Vastattu

Saksasta ostettu Galaxy S9 Other versio

  • 13 February 2020
  • 15 kommenttia
  • 1142 katselukerrat

Minulla on Saksasta ostettu Galaxy S9 International versio. Nyt ihmettelen minkä säännön mukaan puhelin toimii. Suomessa Android 10:ssä puheluiden äänittäminen appsilla pitäisi toimia. Saksassahan se ei ole sallittua. Seuraako puhelimeni siis Saksan lakia. Android 8 oli viimeinen versio jossa se toimi kunnolla. Android 9:llä vastapuolen ääni oli erittäin vaimea. Nyt Android 10:llä ei äänity mitään. Olen toiminut  Appsin (Boldbeast) ohjeiden mukaan. Kysyin puhelimen myyjältä ja se käski kysyä operaattorilta. Kysymys ilmeisesti siitä kun saan päivityksiä, tehdäänkö tunnistus käyttöpaikan vai myyntimaan mukaan?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi MiikaMoi 14 February 2020, 13:46

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Minulla on Saksasta ostettu Galaxy S9 International versio. Nyt ihmettelen minkä säännön mukaan puhelin toimii. Suomessa Android 10:ssä puheluiden äänittäminen appsilla pitäisi toimia. Saksassahan se ei ole sallittua. Seuraako puhelimeni siis Saksan lakia. Android 8 oli viimeinen versio jossa se toimi kunnolla. Android 9:llä vastapuolen ääni oli erittäin vaimea. Nyt Android 10:llä ei äänity mitään. Olen toiminut  Appsin (Boldbeast) ohjeiden mukaan. Kysyin puhelimen myyjältä ja se käski kysyä operaattorilta. Kysymys ilmeisesti siitä kun saan päivityksiä, tehdäänkö tunnistus käyttöpaikan vai myyntimaan mukaan?

Google Play sovelluksessa pitäisi olla mahdollista vaihtaa maa.

https://support.google.com/googleplay/answer/7431675?hl=fi

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Minulla on Saksasta ostettu Galaxy S9 International versio. Nyt ihmettelen minkä säännön mukaan puhelin toimii. Suomessa Android 10:ssä puheluiden äänittäminen appsilla pitäisi toimia. Saksassahan se ei ole sallittua. Seuraako puhelimeni siis Saksan lakia. Android 8 oli viimeinen versio jossa se toimi kunnolla. Android 9:llä vastapuolen ääni oli erittäin vaimea. Nyt Android 10:llä ei äänity mitään. Olen toiminut  Appsin (Boldbeast) ohjeiden mukaan. Kysyin puhelimen myyjältä ja se käski kysyä operaattorilta. Kysymys ilmeisesti siitä kun saan päivityksiä, tehdäänkö tunnistus käyttöpaikan vai myyntimaan mukaan?

Google Play sovelluksessa pitäisi olla mahdollista vaihtaa maa.

https://support.google.com/googleplay/answer/7431675?hl=fi

 

Käyttöjärjestelmän osalta saattaa kuitenkin päteä tuo markkina-alue myös. Tämähän asettaa rajoitteita esim. SIM-korttien yhteensopivuuden kanssa.

 

Itselläni on myös S9, tosin Suomesta ostettu. En ole koskaan edes testannut moisten sovellusten toimintaa. Pitääpä ehkä kokeilla kun aikataulu sallii.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Se on Androidissa estetty kun joku on niin päättänyt. :angry: Joos roottaat puhelimen ja osaat muokata estot pois niin sitten voi toimia, muuten ei, ellei asian päättäneet päätä palauttaa toimintoa. Joillakin ohjelmilla sen voi kiertää kun soittaa kaiutin päällä puhelun, jolloin se nauhoittaa mitä se kuulee mikrofonin kautta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Se on Androidissa estetty kun joku on niin päättänyt. :angry: Joos roottaat puhelimen ja osaat muokata estot pois niin sitten voi toimia, muuten ei, ellei asian päättäneet päätä palauttaa toimintoa. Joillakin ohjelmilla sen voi kiertää kun soittaa kaiutin päällä puhelun, jolloin se nauhoittaa mitä se kuulee mikrofonin kautta.

Riippuen valmistajasta onko estetty ja miten ja missä maantieteellisesti.

Mutta siis esim. Oneplus puhelimissa (myös Android 10) saa natiivin systeemi tallennuksen toimimaan helpohkosti ilman roottausta ja tallentaa laadukkaasti.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Mutta siis esim. Oneplus puhelimissa (myös Android 10) saa natiivin systeemi tallennuksen toimimaan helpohkosti ilman roottausta ja tallentaa laadukkaasti.

Onnistuuko tuo Huaweissa?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Mutta siis esim. Oneplus puhelimissa (myös Android 10) saa natiivin systeemi tallennuksen toimimaan helpohkosti ilman roottausta ja tallentaa laadukkaasti.

Onnistuuko tuo Huaweissa?

En osaa sanoa, en ole tutkinut. Mitä suositumpi malli ja valmistaja niin todennäköisesti joku on ratkaisun kehittänyt. Nettiä tutkimalla vastaus löytyy.

Käyttäjätaso 5

Minulla on Saksasta ostettu Galaxy S9 International versio. Nyt ihmettelen minkä säännön mukaan puhelin toimii. Suomessa Android 10:ssä puheluiden äänittäminen appsilla pitäisi toimia. Saksassahan se ei ole sallittua. Seuraako puhelimeni siis Saksan lakia. Android 8 oli viimeinen versio jossa se toimi kunnolla. Android 9:llä vastapuolen ääni oli erittäin vaimea. Nyt Android 10:llä ei äänity mitään. Olen toiminut  Appsin (Boldbeast) ohjeiden mukaan. Kysyin puhelimen myyjältä ja se käski kysyä operaattorilta. Kysymys ilmeisesti siitä kun saan päivityksiä, tehdäänkö tunnistus käyttöpaikan vai myyntimaan mukaan?

Hei @Nykkeli4 ja tervetuloa Omayhteisöön! :blush:  Kertomasi perusteella ja noilla korjausvaihtoehdoilla mitä muut ovat jo kertoneet tuo rajoitus tuntuu nyt jäävänkin puhelimen valmistusmaassa tai käyttöjärjestelmässä oleviin estoihin.

 

Tuo @Sokrates kertoma Google Playn manuaalinen maavaihto ei ainakaan ole mahdollista laitteilla millä kokeilin, sillä Googlenkin ohjeiden mukaan muutos ei onnistu jos  “et ole sillä hetkellä uudessa maassa (tämä todetaan IP-osoitteesi perusteella)

 

Muihin keskustelussa mainittuihin toimenpiteisiin (roottaamiset yms.) en myöskään lähtisi teleoperaattorin näkövinkkelistä mukaan, vaikka puheluiden joihin itse osallistuu nauhoittaminen on Suomessa laillista, niin on se mielestäni silti hieman harmaata aluetta 🤔 Etenkin 3. osapuolen sovellusten kautta.

-MiikaMoi

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Muihin keskustelussa mainittuihin toimenpiteisiin (roottaamiset yms.) en myöskään lähtisi teleoperaattorin näkövinkkelistä mukaan, vaikka puheluiden joihin itse osallistuu nauhoittaminen on Suomessa laillista, niin on se mielestäni silti hieman harmaata aluetta 🤔 Etenkin 3. osapuolen sovellusten kautta.

-MiikaMoi

Nyt pientä miettimisen paikkaa mitä operaattorin edustajana täällä lausutaan.

  1. Operaattorilla ei ole mitään tekemistä mitä asiakas puhelimellaan tekee, eli ei myöskään roottaamisen kanssa. Myöskään puhelimen valmistajalla ei ole tähän mitään sanomista, ei vaikuta lain mukaan myöskään laitteen takuuseen, vaikka käytännössä yrittävät luistaa vastuistaan.
     
  2. Omien puheluiden ja muiden keskusteluiden tallentaminen on täysin laillista, kun on itse osallisena. Ei ole mitään “harmaata aluetta” tässä oikeudessa.
    Esim.: https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-puhelut
     
  3. Ja miten “3. osapuolen sovellukset” tähän liittyy? Puhelun voi nauhoittaa vaikka erillisellä ulkoisella tallennuslaitteella, ei sillä ole mitenkään väliä mitä välinettä käyttää, puhelimen käyttöjärjestelmän sisäistä, erillistä ohjelmaa taikka ulkoista tallenninta. En ymmärrä ollenkaan.

Ei näin voi vastata kukaan, saati sitten Elisan työntekijä.

 

 

Äänitysongelmaan löytyi tyydyttävä ratkaisu. Käytän Boldbeast ohjelmaa ja heidän sivuillaan on Android 10:lle ohje; Asetukset → Helppokäyttöisyys → Asennetut palvelut → Boldbeast Call Recorder → Päälle. Kun tämä asetus päällä, toisen osapuolen puhe äänittyy, vaikkakin vaimeammin kun oma ääni. Android 9:ssä toisen osapuolen ääni oli niin vaimea, ettei siitä saanut selvää. Android 9:ssä kun halusin äänitystä, niin käytin kaiutinpuhelua. Äänittäminen on tosi tärkeää kun käy kauppaa puhelinmyyjien kanssa. Riitatilanteessa ovat yleensä aika nöyriä, kun kertoo, että minäkin äänitin puhelun.

Käyttäjätaso 5

Hyviä pointteja ja kiitos asian selventämisestä minullekin @hvihavai ! Tarkoitin tuolla 3. osapuolen sovelluksilla lähinnä sitä, että kannattaa olla aina sopivan kriittinen siitä mille sovelluksille luovuttaa luvat puhelulokien ja yhteystietojen tarkasteluun.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Hyviä pointteja ja kiitos asian selventämisestä minullekin @hvihavai ! Tarkoitin tuolla 3. osapuolen sovelluksilla lähinnä sitä, että kannattaa olla aina sopivan kriittinen siitä mille sovelluksille luovuttaa luvat puhelulokien ja yhteystietojen tarkasteluun.

Jokainen tekee tuon harkinnan tottakait itse, kuten kaikkien muidenkin mahdollisten sovellusten kanssa.

Eli pointtina edelleen että varsinkin Elisan edustajien ulosanti olla selkeää ja yksiselitteistä sekä lakien ja sopimusten mukaisia. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kokelin tuota Boldbeast ohjelmaa Samsung Galaxy S9 Android 10, siinäkään ei äänitys toimi muuten kuin että on kautin puhelun aikana päällä, muuten se ei tallenna ollenkaan vastapuolen ääntä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +8

Olettehan tietoisia, että nuo puheluntallennus-ohjelmat eivät tunnu toimivan, jos käytössä on ns. Wi-Fi-puhelu . Näin ainakin itse empiirisesti olen huomannut. :wink:  Voi olla, että kokeiluni jälkeen on tullut Wi-fi-puhelut hallitsevia ohjelmia kun en ole jaksanut etsiä, koska tarvitsen tallennusta harvoin. Itselle Wi-Fi-puhelut ovat tuoneet apua kuuluvuusongelmiin, se on tärkeämpi itselle.

Jos haluan tallentaa, vaihdan Wi-Fi-puhelun pois päältä ja soitan tavallisen 4G (VoLTE) puhelun, jolloin esim. Cube ACR niminen softa on toiminut minulla (itsellä on wanha S7, loistava kapula jota en mielelläni vaihda ennen kuin pakko ja löytyy sopivan kokoinen, nykyään tehdään liian suuria kapuloita).

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2

Olettehan tietoisia, etteivät nuo puheluntallennus-ohjelmat eivät tunnu toimivan, jos käytössä on ns. Wi-Fi-puhelu . Näin ainakin itse empiirisesti olen huomannut. :wink:  Voi olla, että kokeiluni jälkeen on tullut Wi-fi-puhelut hallitsevia ohjelmia kun en ole jaksanut etsiä, koska tarvitsen tallennusta harvoin. Itselle Wi-Fi-puhelut ovat tuoneet apua kuuluvuusongelmiin, se on tärkeämpi itselle.

Jos haluan tallentaa, vaihdan Wi-Fi-puhelun pois päältä ja soitan tavallisen 4G (VoLTE) puhelun, jolloin esim. Cube ACR niminen softa on toiminut minulla (itsellä on wanha S7, loistava kapula jota en mielelläni vaihda ennen kuin pakko ja löytyy sopivan kokoinen, nykyään tehdään liian suuria kapuloita).

Jep, siis edelleen on puhelinmalli ja valmistaja kohtaista sekä millä ohjelmalla ym. tallentaa että mikä toimii.

Esim. Oneplussan natiivi systeemi tallennus toimii kun kyse normaaleista puheluista kaikilla vaihtoehdoilla: normaali, bluetooth, kaiutin ym. sekä ei väliä että onko wifipuhelu taikka 2G/3G/LTE puhelu, koska siis tallentaa “oikein”.

Ja Skype, whatsapp puhelut ja muut ip-puhelut eivät toimi yleensä kuin “kaiutin ja mikrofoni tallennuksella”, koska “sisäinen tallennus” on vain normaali puheluille.

Yleisesti vieläkin kehun Skvalex kehittäjän Call Recorder ohjelmaa, josta löytyy myös ilmainen koeaika.

Mutta siis esim. Oneplus puhelimissa (myös Android 10) saa natiivin systeemi tallennuksen toimimaan helpohkosti ilman roottausta ja tallentaa laadukkaasti.

Onnistuuko tuo Huaweissa?

Onnistuu "call recorder" sovelluksilla, niitä on useampi Google play storessa. Vaihdoin puhelinta niin en muista mikä tietty appi ja asetukset, mutta kokeile play storen suosituimpia, sieltä niitä löytyy ja toimii äänipuheluissa (Ei tallenna esim. Whatsapp- äänipuhelua!). Ilmaisversioilla voi testata. Entisessä huaweissa meni pikkuisen aikaa että sai asetukset kohdalleen mutta kyllä ne löytyvät kun tutkii. Vaatii vain aikaa.

 

Omassa xiaomissa oli valmiina valmistajan puhelun nauhoitus softa.