Kysymys

Rikkinäinen Desire heti toimitettaessa

  • 14 heinäkuu 2010
  • 11 kommenttia
  • 2732 katselukerrat

  • Uusi keskustelija
  • 2 kommenttia
Moi.

Tuli tosiaan tilattua tuo Desire tuolla MegaDesire tarjouksella. Puhelin on heti saapuessa rikki, sillä ei pysty soittamaan puheluja lainkaan (puhelin kaatuu/käynnistyy uudestaan). Lisäksi esim. videon kuvaus kaatoi puhelimen, eli ilmeisesti mikä tahansa "raskaampi" toiminto. Olen kokeillut tehdä tuon "reset" homman joka tyhjentää puhelimen muistia yms. se ei ainakaan auttanut.

Kävin Elisan huoltoliikkeessä ja sieltä sanottiin että kestää 4-5 viikkoa että tapahtuu mitään jos puhelimen jättää huoltoon. Seuraavaksi soitin Saunalahden asiakaspalveluun, jossa sanottiin että he eivät pysty antamaan uutta puhelinta tilalle. Seuraavaksi keskustelu siirtyi sopimuksen purkamiseen koska tuote on ilmiselvästi viallinen ja käyttökelvoton heti toimitettaessa. Asiakaspalvelun henkilö sanoi että he eivät suostu purkamaan sopimusta, vaan se pitää mennä tuolta huollon kautta (jossa siis noinkin pitkä kesto).

Ensin sai odottaa kuukauden puhelinta ja nyt pitäisi odottaa toinen kuukausi että saa tuon korjattua. Mielestäni tuossa olisi aiheellista perua/purkaa sopimus kun tuote on noin pahasti viallinen, kun hieman epäilyttää onko tämä nyt ihan kuluttajasuojalain mukaista toimintaa? Ilmeisesti pitää tuolta kuluttajaviraston kautta kysellä mitä mieltä he ovat asiasta.

11 kommenttia


Uutta laitetta ei tarvitse huoltoon lähettää. Sen pitää olla ehjä. Itse tuon tiedon aikoinaan sain kuluttajavirastolta. Tosin kyseessä oli silloin televisio. Mutta silloin sain kahden viikon korjailun jälkeen uuden television, kunhan itse ensin otti selvää ja soitti noin sata puhelua (mm. expertin suomen joku myymälöiden supermultihyper päällikkö). Jos uutta laitetta ei ole antaa, on mahdollisuus purkaa kauppa. Mutta ota nyt ensin selvää, koska minun laite oli siis televisio..
,että tuo kaikki laatikossa ,mtä olikin mukana ostettaessa ja siten sain nyt uuden laitteen heti tilalle

Minulle sanottiin,jos tuote on ostettu alle 7 vrk:n ,niin sen saa samantien vaihtaa ja näin tänään myös tein, mutta minulla oli Nokian E52:nen joka ei toiminut.

Nyt on ollut 2 viikkoa huollossa, eikä vielä ole mitään kuulunut. Huoltoliikkeen seuranta jo kertoo että puhelin olisi lähetetty heiltä eteenpäin, ilmeisesti sitten saapuu kuitenkin lähipäivinä. Korjauksena lukee "emolevy vaihdettu".

Soitin myös saunalahden asiakaspalveluun ja kysyin onko mahdollista saada hyvitystä ensimmäisestä laskusta, ei onnistunut.


Saitko puhelimesi ja onko se ehjä?
Nyt on ollut 2 viikkoa huollossa, eikä vielä ole mitään kuulunut. Huoltoliikkeen seuranta jo kertoo että puhelin olisi lähetetty heiltä eteenpäin, ilmeisesti sitten saapuu kuitenkin lähipäivinä. Korjauksena lukee "emolevy vaihdettu".

Soitin myös saunalahden asiakaspalveluun ja kysyin onko mahdollista saada hyvitystä ensimmäisestä laskusta, ei onnistunut.
DoA (Dead on Arrive) takuun piikkiin tuo pitäisi mennä, jos olet ollut ajoissa aktiivinen vian suhteen.

Minulla kesti 8 työpäivää tuo reissu, kun sunnuntaina kävin jättämässä kapulan huoltoon.


Tuo aika on ihan kohtuullinen. EI se korjausaika puhelimissa juuri pitemmäksi saisi venyä. Oman nokiani korjaus kesti 4 päivää. Puhelin oli ihan pimeä, ei siis mikään ohjelmistovika.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Minulla kesti 8 työpäivää tuo reissu, kun sunnuntaina kävin jättämässä kapulan huoltoon.
Tuli vietyä eilen tuo puhelin Elisan liikkeeseen huoltoon. Saa nähdä miten kauan nyt sitten kestää tuon kanssa.
Uutta laitetta ei tarvitse huoltoon lähettää. Sen pitää olla ehjä. Itse tuon tiedon aikoinaan sain kuluttajavirastolta. Tosin kyseessä oli silloin televisio. Mutta silloin sain kahden viikon korjailun jälkeen uuden television, kunhan itse ensin otti selvää ja soitti noin sata puhelua (mm. expertin suomen joku myymälöiden supermultihyper päällikkö). Jos uutta laitetta ei ole antaa, on mahdollisuus purkaa kauppa. Mutta ota nyt ensin selvää, koska minun laite oli siis televisio..
Itselläni sama homma Desiressä: http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,14489.0.html

Lähetin shopitin kautta huoltoon ja sanoivat että pari viikkoa kestää huollossa...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?id=00ebf71b-8997-4a47-a084-73b3fcddf699

Kuluttajansuojalaki ei suoraan määrittele, missä ajassa virhe tulee korjata, vaan laissa puhutaan kohtuullisesta korjausajasta. Kohtuullisena korjausaikana pidetään takuukorjauksissa noin kahta viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on kahden viikon jälkeen oikeus vaatia vähintään sijaislaitetta käyttöönsä.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytännön mukaan takuukorjausten viivästymisessä otetaan huomioon myös korjattavan laitteen välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne laitteen käyttäjänä. Jos esimerkiksi matkapuhelin on talouden ainoa viestintäväline, takuukorjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa. Silloin sijaislaitetta voi vaatia tilalle aiemminkin.

Viihde-elektroniikan laitteita ei voida pitää yhtä välttämättöminä. Kuitenkaan niidenkään takuukorjaus ei saisi kestää useita viikkoja, vaan sijaislaitetta voi pyytää tilalle parin viikon jälkeen. Tämä perussääntö on voimassa myös silloin, kun kyse on kuluttajansuojalain mukaisen virheen korjaamisesta, vaikkei takuu olisi enää voimassa tai tuotteelle ei olisi annettu takuuta.n.
Ensisijaistesti palvelun/tuotteen toimittajalla on oikeus yrittää korjata tuote ja sen jälkeen joko vaihtaa vastaavaan laitteeseen ja sen jälkeen mahdollisesti hinnanalennus ja vasta viimeisenä vaihtoehtona tulee kaupan purku.

Tosin tuo 4-5viikkoa on vähän turhan pitkä aika, sillä yleisesti kohtuulliseksi takuukorjaus/laitteen vaihtoajaksi on määritelty 2viikkoa.

Kannattaa kuluttajaneuvontaan olla tosiaan yhteydessä, sillä vaikka yrityksellä on oikeuksia näissä asioissa, niin on myös kuluttajalla.

Täytyy vaan toivoa, ettei HTC:llä ole käynyt vanhanaikaiset ja laadunvalvonnassa pistetty käsiä silmille mahdollisimman tehokkaan tuotannon takaamiseksi.
Se on aina riskinä, kun tavaraa myydään enempi kuin tehtaan kapasiteetti antaa periksi.

Kohtahan sen näkee, kun tulee seuraava erä luureja, että kuinka paljon niistä on prosentuaalisesti jo heti uutena viallisia.

Osallistu keskusteluun