One + ja markkinoititavat j a takuut


Tilasin tuon nettikaupasata ja muuten laite tuntui mukavalta mutta ihmettelin että miksi laitteen signaalipalkit ei lainkaan liiku vaan näyttää aina täyttä vaikka toisella HTC m9 onella nuo toimi järkevästi ja johdonmukaisesti
No katsoin sitten puhelimen valikosta että taso oli esim. -91 db joka normalisti on 2-3 palkkia
Soitto Elisaan ja neuvoivat menemään paikalliseen myymälään
No yleisen tavan mukaan myyjät on nuoria joiden laitetuntemus saati tekniikan tajuaminen on aika heikkoa ja pääasiallinen oppi on heillä sopparien teko ja jälkihoito on jokseenkin nolla
Vastaus oli että puhelin pitää lähettää huoltoon
Sanoi että ei kai muutaman päivän käytettyä puhelinta laiteta huoltoon ja joudun olemaan ilman puhelinta sen ajan
Soitto kyseiseen huoltoon vielä paljasti sen ettei näitä One luureja edes heillä huolleta vaan kuulemma menevät valmistajalle eli kiinaan.
Puhelinkeskustelussa aspaan kävi selville että etäkaupan säännön mukaan voin palauttaa puhelimen mutta koska se on ollut käytössä voi mennä 30% arvon alennusta.
Vanhana kauppiaana en ole koskaan kuullut että viallisen laitteen palautuksesta menee omasta pussista korvauksia
Olen vuosikymmeniä ollut saunalahden asiakas mutta nykyinen asiakaspalvelu kyllä takaa sen ettei tämä suhde enää pitkään kestä :)
Lisäpointtina oli vielä sekin että en pyytänyt palauttaa laitetta vaan saada selville onko kyseinen vika yleinen koska poika elisamyymälässä toteisi että jos se ei ole vika vaan ominaisuus ettei palkit toimi :)
Huollossakaan ei ollut hajuakaan moisesta viasta
Vanhana atk ja elektroniikka harrastajana tein kokeen ns. faradayn häkki menetelmällä eli laitoin ensin puhelimen metalliseen kassalippaaseen mutta ei laskeneet palkkiakaan Sitten vein luurin kerrostaloasuntomme vessaan ja pistin sen pesukoneen rumpuun jollin - 105db asu36 ja yksi palkki vaan putosi Tuo ei ole lähelläkään normaalia toimintaa.

34 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.


Softaviat eivät tosiaan kuulu DOA:n piiriin. Eivätkä kuulu myöskään tuotetakuun piiriin. Syystä, että softavian voi aiheuttaa esim. virus tai haittaohjelma. Eli ainoastaan fyysinen laitevika oikeuttaa DOA -vaihtoon, jos voidaan olettaa, että vika ei ole käyttäjän itsensä aiheuttama.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?


Joo joo. Sä olisit vaan tässä ajassa jo hoitanut sen vikasi Oneplussan kanssa.

Tosin eipä ne sille voi muuta tehdä kuin odottaa jospa seuraava päivitys korjaa.

Mun työpaikalla ei ole merkitystä mutta sanonpa että onneksi ei tarvitse yksityishenkilöiden takuuasioita hoidella 😃
Olen töissä yhdessä isossa mm. viihde-elektroniikkaa myyvässä ketjussa. Olen hoitanut laitteiden takuuasioita noin 15 vuoden ajan. Kokemusta siis on. OnePlus on kuitenkin tässä asiassa vieras tapaus, laitetta kun Suomessa myy ainoastaan Elisa.

OP:lla on ihan omat sääntönsä. Esim juurikin tuo 14päivän täysi palautusoikeus.

Tosin softavika ei kyllä näin yleisesti kuulu DOA vaihdon piirii suoranaisesti.


Softaviat eivät tosiaan kuulu DOA:n piiriin. Eivätkä kuulu myöskään tuotetakuun piiriin. Syystä, että softavian voi aiheuttaa esim. virus tai haittaohjelma. Eli ainoastaan fyysinen laitevika oikeuttaa DOA -vaihtoon, jos voidaan olettaa, että vika ei ole käyttäjän itsensä aiheuttama.


No joo jos laittaa puhelimeen kortin ja lataa se itse tarjoamat päivitykset niin ei liene syytä olettaa että niissä olisi viruksia mutta katsotaan mitä tuleman pitää
Olisi hauska verrata toiseen kun löytäisi jonkun jolla sama puhelin
Tässä pitää signaalitasoin laskea n -110 db ennen kuin luurin oma näyttö alkaa tiputella palkkeja ja aslasta perillä olevat tietää että se on jo aika heikkoa kenttää :)
Olen kyllä sitä mieltä että jos puhelimen mukana oleva käyttöjärjestelmä ei toimi virheettä niin sekin kuuluu takuun piiriin. Siinähän se takuu alkaa rakoilla jos itse alkaa käyttistä korlailemaan tai lataamaan jotain mikä ei sinne kuulu .

Miten muuten kävisi viruksille jos palauttaa tehdasasetukset?
Kai ne siinä yleensä poistuu jos ei nyt vallan erikoisia ole.
No eipä tästä kannata tänne "kalevalaa" alkaa kerätä vaan teen jossain vaiheessa omat päätökseni kun hetken katselen mitä tulemaan pitää :)

Oneplussan ehdoista vielä sen verran että Eu säädösten mukaan ehdot on oltava joka eu maassa samanlaiset eli jos antavat sen takuun eu alueelle se koskee kaikkia myyjiä ja maita
Tässä lisää mielenkiintoista luettavaa teille jotka olette ummikoita takuu ym. kuluttaja asioista:

Maksuton kahden vuoden takuu (lakisääteinen takuu)

EU:n sääntöjen mukaan sinulla on aina oikeus vähintään kahden vuoden maksuttomaan takuuaikaan.

Tämä kahden vuoden takuu on vain vähimmäisoikeus: oman maasi sääntöjen mukaan sinulla saattaa olla oikeus lisäsuojaan. On hyvä muistaa, että EU:n säännöistä poikkeamisen on aina oltava kuluttajan edun mukaista.

Jos EU:n alueella ostamasi tuote on viallinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on kerrottu, myyjän on korjattavase tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä tai täysi korvaus.

Lisätakuu (kaupallinen takuu)

Kaupat tai valmistajat tarjoavat usein nk. kaupallista lisätakuuta. Takuu voi joko sisältyä tuotteen hintaan tai sen voi ostaa erikseen.

Tämä takuu voi antaa lisäsuojaa, mutta se ei korvaa tai lyhennä kahden vuoden vähimmäistakuuta, johon sinulla on aina oikeus EU:n sääntöjen mukaisesti.

Silloinkin, kun uusi tuote myydään halvemmalla ilman takuuta, tämä tarkoittaa vain, ettei lisätakuuta anneta. Myös tällaisessa tapauksessa sinulla on kaksi vuotta aikaa vaatia hyvitystä, jos huomaat tuotteessa vian tai jos tuote ei vastaa tuotekuvausta.


Esimerkkitapaus: Kahden vuoden takuuta ei voi lyhentää kaupallisella takuulla

Carla osti hiustenkuivaajan, jolle myyjä antoi kuuden kuukauden takuun.

Kun hiustenkuivaaja meni kahdeksan kuukauden kuluttua rikki, Carla vei sen takaisin kauppaan. Kaupassa myyjä ilmoitti, että takuuaika oli päättynyt eikä hyvitystä maksettaisi.

Carla huomautti – aivan oikein –, että EU:n kuluttajansuojalain nojalla tuotteella oli täysimääräinen ja maksuton kahden vuoden takuu ja että myyjän myöntämä kuuden kuukauden takuu antoi vain lisäsuojaa.
Näitä kaikkia pykäliä kannattaa selvittää ennen kuin alkaa palstoilla faktoina omia mutuja levitellä :)

http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_fi.htm
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Miten muuten kävisi viruksille jos palauttaa tehdasasetukset?
Kai ne siinä yleensä poistuu jos ei nyt vallan erikoisia ole.


Riippuu viruksesta. Tiedän tapauksia, joissa tehdasasetuksiin palautus on auttanut. Toisaalta tiedän myös tapauksia, joissa virus on tehnyt sen verran pahaa jälkeä, ettei tehdasasetuksiin palauttaminen ole välttämättä edes onnistunut.

Android on sellainen käyttöjärjestelmä, että se saattaa saastua pelkän nettisurffauksen aikana. Myös Play -kaupasta ladattavat sovellukset voivat sisältää haitallista materiaalia.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?
Oneplussalla ei ole Euroopassa muita jälleenmyyjiä kuin Elisa. Eli takuut hoituu Euroopassa Oneplussan kautta kuten myös suomessa.

Softavika ei kuulu takuun piiriin/DOA piiriin vaan softa korjaukset huollossa tehdään palauttamalla tehdasasetukset tai asentamalla käyttäis kokonaan uudestaan. Molemmat toimenpiteet onnistuu myös kotikonstein.

Oneplussan takuu ei myöskään raukea vaikka luurin roottaa yms. Tuo lukee ihan siellä takuuehdoissa.


Onko jotenkin vaikea tajuta että kauppias vastaa aina asiakkaalle. Se on kauppiaan ja valmistajan tai tukkurin väline juttu tai riita kuka mitä kukin tekee mutta ostajalle myyjä on ainoa ja oikea reklamointikanava ja takuupaikka. muuhun laki ei velvoita.

Jos takuuasiassa tulee riita niin kauppias vastaa myös oikeudessa tuosta ja maksaa mahdolliset vahingonkorvaukset tai laitteen myyntihinnan alenemisen takaisin ostajalle.
Ei käräjille koskaan haasteta huoltoa tai valmistajaa.

Lukekaa nyt hitossa lakitekstejä ja kuluttajansuojaa jos on vaikekuksia ymmrtää asioita :)

Missä firmassa inf ja muut on jotka näitä mutuja täällä kertovat tai millä kokemuksella?


Joo joo. Sä olisit vaan tässä ajassa jo hoitanut sen vikasi Oneplussan kanssa.

Tosin eipä ne sille voi muuta tehdä kuin odottaa jospa seuraava päivitys korjaa.

Mun työpaikalla ei ole merkitystä mutta sanonpa että onneksi ei tarvitse yksityishenkilöiden takuuasioita hoidella :D


Onko se niin vaikea nyt todeta ettei minun tarvitse eikä edes kuulu hoitaa takuuta oneplussan kanssa koska elisa on myyjä.
Siksi tuota työpaikka vaan kyselin että netti on sellainen paikka jossa moni jakaa tietoja "faktoina" vaikka ei olisi mitään tajua siitä miten hommat menee. Nettipuolella juttuja googlettamalla pätee se sääntö että täällä " tollo neuvoo toista" ja tosiasiat voi olla ihan muuta. Tässä tapauksessa tuo onen kanssa asiointikin on muutenkin hankalaa koska tuskin siellä löytyy takuuvastaavaa joka puhuu suomea ja jos kyseessä olisi normaali valmistaja he ilman muuta sanoisivat että hoida takuu myyjän ja maahantuojan kautta Oneplusssan nettipuolessa on sikäli hiukan eroa että heillä on tuo puhelimien suoramarkkinointi jota muilla ei ole vai oletko koskaan kuullut että joku olisi tilannut puhelimen suoraa vaikka Samsungin tehtaalta?
tätä juttua ei kannata enää jatkaa muussa merkeissä että jos jollakin on sama puhelin niin mielenkiintoista olisi kuulla miten palkkinäyttö toimii milläkin desibelitasolla.
Lait ovat sellaisia niin EU kuin suomitasolla ettei niitä yhdenkään valmistajan tai myyjän säännöt voi muuttaa ostajalle epäedullisempaam suuntaa ja takuun puitteissa koituvista ylimääräisistä kuluista ja harmista voi vaikka vaatia myyjältä korvausta jos se ei hoida juttuja kunnolla.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Juu ei tätä kannata jatkaa. Onnea vaan taisteluun softabugista :-)

Onneksi oma OP3 toimii loistavasti, näyttää palkit mitä tahansa. Puhelut yhdistyy ja äänenlaatukin on hyvä.

En jaksa vaivata päätäni bugeilla jotka eivät käytännössä näy mitenkään.

Onnea taisteluusi
Juu ei tätä kannata jatkaa. Onnea vaan taisteluun softabugista :-)

Onneksi oma OP3 toimii loistavasti, näyttää palkit mitä tahansa. Puhelut yhdistyy ja äänenlaatukin on hyvä.

En jaksa vaivata päätäni bugeilla jotka eivät käytännössä näy mitenkään.

Onnea taisteluusi


En taistele minäkään enää vaan palautin koko laitteen eli asia loppuunkäsitelty ja elisan toimet rekisteröity :))
Kyllä laitteiden pitää uutena olla virheeettönia vaikka vika olisi pienikin.
Muussa tapauksessa pitäisi sitten soveltaa ns. hinnan alennusta vian takia
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tässä kaverilla on OnePlus 3-luuri, joka näyttää koko ajan myöskin täysiä palkkeja ja 4G:tä kun on LTE-pakotettuna, hän tosin ei ole vielä kerennyt hirveästi kaupungista luurin kanssa muualle liikkumaan. Nyt viikonloppuna menossa kyllä mökille, jossa vain 3G:tä todennäköisesti ja huonompaa kuuluvuutta niin katsoo mitä luuri siellä näyttää. Mistä löysit asetuksista tuon signaalitason, niin voidaan katsoa mitä tämä luuri näyttää? 🙂

OnePlus-huolto tapahtuu tosiaan valmistajan kautta eli lähetetään sinne Kiinaan huollettavaksi. Etämyynnissä on peruutusoikeus 14vrk. Toki puhelimen saa paketista ottaa ja laittaa simmin sisään ja testailla ilman arvonalenemaa, mutta jos puhelimen ehtii ottaa jo ihan käyttöön ja siihen ehtii asentaa sovelluksia yms voi arvonalenema mennä. Tämä tarkistetaan tilauskäsittelijöiden toimesta, joten mä en voi siihen ottaa tarkemmin kantaa milloin arvonalenema menee ja milloin ei.
Tässä kaverilla on OnePlus 3-luuri, joka näyttää koko ajan myöskin täysiä palkkeja ja 4G:tä kun on LTE-pakotettuna, hän tosin ei ole vielä kerennyt hirveästi kaupungista luurin kanssa muualle liikkumaan. Nyt viikonloppuna menossa kyllä mökille, jossa vain 3G:tä todennäköisesti ja huonompaa kuuluvuutta niin katsoo mitä luuri siellä näyttää. Mistä löysit asetuksista tuon signaalitason, niin voidaan katsoa mitä tämä luuri näyttää? 🙂

OnePlus-huolto tapahtuu tosiaan valmistajan kautta eli lähetetään sinne Kiinaan huollettavaksi. Etämyynnissä on peruutusoikeus 14vrk. Toki puhelimen saa paketista ottaa ja laittaa simmin sisään ja testailla ilman arvonalenemaa, mutta jos puhelimen ehtii ottaa jo ihan käyttöön ja siihen ehtii asentaa sovelluksia yms voi arvonalenema mennä. Tämä tarkistetaan tilauskäsittelijöiden toimesta, joten mä en voi siihen ottaa tarkemmin kantaa milloin arvonalenema menee ja milloin ei.



Katsokaa valikosta "tietoja puhelimesta" "tila" puhelinnumerot signaalit jne.Avaa ja katso SIM kortin tila siellä signaalin vahvuus. Esim . minulla nyt -98 db joka oikeastaan tarkoittaa n. kahta palkkia eikä suinkaan täyttä Pahasti on pielessä tuo näyttö eikä minullakaan pudonnut kuin hetkeksi alemmas kun menin kaverin kellariin jossa kuuluvuus on jokseenkin nolla. Kyseessä voi olla softa tai tyyppivika mutta aika törkeää on ettei Elisa kanna vastuuta vaan pitäisi olla ilman puhelinta sen ajan kun luuri matkustaa kiinaan ja takaisin ja tilanne on kuitenkin se ettei niitä sielläkään korjata vaan tulee uusi tilalle Kunnon asiakaspalvelussa voisi myyjä kantaa vastuun ja kärsiä sen odotteluajan mutta nykyään ollaan niin ahneita että annetaan ostajan kantaa sekin murhe Itse olen 66 vuotias elektroniikkaa ja atk hommia aikoinaan ammatikseni tehnyt ja monia puhelimia tismalleen samoissa paikoissa käyttänyt joten aika hyvät testiperusteet on kun vertaa eri laitteita ja niiden kuuluvuutta
Ainoastaan monta samanlaista puhelinta vertaamalla saa faktat siitä että onko kyseessä yksilövika vai onko kaikki viallisia tuolta osin
Itsekin yrittäjänä kun olen toiminut niin olisin tehnyt niin että vaihtaisin tuotteen toiseen jolloin sekin olisi selvinnyt onko kyse yksilöviasta mutta Elisalle tuo ei sovi eli myyvät sitten mieluummin viallista ja vaihtavat isomman hälyn syntyessä sitten kasan puhelimia kuin että puuttuisivat ajoissa asiaan
Onhan matkapuhelimessa aika tärkeä että näkee nuo signaalipalkit jotta tietää missä voi puhella
Tehdas on muuten lopettanut näiden myynnin 23 europaan maassa hetkeksi ja syy kuulemma etteivät pysty vastaamaan kysyntään joka kiinalaisen ison volyymin tuottajilla on aika harvinaista. Pieni epäily tuosta herää että ovat itsekin huomanneet tuotteessa vikoja ja nyt korjailevat niitä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Täällä näyttäisi tuolla luurilla konttorilla jossa hyvä kuuluvuus -78dbm ja täydet palkit.

Jos laitteen toimittaa huoltoon liikkeemme kautta, voidaan liikkeestä antaa mahdollisuuksien mukaan vara-älypuhelin "vuokralle" asiakkaalle 10e kertamaksulla. Välttämättä varalaitteita ei ole antaa, jos ne ovat esim. kaikki jo menossa, varalaitteita kun on rajoitettu määrä.
Täällä näyttäisi tuolla luurilla konttorilla jossa hyvä kuuluvuus -78dbm ja täydet palkit.

Jos laitteen toimittaa huoltoon liikkeemme kautta, voidaan liikkeestä antaa mahdollisuuksien mukaan vara-älypuhelin "vuokralle" asiakkaalle 10e kertamaksulla. Välttämättä varalaitteita ei ole antaa, jos ne ovat esim. kaikki jo menossa, varalaitteita kun on rajoitettu määrä.

En a la pelleilemään millään varaluurilla jos juuri olen tehnyt 399 ostoksen eli katson vaan mistä seuraavan osta ja tuskin enää elisan tai saunalahden kautta DNA myymälässä sentään hommat onnistuu jouhevasti ja sieltäkin on jotain tullut hankittua
Kai nyt tajusit ettei kuuluvuus ollut se pointti vaan tuo että puhelimen mittari ei toimi oikein
ota vaikka playkaupasta Network cel info niin näet suoraan ne desiv´beliarvot koukkimatta puhelimen valikkoa ja mikä parasta molemmista simmeista samaan ainaan niin voi verrata esim. eri operaattoreiden verkkojen laatua kun käyttää kahta eri operaattorin korttia

P.S Elisan tukiasema on juuri meidän ikkunan alla naapuritalon katolla ja se näkyy myös mittaustuloksessa
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Oneplussalla tuo ei kyllä toimi noin...

Oneplus on todennut ja ilmoittaa myös sivuillaan että 14päivän aikana ostoksesta asiakkaalla on täysi oikeus palauttaa laite ja saada siitä täydet rahat takaisin, tai jos laitteessa esiintyy vika niin laite pitäisi vaihtaa suoraan uuteen. Näin totesi OnePlussan edustaja sekä Elisan edustaja heidän järjestemässä tilaisuudessa toukokuussa.

Mitä itse tuohon palkkiongelmaan tulee niin itsellä ainakin palkit liikkuvat normaalisti. Suosittelen nyt ainakin tekemään tehdasasetusten palautuksen ja varmistamaan että laitteessa on tuo 3.2.2 versio firmwaresta jo sisällä.

Mutta summa summarum, sulla on 14 päivän Oneplussan määrittelemä palautusoikeus jolloin saat sen koko laitehinnan takaisin. Tässä ei pitäisi Elisan osalta olla mitään muutoksia.

JA mitä tulee huoltoihin niin laitteet eivät lähde kiinaan, vaan Suomesta ovat yleensä menneet Tsekkeihin VSP:lle (joka hoiti mm Nokian keskushuoltoa). Laite haetaan sinulta kotiovelta kuriirin toimesta, asia pitään vaan hoitaa Oneplussan cs:n kanssa.
Oneplussalla tuo ei kyllä toimi noin...

Oneplus on todennut ja ilmoittaa myös sivuillaan että 14päivän aikana ostoksesta asiakkaalla on täysi oikeus palauttaa laite ja saada siitä täydet rahat takaisin, tai jos laitteessa esiintyy vika niin laite pitäisi vaihtaa suoraan uuteen. Näin totesi OnePlussan edustaja sekä Elisan edustaja heidän järjestemässä tilaisuudessa toukokuussa.

Mitä itse tuohon palkkiongelmaan tulee niin itsellä ainakin palkit liikkuvat normaalisti. Suosittelen nyt ainakin tekemään tehdasasetusten palautuksen ja varmistamaan että laitteessa on tuo 3.2.2 versio firmwaresta jo sisällä.

Mutta summa summarum, sulla on 14 päivän Oneplussan määrittelemä palautusoikeus jolloin saat sen koko laitehinnan takaisin. Tässä ei pitäisi Elisan osalta olla mitään muutoksia.

JA mitä tulee huoltoihin niin laitteet eivät lähde kiinaan, vaan Suomesta ovat yleensä menneet Tsekkeihin VSP:lle (joka hoiti mm Nokian keskushuoltoa). Laite haetaan sinulta kotiovelta kuriirin toimesta, asia pitään vaan hoitaa Oneplussan cs:n kanssa.


Elisasta kerrottiin että laite menee SCS huoltoon ja sieltä taas sanottiin ettei he huolla vaan toimittavat laitteen kiinaan Sama sanoi täällä tuo red
Tuo 14 päivää alkaa olla hilkulla kun toimituspävi oli 26. viimekuuta ja otin laitteen vasta viikonvaihteessa käyttöön kun myin edellisen puhelimen pois ja aloin heti ihmetellä että onpa hyvä luuri kun antaa täydet palkit siinä missä vanha HTC m9 sai vain 2 palkkia kunnes totuus selvisi.
Elisan myymälä ja aspa pitää kiven kovaa kiinni että uutta luuria ei heru vaan laite pitää lähettää huoltoon ja tuo mahdollinen sijaispuhelin 10 euron korvauksellakin on naurettavaa ehdotus uuden viallisen puhelimen iostaneelle. Keskustelin asiasta yhden lakiekspertin kanssa ja hänkin sanoi ettei tuo elisan toiminta ole edes lain mukaista
Kerran olen asetukset nollannut ja sen jälkeen on tullut 2 softapäivitystä joka käsittääkseni myös nollaa koneen?
Voisi tuota viikonloppuna vielä kertaalleen kokeilla mutta noiden asetusten ja soittoäänien rukkaaminen ei sekään ole niin mukavaa turhaan tehdä jos hommasta ei ole mitään hyötyä
alkaa vain 66 vuotiaan mielestä olla melko turhauttavaa mennä elisaliikkeiden juniorien kanssa kinaamaan siitä miten kuuluu toimia kun kerran jo väittivät että heillä on nämä ohjeen että huoltoon eikä auttanut vaikka sanoin vanhana kauppiaana että tunnen kulutttajansuojasäännöt ja lait siitä miten tällaisessa tapauksessa periaatteessa pitäisi toimia

Sellainenkin hassu yksityiskohta tässä hommassa vielä on että lähetteessä lukee värinä tumma mutta puhelin on kyllä alumiinin värinen vai onko tuo sitten heidän asteikossa se tumma?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1


Elisasta kerrottiin että laite menee SCS huoltoon ja sieltä taas sanottiin ettei he huolla vaan toimittavat laitteen kiinaan Sama sanoi täällä tuo red


Juu, no SCF:lle ne ei mene, eikä myöskään Kiinaan vaikka kuinka niin väittäisivät. OP:lla on nykyisin ihan euroopassa useampi huoltopartneri (VSP-DATA ja Arvato esim).

Tuo 14 päivää alkaa olla hilkulla kun toimituspävi oli 26. viimekuuta ja otin laitteen vasta viikonvaihteessa käyttöön kun myin edellisen puhelimen pois ja aloin heti ihmetellä että onpa hyvä luuri kun antaa täydet palkit siinä missä vanha HTC m9 sai vain 2 palkkia kunnes totuus selvisi.


Jos toimitus ollut 26.7 niin ei tuossa kyllä yli 14 päivää ole oikein vielä kulunut. Eli ei muuta kuin laite palautukseen ja vaadit rahat takaisin tai täysin uuden luurin tilalle kuten OnePlus on luvannut.

Elisan myymälä ja aspa pitää kiven kovaa kiinni että uutta luuria ei heru vaan laite pitää lähettää huoltoon ja tuo mahdollinen sijaispuhelin 10 euron korvauksellakin on naurettavaa ehdotus uuden viallisen puhelimen iostaneelle. Keskustelin asiasta yhden lakiekspertin kanssa ja hänkin sanoi ettei tuo elisan toiminta ole edes lain mukaista


Laillisuudesta en osaa sanoa mutta on se kumma kun jatkuvasti Elisalta tulee näitä ihme neuvoja kun valmistaja on itse ilmoittanut että samat periaatteet kuin suoraan heiltä ostettaessa on käytössä myös Elisan kohdalla.

Kerran olen asetukset nollannut ja sen jälkeen on tullut 2 softapäivitystä joka käsittääkseni myös nollaa koneen?


Päivitykset ei nollaa luuria, mutta kerran softa on ajantasalla niin joku softabugi siellä on edelleen.

Sellainenkin hassu yksityiskohta tässä hommassa vielä on että lähetteessä lukee värinä tumma mutta puhelin on kyllä alumiinin värinen vai onko tuo sitten heidän asteikossa se tumma?


No tuosta nyt ei tarvitse murehtia, elisa on vaan nimennyt tuon Graphite värin (tämä siis Oneplussan värinimike) tummaksi.


Elisasta kerrottiin että laite menee SCS huoltoon ja sieltä taas sanottiin ettei he huolla vaan toimittavat laitteen kiinaan Sama sanoi täällä tuo red


Juu, no SCF:lle ne ei mene, eikä myöskään Kiinaan vaikka kuinka niin väittäisivät. OP:lla on nykyisin ihan euroopassa useampi huoltopartneri (VSP-DATA ja Arvato esim).

Tuo 14 päivää alkaa olla hilkulla kun toimituspävi oli 26. viimekuuta ja otin laitteen vasta viikonvaihteessa käyttöön kun myin edellisen puhelimen pois ja aloin heti ihmetellä että onpa hyvä luuri kun antaa täydet palkit siinä missä vanha HTC m9 sai vain 2 palkkia kunnes totuus selvisi.


Jos toimitus ollut 26.7 niin ei tuossa kyllä yli 14 päivää ole oikein vielä kulunut. Eli ei muuta kuin laite palautukseen ja vaadit rahat takaisin tai täysin uuden luurin tilalle kuten OnePlus on luvannut.

Elisan myymälä ja aspa pitää kiven kovaa kiinni että uutta luuria ei heru vaan laite pitää lähettää huoltoon ja tuo mahdollinen sijaispuhelin 10 euron korvauksellakin on naurettavaa ehdotus uuden viallisen puhelimen iostaneelle. Keskustelin asiasta yhden lakiekspertin kanssa ja hänkin sanoi ettei tuo elisan toiminta ole edes lain mukaista


Laillisuudesta en osaa sanoa mutta on se kumma kun jatkuvasti Elisalta tulee näitä ihme neuvoja kun valmistaja on itse ilmoittanut että samat periaatteet kuin suoraan heiltä ostettaessa on käytössä myös Elisan kohdalla.

Kerran olen asetukset nollannut ja sen jälkeen on tullut 2 softapäivitystä joka käsittääkseni myös nollaa koneen?


Päivitykset ei nollaa luuria, mutta kerran softa on ajantasalla niin joku softabugi siellä on edelleen.

Sellainenkin hassu yksityiskohta tässä hommassa vielä on että lähetteessä lukee värinä tumma mutta puhelin on kyllä alumiinin värinen vai onko tuo sitten heidän asteikossa se tumma?


No tuosta nyt ei tarvitse murehtia, elisa on vaan nimennyt tuon Graphite värin (tämä siis Oneplussan värinimike) tummaksi.


No joo. Kävin vielä aamulla paikallisessa elisa myymälässä mutta ei se poika siellä osannut mitään sanoa vaan käski tulla maanantaina uudestaan kun se "junioripomo" on paikalla joka jo viimeksi tyrmäsi koko vaihdon sanomallla että meillä on tällaiset ohjeet:)
Onneksi käynneista on merkinnät niiden nettikontrollissa jotta eivät voi ainakaan kinaamalla pelata aikaa yli tuon 14 päivän koska todisteet on niiden kirjanpidossa
Lain mukaan a siakas informoi aina myyjäliikettä joka tässä tapauksessa on vielä maahantuoja
Myyjäliike ei voi sysätä vastuuta tai odotusaikoja tällaisessa tapauksessa ostajalle vaan vastaa suoraan asiakkaalle
Minulle vanhana kauppiaana tuttu asia eikä siinä voi mitään vaikka sitten tukku tai valmistaja vetkuttelisi uuuden toimittamisessa myyjälle. Yrityselämässä on aina vastuunsa ja riskinsä mutta niitä ei voi ostajalle siirtää

P.S. Väri ei haittaa ja olisin ostanutkin tuon alumiinisen jos olisi ollut valikossa
Liikkeessäkin hiukan ihmettelivät tuota väriä kun sama tumma on kakkosversiossa ihan eri näköinen
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Elisa ei ole laitteen maahantuoja, vaan maahantuoja on OnePlus.

Ja huollot kannttaa hoitaa suoraan Oneplussan kautta jos haluat saada sen huollon hoidettua järkevässä ajassa.
Elisa ei ole laitteen maahantuoja, vaan maahantuoja on OnePlus.

Ja huollot kannttaa hoitaa suoraan Oneplussan kautta jos haluat saada sen huollon hoidettua järkevässä ajassa.


Elisa kylla jossakin kertoi olevansa maahantuoja
Laitappa sitten sen onen suora suomiosoite jos sellaisen tiedät
Joka tapauksessa se mitä sanoin pitää paikkaansa että reklamaatiot tehdään aina lain mukaan myyjäliikkeeseen eikä maahantuojall
le

https://oneplus.net/fi ei ole mikään suomen liike vaan paikan suomenkielinen sivusto
Tuli sitten taas kertaalleen tehdasasetuksetkin palautettua mutta ei mitään vaikutusta signaalipalkien toimintaan
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.
Ottamatta kantaa lukuisiin muihin tässä ketjussa jo käsiteltyihin yksityiskohtiin, niin onko nyt aloittajalle ihan pois suljettu vaihtoehto kävellä ennen 14vrk palautusoikeutta vielä kerran sinne Elisan liikkeeseen ja sanoa haluavansa palauttaa puhelimen ja ostaa tilalle samanlaisen uuden. Luulisi todennäköisyyksien olevan aloittajan puolella tässä, ettäkö seuraavassakin puhelimessa olisi vielä sama vika.

Jos et ole sitä puhelintasi tässä reilun viikon aikana vielä ehtinyt kolhimaan ja lähmäämään, niin ei siinä palautuksessakaan lähdetä puhelimen arvoa mitään 30% laskemaan, vaan saat täyden hyvityksen siitä.

Puhelimen vaihto tehtynä tällä tavoin ei myöskään aiheuta mitään kitinöitä Elisan byrokratian rattaissa, vaan homma hoituu kokonaisuudessaan siinä samalla kerralla ja samalla kassalla.


Ennen kuin tänne jo kirjoitin kävin liikkeessä ja vaihto tyrmättiin tylysti.
Myymälänhoitaja ilmoitti että mitään ei suoraan vaihdeta ja pakko laittaa puhelin huoltoon ja huolto joko korjaa tai antaa uuden. Tässäkin kaveri oli väärässä sillä äännöksissä on selvät pykälät miten valmiiksi viallisten laitteiden kohdalla pitää tehdä. Niitä ei suinkaan panna asiakkaan harmiksi huoltokierteeseen.
En tätä juttu muuten olisi kirjoittanutkaan jos myymälässä olisi toimittu kuten kunnon kauppiastavat vaativat
Tyyppi vain pysyi kovana ja sanoi että näin meitä on ohjeistettu.
Samoin kertoi ettei heillä edes ole moista puhelinta eikä tietoa koska tulee
Asioin Turussa Hansan myymälässä
Viimeksi tänään vielä kävin tarkistamassa ja pomo ei ollut paikalla joten asiallisempi myyjä pyysi palaamaan maanantaina asiaan kun tuo on paikalla,
Kuten sanoin olen 66 vuotias mies ja puhelimeni ovat uutta vastaavia pinnaltaan vielä vuodenkin käytön jälkeen 🙂 Ne kun ei kieri taskuissa avain nippujen seassa tai farkkujen "perstaskussa" kuten monella nuorella.
Sekä noille myyjille että valta osalle ostajia on myös aika sekavaa se että suomessa on kaksi termiä. Takuu on valmistajan ja myyjän antama etu ja tuotevastuulaki on säädetty suomen laissa.
Siihen voi jokainen googlettamalla tutustua ja periaatteessa tuo ohittaa monen valmistajan "takuun" elektroniikan suhteen
Noihin sisältyy myös ns. virhevastuu.
Tässä vielä avartavaa tietoa niille jotka eivät ole joutuneet asioiden kanssa tekemisiin niin oppivat sitten säännöksistä ja tavoista :)
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/
Aina mielenkiintoisemmaksi vaan muuttuu tuo tilanne
Nyt nettisivu näyttää ettei puhelimia enää ole varastossa 😞

Osallistu keskusteluun