One + ja markkinoititavat j a takuut


Tilasin tuon nettikaupasata ja muuten laite tuntui mukavalta mutta ihmettelin että miksi laitteen signaalipalkit ei lainkaan liiku vaan näyttää aina täyttä vaikka toisella HTC m9 onella nuo toimi järkevästi ja johdonmukaisesti
No katsoin sitten puhelimen valikosta että taso oli esim. -91 db joka normalisti on 2-3 palkkia
Soitto Elisaan ja neuvoivat menemään paikalliseen myymälään
No yleisen tavan mukaan myyjät on nuoria joiden laitetuntemus saati tekniikan tajuaminen on aika heikkoa ja pääasiallinen oppi on heillä sopparien teko ja jälkihoito on jokseenkin nolla
Vastaus oli että puhelin pitää lähettää huoltoon
Sanoi että ei kai muutaman päivän käytettyä puhelinta laiteta huoltoon ja joudun olemaan ilman puhelinta sen ajan
Soitto kyseiseen huoltoon vielä paljasti sen ettei näitä One luureja edes heillä huolleta vaan kuulemma menevät valmistajalle eli kiinaan.
Puhelinkeskustelussa aspaan kävi selville että etäkaupan säännön mukaan voin palauttaa puhelimen mutta koska se on ollut käytössä voi mennä 30% arvon alennusta.
Vanhana kauppiaana en ole koskaan kuullut että viallisen laitteen palautuksesta menee omasta pussista korvauksia
Olen vuosikymmeniä ollut saunalahden asiakas mutta nykyinen asiakaspalvelu kyllä takaa sen ettei tämä suhde enää pitkään kestä :)
Lisäpointtina oli vielä sekin että en pyytänyt palauttaa laitetta vaan saada selville onko kyseinen vika yleinen koska poika elisamyymälässä toteisi että jos se ei ole vika vaan ominaisuus ettei palkit toimi :)
Huollossakaan ei ollut hajuakaan moisesta viasta
Vanhana atk ja elektroniikka harrastajana tein kokeen ns. faradayn häkki menetelmällä eli laitoin ensin puhelimen metalliseen kassalippaaseen mutta ei laskeneet palkkiakaan Sitten vein luurin kerrostaloasuntomme vessaan ja pistin sen pesukoneen rumpuun jollin - 105db asu36 ja yksi palkki vaan putosi Tuo ei ole lähelläkään normaalia toimintaa.

34 kommenttia

Juu ei tätä kannata jatkaa. Onnea vaan taisteluun softabugista :-)

Onneksi oma OP3 toimii loistavasti, näyttää palkit mitä tahansa. Puhelut yhdistyy ja äänenlaatukin on hyvä.

En jaksa vaivata päätäni bugeilla jotka eivät käytännössä näy mitenkään.

Onnea taisteluusi


En taistele minäkään enää vaan palautin koko laitteen eli asia loppuunkäsitelty ja elisan toimet rekisteröity :))
Kyllä laitteiden pitää uutena olla virheeettönia vaikka vika olisi pienikin.
Muussa tapauksessa pitäisi sitten soveltaa ns. hinnan alennusta vian takia
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Juu ei tätä kannata jatkaa. Onnea vaan taisteluun softabugista :-)

Onneksi oma OP3 toimii loistavasti, näyttää palkit mitä tahansa. Puhelut yhdistyy ja äänenlaatukin on hyvä.

En jaksa vaivata päätäni bugeilla jotka eivät käytännössä näy mitenkään.

Onnea taisteluusi
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?


Joo joo. Sä olisit vaan tässä ajassa jo hoitanut sen vikasi Oneplussan kanssa.

Tosin eipä ne sille voi muuta tehdä kuin odottaa jospa seuraava päivitys korjaa.

Mun työpaikalla ei ole merkitystä mutta sanonpa että onneksi ei tarvitse yksityishenkilöiden takuuasioita hoidella :D


Onko se niin vaikea nyt todeta ettei minun tarvitse eikä edes kuulu hoitaa takuuta oneplussan kanssa koska elisa on myyjä.
Siksi tuota työpaikka vaan kyselin että netti on sellainen paikka jossa moni jakaa tietoja "faktoina" vaikka ei olisi mitään tajua siitä miten hommat menee. Nettipuolella juttuja googlettamalla pätee se sääntö että täällä " tollo neuvoo toista" ja tosiasiat voi olla ihan muuta. Tässä tapauksessa tuo onen kanssa asiointikin on muutenkin hankalaa koska tuskin siellä löytyy takuuvastaavaa joka puhuu suomea ja jos kyseessä olisi normaali valmistaja he ilman muuta sanoisivat että hoida takuu myyjän ja maahantuojan kautta Oneplusssan nettipuolessa on sikäli hiukan eroa että heillä on tuo puhelimien suoramarkkinointi jota muilla ei ole vai oletko koskaan kuullut että joku olisi tilannut puhelimen suoraa vaikka Samsungin tehtaalta?
tätä juttua ei kannata enää jatkaa muussa merkeissä että jos jollakin on sama puhelin niin mielenkiintoista olisi kuulla miten palkkinäyttö toimii milläkin desibelitasolla.
Lait ovat sellaisia niin EU kuin suomitasolla ettei niitä yhdenkään valmistajan tai myyjän säännöt voi muuttaa ostajalle epäedullisempaam suuntaa ja takuun puitteissa koituvista ylimääräisistä kuluista ja harmista voi vaikka vaatia myyjältä korvausta jos se ei hoida juttuja kunnolla.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?


Joo joo. Sä olisit vaan tässä ajassa jo hoitanut sen vikasi Oneplussan kanssa.

Tosin eipä ne sille voi muuta tehdä kuin odottaa jospa seuraava päivitys korjaa.

Mun työpaikalla ei ole merkitystä mutta sanonpa että onneksi ei tarvitse yksityishenkilöiden takuuasioita hoidella 😃
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Miten muuten kävisi viruksille jos palauttaa tehdasasetukset?
Kai ne siinä yleensä poistuu jos ei nyt vallan erikoisia ole.


Riippuu viruksesta. Tiedän tapauksia, joissa tehdasasetuksiin palautus on auttanut. Toisaalta tiedän myös tapauksia, joissa virus on tehnyt sen verran pahaa jälkeä, ettei tehdasasetuksiin palauttaminen ole välttämättä edes onnistunut.

Android on sellainen käyttöjärjestelmä, että se saattaa saastua pelkän nettisurffauksen aikana. Myös Play -kaupasta ladattavat sovellukset voivat sisältää haitallista materiaalia.
Tässä lisää mielenkiintoista luettavaa teille jotka olette ummikoita takuu ym. kuluttaja asioista:

Maksuton kahden vuoden takuu (lakisääteinen takuu)

EU:n sääntöjen mukaan sinulla on aina oikeus vähintään kahden vuoden maksuttomaan takuuaikaan.

Tämä kahden vuoden takuu on vain vähimmäisoikeus: oman maasi sääntöjen mukaan sinulla saattaa olla oikeus lisäsuojaan. On hyvä muistaa, että EU:n säännöistä poikkeamisen on aina oltava kuluttajan edun mukaista.

Jos EU:n alueella ostamasi tuote on viallinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu, myyjän on korjattavase tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä tai täysi korvaus.

Lisätakuu (kaupallinen takuu)

Kaupat tai valmistajat tarjoavat usein nk. kaupallista lisätakuuta. Takuu voi joko sisältyä tuotteen hintaan tai sen voi ostaa erikseen.

Tämä takuu voi antaa lisäsuojaa, mutta se ei korvaa tai lyhennä kahden vuoden vähimmäistakuuta, johon sinulla on aina oikeus EU:n sääntöjen mukaisesti.

Silloinkin, kun uusi tuote myydään halvemmalla ilman takuuta, tämä tarkoittaa vain, ettei lisätakuuta anneta. Myös tällaisessa tapauksessa sinulla on kaksi vuotta aikaa vaatia hyvitystä, jos huomaat tuotteessa vian tai jos tuote ei vastaa tuotekuvausta.


Esimerkkitapaus: Kahden vuoden takuuta ei voi lyhentää kaupallisella takuulla

Carla osti hiustenkuivaajan, jolle myyjä antoi kuuden kuukauden takuun.

Kun hiustenkuivaaja meni kahdeksan kuukauden kuluttua rikki, Carla vei sen takaisin kauppaan. Kaupassa myyjä ilmoitti, että takuuaika oli päättynyt eikä hyvitystä maksettaisi.

Carla huomautti – aivan oikein –, että EU:n kuluttajansuojalain nojalla tuotteella oli täysimääräinen ja maksuton kahden vuoden takuu ja että myyjän myöntämä kuuden kuukauden takuu antoi vain lisäsuojaa.
Näitä kaikkia pykäliä kannattaa selvittää ennen kuin alkaa palstoilla faktoina omia mutuja levitellä :)

http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_fi.htm
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.


Softaviat eivät tosiaan kuulu DOA:n piiriin. Eivätkä kuulu myöskään tuotetakuun piiriin. Syystä, että softavian voi aiheuttaa esim. virus tai haittaohjelma. Eli ainoastaan fyysinen laitevika oikeuttaa DOA -vaihtoon, jos voidaan olettaa, että vika ei ole käyttäjän itsensä aiheuttama.


No joo jos laittaa puhelimeen kortin ja lataa se itse tarjoamat päivitykset niin ei liene syytä olettaa että niissä olisi viruksia mutta katsotaan mitä tuleman pitää
Olisi hauska verrata toiseen kun löytäisi jonkun jolla sama puhelin
Tässä pitää signaalitasoin laskea n -110 db ennen kuin luurin oma näyttö alkaa tiputella palkkeja ja aslasta perillä olevat tietää että se on jo aika heikkoa kenttää :)
Olen kyllä sitä mieltä että jos puhelimen mukana oleva käyttöjärjestelmä ei toimi virheettä niin sekin kuuluu takuun piiriin. Siinähän se takuu alkaa rakoilla jos itse alkaa käyttistä korlailemaan tai lataamaan jotain mikä ei sinne kuulu .

Miten muuten kävisi viruksille jos palauttaa tehdasasetukset?
Kai ne siinä yleensä poistuu jos ei nyt vallan erikoisia ole.
No eipä tästä kannata tänne "kalevalaa" alkaa kerätä vaan teen jossain vaiheessa omat päätökseni kun hetken katselen mitä tulemaan pitää :)

Oneplussan ehdoista vielä sen verran että Eu säädösten mukaan ehdot on oltava joka eu maassa samanlaiset eli jos antavat sen takuun eu alueelle se koskee kaikkia myyjiä ja maita
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.


Softaviat eivät tosiaan kuulu DOA:n piiriin. Eivätkä kuulu myöskään tuotetakuun piiriin. Syystä, että softavian voi aiheuttaa esim. virus tai haittaohjelma. Eli ainoastaan fyysinen laitevika oikeuttaa DOA -vaihtoon, jos voidaan olettaa, että vika ei ole käyttäjän itsensä aiheuttama.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.


Doa tapauksia koskee muutkin säännöt
Dead On Arrival määre tarkoitta sitä että laite ei toimi ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun taas normi takuun sen jälkeen ilmestyneitä vikoja
No. täällä on turha kummemmin enää asiaa ihmetellä kun kirjoittajilla ei ole valtaa kommentoida Elisan puolesta eikä edes myyjillä ole ihan hanskassa muu kuin mitä heille on opastettu.


Totta. Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan myönnä tuotteilleen DOA -aikaa. Näiden tuotteiden kohdalla vialliset laitteet huolletaan siitäkin huolimatta, että ne olisivat uusia / uudehkoja.


Saako kysyä että missä liikkeessä olet toimessa ja mistä tietosi ammennat :)
Nimittäin kyllä valmistajatmkin määrittelee tuon ajan a eräällä nyt maintsemattomalla puhelinmerkillä se oli 7 päivää mutta etämyynnissä tuo on vielä se 14 päivän toinen juttu. No tästä ei kannata kanssasi kinata eneen kuin kerrot tietosi alkuperän ja nimenomaan vielä onen suhteen kun toinen kirjoittaja väitti hiukan eri lailla asioista

"Ostaja voi vaatia myyjältä uuden tavaran toimittamista, jos hänen saamansa tuote on virheellinen. Uusi toimitus tapahtuu aina myyjän kustannuksella. Myyjä voi myös omasta aloitteestaan toimittaa asiakkaalle uuden tavaran. Tällä tavalla hän voi välttää ostajan vaatimukset hinnan alentamisesta tai koko kaupan purkamisesta. Virheen nopea oikaiseminen on eduksi sekä myyjälle että ostajalle. Kun ostaja saa nopeasti uuden, virheettömän tavaran, hän on tyytyväinen kauppaan eikä ala vaatimaan vahingonkorvauksia."
http://www.laki24.fi/irom-irtaimenkauppa-toimitus/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.


Doa tapauksia koskee muutkin säännöt
Dead On Arrival määre tarkoitta sitä että laite ei toimi ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun taas normi takuun sen jälkeen ilmestyneitä vikoja
No. täällä on turha kummemmin enää asiaa ihmetellä kun kirjoittajilla ei ole valtaa kommentoida Elisan puolesta eikä edes myyjillä ole ihan hanskassa muu kuin mitä heille on opastettu.


Totta. Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan myönnä tuotteilleen DOA -aikaa. Näiden tuotteiden kohdalla vialliset laitteet huolletaan siitäkin huolimatta, että ne olisivat uusia / uudehkoja.
Pistetään nyt vielä toinenkin kuvakaappaus siitä että onen näyttö näyttää ihan omiaan
-100db ja täydet palkit
näkyy se mitä pitäisi onenkin näyttää eli jotain vikoja näissä on.

Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.


Doa tapauksia koskee muutkin säännöt
Dead On Arrival määre tarkoitta sitä että laite ei toimi ensimmäisen käyttökerran jälkeen kun taas normi takuun sen jälkeen ilmestyneitä vikoja
No. täällä on turha kummemmin enää asiaa ihmetellä kun kirjoittajilla ei ole valtaa kommentoida Elisan puolesta eikä edes myyjillä ole ihan hanskassa muu kuin mitä heille on opastettu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/


Myyjällä on oikeus huollattaa laite ennen sen vaihtoa uuteen. Tämä lukee myös selkeästi tuolla linkkaamallasi sivulla.

Elisa -myymälän henkilökunta toimi siis tässä asiassa ihan oikein. Laite huolletaan ja mikäli sama (identtinen) vika/oireilu jatkuu edelleen myös huollon jälkeen, voi vaihto olla aiheellinen.
Vastikään ostetun puhelimen vaihtaminen uuteen on aina erittäin hankalaa, jollei mahdotonta, Elisalla. Siitä syystä juuri ehdotinkin, että marssisit sinne liikkeeseen ilmoittamaan, että haluat perua kaupan. Sinulla on siihen oikeus 14vrk ajan, kun olet laitteesi tilannut Elisan verkkokaupan kautta. Ei siinä tarvitse tai pidä käydä selittelemään mistään vioista enää, vaan sinä haluat vain palauttaa ostamasi puhelimen, koska se ei ollutkaan täsmälleen sitä, mitä olit odottanut. Sinulla ei ole minkäänlaista velvoitetta selittää päätöstäsi, kun palautat puhelimen sen 14 päivän sisällä. Puhelimen palauttaminen ja sopimuksen purkaminen hoituu siinä tiskillä samantien. Viimeiseksi voit sitten sanoa vaikka "Kiitos!":)

Kun olet kiittänyt myyjä, jolle palautit juuri netistä aiemmin tilaamasi virheostoksen, niin sitten seuraavaksi voitkin kertoa myyjälle haluavasi ostaa uuden puhelimen itsellesi. Valitset sieltä hyllyistä myyjän ammattitaitoisella avustuksella itsellesi mieleisen puhelimen ja menette kassalle tekemään siitä kaupat. Ei sillä ole siinä vaiheessa enää mitään väliä, vaikka valitsemasi puhelin olisikin saman merkkinen ja -mallinen, kuin se juuri palauttamasikin. Mutta etukäteen aikeistaan ei kannata mennä huutelemaan myyjälle, koska silloin tilanne muuttuisi taas puhelimen vaihdoksi, joka on Elisalla vastoin kaikki niitä kiveen kirjoitettuja sääntöjä, jotka myyjille ja aspalle on annettu.


Kuten jo pitäisi olla aikaisemmista teksteistä selvää niin ehdottamasi systeemi ei toimi syystä että liikkeessä ei ole näitä puhelimia ja nettimyyntikin näyttää saldoksi nollaa

Jos Elisa nyt ei ole aivan torvelo liiketavoiltaan niin normaalisti jätetään muutama kappale varastoon sille varalle että tulee juuri tällaisia vaihtoja joissa tuote on heti rikki
Tosin voi olla että ovat sen verran härskejä että joka ainut puhelin myydään ja asiakas saa sitten kärsiä vaikka sen ajan että kiinasta tulee uutta erää tarjolle
Olen jo menettänyt uskoni että tuolla homma toimii kuten muualla hyvin "jälkimarkkinoinnin" hoitavissa liikkeissä.

Vaikka esim. Lidll myy sellaisia satunnaiseriä eri tavaroista niin niillä on jopa 3 vuoden takuu ja vaikka tavaraa ei ole enää liikkeissä niin yleensä saa aika nopeasti uuden rikkoontuneen tilalle
Kaverilla vaimeni sellainen halpa tuuletin ja nikottelematta toimittivat uuden tilalle

Ei tässä muuta kuin odottelee maanantaita ja katsoo mitä hauskaa nyt aletaan ehdotella
Se minua eniten kiinnosti kartoitta että olisiko täällä ollut muita joilla sama vika mutta tuo on juuri sellainen asia ettei noihin palkkihommiin moni edes kiinnitä huomiota muussa tapauksessa kuin silloin kun ne puuttuvat tai puhelut ei onnistu
Sekin tuli taas todettua ettei tehdasasetusten palautus muuttanut näytön toimintaa
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vastikään ostetun puhelimen vaihtaminen uuteen on aina erittäin hankalaa, jollei mahdotonta, Elisalla. Siitä syystä juuri ehdotinkin, että marssisit sinne liikkeeseen ilmoittamaan, että haluat perua kaupan. Sinulla on siihen oikeus 14vrk ajan, kun olet laitteesi tilannut Elisan verkkokaupan kautta. Ei siinä tarvitse tai pidä käydä selittelemään mistään vioista enää, vaan sinä haluat vain palauttaa ostamasi puhelimen, koska se ei ollutkaan täsmälleen sitä, mitä olit odottanut. Sinulla ei ole minkäänlaista velvoitetta selittää päätöstäsi, kun palautat puhelimen sen 14 päivän sisällä. Puhelimen palauttaminen ja sopimuksen purkaminen hoituu siinä tiskillä samantien. Viimeiseksi voit sitten sanoa vaikka "Kiitos!":)

Kun olet kiittänyt myyjä, jolle palautit juuri netistä aiemmin tilaamasi virheostoksen, niin sitten seuraavaksi voitkin kertoa myyjälle haluavasi ostaa uuden puhelimen itsellesi. Valitset sieltä hyllyistä myyjän ammattitaitoisella avustuksella itsellesi mieleisen puhelimen ja menette kassalle tekemään siitä kaupat. Ei sillä ole siinä vaiheessa enää mitään väliä, vaikka valitsemasi puhelin olisikin saman merkkinen ja -mallinen, kuin se juuri palauttamasikin. Mutta etukäteen aikeistaan ei kannata mennä huutelemaan myyjälle, koska silloin tilanne muuttuisi taas puhelimen vaihdoksi, joka on Elisalla vastoin kaikki niitä kiveen kirjoitettuja sääntöjä, jotka myyjille ja aspalle on annettu.
Aina mielenkiintoisemmaksi vaan muuttuu tuo tilanne
Nyt nettisivu näyttää ettei puhelimia enää ole varastossa 😞
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.
Tuli sitten taas kertaalleen tehdasasetuksetkin palautettua mutta ei mitään vaikutusta signaalipalkien toimintaan
Elisa ei ole laitteen maahantuoja, vaan maahantuoja on OnePlus.

Ja huollot kannttaa hoitaa suoraan Oneplussan kautta jos haluat saada sen huollon hoidettua järkevässä ajassa.


Elisa kylla jossakin kertoi olevansa maahantuoja
Laitappa sitten sen onen suora suomiosoite jos sellaisen tiedät
Joka tapauksessa se mitä sanoin pitää paikkaansa että reklamaatiot tehdään aina lain mukaan myyjäliikkeeseen eikä maahantuojall
le

https://oneplus.net/fi ei ole mikään suomen liike vaan paikan suomenkielinen sivusto
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Elisa ei ole laitteen maahantuoja, vaan maahantuoja on OnePlus.

Ja huollot kannttaa hoitaa suoraan Oneplussan kautta jos haluat saada sen huollon hoidettua järkevässä ajassa.

Osallistu keskusteluun