Vastattu

Samsung galaxy s6 puheluissa ongelmaa

  • 22 maaliskuu 2017
  • 42 kommenttia
  • 4244 katselukerrat

Siis 19.3.2017 tuli tähän (samsung galaxy s6) päivitys, päivitin sitten tän puhelimen kun sanottiin että sisältää vaan parannuksia.
Sen päivityksen jälkeen kun olen vastannut puheluihin, ääni kuulostaa metalliselta ja sellaiselta niinkuin kaiutin olisin koko puhelun ajan päällä..mitä se siis ei ole.

Mitään muuta en ole asentanut tai tehnyt puhelimeeni. Anoastaan edellä manitun päivityksen.

Onkohan kellään yhtään samaa ongelmaa?
Tai tieoa mistä tälläinen vika mahtaa johtua? Kauaa ei tollasia puheluita viitsi kuunnella.

Ajattelin jos joku osais auttaa tai tietäisi pystyykö vikaa itse korjaamaan? Ilman että puhelin pitäisi viedä huoltoon??
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 23 maaliskuu 2017, 11:21

Jos ongelma jatkuu niin laitatko meille yksityisviesitllä tietojasi (elisa.to/viestipalstatiimille) niin kurkataan tilanne ja jätetään mahdollisesti sitten vikailmoitus asiasta. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

42 kommenttia

Hei!

Milloinkahan tähän HD Voice soppaan tulisi joku parannus, puheluiden äänenlaatu heikkeni kuitenkin jo yli 4 kuukautta sitten!?
Kaikki saavat vastata joilla tietoa tai ratkaisuja tähän asiaan on, mutta eniten odotan vastausta tai selitystä joltain Elisalaiselta!

Aika kuluu vai eikö vielä Elisallakaan tiedetä, mistä tämä kaikki johtuu...?:(:@
Hei!

Milloinkahan tähän HD Voice soppaan tulisi joku parannus, puheluiden äänenlaatu heikkeni kuitenkin jo yli 4 kuukautta sitten!?
Kaikki saavat vastata joilla tietoa tai ratkaisuja tähän asiaan on, mutta eniten odotan vastausta tai selitystä joltain Elisalaiselta!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos tämä olisi laitevika niin eikö ongelmien pitäisi pysyä samanlaisina? Silloin kun ongelmaa vikailmoituksien kera fiksailtiin niin oli havaittavissa muutosta parempaan. Nyt tällä viikolla tosiaan uutuutena tuo vastapuolen äänen katoaminen tynnyriin jos omalta puolelta kuuluu ääntä samaan aikaan. Juuri kun oli jotenkin tottunut tuohon surkeaan ääneen niin sitten muuttuu vielä huonommaksi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hmm... Nimenomaan HD Voice auttaa meluisassa ympäristössä. Siinä on jonkin sortin älykäs melunvaimennus. Eiköhän tämä sitten ole oikein toiminut?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Purnipsi, laitevika – kyllä, käyttäjävirhe – ei.

Puhelimethan eivät pääsääntöisesti edes tarjoa käyttäjälle mahdollisuutta valita käytettäviä koodekkeja (FR, EFR, HR, AMR, AMR-WB), joten käyttäjä on täysin puhelimensa ja matkapuhelinverkon armoilla koodekkien suhteen.

Minäkään en ole havainnut, että operaattoreiden välisessä yhdysliikenteessä käytettäisiin HD Voicea. Toistaiseksi kaikki Nokia 700 vastaanottamani HD Voice puhelut ovat tulleet samasta verkosta, Huawei P9 ja Lumia 620 puhelimista.

Valitettavasti olin aika meluisassa paikassa kun tuo Lumia 620 puhelu tuli, joten en pysty sanomaan oliko häiriöitä vähemmän kuin Huawei P9:ssä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Telialla ei havaintojeni mukaa ole koko maassa HD-puheluita, ainakin PK-seudulla on omat laitteet kohdanneet HD Voicen.

Mitään sihahteluja ja kolahteltuja ei ole ollut, vain laadukas ääni. Pakko siis olla laitevika tai käyttäjävirhe.

Operaattorilta toiselle tapahtuva puhelu tietääkseni ei tue kenelläkään HD Voicea...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olen saanut Huawei P9 / Telia UMTS ⇄ Nokia 700 / Telia UMTS puhelun, joka kilahteli ja sihahteli. Eli tapahtuu noita Teliankin verkossa.

Aa, no eikai siinä sitten. Itse olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, että elisalla ongelmia on joka puhelussa ja Telian kohdalla en ole ongelmaan törmännyt.

Olisihan se kuitenkin kiva jos elisallakin ongelmia olisi tämän suhteen vain esim. joka 1/10 puhelusta.

Ja kannatan tuota ideaasi, että vaikka omaelisaan täppä millä saa tämänkin "ominaisuuden" pois käytöstä tarvittaessa! 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olen saanut Huawei P9 / Telia UMTS ⇄ Nokia 700 / Telia UMTS puhelun, joka kilahteli ja sihahteli. Eli tapahtuu noita Teliankin verkossa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!

Operaattorin vaihtamisesta ei ikävä kyllä ole mitään apua, sillä HD Voice on käytössä myös Dna:n ja Telian verkoissa.

Toistaiseksi ainoa kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon. Tämä toiminto löytyy kyllä useimpien puhelinten valikoista.

Koska HD Voicen toimivuudessa tuntuu olevan runsaasti mallikohtaisia eroja, olisi hyvä, jos Elisa lisäisi Oma Elisaan täpät HD Voice päälle ja pois. Näin kaikki asiakkaat, joiden puhelimessa HD Voice ei toimi kunnolla, voisivat käydä kytkemässä sen pois päältä liittymästään.


Hmm. Miksi kuitenkin Telian liittymällä soitettaessa Telian sekä muiden liittymiin puhelut kuuluu ihan normaalisti?

Kai tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että jotain häikkää tässä elisan toteutuksessa edelleen on? :?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!

Operaattorin vaihtamisesta ei ikävä kyllä ole mitään apua, sillä HD Voice on käytössä myös Dna:n ja Telian verkoissa.

Toistaiseksi ainoa kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon. Tämä toiminto löytyy kyllä useimpien puhelinten valikoista.

Koska HD Voicen toimivuudessa tuntuu olevan runsaasti mallikohtaisia eroja, olisi hyvä, jos Elisa lisäisi Oma Elisaan täpät HD Voice päälle ja pois. Näin kaikki asiakkaat, joiden puhelimessa HD Voice ei toimi kunnolla, voisivat käydä kytkemässä sen pois päältä liittymästään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olisikohan tälle HD-Voicelle tehtävissä mitään muuta kuin käyttää 2G verkkoa tai toista liittymää kun soittaa elisan liittymiin?

Ääni on edelleen surkea verrattuna "normaaliin" äänipuheluun. Vanhojen lisäksi uusimpana on ihmeelliset "kaikumiset". Eli kun minä sanon jotain ja toinen alkaa vastaamaan niin hänen ääni kuulostaa tynnyristä tulevalta. Samoin tapahtuu jos toinen puhuu ja itse kolautan jotain tai puhdistan kurkkuani, toisen ääni kuulostaa katoavan tynnyriin ja palautuu hetken kuluttua. Eli silloin kun minun päästäni tulee ääntä niin toisen ääni muuttuu ja palautuu hetken kuluttua.
P9 on kuitenkin sen laatuinen puhelin, että kyllä senkin pitää toimia ilman erilaisia kikkailuja. Kuuluvuuskartan perusteella kaikki 2G:stä alkaen 4G+:aan yhtä hyviä(?)/toimivia. Taitaa olla väärä liittymä:?
Muilta Saunalahden/Elisan liittymän omaavilta kyselty myös äänenlaatua, esim. S7 Edge ja Sony Xperia X:llä keskenään ei mitään erikoista.
Äänenvoimakkuuden säätämisellä ei mitään vaikutusta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Täällä taas yksi käyttäjä, jolla sama ongelma. Puhelimena Huawei P9. Päivityksen jälkeen=maaliskuussa alkoi tuo ongelma, S-kirjain korostuu voimakkaasti. Perheestä löytyy sekä Samsungia että Huaweita; liittymät Saunalahti/Elisa. Esim. soitto Galaxy S7:aan-> ei kuulemma mitään omituista, soitto P9 Plussaan-> ärsyttävä ässä kuuluu molemmin puolin.
Testattu puheluja P9 Plus ja Y5 välillä-> aika normaali, mutta P9 Plus ja Xcover3-> se ässä sihisee.
Voisikohan olla puhelimen mikrofonin/kaiuttimen ominaisuuksista johtuvaa? Muuttuuko olennaisesti, jos äänenvoimakkuutta säätää isommalle/pienemmälle?

HD Voicesta pääsee toki eroon, jos käyttää 2G verkkoa puheluihin.
Täällä taas yksi käyttäjä, jolla sama ongelma. Puhelimena Huawei P9. Päivityksen jälkeen=maaliskuussa alkoi tuo ongelma, S-kirjain korostuu voimakkaasti. Perheestä löytyy sekä Samsungia että Huaweita; liittymät Saunalahti/Elisa. Esim. soitto Galaxy S7:aan-> ei kuulemma mitään omituista, soitto P9 Plussaan-> ärsyttävä ässä kuuluu molemmin puolin.
Testattu puheluja P9 Plus ja Y5 välillä-> aika normaali, mutta P9 Plus ja Xcover3-> se ässä sihisee.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
No niin.. Nyt taisi käydä niin, että pääsin itsekin ensimmäisen kerran toteamaan tämän ongelman omakohtaisesti.

Juttelin puolisoni kanssa toissapäivänä puhelimessa ja puhelun loppupuolella alkoi puolison ääni muuttua metalliseksi / robottiääneksi ja ääni pätki muutamaan otteeseen. Välillä taas kuului ihan hyvin. Tässähän on voinut olla osasyynä myös mahdolliset verkkohäiriöt, mutta jos ongelman aiheuttaja on pelkästään HD Voice, niin jo on aikoihin eletty.

Elisan pitäisi nyt ottaa härkää sarvista ja ruveta selvittämään, mistä nämä ongelmat johtuvat. "Se on HD Voicen ominaisuus" ei ole mikään vastaus.

Voisiko ongelma liittyä jollain tapaa verkon kuormitukseen? Jos käyttäjämäärät puhujan käyttämällä tukiasemalla 3G -verkossa ovat suuret ja puhelu välitetään käyttäen HD Voice -ominaisuutta, voisiko tuo mahdollinen ruuhka tukiasemalla aiheuttaa sen, että äänenlaatu kärsii?
Erikoinen ongelma, eikä Elisa tunnu sitä saavan ratkaistua. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin puhelin vaihtaa dynaamisesti WB AMR -> NB AMR koodekin välillä, jos verkko on ruuhkainen taikka signaali heikko. Eikä tuo puhelu niin kovasti pitäisi kuormaa aiheuttaa, että ei läpi mene.

Toki jos puhelimen asetuksissa on jokin kohta, josta saisi puhelimen ohjautumaan GSM-verkkoon puheluiden ajaksi, riesaa HD-Voicesta pitäisi olla.

Jos HD-voice toimisi niin kuin suunniteltu, olisi tuo puhelun äänenlaatu oikeasti parempi ja kirkkaampi (melko samanlainen kuin jos Whatsapp taikka Skypellä soittaa). HD Voice on yleinen ulkomailla ja tutut mm. Briteistä nauravat, kun Suomen operaattorit kituuttavat GSM-tason äänenlaadussa.
Terve!
HD-Voicen ominaisuudeksi kerrottiin minunkin puhelimen äänenlaatua...
Sama "ominaisuus" ilmenee minullakin soitettaessa Elisan liittymiin, muttei muihin...!?
Surullista, sillä ennen tämän "ominaisuuden" ilmestymistä Elisa/Saunalahden liittymät ovat toimineet moitteetta, ainakin minun käytössäni jo vuosia!
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!😐

Puhelimena minulla on käytössä Huawei P9 Plus, jos sillä nyt on mitään merkitystä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No niin.. Nyt taisi käydä niin, että pääsin itsekin ensimmäisen kerran toteamaan tämän ongelman omakohtaisesti.

Juttelin puolisoni kanssa toissapäivänä puhelimessa ja puhelun loppupuolella alkoi puolison ääni muuttua metalliseksi / robottiääneksi ja ääni pätki muutamaan otteeseen. Välillä taas kuului ihan hyvin. Tässähän on voinut olla osasyynä myös mahdolliset verkkohäiriöt, mutta jos ongelman aiheuttaja on pelkästään HD Voice, niin jo on aikoihin eletty.

Elisan pitäisi nyt ottaa härkää sarvista ja ruveta selvittämään, mistä nämä ongelmat johtuvat. "Se on HD Voicen ominaisuus" ei ole mikään vastaus.

Voisiko ongelma liittyä jollain tapaa verkon kuormitukseen? Jos käyttäjämäärät puhujan käyttämällä tukiasemalla 3G -verkossa ovat suuret ja puhelu välitetään käyttäen HD Voice -ominaisuutta, voisiko tuo mahdollinen ruuhka tukiasemalla aiheuttaa sen, että äänenlaatu kärsii?
Terve!
HD-Voicen ominaisuudeksi kerrottiin minunkin puhelimen äänenlaatua...
Sama "ominaisuus" ilmenee minullakin soitettaessa Elisan liittymiin, muttei muihin...!?
Surullista, sillä ennen tämän "ominaisuuden" ilmestymistä Elisa/Saunalahden liittymät ovat toimineet moitteetta, ainakin minun käytössäni jo vuosia!
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!😐
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Toissapäivänä tuli kuitti vikailmoitukseen, että se on nyt "ratkaistu", ilman kyselyitä toimivuudesta.

Kuitenkin laatu on nyt parempi, vaikkakin vielä kuulostaa omaan korvaan kummalliselta, mutta ei ainakaan pätki ja särinästä ynnämuusta ei ole valitettu. Äänet kuitenkin(etenkin korkeat) kuulemma ylikorostuu edelleen. Esim. puhelun aikana istuin alas ja tuoli narahti niin vastapuoli luuli, että linja alkoi taas temppuilemaan.

No olkoon. Tämä on nyt "ratkaistu" riittävästi omalta osaltani. Kertoo ehkä jotain suhtautumisesta ongelmaan kun sanotaan ominaisuudeksi ja vikailmoitus kuitataan ilman toimivuus varmistusta.
Olen tässä viime viikkoina myös ihmetellyt puhelun ääntä Elisan liittymien välillä. Ääni kuulostaa oudolta ja pätkii hieman. Pari kertaa on myös käynyt niin että ääni on mennyt niin puuroksi ettei siitä saa mitään selvää. Muiden operaattorien liittymiin soitettaessa tai vastatessa ongelmaa ei ole. Tämähän on varsin kumma "parannus" äänen laatuun.

Pakko ottaa kantaa tähän kirjoitukseen, samaa mieltä olen ääni pätkii ja kuulostaa edelleen oudolta..ei ainakaan kuulosta että äänenlaatuun olisi tullut parannusta..!
Sama ongelma toistuu soittaessa ja vastaessa puheluun.( elisan liittymällä) Se kuuluu jo kun soittaa ja puhelin hälyttää niin siihen tulee jo se kaiku ja kohina..

Mut näillä mennään, mitään "vikaa" ei missään ole ja kuulemma ääni on nykyään parempi ja selvempi.. Ei muuten ole!
Liittymää vaihtamalla asia ratkeaa, esim. Dna:lla ei häiriötä ilmene. (Prepaidillä asiaa kokeiltu)

On kuulemma tottumus kysymys tämä uusi parannus äänenlaatuun, minä ainakaan en totu kuulen puhelun aikana taustaäänet selvemmin, kuin itse puhujan äänen joka on puuromaista, robottimaista ja kaikuvaa. :S:(
Käyttäjätaso 2
Olen tässä viime viikkoina myös ihmetellyt puhelun ääntä Elisan liittymien välillä. Ääni kuulostaa oudolta ja pätkii hieman. Pari kertaa on myös käynyt niin että ääni on mennyt niin puuroksi ettei siitä saa mitään selvää. Muiden operaattorien liittymiin soitettaessa tai vastatessa ongelmaa ei ole. Tämähän on varsin kumma "parannus" äänen laatuun.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tän on pakko olla VITSI. "parantaa" äänen laatua. Eihän tässä kunnolla edes kuulue ääntä. Jos sattuu välillä jt kuulemaan on kun robotin kanssa höpöttelis. Kyllä oli jälleen näppärä teko.Pakko olla jokin vika siinä, kun olen esim. VoWifiä käyttänyt, ja laatu oikeasti on parempi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tän on pakko olla VITSI. "parantaa" äänen laatua. Eihän tässä kunnolla edes kuulue ääntä. Jos sattuu välillä jt kuulemaan on kun robotin kanssa höpöttelis. Kyllä oli jälleen näppärä teko.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ensiapuna voinee soitettaessa valita 2G GSM -verkon, niin ei ainakaan HD-Voice kiusaa. Kyllä sen pitäisi toimia ongelmitta ja saumatta, ei robottiääni ja oudot häiriöt kuulu siihen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itselläni on asiasta nyt uusi vikailmoitus sisällä ja odottelen asian tiimoilta yhteydenottoa. En millään jaksa uskoa, että HD-Voiceen kuuluu rätinät, pätkimiset, korkeiden äänien ylikorostumiset ynnämuut. Eli tottumuskysymystä tästä ei saa. Niinä hetkinä kun puhelu toimii normaalisti niin äänenlaatu on hyvä ja parempi kuin ennen.

Jos puhelut vanhalla laadulla(toisista liittymistä/miin) toimii paremmin ilman yllämainittuja ongelmia niin jotain mätäähän tässä on.

Pitää vaan odotella, että mitä vikariin vastataan.

Osallistu keskusteluun