Vastattu

Outlook for Android ei lähetä viestejä

  • 6 tammikuu 2019
  • 41 kommenttia
  • 1587 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

41 kommenttia

Käyttäjätaso 2

Huikataanpa tännekin, eli vein asiaa tarkempaan selvitykseen :) Kiitos @eehoo, kun nostit tätä ongelmaa esille!

Aika Rauhallista .. 

Käyttäjätaso 2

Haudattiinko tämä hiljaisuuden markkinoille? 

Olisi tosiaan kiva saada Elisalta edes väliarvio, "selvitellään" ei riitä enää.

Käyttäjätaso 2

Hei @eehoo ja @Juuso100 saatiin tähän juuri tilannepäivitystä :slight_smile:  tuota on nyt tutkittu hiki hatussa ja tarvittaisiin vianrajausta varten hieman lisätietoja.

Tältä sivulta löytyy vielä taulukoista kaikki tarvittavat asetukset eli palvelin, protokolla, SSL-suojaus, palvelimen kirjautumisasetukset. Saisiko noista asetuksista kaikki tiedot että mitkä siellä sovelluksessa tällä hetkellä on asetettuna? Voi laittaa myös ihan kuvakaappaukset jos menee siten helpoiten :thumbsup_tone2: päästään paikantamaan mahdollista ongelmaa sitten palvelimelta.

Vianrajaukseen kelpaisi mielellään myös tieto milloin viestejä on yritetty lähettää (voi vaikka kokeilla lähettää kokonaan uudet viestit testin vuoksi), niin nähdään miten lokeissa tuo näkyy. Nämä tiedot (kellonaika ja päivämäärä, lähettävä ja vastaanottava sähköpostiosoite) voi laittaa joko omaan profiiliin lisätietoihin piiloon mistä me päästään kurkkaamaan ne tai laittamalla yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta.

Eli tiivistetysti kaikki mahdollinen lisätieto mitä irti saa kelpaa tässä kohtaa :thumbsup_tone2: vähän toki tutkinnasta vastaavaa mietitytti että jos Googlen sähköpostisovelluksessa kaikki toimii niin se voisi kieliä kyllä Outlookin sovelluksen ongelmasta. :thinking: 

Käyttäjätaso 2

Mutt ei Outlook for Androidissa voi säätää mitään SSL asetuksia. Taas G appiin kun saman tilin laittaa se toimii. Siinähän saa SSL/Tls määriteltyä. Ja samoilla tunnuksilla ja yhteydellä saa esim tabletilla mailit lähetettyä. 

Olen nuo palvelimet ym. pyydetyt tiedot 10 kk sitten toimittanut useampaan kertaan. Tää homma ei etene. 

Käyttäjätaso 2

Sitten vielä lisää. Minulla on samanlainen puhelin kuin vaimolla, minulla on Outlook ja 3 kpl Elisa maili tilejä. Kaikki toimii 😁

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Tarvittais tähänkin ketjuun nyt tietoa, mitä asetuksia noissa on käytetty, jotta mahdollista ongelmaa voidaan palvelimelta paikantaa. Koitettiin monin silmäparein lukea, mutta tässä viestiketjussa ei käy ilmi käyttäjän asetukset, vaikka muut toki ehdottaakin monennäköistä. Totesit käyttäväsi smtpa:ta, mutta tämä kertoo vain mahdollisen palvelimen ja sekin jää hieman arvailun varaan. 

 

Eli siksi pyydetäänkin kertomaan mielellään kaikki asetukset mitä "irti saa". Lisäksi otetaan mielellään vastaa tieto milloin viestejä on yritetty lähettää (voi vaikka kokeilla lähettää uutta viestiä), niin nähdään miten logeissa tuo näkyy.

Käyttäjätaso 2

Vaimoni koneessa on ihan vakioasetukset, ihan kuin lukee Elisan tukisivuilta ne. samoilla asetuksilla se toimii g appissa ja esim tabletissa missä Outlook for Android. Omassa luurissani toimii vastaavilla asetuksilla 2 Kolumbus.fi ja yksi bastu mailiosoite

Käyttäjätaso 2

Vaimoni koneessa on ihan vakioasetukset, ihan kuin lukee Elisan tukisivuilta ne. samoilla asetuksilla se toimii g appissa ja esim tabletissa missä Outlook for Android. Omassa luurissani toimii vastaavilla asetuksilla 2 Kolumbus.fi ja yksi bastu mailiosoite


Aivan! Oliko milloin viimeksi koitettu lähettää viestiä? :blush:

Käyttäjätaso 2

3 minuuttia sitten

Käyttäjätaso 2

Hmm aivan, Androidin Outlook -sovelluksesta ei tosiaan taida päästä näkemään noita asetuksia kätevästi jälkikäteen :confused:

Tuo virhe "Viestin lähettäminen epäonnistui, koska vähintään yhtä vastaanottajista ei löytynyt--" jne. tulee yleensä siitä, että vastaanottajaosoitetta ei löydy. :thinking: Tuosta jää myös aina meidän päähän palvelimelle selkeä lokimerkintä siitä että viestiä on yritetty lähettää, ja lokimerkintä pystytään kohdistamaan haluttuun sähköpostitiliin. Noilta tileiltä missä on ollut ongelmia ei nyt kuitenkaan löydy tästä lähipäiviltä tuollaisia merkintöjä. :open_mouth:  Se tarkoittaa sitä, ettei Outlook ole koskaan ollut yhteydessä Elisan palvelimeen. Jos palvelinasetukset on kunnossa noiden meidän sivujen ohjeiden mukaan niin tässä viankorjaustiimiä eniten mietityttää epäilys joko Outlookin virheestä, tai että päätelaitteella on esim. tietoturvasovellus joka toimii sähköpostin osalta yhtenä välittäjänä ja sähköposti tökkää siihen.

Nämä ongelmaiset tilit ovat tosiaan ihan samanlaiset kuin kaikki muutkin sähköpostitilit eli niissä ei ole mitään poikkeavaa tai "rikki". :thumbsup_tone2:

Koska tilit ilmeisesti toimii samassa laitteessa toisessa sovelluksessa samoilla asetuksilla, niin tämä viittaa laitteen (Outlook, esim. Nokian puhelin, mahdollisesti tuo yllämainittu tietoturvasovellus) ongelmaan, eikä Elisan palvelimen puoleiseen ongelmaan. Jos samassa Outlook -sovelluksessa toimii samoilla asetuksilla jokin toinen tili, niin myöskään Outlook-tuen väittämä virheellisestä sertifikaatista ei kyllä voi pitää paikkaansa. :sweat:

Ongelmaa tutkinut tiimi myös varmisti että sertifikaatit on ajan tasalla palvelimilla. :thumbsup_tone2:

Käyttäjätaso 2

Mutta kun yhteenkään ongelma puhelimeen ei ole asennettu mitään tietoturvasovellusta (sitä paitsi esim itsellä sama luuri)  joka puhelinta kokeiltu joko Automaatti asetuksilla taikka syöttäen palvelinasetukset manuaalisesti. Näitä ongelmatapauksia on lähipiirissäni 4kpl. Ja syy miksi ne on minun tiedossa on se, että olen laitellut tietokoneita, puhelimia etc pikku ikäni, myös rautapuolta että softaa. Ts korjaan koneita muillekin ja konffaan eri juttuja jengin koneisiin. Kaikilla ongelmatapauksilla on yhteistä Outlook for Android, Kolumbus maili osoite. Ja kaikkien maililähetys toimii kun otan G appin käyttöön

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Toi on nyt vähän mysteerinen homma kyllä. Toi tosiaan meidän tekniikan puolelta on tarkistettu ja sieltä ei mitään viitettä löytynyt tuohon että olis palvelimen päässä ongelmaa, pystytkö  vielä kyselemään Outlookin tuen puolelta että saisko he mitään järkevää tuolta irti mikä auttaisi?

Onko siis niin että Elisalla asiantuntijat eivät omilla laitteillaan saa toistettua tätä ongelmaa? Silloin sitä on tosi vaikea ratkaista. Pitäisi päästä face to face demoamaan tämä virhetilanne Elisan ekspertille. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Onko siis niin että Elisalla asiantuntijat eivät omilla laitteillaan saa toistettua tätä ongelmaa? Silloin sitä on tosi vaikea ratkaista. Pitäisi päästä face to face demoamaan tämä virhetilanne Elisan ekspertille. 

Vähän joo siltä tuntuu että esiintyy vain satunnaisesti, eli ei edes kaikilla asiakkaillla eikä tuota ole saatu meiltäkään kiinni tekniikan puolelta :/ F2F vois auttaa, mutta silloinkin oikeastaan vain siinä kohtaa jos tuosta meidän puolella logittuisi jotain epämääräistä mikä periaatteessa pitäisi kyllä olla jo tuolta etäämmältä katseltunakin havaittu

Osallistu keskusteluun