuakaan moisesta viasta
Vanhana atk ja elektroniikka harrastajana tein kokeen ns. faradayn häkki menetelmällä eli laitoin ensin puhelimen metalliseen kassalippaaseen mutta ei laskeneet palkkiakaan Sitten vein luurin kerrostaloasuntomme vessaan ja pistin sen pesukoneen rumpuun jollin - 105db asu36 ja yksi palkki vaan putosi Tuo ei ole lähelläkään normaalia toimintaa.

34 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tässä kaverilla on OnePlus 3-luuri, joka näyttää koko ajan myöskin täysiä palkkeja ja 4G:tä kun on LTE-pakotettuna, hän tosin ei ole vielä kerennyt hirveästi kaupungista luurin kanssa muualle liikkumaan. Nyt viikonloppuna menossa kyllä mökille, jossa vain 3G:tä todennäköisesti ja huonompaa kuuluvuutta niin katsoo mitä luuri siellä näyttää. Mistä löysit asetuksista tuon signaalitason, niin voidaan katsoa mitä tämä luuri näyttää? 🙂

OnePlus-huolto tapahtuu tosiaan valmistajan kautta eli lähetetään sinne Kiinaan huollettavaksi. Etämyynnissä on peruutusoikeus 14vrk. Toki puhelimen saa paketista ottaa ja laittaa simmin sisään ja testailla ilman arvonalenemaa, mutta jos puhelimen ehtii ottaa jo ihan käyttöön ja siihen ehtii asentaa sovelluksia yms voi arvonalenema mennä. Tämä tarkistetaan tilauskäsittelijöiden toimesta, joten mä en voi siihen ottaa tarkemmin kantaa milloin arvonalenema menee ja milloin ei.
Tässä kaverilla on OnePlus 3-luuri, joka näyttää koko ajan myöskin täysiä palkkeja ja 4G:tä kun on LTE-pakotettuna, hän tosin ei ole vielä kerennyt hirveästi kaupungista luurin kanssa muualle liikkumaan. Nyt viikonloppuna menossa kyllä mökille, jossa vain 3G:tä todennäköisesti ja huonompaa kuuluvuutta niin katsoo mitä luuri siellä näyttää. Mistä löysit asetuksista tuon signaalitason, niin voidaan katsoa mitä tämä luuri näyttää? 🙂

OnePlus-huolto tapahtuu tosiaan valmistajan kautta eli lähetetään sinne Kiinaan huollettavaksi. Etämyynnissä on peruutusoikeus 14vrk. Toki puhelimen saa paketista ottaa ja laittaa simmin sisään ja testailla ilman arvonalenemaa, mutta jos puhelimen ehtii ottaa jo ihan käyttöön ja siihen ehtii asentaa sovelluksia yms voi arvonalenema mennä. Tämä tarkistetaan tilauskäsittelijöiden toimesta, joten mä en voi siihen ottaa tarkemmin kantaa milloin arvonalenema menee ja milloin ei.



Katsokaa valikosta "tietoja puhelimesta" "tila" puhelinnumerot signaalit jne.Avaa ja katso SIM kortin tila siellä signaalin vahvuus. Esim . minulla nyt -98 db joka oikeastaan tarkoittaa n. kahta palkkia eikä suinkaan täyttä Pahasti on pielessä tuo näyttö eikä minullakaan pudonnut kuin hetkeksi alemmas kun menin kaverin kellariin jossa kuuluvuus on jokseenkin nolla. Kyseessä voi olla softa tai tyyppivika mutta aika törkeää on ettei Elisa kanna vastuuta vaan pitäisi olla ilman puhelinta sen ajan kun luuri matkustaa kiinaan ja takaisin ja tilanne on kuitenkin se ettei niitä sielläkään korjata vaan tulee uusi tilalle Kunnon asiakaspalvelussa voisi myyjä kantaa vastuun ja kärsiä sen odotteluajan mutta nykyään ollaan niin ahneita että annetaan ostajan kantaa sekin murhe Itse olen 66 vuotias elektroniikkaa ja atk hommia aikoinaan ammatikseni tehnyt ja monia puhelimia tismalleen samoissa paikoissa käyttänyt joten aika hyvät testiperusteet on kun vertaa eri laitteita ja niiden kuuluvuutta
Ainoastaan monta samanlaista puhelinta vertaamalla saa faktat siitä että onko kyseessä yksilövika vai onko kaikki viallisia tuolta osin
Itsekin yrittäjänä kun olen toiminut niin olisin tehnyt niin että vaihtaisin tuotteen toiseen jolloin sekin olisi selvinnyt onko kyse yksilöviasta mutta Elisalle tuo ei sovi eli myyvät sitten mieluummin viallista ja vaihtavat isomman hälyn syntyessä sitten kasan puhelimia kuin että puuttuisivat ajoissa asiaan
Onhan matkapuhelimessa aika tärkeä että näkee nuo signaalipalkit jotta tietää missä voi puhella
Tehdas on muuten lopettanut näiden myynnin 23 europaan maassa hetkeksi ja syy kuulemma etteivät pysty vastaamaan kysyntään joka kiinalaisen ison volyymin tuottajilla on aika harvinaista. Pieni epäily tuosta herää että ovat itsekin huomanneet tuotteessa vikoja ja nyt korjailevat niitä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Täällä näyttäisi tuolla luurilla konttorilla jossa hyvä kuuluvuus -78dbm ja täydet palkit.

Jos laitteen toimittaa huoltoon liikkeemme kautta, voidaan liikkeestä antaa mahdollisuuksien mukaan vara-älypuhelin "vuokralle" asiakkaalle 10e kertamaksulla. Välttämättä varalaitteita ei ole antaa, jos ne ovat esim. kaikki jo menossa, varalaitteita kun on rajoitettu määrä.
Täällä näyttäisi tuolla luurilla konttorilla jossa hyvä kuuluvuus -78dbm ja täydet palkit.

Jos laitteen toimittaa huoltoon liikkeemme kautta, voidaan liikkeestä antaa mahdollisuuksien mukaan vara-älypuhelin "vuokralle" asiakkaalle 10e kertamaksulla. Välttämättä varalaitteita ei ole antaa, jos ne ovat esim. kaikki jo menossa, varalaitteita kun on rajoitettu määrä.

En a la pelleilemään millään varaluurilla jos juuri olen tehnyt 399 ostoksen eli katson vaan mistä seuraavan osta ja tuskin enää elisan tai saunalahden kautta DNA myymälässä sentään hommat onnistuu jouhevasti ja sieltäkin on jotain tullut hankittua
Kai nyt tajusit ettei kuuluvuus ollut se pointti vaan tuo että puhelimen mittari ei toimi oikein
ota vaikka playkaupasta Network cel info niin näet suoraan ne desiv´beliarvot koukkimatta puhelimen valikkoa ja mikä parasta molemmista simmeista samaan ainaan niin voi verrata esim. eri operaattoreiden verkkojen laatua kun käyttää kahta eri operaattorin korttia

P.S Elisan tukiasema on juuri meidän ikkunan alla naapuritalon katolla ja se näkyy myös mittaustuloksessa
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla tuo ei kyllä toimi noin...

Oneplus on todennut ja ilmoittaa myös sivuillaan että 14päivän aikana ostoksesta asiakkaalla on täysi oikeus palauttaa laite ja saada siitä täydet rahat takaisin, tai jos laitteessa esiintyy vika niin laite pitäisi vaihtaa suoraan uuteen. Näin totesi OnePlussan edustaja sekä Elisan edustaja heidän järjestemässä tilaisuudessa toukokuussa.

Mitä itse tuohon palkkiongelmaan tulee niin itsellä ainakin palkit liikkuvat normaalisti. Suosittelen nyt ainakin tekemään tehdasasetusten palautuksen ja varmistamaan että laitteessa on tuo 3.2.2 versio firmwaresta jo sisällä.

Mutta summa summarum, sulla on 14 päivän Oneplussan määrittelemä palautusoikeus jolloin saat sen koko laitehinnan takaisin. Tässä ei pitäisi Elisan osalta olla mitään muutoksia.

JA mitä tulee huoltoihin niin laitteet eivät lähde kiinaan, vaan Suomesta ovat yleensä menneet Tsekkeihin VSP:lle (joka hoiti mm Nokian keskushuoltoa). Laite haetaan sinulta kotiovelta kuriirin toimesta, asia pitään vaan hoitaa Oneplussan cs:n kanssa.
Oneplussalla tuo ei kyllä toimi noin...

Oneplus on todennut ja ilmoittaa myös sivuillaan että 14päivän aikana ostoksesta asiakkaalla on täysi oikeus palauttaa laite ja saada siitä täydet rahat takaisin, tai jos laitteessa esiintyy vika niin laite pitäisi vaihtaa suoraan uuteen. Näin totesi OnePlussan edustaja sekä Elisan edustaja heidän järjestemässä tilaisuudessa toukokuussa.

Mitä itse tuohon palkkiongelmaan tulee niin itsellä ainakin palkit liikkuvat normaalisti. Suosittelen nyt ainakin tekemään tehdasasetusten palautuksen ja varmistamaan että laitteessa on tuo 3.2.2 versio firmwaresta jo sisällä.

Mutta summa summarum, sulla on 14 päivän Oneplussan määrittelemä palautusoikeus jolloin saat sen koko laitehinnan takaisin. Tässä ei pitäisi Elisan osalta olla mitään muutoksia.

JA mitä tulee huoltoihin niin laitteet eivät lähde kiinaan, vaan Suomesta ovat yleensä menneet Tsekkeihin VSP:lle (joka hoiti mm Nokian keskushuoltoa). Laite haetaan sinulta kotiovelta kuriirin toimesta, asia pitään vaan hoitaa Oneplussan cs:n kanssa.


Elisasta kerrottiin että laite menee SCS huoltoon ja sieltä taas sanottiin ettei he huolla vaan toimittavat laitteen kiinaan Sama sanoi täällä tuo red
Tuo 14 päivää alkaa olla hilkulla kun toimituspävi oli 26. viimekuuta ja otin laitteen vasta viikonvaihteessa käyttöön kun myin edellisen puhelimen pois ja aloin heti ihmetellä että onpa hyvä luuri kun antaa täydet palkit siinä missä vanha HTC m9 sai vain 2 palkkia kunnes totuus selvisi.
Elisan myymälä ja aspa pitää kiven kovaa kiinni että uutta luuria ei heru vaan laite pitää lähettää huoltoon ja tuo mahdollinen sijaispuhelin 10 euron korvauksellakin on naurettavaa ehdotus uuden viallisen puhelimen iostaneelle. Keskustelin asiasta yhden lakiekspertin kanssa ja hänkin sanoi ettei tuo elisan toiminta ole edes lain mukaista
Kerran olen asetukset nollannut ja sen jälkeen on tullut 2 softapäivitystä joka käsittääkseni myös nollaa koneen?
Voisi tuota viikonloppuna vielä kertaalleen kokeilla mutta noiden asetusten ja soittoäänien rukkaaminen ei sekään ole niin mukavaa turhaan tehdä jos hommasta ei ole mitään hyötyä
alkaa vain 66 vuotiaan mielestä olla melko turhauttavaa mennä elisaliikkeiden juniorien kanssa kinaamaan siitä miten kuuluu toimia kun kerran jo väittivät että heillä on nämä ohjeen että huoltoon eikä auttanut vaikka sanoin vanhana kauppiaana että tunnen kulutttajansuojasäännöt ja lait siitä miten tällaisessa tapauksessa periaatteessa pitäisi toimia

Sellainenkin hassu yksityiskohta tässä hommassa vielä on että lähetteessä lukee värinä tumma mutta puhelin on kyllä alumiinin värinen vai onko tuo sitten heidän asteikossa se tumma?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1


Elisasta kerrottiin että laite menee SCS huoltoon ja sieltä taas sanottiin ettei he huolla vaan toimittavat laitteen kiinaan Sama sanoi täällä tuo red


Juu, no SCF:lle ne ei mene, eikä myöskään Kiinaan vaikka kuinka niin väittäisivät. OP:lla on nykyisin ihan euroopassa useampi huoltopartneri (VSP-DATA ja Arvato esim).

Tuo 14 päivää alkaa olla hilkulla kun toimituspävi oli 26. viimekuuta ja otin laitteen vasta viikonvaihteessa käyttöön kun myin edellisen puhelimen pois ja aloin heti ihmetellä että onpa hyvä luuri kun antaa täydet palkit siinä missä vanha HTC m9 sai vain 2 palkkia kunnes totuus selvisi.


Jos toimitus ollut 26.7 niin ei tuossa kyllä yli 14 päivää ole oikein vielä kulunut. Eli ei muuta kuin laite palautukseen ja vaadit rahat takaisin tai täysin uuden luurin tilalle kuten OnePlus on luvannut.

Elisan myymälä ja aspa pitää kiven kovaa kiinni että uutta luuria ei heru vaan laite pitää lähettää huoltoon ja tuo mahdollinen sijaispuhelin 10 euron korvauksellakin on naurettavaa ehdotus uuden viallisen puhelimen iostaneelle. Keskustelin asiasta yhden lakiekspertin kanssa ja hänkin sanoi ettei tuo elisan toiminta ole edes lain mukaista


Laillisuudesta en osaa sanoa mutta on se kumma kun jatkuvasti Elisalta tulee näitä ihme neuvoja kun valmistaja on itse ilmoittanut että samat periaatteet kuin suoraan heiltä ostettaessa on käytössä myös Elisan kohdalla.

Kerran olen asetukset nollannut ja sen jälkeen on tullut 2 softapäivitystä joka käsittääkseni myös nollaa koneen?


Päivitykset ei nollaa luuria, mutta kerran softa on ajantasalla niin joku softabugi siellä on edelleen.

Sellainenkin hassu yksityiskohta tässä hommassa vielä on että lähetteessä lukee värinä tumma mutta puhelin on kyllä alumiinin värinen vai onko tuo sitten heidän asteikossa se tumma?


No tuosta nyt ei tarvitse murehtia, elisa on vaan nimennyt tuon Graphite värin (tämä siis Oneplussan värinimike) tummaksi.


Elisasta kerrottiin että laite menee SCS huoltoon ja sieltä taas sanottiin ettei he huolla vaan toimittavat laitteen kiinaan Sama sanoi täällä tuo red


Juu, no SCF:lle ne ei mene, eikä myöskään Kiinaan vaikka kuinka niin väittäisivät. OP:lla on nykyisin ihan euroopassa useampi huoltopartneri (VSP-DATA ja Arvato esim).

Tuo 14 päivää alkaa olla hilkulla kun toimituspävi oli 26. viimekuuta ja otin laitteen vasta viikonvaihteessa käyttöön kun myin edellisen puhelimen pois ja aloin heti ihmetellä että onpa hyvä luuri kun antaa täydet palkit siinä missä vanha HTC m9 sai vain 2 palkkia kunnes totuus selvisi.


Jos toimitus ollut 26.7 niin ei tuossa kyllä yli 14 päivää ole oikein vielä kulunut. Eli ei muuta kuin laite palautukseen ja vaadit rahat takaisin tai täysin uuden luurin tilalle kuten OnePlus on luvannut.

Elisan myymälä ja aspa pitää kiven kovaa kiinni että uutta luuria ei heru vaan laite pitää lähettää huoltoon ja tuo mahdollinen sijaispuhelin 10 euron korvauksellakin on naurettavaa ehdotus uuden viallisen puhelimen iostaneelle. Keskustelin asiasta yhden lakiekspertin kanssa ja hänkin sanoi ettei tuo elisan toiminta ole edes lain mukaista


Laillisuudesta en osaa sanoa mutta on se kumma kun jatkuvasti Elisalta tulee näitä ihme neuvoja kun valmistaja on itse ilmoittanut että samat periaatteet kuin suoraan heiltä ostettaessa on käytössä myös Elisan kohdalla.

Kerran olen asetukset nollannut ja sen jälkeen on tullut 2 softapäivitystä joka käsittääkseni myös nollaa koneen?


Päivitykset ei nollaa luuria, mutta kerran softa on ajantasalla niin joku softabugi siellä on edelleen.

Sellainenkin hassu yksityiskohta tässä hommassa vielä on että lähetteessä lukee värinä tumma mutta puhelin on kyllä alumiinin värinen vai onko tuo sitten heidän asteikossa se tumma?


No tuosta nyt ei tarvitse murehtia, elisa on vaan nimennyt tuon Graphite värin (tämä siis Oneplussan värinimike) tummaksi.


No joo. Kävin vielä aamulla paikallisessa elisa myymälässä mutta ei se poika siellä osannut mitään sanoa vaan käski tulla maanantaina uudestaan kun se "junioripomo" on paikalla joka jo viimeksi tyrmäsi koko vaihdon sanomallla että meillä on tällaiset ohjeet:)
Onneksi käynneista on merkinnät niiden nettikontrollissa jotta eivät voi ainakaan kinaamalla pelata aikaa yli tuon 14 päivän koska todisteet on niiden kirjanpidossa
Lain mukaan a siakas informoi aina myyjäliikettä joka tässä tapauksessa on vielä maahantuoja
Myyjäliike ei voi sysätä vastuuta tai odotusaikoja tällaisessa tapauksessa ostajalle vaan vastaa suoraan asiakkaalle
Minulle vanhana kauppiaana tuttu asia eikä siinä voi mitään vaikka sitten tukku tai valmistaja vetkuttelisi uuuden toimittamisessa myyjälle. Yrityselämässä on aina vastuunsa ja riskinsä mutta niitä ei voi ostajalle siirtää

P.S. Väri ei haittaa ja olisin ostanutkin tuon alumiinisen jos olisi ollut valikossa
Liikkeessäkin hiukan ihmettelivät tuota väriä kun sama tumma on kakkosversiossa ihan eri näköinen
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Elisa ei ole laitteen maahantuoja, vaan maahantuoja on OnePlus.

Ja huollot kannttaa hoitaa suoraan Oneplussan kautta jos haluat saada sen huollon hoidettua järkevässä ajassa.
Elisa ei ole laitteen maahantuoja, vaan maahantuoja on OnePlus.

Ja huollot kannttaa hoitaa suoraan Oneplussan kautta jos haluat saada sen huollon hoidettua järkevässä ajassa.


Elisa kylla jossakin kertoi olevansa maahantuoja
Laitappa sitten sen onen suora suomiosoite jos sellaisen tiedät
Joka tapauksessa se mitä sanoin pitää paikkaansa että reklamaatiot tehdään aina lain mukaan myyjäliikkeeseen eikä maahantuojall
le

https://oneplus.net/fi ei ole mikään suomen liike vaan paikan suomenkielinen sivusto
Tuli sitten taas kertaalleen tehdasasetuksetkin palautettua mutta ei mitään vaikutusta signaalipalkien toimintaan
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/
Aina mielenkiintoisemmaksi vaan muuttuu tuo tilanne
Nyt nettisivu näyttää ettei puhelimia enää ole varastossa 😞
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vastikään ostetun puhelimen vaihtaminen uuteen on aina erittäin hankalaa, jollei mahdotonta, Elisalla. Siitä syystä juuri ehdotinkin, että marssisit sinne liikkeeseen ilmoittamaan, että haluat perua kaupan. Sinulla on siihen oikeus 14vrk ajan, kun olet laitteesi tilannut Elisan verkkokaupan kautta. Ei siinä tarvitse tai pidä käydä selittelemään mistään vioista enää, vaan sinä haluat vain palauttaa ostamasi puhelimen, koska se ei ollutkaan täsmälleen sitä, mitä olit odottanut. Sinulla ei ole minkäänlaista velvoitetta selittää päätöstäsi, kun palautat puhelimen sen 14 päivän sisällä. Puhelimen palauttaminen ja sopimuksen purkaminen hoituu siinä tiskillä samantien. Viimeiseksi voit sitten sanoa vaikka "Kiitos!":)

Kun olet kiittänyt myyjä, jolle palautit juuri netistä aiemmin tilaamasi virheostoksen, niin sitten seuraavaksi voitkin kertoa myyjälle haluavasi ostaa uuden puhelimen itsellesi. Valitset sieltä hyllyistä myyjän ammattitaitoisella avustuksella itsellesi mieleisen puhelimen ja menette kassalle tekemään siitä kaupat. Ei sillä ole siinä vaiheessa enää mitään väliä, vaikka valitsemasi puhelin olisikin saman merkkinen ja -mallinen, kuin se juuri palauttamasikin. Mutta etukäteen aikeistaan ei kannata mennä huutelemaan myyjälle, koska silloin tilanne muuttuisi taas puhelimen vaihdoksi, joka on Elisalla vastoin kaikki niitä kiveen kirjoitettuja sääntöjä, jotka myyjille ja aspalle on annettu.
Vastikään ostetun puhelimen vaihtaminen uuteen on aina erittäin hankalaa, jollei mahdotonta, Elisalla. Siitä syystä juuri ehdotinkin, että marssisit sinne liikkeeseen ilmoittamaan, että haluat perua kaupan. Sinulla on siihen oikeus 14vrk ajan, kun olet laitteesi tilannut Elisan verkkokaupan kautta. Ei siinä tarvitse tai pidä käydä selittelemään mistään vioista enää, vaan sinä haluat vain palauttaa ostamasi puhelimen, koska se ei ollutkaan täsmälleen sitä, mitä olit odottanut. Sinulla ei ole minkäänlaista velvoitetta selittää päätöstäsi, kun palautat puhelimen sen 14 päivän sisällä. Puhelimen palauttaminen ja sopimuksen purkaminen hoituu siinä tiskillä samantien. Viimeiseksi voit sitten sanoa vaikka "Kiitos!":)

Kun olet kiittänyt myyjä, jolle palautit juuri netistä aiemmin tilaamasi virheostoksen, niin sitten seuraavaksi voitkin kertoa myyjälle haluavasi ostaa uuden puhelimen itsellesi. Valitset sieltä hyllyistä myyjän ammattitaitoisella avustuksella itsellesi mieleisen puhelimen ja menette kassalle tekemään siitä kaupat. Ei sillä ole siinä vaiheessa enää mitään väliä, vaikka valitsemasi puhelin olisikin saman merkkinen ja -mallinen, kuin se juuri palauttamasikin. Mutta etukäteen aikeistaan ei kannata mennä huutelemaan myyjälle, koska silloin tilanne muuttuisi taas puhelimen vaihdoksi, joka on Elisalla vastoin kaikki niitä kiveen kirjoitettuja sääntöjä, jotka myyjille ja aspalle on annettu.


Kuten jo pitäisi olla aikaisemmista teksteistä selvää niin ehdottamasi systeemi ei toimi syystä että liikkeessä ei ole näitä puhelimia ja nettimyyntikin näyttää saldoksi nollaa

Jos Elisa nyt ei ole aivan torvelo liiketavoiltaan niin normaalisti jätetään muutama kappale varastoon sille varalle että tulee juuri tällaisia vaihtoja joissa tuote on heti rikki
Tosin voi olla että ovat sen verran härskejä että joka ainut puhelin myydään ja asiakas saa sitten kärsiä vaikka sen ajan että kiinasta tulee uutta erää tarjolle
Olen jo menettänyt uskoni että tuolla homma toimii kuten muualla hyvin "jälkimarkkinoinnin" hoitavissa liikkeissä.

Vaikka esim. Lidll myy sellaisia satunnaiseriä eri tavaroista niin niillä on jopa 3 vuoden takuu ja vaikka tavaraa ei ole enää liikkeissä niin yleensä saa aika nopeasti uuden rikkoontuneen tilalle
Kaverilla vaimeni sellainen halpa tuuletin ja nikottelematta toimittivat uuden tilalle

Ei tässä muuta kuin odottelee maanantaita ja katsoo mitä hauskaa nyt aletaan ehdotella
Se minua eniten kiinnosti kartoitta että olisiko täällä ollut muita joilla sama vika mutta tuo on juuri sellainen asia ettei noihin palkkihommiin moni edes kiinnitä huomiota muussa tapauksessa kuin silloin kun ne puuttuvat tai puhelut ei onnistu
Sekin tuli taas todettua ettei tehdasasetusten palautus muuttanut näytön toimintaa
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.


Doa tapauksia koskee muutkin säännöt
Dead On Arrival määre tarkoitta sitä että laite ei toimi ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun taas normi takuun sen jälkeen ilmestyneitä vikoja
No. täällä on turha kummemmin enää asiaa ihmetellä kun kirjoittajilla ei ole valtaa kommentoida Elisan puolesta eikä edes myyjillä ole ihan hanskassa muu kuin mitä heille on opastettu.
Pistetään nyt vielä toinenkin kuvakaappaus siitä että onen näyttö näyttää ihan omiaan
-100db ja täydet palkit
näkyy se mitä pitäisi onenkin näyttää eli jotain vikoja näissä on.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.


Doa tapauksia koskee muutkin säännöt
Dead On Arrival määre tarkoitta sitä että laite ei toimi ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun taas normi takuun sen jälkeen ilmestyneitä vikoja
No. täällä on turha kummemmin enää asiaa ihmetellä kun kirjoittajilla ei ole valtaa kommentoida Elisan puolesta eikä edes myyjillä ole ihan hanskassa muu kuin mitä heille on opastettu.


Totta. Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan myönnä tuotteilleen DOA -aikaa. Näiden tuotteiden kohdalla vialliset laitteet huolletaan siitäkin huolimatta, että ne olisivat uusia / uudehkoja.
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.


Doa tapauksia koskee muutkin säännöt
Dead On Arrival määre tarkoitta sitä että laite ei toimi ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun taas normi takuun sen jälkeen ilmestyneitä vikoja
No. täällä on turha kummemmin enää asiaa ihmetellä kun kirjoittajilla ei ole valtaa kommentoida Elisan puolesta eikä edes myyjillä ole ihan hanskassa muu kuin mitä heille on opastettu.


Totta. Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan myönnä tuotteilleen DOA -aikaa. Näiden tuotteiden kohdalla vialliset laitteet huolletaan siitäkin huolimatta, että ne olisivat uusia / uudehkoja.


Saako kysyä että missä liikkeessä olet toimessa ja mistä tietosi ammennat :)
Nimittäin kyllä valmistajatmkin määrittelee tuon ajan a eräällä nyt maintsemattomalla puhelinmerkillä se oli 7 päivää mutta etämyynnissä tuo on vielä se 14 päivän toinen juttu. No tästä ei kannata kanssasi kinata eneen kuin kerrot tietosi alkuperän ja nimenomaan vielä onen suhteen kun toinen kirjoittaja väitti hiukan eri lailla asioista

"Ostaja voi vaatia myyjältä uuden tavaran toimittamista, jos hänen saamansa tuote on virheellinen. Uusi toimitus tapahtuu aina myyjän kustannuksella. Myyjä voi myös omasta aloitteestaan toimittaa asiakkaalle uuden tavaran. Tällä tavalla hän voi välttää ostajan vaatimukset hinnan alentamisesta tai koko kaupan purkamisesta. Virheen nopea oikaiseminen on eduksi sekä myyjälle että ostajalle. Kun ostaja saa nopeasti uuden, virheettömän tavaran, hän on tyytyväinen kauppaan eikä ala vaatimaan vahingonkorvauksia."
http://www.laki24.fi/irom-irtaimenkauppa-toimitus/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.


Softaviat eivät tosiaan kuulu DOA:n piiriin. Eivätkä kuulu myöskään tuotetakuun piiriin. Syystä, että softavian voi aiheuttaa esim. virus tai haittaohjelma. Eli ainoastaan fyysinen laitevika oikeuttaa DOA -vaihtoon, jos voidaan olettaa, että vika ei ole käyttäjän itsensä aiheuttama.

Osallistu keskusteluun