One + ja markkinoititavat j a takuut



Näytä ensimmäinen kirjoitus

34 kommenttia

Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.


Softaviat eivät tosiaan kuulu DOA:n piiriin. Eivätkä kuulu myöskään tuotetakuun piiriin. Syystä, että softavian voi aiheuttaa esim. virus tai haittaohjelma. Eli ainoastaan fyysinen laitevika oikeuttaa DOA -vaihtoon, jos voidaan olettaa, että vika ei ole käyttäjän itsensä aiheuttama.


No joo jos laittaa puhelimeen kortin ja lataa se itse tarjoamat päivitykset niin ei liene syytä olettaa että niissä olisi viruksia mutta katsotaan mitä tuleman pitää
Olisi hauska verrata toiseen kun löytäisi jonkun jolla sama puhelin
Tässä pitää signaalitasoin laskea n -110 db ennen kuin luurin oma näyttö alkaa tiputella palkkeja ja aslasta perillä olevat tietää että se on jo aika heikkoa kenttää :)
Olen kyllä sitä mieltä että jos puhelimen mukana oleva käyttöjärjestelmä ei toimi virheettä niin sekin kuuluu takuun piiriin. Siinähän se takuu alkaa rakoilla jos itse alkaa käyttistä korlailemaan tai lataamaan jotain mikä ei sinne kuulu .

Miten muuten kävisi viruksille jos palauttaa tehdasasetukset?
Kai ne siinä yleensä poistuu jos ei nyt vallan erikoisia ole.
No eipä tästä kannata tänne "kalevalaa" alkaa kerätä vaan teen jossain vaiheessa omat päätökseni kun hetken katselen mitä tulemaan pitää :)

Oneplussan ehdoista vielä sen verran että Eu säädösten mukaan ehdot on oltava joka eu maassa samanlaiset eli jos antavat sen takuun eu alueelle se koskee kaikkia myyjiä ja maita
Tässä lisää mielenkiintoista luettavaa teille jotka olette ummikoita takuu ym. kuluttaja asioista:

Maksuton kahden vuoden takuu (lakisääteinen takuu)

EU:n sääntöjen mukaan sinulla on aina oikeus vähintään kahden vuoden maksuttomaan takuuaikaan.

Tämä kahden vuoden takuu on vain vähimmäisoikeus: oman maasi sääntöjen mukaan sinulla saattaa olla oikeus lisäsuojaan. On hyvä muistaa, että EU:n säännöistä poikkeamisen on aina oltava kuluttajan edun mukaista.

Jos EU:n alueella ostamasi tuote on viallinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu, myyjän on korjattavase tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä tai täysi korvaus.

Lisätakuu (kaupallinen takuu)

Kaupat tai valmistajat tarjoavat usein nk. kaupallista lisätakuuta. Takuu voi joko sisältyä tuotteen hintaan tai sen voi ostaa erikseen.

Tämä takuu voi antaa lisäsuojaa, mutta se ei korvaa tai lyhennä kahden vuoden vähimmäistakuuta, johon sinulla on aina oikeus EU:n sääntöjen mukaisesti.

Silloinkin, kun uusi tuote myydään halvemmalla ilman takuuta, tämä tarkoittaa vain, ettei lisätakuuta anneta. Myös tällaisessa tapauksessa sinulla on kaksi vuotta aikaa vaatia hyvitystä, jos huomaat tuotteessa vian tai jos tuote ei vastaa tuotekuvausta.


Esimerkkitapaus: Kahden vuoden takuuta ei voi lyhentää kaupallisella takuulla

Carla osti hiustenkuivaajan, jolle myyjä antoi kuuden kuukauden takuun.

Kun hiustenkuivaaja meni kahdeksan kuukauden kuluttua rikki, Carla vei sen takaisin kauppaan. Kaupassa myyjä ilmoitti, että takuuaika oli päättynyt eikä hyvitystä maksettaisi.

Carla huomautti – aivan oikein –, että EU:n kuluttajansuojalain nojalla tuotteella oli täysimääräinen ja maksuton kahden vuoden takuu ja että myyjän myöntämä kuuden kuukauden takuu antoi vain lisäsuojaa.
Näitä kaikkia pykäliä kannattaa selvittää ennen kuin alkaa palstoilla faktoina omia mutuja levitellä :)

http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_fi.htm
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Miten muuten kävisi viruksille jos palauttaa tehdasasetukset?
Kai ne siinä yleensä poistuu jos ei nyt vallan erikoisia ole.


Riippuu viruksesta. Tiedän tapauksia, joissa tehdasasetuksiin palautus on auttanut. Toisaalta tiedän myös tapauksia, joissa virus on tehnyt sen verran pahaa jälkeä, ettei tehdasasetuksiin palauttaminen ole välttämättä edes onnistunut.

Android on sellainen käyttöjärjestelmä, että se saattaa saastua pelkän nettisurffauksen aikana. Myös Play -kaupasta ladattavat sovellukset voivat sisältää haitallista materiaalia.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?


Joo joo. Sä olisit vaan tässä ajassa jo hoitanut sen vikasi Oneplussan kanssa.

Tosin eipä ne sille voi muuta tehdä kuin odottaa jospa seuraava päivitys korjaa.

Mun työpaikalla ei ole merkitystä mutta sanonpa että onneksi ei tarvitse yksityishenkilöiden takuuasioita hoidella 😃
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?


Joo joo. Sä olisit vaan tässä ajassa jo hoitanut sen vikasi Oneplussan kanssa.

Tosin eipä ne sille voi muuta tehdä kuin odottaa jospa seuraava päivitys korjaa.

Mun työpaikalla ei ole merkitystä mutta sanonpa että onneksi ei tarvitse yksityishenkilöiden takuuasioita hoidella :D


Onko se niin vaikea nyt todeta ettei minun tarvitse eikä edes kuulu hoitaa takuuta oneplussan kanssa koska elisa on myyjä.
Siksi tuota työpaikka vaan kyselin että netti on sellainen paikka jossa moni jakaa tietoja "faktoina" vaikka ei olisi mitään tajua siitä miten hommat menee. Nettipuolella juttuja googlettamalla pätee se sääntö että täällä " tollo neuvoo toista" ja tosiasiat voi olla ihan muuta. Tässä tapauksessa tuo onen kanssa asiointikin on muutenkin hankalaa koska tuskin siellä löytyy takuuvastaavaa joka puhuu suomea ja jos kyseessä olisi normaali valmistaja he ilman muuta sanoisivat että hoida takuu myyjän ja maahantuojan kautta Oneplusssan nettipuolessa on sikäli hiukan eroa että heillä on tuo puhelimien suoramarkkinointi jota muilla ei ole vai oletko koskaan kuullut että joku olisi tilannut puhelimen suoraa vaikka Samsungin tehtaalta?
tätä juttua ei kannata enää jatkaa muussa merkeissä että jos jollakin on sama puhelin niin mielenkiintoista olisi kuulla miten palkkinäyttö toimii milläkin desibelitasolla.
Lait ovat sellaisia niin EU kuin suomitasolla ettei niitä yhdenkään valmistajan tai myyjän säännöt voi muuttaa ostajalle epäedullisempaam suuntaa ja takuun puitteissa koituvista ylimääräisistä kuluista ja harmista voi vaikka vaatia myyjältä korvausta jos se ei hoida juttuja kunnolla.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Juu ei tätä kannata jatkaa. Onnea vaan taisteluun softabugista :-)

Onneksi oma OP3 toimii loistavasti, näyttää palkit mitä tahansa. Puhelut yhdistyy ja äänenlaatukin on hyvä.

En jaksa vaivata päätäni bugeilla jotka eivät käytännössä näy mitenkään.

Onnea taisteluusi
Juu ei tätä kannata jatkaa. Onnea vaan taisteluun softabugista :-)

Onneksi oma OP3 toimii loistavasti, näyttää palkit mitä tahansa. Puhelut yhdistyy ja äänenlaatukin on hyvä.

En jaksa vaivata päätäni bugeilla jotka eivät käytännössä näy mitenkään.

Onnea taisteluusi


En taistele minäkään enää vaan palautin koko laitteen eli asia loppuunkäsitelty ja elisan toimet rekisteröity :))
Kyllä laitteiden pitää uutena olla virheeettönia vaikka vika olisi pienikin.
Muussa tapauksessa pitäisi sitten soveltaa ns. hinnan alennusta vian takia

Osallistu keskusteluun