Vastattu

Samsung galaxy s6 puheluissa ongelmaa

  • 22 maaliskuu 2017
  • 42 kommenttia
  • 4244 katselukerrat

Siis 19.3.2017 tuli tähän (samsung galaxy s6) päivitys, päivitin sitten tän puhelimen kun sanottiin että sisältää vaan parannuksia.
Sen päivityksen jälkeen kun olen vastannut puheluihin, ääni kuulostaa metalliselta ja sellaiselta niinkuin kaiutin olisin koko puhelun ajan päällä..mitä se siis ei ole.

Mitään muuta en ole asentanut tai tehnyt puhelimeeni. Anoastaan edellä manitun päivityksen.

Onkohan kellään yhtään samaa ongelmaa?
Tai tieoa mistä tälläinen vika mahtaa johtua? Kauaa ei tollasia puheluita viitsi kuunnella.

Ajattelin jos joku osais auttaa tai tietäisi pystyykö vikaa itse korjaamaan? Ilman että puhelin pitäisi viedä huoltoon??
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 23 maaliskuu 2017, 11:21

Jos ongelma jatkuu niin laitatko meille yksityisviesitllä tietojasi (elisa.to/viestipalstatiimille) niin kurkataan tilanne ja jätetään mahdollisesti sitten vikailmoitus asiasta. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

42 kommenttia

Hei!

Milloinkahan tähän HD Voice soppaan tulisi joku parannus, puheluiden äänenlaatu heikkeni kuitenkin jo yli 4 kuukautta sitten!?
Kaikki saavat vastata joilla tietoa tai ratkaisuja tähän asiaan on, mutta eniten odotan vastausta tai selitystä joltain Elisalaiselta!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Juu mulla ongelmat jatkuu, eilen tuli viestii että ongelma korjattu mut ei edelleenkään ole..sama jatkuu. Rätinää, tausta äänet kuuluu, kohinaa ja vasta puolen ääni on robottimaista, samalta kuulostaa soittaessa ja vastaessa. Myöskään minulla ei ongelmaa ole muihin liittymiin soittaessa.

Tänne tuli kanssa viesti, mutta eilisen pikaisen testauksen perusteella itse kuulen äänen hieman paremmin tai siis pätkii ehkä vähemmän. Vastapuoli kertoo, että särisee edelleen.

Joo, sellainen vastaus nyt tuli meille, että kyseessä tosiaan ei ole vika vaan ominaisuus.

Elisa on ottanut puhelun äänenlaatua parantavan ominaisuuden käyttöön 3G-verkossa. Ominaisuus mahdollistaa selkeämmän äänenlaadun sekä poistaa taustakohinaa puheluiden aikana. Puhelun molemmilla osapuolilla tulee olla ominaisuutta (HD Voice) tukeva puhelin. Äänenlaatu voi kuulostaa erilaiselta käytetystä puhelinmallista riippuen.


Ei voi olla totta. Siis sinulle väitettiin, että puheluiden särinä ja pätkiminen on nykyään verkkonne ominaisuus?

Testailen vielä myöhemmin tänään uudelleen, mutta ei tämä nyt kovin lupaavalta vaikuta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Juu mulla ongelmat jatkuu, eilen tuli viestii että ongelma korjattu mut ei edelleenkään ole..sama jatkuu. Rätinää, tausta äänet kuuluu, kohinaa ja vasta puolen ääni on robottimaista, samalta kuulostaa soittaessa ja vastaessa. Myöskään minulla ei ongelmaa ole muihin liittymiin soittaessa.

Tänne tuli kanssa viesti, mutta eilisen pikaisen testauksen perusteella itse kuulen äänen hieman paremmin tai siis pätkii ehkä vähemmän. Vastapuoli kertoo, että särisee edelleen.

Joo, sellainen vastaus nyt tuli meille, että kyseessä tosiaan ei ole vika vaan ominaisuus.

Elisa on ottanut puhelun äänenlaatua parantavan ominaisuuden käyttöön 3G-verkossa. Ominaisuus mahdollistaa selkeämmän äänenlaadun sekä poistaa taustakohinaa puheluiden aikana. Puhelun molemmilla osapuolilla tulee olla ominaisuutta (HD Voice) tukeva puhelin. Äänenlaatu voi kuulostaa erilaiselta käytetystä puhelinmallista riippuen.


Ei voi olla totta. Siis sinulle väitettiin, että puheluiden särinä ja pätkiminen on nykyään verkkonne ominaisuus?

Testailen vielä myöhemmin tänään uudelleen, mutta ei tämä nyt kovin lupaavalta vaikuta.


Usko tai älä, näin sanottiin. Olen vähintään yhtä tyrmistynyt vastauksesta, jonka sain kun asiaa tiedustelin. Ja kovasti toivonkin, että asia on vielä jatkoselvityksessä.
Ilmeisesti ainakin silloin jos toisella osapuolella ei ole tällaista HD-tukea puhelimessa niin ääni voi kuulostaa kummalliselta. Ehkä sellaiselta metalliselta jos näin voi sanoa.
Itse olen huomannut eron vaan positiivisesti, ääni on selkeämpi kuin ennen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Puhelin käynnistetty uudelleen? Jos se ei auta, kokeile tehdä soft reset. Jos sekään ei auta, kaikki tärkeä data talteen ja tee hard reset.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olisikohan tälle HD-Voicelle tehtävissä mitään muuta kuin käyttää 2G verkkoa tai toista liittymää kun soittaa elisan liittymiin?

Ääni on edelleen surkea verrattuna "normaaliin" äänipuheluun. Vanhojen lisäksi uusimpana on ihmeelliset "kaikumiset". Eli kun minä sanon jotain ja toinen alkaa vastaamaan niin hänen ääni kuulostaa tynnyristä tulevalta. Samoin tapahtuu jos toinen puhuu ja itse kolautan jotain tai puhdistan kurkkuani, toisen ääni kuulostaa katoavan tynnyriin ja palautuu hetken kuluttua. Eli silloin kun minun päästäni tulee ääntä niin toisen ääni muuttuu ja palautuu hetken kuluttua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tän on pakko olla VITSI. "parantaa" äänen laatua. Eihän tässä kunnolla edes kuulue ääntä. Jos sattuu välillä jt kuulemaan on kun robotin kanssa höpöttelis. Kyllä oli jälleen näppärä teko.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Siis onko HD-Voice otettu käyttöön hiljattain? Onko asiasta tiedotettu :?

Laitan viestiä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@Purnipsi, laitevika – kyllä, käyttäjävirhe – ei.

Puhelimethan eivät pääsääntöisesti edes tarjoa käyttäjälle mahdollisuutta valita käytettäviä koodekkeja (FR, EFR, HR, AMR, AMR-WB), joten käyttäjä on täysin puhelimensa ja matkapuhelinverkon armoilla koodekkien suhteen.

Minäkään en ole havainnut, että operaattoreiden välisessä yhdysliikenteessä käytettäisiin HD Voicea. Toistaiseksi kaikki Nokia 700 vastaanottamani HD Voice puhelut ovat tulleet samasta verkosta, Huawei P9 ja Lumia 620 puhelimista.

Valitettavasti olin aika meluisassa paikassa kun tuo Lumia 620 puhelu tuli, joten en pysty sanomaan oliko häiriöitä vähemmän kuin Huawei P9:ssä.
Hei!

Milloinkahan tähän HD Voice soppaan tulisi joku parannus, puheluiden äänenlaatu heikkeni kuitenkin jo yli 4 kuukautta sitten!?
Kaikki saavat vastata joilla tietoa tai ratkaisuja tähän asiaan on, mutta eniten odotan vastausta tai selitystä joltain Elisalaiselta!

Aika kuluu vai eikö vielä Elisallakaan tiedetä, mistä tämä kaikki johtuu...?:(:@
Terve!
HD-Voicen ominaisuudeksi kerrottiin minunkin puhelimen äänenlaatua...
Sama "ominaisuus" ilmenee minullakin soitettaessa Elisan liittymiin, muttei muihin...!?
Surullista, sillä ennen tämän "ominaisuuden" ilmestymistä Elisa/Saunalahden liittymät ovat toimineet moitteetta, ainakin minun käytössäni jo vuosia!
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!😐
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hmm... Nimenomaan HD Voice auttaa meluisassa ympäristössä. Siinä on jonkin sortin älykäs melunvaimennus. Eiköhän tämä sitten ole oikein toiminut?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No niin.. Nyt taisi käydä niin, että pääsin itsekin ensimmäisen kerran toteamaan tämän ongelman omakohtaisesti.

Juttelin puolisoni kanssa toissapäivänä puhelimessa ja puhelun loppupuolella alkoi puolison ääni muuttua metalliseksi / robottiääneksi ja ääni pätki muutamaan otteeseen. Välillä taas kuului ihan hyvin. Tässähän on voinut olla osasyynä myös mahdolliset verkkohäiriöt, mutta jos ongelman aiheuttaja on pelkästään HD Voice, niin jo on aikoihin eletty.

Elisan pitäisi nyt ottaa härkää sarvista ja ruveta selvittämään, mistä nämä ongelmat johtuvat. "Se on HD Voicen ominaisuus" ei ole mikään vastaus.

Voisiko ongelma liittyä jollain tapaa verkon kuormitukseen? Jos käyttäjämäärät puhujan käyttämällä tukiasemalla 3G -verkossa ovat suuret ja puhelu välitetään käyttäen HD Voice -ominaisuutta, voisiko tuo mahdollinen ruuhka tukiasemalla aiheuttaa sen, että äänenlaatu kärsii?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos tämä olisi laitevika niin eikö ongelmien pitäisi pysyä samanlaisina? Silloin kun ongelmaa vikailmoituksien kera fiksailtiin niin oli havaittavissa muutosta parempaan. Nyt tällä viikolla tosiaan uutuutena tuo vastapuolen äänen katoaminen tynnyriin jos omalta puolelta kuuluu ääntä samaan aikaan. Juuri kun oli jotenkin tottunut tuohon surkeaan ääneen niin sitten muuttuu vielä huonommaksi.
Juu mulla ongelmat jatkuu, eilen tuli viestii että ongelma korjattu mut ei edelleenkään ole..sama jatkuu. Rätinää, tausta äänet kuuluu, kohinaa ja vasta puolen ääni on robottimaista, samalta kuulostaa soittaessa ja vastaessa. Myöskään minulla ei ongelmaa ole muihin liittymiin soittaessa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Joo, sellainen vastaus nyt tuli meille, että kyseessä tosiaan ei ole vika vaan ominaisuus.

Elisa on ottanut puhelun äänenlaatua parantavan ominaisuuden käyttöön 3G-verkossa. Ominaisuus mahdollistaa selkeämmän äänenlaadun sekä poistaa taustakohinaa puheluiden aikana. Puhelun molemmilla osapuolilla tulee olla ominaisuutta (HD Voice) tukeva puhelin. Äänenlaatu voi kuulostaa erilaiselta käytetystä puhelinmallista riippuen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1


Usko tai älä, näin sanottiin. Olen vähintään yhtä tyrmistynyt vastauksesta, jonka sain kun asiaa tiedustelin. Ja kovasti toivonkin, että asia on vielä jatkoselvityksessä.
Ilmeisesti ainakin silloin jos toisella osapuolella ei ole tällaista HD-tukea puhelimessa niin ääni voi kuulostaa kummalliselta. Ehkä sellaiselta metalliselta jos näin voi sanoa.
Itse olen huomannut eron vaan positiivisesti, ääni on selkeämpi kuin ennen.


No äsken tuli testattua ja ongelma toistuu edelleen. Ääni on kyllä osan ajasta selkeämpi, mutta pätkimistä ilmenee ja vastapuoli valittaa rätinästä, särinästä ja korkeiden äänien ylikorostumisesta.

Vastailin saapuneeseen viestiin, että ongelma ei ole korjaantunut joten aiheesta näköjään tehtiin uusi vikailmoitus ja pyydettiin lisätietoja. Toivottavasti tilanne etenee ja korjaantuu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Okei, toki tuollainen pätkiminen nyt on kyllä ikävää, eikä se saisi olla mitenkään normaalia joten sinänsä kyllä kannustan lisäselvitykseen 🙂
Terve!
HD-Voicen ominaisuudeksi kerrottiin minunkin puhelimen äänenlaatua...
Sama "ominaisuus" ilmenee minullakin soitettaessa Elisan liittymiin, muttei muihin...!?
Surullista, sillä ennen tämän "ominaisuuden" ilmestymistä Elisa/Saunalahden liittymät ovat toimineet moitteetta, ainakin minun käytössäni jo vuosia!
Jos ei tämä "Ominaisuus" pian parane, niin ei kai se auta kuin vaihtaa leiriä esim. Dna:n suuntaan!😐

Puhelimena minulla on käytössä Huawei P9 Plus, jos sillä nyt on mitään merkitystä...
Käyttäjätaso 2
Olen tässä viime viikkoina myös ihmetellyt puhelun ääntä Elisan liittymien välillä. Ääni kuulostaa oudolta ja pätkii hieman. Pari kertaa on myös käynyt niin että ääni on mennyt niin puuroksi ettei siitä saa mitään selvää. Muiden operaattorien liittymiin soitettaessa tai vastatessa ongelmaa ei ole. Tämähän on varsin kumma "parannus" äänen laatuun.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
No niin.. Nyt taisi käydä niin, että pääsin itsekin ensimmäisen kerran toteamaan tämän ongelman omakohtaisesti.

Juttelin puolisoni kanssa toissapäivänä puhelimessa ja puhelun loppupuolella alkoi puolison ääni muuttua metalliseksi / robottiääneksi ja ääni pätki muutamaan otteeseen. Välillä taas kuului ihan hyvin. Tässähän on voinut olla osasyynä myös mahdolliset verkkohäiriöt, mutta jos ongelman aiheuttaja on pelkästään HD Voice, niin jo on aikoihin eletty.

Elisan pitäisi nyt ottaa härkää sarvista ja ruveta selvittämään, mistä nämä ongelmat johtuvat. "Se on HD Voicen ominaisuus" ei ole mikään vastaus.

Voisiko ongelma liittyä jollain tapaa verkon kuormitukseen? Jos käyttäjämäärät puhujan käyttämällä tukiasemalla 3G -verkossa ovat suuret ja puhelu välitetään käyttäen HD Voice -ominaisuutta, voisiko tuo mahdollinen ruuhka tukiasemalla aiheuttaa sen, että äänenlaatu kärsii?
Erikoinen ongelma, eikä Elisa tunnu sitä saavan ratkaistua. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin puhelin vaihtaa dynaamisesti WB AMR -> NB AMR koodekin välillä, jos verkko on ruuhkainen taikka signaali heikko. Eikä tuo puhelu niin kovasti pitäisi kuormaa aiheuttaa, että ei läpi mene.

Toki jos puhelimen asetuksissa on jokin kohta, josta saisi puhelimen ohjautumaan GSM-verkkoon puheluiden ajaksi, riesaa HD-Voicesta pitäisi olla.

Jos HD-voice toimisi niin kuin suunniteltu, olisi tuo puhelun äänenlaatu oikeasti parempi ja kirkkaampi (melko samanlainen kuin jos Whatsapp taikka Skypellä soittaa). HD Voice on yleinen ulkomailla ja tutut mm. Briteistä nauravat, kun Suomen operaattorit kituuttavat GSM-tason äänenlaadussa.
Siis onko HD-Voice otettu käyttöön hiljattain? Onko asiasta tiedotettu :?

Laitan viestiä.


Saitko jotain vastausta ongelmaan?
Kuulemma on ominaisuus ei vika.. mä en ainakaan jaksa kuunnella tota ääntä soittaessa, ja kaverilla on uus iPhone ja siinäki kuulen saman robottiäänen, rätinän ja taustamelun että ei varmaan sekään sitte tue tota hd-voicea eikä kenenkään puhelin lähipiirissäni.. ei ainakaan elisan liittymissä olevissa uusissa puhelimissa..:( ei taida olla sit tarpeeksi uusia puhelimet että tukisi sitä..mun vaan aiostaan.

Kokeilin tossa dna prepaid liittymää ja ongelmaa ei ollut..on sekin surkeeta jos tän takii täytyy liittymä vaihtaa vaikka kaikila muilla on elisa ja muilla ei ole ongelmia kun siis soittavat toisilleen...!😢
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Käytännössä kaikki puhelimet tukevat HD-voicea. Minun vanhat Symbian- puhelimetkin tukeat. Se vain tarkoittaa, että perinteisen NB-AMR (GSM äänenlaatu) on käytössä WB-AMR. Hieman päästään lähemmäs VOIP ja VoLTE äänenlaatua. Siksi, miksi ääni on huonolaatuinen tuosta huolimatta, on outo kysymys. Ilmeisesti on vain totuttu puuroutuvaan GSM-äänenlaatuun, joka on aivan kamalaa.

Se on ollut DNA:lla käytössä jo vaikka kuinka kauan.
Käytännössä kaikki puhelimet tukevat HD-voicea. Minun vanhat Symbian- puhelimetkin tukeat. Se vain tarkoittaa, että perinteisen NB-AMR (GSM äänenlaatu) on käytössä WB-AMR. Hieman päästään lähemmäs VOIP ja VoLTE äänenlaatua. Siksi, miksi ääni on huonolaatuinen tuosta huolimatta, on outo kysymys. Ilmeisesti on vain totuttu puuroutuvaan GSM-äänenlaatuun, joka on aivan kamalaa.

Se on ollut DNA:lla käytössä jo vaikka kuinka kauan.


Mulla toimi puhelin moitteetomasti ennen päivitystä, sen jälkeen alkoi nää kuuluvuus ongelmat ennen sitä puhelut soitetut ja vastatut oli selkeitä ja kuulostivat hyvältä. Ja nykyään en edes tunnista soittajan ääntä jos en katsoisi kuka soittaa.. ja vasta puoli sanoo että ei kuule ääntäni kunnolla on ritisevää ja rätisevää ja taustaäänet kuuluvat paremmin selvempinä kuin omani.
Mutta hyvä jos muilla toimi moitteetomasti ja ääni puhelimessa kuulostaa paremmalta.
Mutta aina voi olla 1 10:stä, 1 100:sta tai1 1000:sta jolla ei toimi. Aina on mahdollista että jollekin joku hyvä uudistus onkin huono....😥😭😭
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itselläni on asiasta nyt uusi vikailmoitus sisällä ja odottelen asian tiimoilta yhteydenottoa. En millään jaksa uskoa, että HD-Voiceen kuuluu rätinät, pätkimiset, korkeiden äänien ylikorostumiset ynnämuut. Eli tottumuskysymystä tästä ei saa. Niinä hetkinä kun puhelu toimii normaalisti niin äänenlaatu on hyvä ja parempi kuin ennen.

Jos puhelut vanhalla laadulla(toisista liittymistä/miin) toimii paremmin ilman yllämainittuja ongelmia niin jotain mätäähän tässä on.

Pitää vaan odotella, että mitä vikariin vastataan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ensiapuna voinee soitettaessa valita 2G GSM -verkon, niin ei ainakaan HD-Voice kiusaa. Kyllä sen pitäisi toimia ongelmitta ja saumatta, ei robottiääni ja oudot häiriöt kuulu siihen.

Osallistu keskusteluun