Vastattu

Samsung galaxy s6 puheluissa ongelmaa

  • 22 maaliskuu 2017
  • 42 kommenttia
  • 4664 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

42 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No niin.. Nyt taisi käydä niin, että pääsin itsekin ensimmäisen kerran toteamaan tämän ongelman omakohtaisesti.

Juttelin puolisoni kanssa toissapäivänä puhelimessa ja puhelun loppupuolella alkoi puolison ääni muuttua metalliseksi / robottiääneksi ja ääni pätki muutamaan otteeseen. Välillä taas kuului ihan hyvin. Tässähän on voinut olla osasyynä myös mahdolliset verkkohäiriöt, mutta jos ongelman aiheuttaja on pelkästään HD Voice, niin jo on aikoihin eletty.

Elisan pitäisi nyt ottaa härkää sarvista ja ruveta selvittämään, mistä nämä ongelmat johtuvat. "Se on HD Voicen ominaisuus" ei ole mikään vastaus.

Voisiko ongelma liittyä jollain tapaa verkon kuormitukseen? Jos käyttäjämäärät puhujan käyttämällä tukiasemalla 3G -verkossa ovat suuret ja puhelu välitetään käyttäen HD Voice -ominaisuutta, voisiko tuo mahdollinen ruuhka tukiasemalla aiheuttaa sen, että äänenlaatu kärsii?
Terve!
HD-Voicen ominaisuudeksi kerrottiin minunkin puhelimen äänenlaatua...
Sama "ominaisuus" ilmenee minullakin soitettaessa Elisan liittymiin, muttei muihin...!?
Surullista, sillä ennen tämän "ominaisuuden" ilmestymistä Elisa/Saunalahden liittymät ovat toimineet moitteetta, ainakin minun käytössäni jo vuosia!
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!😐

Puhelimena minulla on käytössä Huawei P9 Plus, jos sillä nyt on mitään merkitystä...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
No niin.. Nyt taisi käydä niin, että pääsin itsekin ensimmäisen kerran toteamaan tämän ongelman omakohtaisesti.

Juttelin puolisoni kanssa toissapäivänä puhelimessa ja puhelun loppupuolella alkoi puolison ääni muuttua metalliseksi / robottiääneksi ja ääni pätki muutamaan otteeseen. Välillä taas kuului ihan hyvin. Tässähän on voinut olla osasyynä myös mahdolliset verkkohäiriöt, mutta jos ongelman aiheuttaja on pelkästään HD Voice, niin jo on aikoihin eletty.

Elisan pitäisi nyt ottaa härkää sarvista ja ruveta selvittämään, mistä nämä ongelmat johtuvat. "Se on HD Voicen ominaisuus" ei ole mikään vastaus.

Voisiko ongelma liittyä jollain tapaa verkon kuormitukseen? Jos käyttäjämäärät puhujan käyttämällä tukiasemalla 3G -verkossa ovat suuret ja puhelu välitetään käyttäen HD Voice -ominaisuutta, voisiko tuo mahdollinen ruuhka tukiasemalla aiheuttaa sen, että äänenlaatu kärsii?
Erikoinen ongelma, eikä Elisa tunnu sitä saavan ratkaistua. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin puhelin vaihtaa dynaamisesti WB AMR -> NB AMR koodekin välillä, jos verkko on ruuhkainen taikka signaali heikko. Eikä tuo puhelu niin kovasti pitäisi kuormaa aiheuttaa, että ei läpi mene.

Toki jos puhelimen asetuksissa on jokin kohta, josta saisi puhelimen ohjautumaan GSM-verkkoon puheluiden ajaksi, riesaa HD-Voicesta pitäisi olla.

Jos HD-voice toimisi niin kuin suunniteltu, olisi tuo puhelun äänenlaatu oikeasti parempi ja kirkkaampi (melko samanlainen kuin jos Whatsapp taikka Skypellä soittaa). HD Voice on yleinen ulkomailla ja tutut mm. Briteistä nauravat, kun Suomen operaattorit kituuttavat GSM-tason äänenlaadussa.
Täällä taas yksi käyttäjä, jolla sama ongelma. Puhelimena Huawei P9. Päivityksen jälkeen=maaliskuussa alkoi tuo ongelma, S-kirjain korostuu voimakkaasti. Perheestä löytyy sekä Samsungia että Huaweita; liittymät Saunalahti/Elisa. Esim. soitto Galaxy S7:aan-> ei kuulemma mitään omituista, soitto P9 Plussaan-> ärsyttävä ässä kuuluu molemmin puolin.
Testattu puheluja P9 Plus ja Y5 välillä-> aika normaali, mutta P9 Plus ja Xcover3-> se ässä sihisee.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Täällä taas yksi käyttäjä, jolla sama ongelma. Puhelimena Huawei P9. Päivityksen jälkeen=maaliskuussa alkoi tuo ongelma, S-kirjain korostuu voimakkaasti. Perheestä löytyy sekä Samsungia että Huaweita; liittymät Saunalahti/Elisa. Esim. soitto Galaxy S7:aan-> ei kuulemma mitään omituista, soitto P9 Plussaan-> ärsyttävä ässä kuuluu molemmin puolin.
Testattu puheluja P9 Plus ja Y5 välillä-> aika normaali, mutta P9 Plus ja Xcover3-> se ässä sihisee.
Voisikohan olla puhelimen mikrofonin/kaiuttimen ominaisuuksista johtuvaa? Muuttuuko olennaisesti, jos äänenvoimakkuutta säätää isommalle/pienemmälle?

HD Voicesta pääsee toki eroon, jos käyttää 2G verkkoa puheluihin.
P9 on kuitenkin sen laatuinen puhelin, että kyllä senkin pitää toimia ilman erilaisia kikkailuja. Kuuluvuuskartan perusteella kaikki 2G:stä alkaen 4G+:aan yhtä hyviä(?)/toimivia. Taitaa olla väärä liittymä:?
Muilta Saunalahden/Elisan liittymän omaavilta kyselty myös äänenlaatua, esim. S7 Edge ja Sony Xperia X:llä keskenään ei mitään erikoista.
Äänenvoimakkuuden säätämisellä ei mitään vaikutusta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olisikohan tälle HD-Voicelle tehtävissä mitään muuta kuin käyttää 2G verkkoa tai toista liittymää kun soittaa elisan liittymiin?

Ääni on edelleen surkea verrattuna "normaaliin" äänipuheluun. Vanhojen lisäksi uusimpana on ihmeelliset "kaikumiset". Eli kun minä sanon jotain ja toinen alkaa vastaamaan niin hänen ääni kuulostaa tynnyristä tulevalta. Samoin tapahtuu jos toinen puhuu ja itse kolautan jotain tai puhdistan kurkkuani, toisen ääni kuulostaa katoavan tynnyriin ja palautuu hetken kuluttua. Eli silloin kun minun päästäni tulee ääntä niin toisen ääni muuttuu ja palautuu hetken kuluttua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!

Operaattorin vaihtamisesta ei ikävä kyllä ole mitään apua, sillä HD Voice on käytössä myös Dna:n ja Telian verkoissa.

Toistaiseksi ainoa kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon. Tämä toiminto löytyy kyllä useimpien puhelinten valikoista.

Koska HD Voicen toimivuudessa tuntuu olevan runsaasti mallikohtaisia eroja, olisi hyvä, jos Elisa lisäisi Oma Elisaan täpät HD Voice päälle ja pois. Näin kaikki asiakkaat, joiden puhelimessa HD Voice ei toimi kunnolla, voisivat käydä kytkemässä sen pois päältä liittymästään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!

Operaattorin vaihtamisesta ei ikävä kyllä ole mitään apua, sillä HD Voice on käytössä myös Dna:n ja Telian verkoissa.

Toistaiseksi ainoa kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon. Tämä toiminto löytyy kyllä useimpien puhelinten valikoista.

Koska HD Voicen toimivuudessa tuntuu olevan runsaasti mallikohtaisia eroja, olisi hyvä, jos Elisa lisäisi Oma Elisaan täpät HD Voice päälle ja pois. Näin kaikki asiakkaat, joiden puhelimessa HD Voice ei toimi kunnolla, voisivat käydä kytkemässä sen pois päältä liittymästään.


Hmm. Miksi kuitenkin Telian liittymällä soitettaessa Telian sekä muiden liittymiin puhelut kuuluu ihan normaalisti?

Kai tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että jotain häikkää tässä elisan toteutuksessa edelleen on? :?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olen saanut Huawei P9 / Telia UMTS ⇄ Nokia 700 / Telia UMTS puhelun, joka kilahteli ja sihahteli. Eli tapahtuu noita Teliankin verkossa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olen saanut Huawei P9 / Telia UMTS ⇄ Nokia 700 / Telia UMTS puhelun, joka kilahteli ja sihahteli. Eli tapahtuu noita Teliankin verkossa.

Aa, no eikai siinä sitten. Itse olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, että elisalla ongelmia on joka puhelussa ja Telian kohdalla en ole ongelmaan törmännyt.

Olisihan se kuitenkin kiva jos elisallakin ongelmia olisi tämän suhteen vain esim. joka 1/10 puhelusta.

Ja kannatan tuota ideaasi, että vaikka omaelisaan täppä millä saa tämänkin "ominaisuuden" pois käytöstä tarvittaessa! 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Telialla ei havaintojeni mukaa ole koko maassa HD-puheluita, ainakin PK-seudulla on omat laitteet kohdanneet HD Voicen.

Mitään sihahteluja ja kolahteltuja ei ole ollut, vain laadukas ääni. Pakko siis olla laitevika tai käyttäjävirhe.

Operaattorilta toiselle tapahtuva puhelu tietääkseni ei tue kenelläkään HD Voicea...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Purnipsi, laitevika – kyllä, käyttäjävirhe – ei.

Puhelimethan eivät pääsääntöisesti edes tarjoa käyttäjälle mahdollisuutta valita käytettäviä koodekkeja (FR, EFR, HR, AMR, AMR-WB), joten käyttäjä on täysin puhelimensa ja matkapuhelinverkon armoilla koodekkien suhteen.

Minäkään en ole havainnut, että operaattoreiden välisessä yhdysliikenteessä käytettäisiin HD Voicea. Toistaiseksi kaikki Nokia 700 vastaanottamani HD Voice puhelut ovat tulleet samasta verkosta, Huawei P9 ja Lumia 620 puhelimista.

Valitettavasti olin aika meluisassa paikassa kun tuo Lumia 620 puhelu tuli, joten en pysty sanomaan oliko häiriöitä vähemmän kuin Huawei P9:ssä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hmm... Nimenomaan HD Voice auttaa meluisassa ympäristössä. Siinä on jonkin sortin älykäs melunvaimennus. Eiköhän tämä sitten ole oikein toiminut?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos tämä olisi laitevika niin eikö ongelmien pitäisi pysyä samanlaisina? Silloin kun ongelmaa vikailmoituksien kera fiksailtiin niin oli havaittavissa muutosta parempaan. Nyt tällä viikolla tosiaan uutuutena tuo vastapuolen äänen katoaminen tynnyriin jos omalta puolelta kuuluu ääntä samaan aikaan. Juuri kun oli jotenkin tottunut tuohon surkeaan ääneen niin sitten muuttuu vielä huonommaksi.
Hei!

Milloinkahan tähän HD Voice soppaan tulisi joku parannus, puheluiden äänenlaatu heikkeni kuitenkin jo yli 4 kuukautta sitten!?
Kaikki saavat vastata joilla tietoa tai ratkaisuja tähän asiaan on, mutta eniten odotan vastausta tai selitystä joltain Elisalaiselta!
Hei!

Milloinkahan tähän HD Voice soppaan tulisi joku parannus, puheluiden äänenlaatu heikkeni kuitenkin jo yli 4 kuukautta sitten!?
Kaikki saavat vastata joilla tietoa tai ratkaisuja tähän asiaan on, mutta eniten odotan vastausta tai selitystä joltain Elisalaiselta!

Aika kuluu vai eikö vielä Elisallakaan tiedetä, mistä tämä kaikki johtuu...?:(:@

Osallistu keskusteluun