Kysymys

Saunalahti + Android = Yhteysongelmia?

  • 30 maaliskuu 2011
  • 596 kommenttia
  • 33682 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

596 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


edit: Ahaa, ongelma olikin se että Access Point oli syystä tai toisesta vaihtunut "Saunalahti Internet" -> "GPRS WAP Saunalahteen". Kun vaihtoi takaisin, nyt toimii Gmail yms.


Minulla on toinen android-puhelin käytössä ja kummassakaan ei ole ollut tuota wap-profiilia. Missä sitä voisi hyödyntää?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
WAP-selailussa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tarkoitin, että onko siitä hyötyä, kun eikös kaikki wap-sivut ole olemassa myös www-versioina mutta kaikista www-sivuista ei ole wap-versioita.
Täällä ongelmat ovat jatkuneet... Nokia soi aina hienosti (multisim) mutta Kalaksy Ass on hiljaa. Olisi se kiva jos olisi aina tavoitettavissa vai pitääkö tässä kahta puhelinta ruveta kuljettamaan.

Mites muilla?
Oon pitäny puhelimen nyt koko ajan WCDMA-tilassa ja ongelmia ei ole ollut. Ilmeisesti se yhteys katoaa jossain vaiheessa kun se puhelin pomppii 2G - 3G välillä jatkuvasti. En oo kokeillu pitkään aikaan laittaa puhelinta automaattitilaan.
Testasin aiemmin tuota WCDMA-tilaa, eikä se auttanut. Pykälät on täydet.
Toimiihan tuo multisim varmasti oikein? Ootko kokeillu jollain ei multisim liittymällä..? Voi olla et ei auta mitään, mutta tuli vaan mieleen...
Ei pitäisi olla estettä, ettei toimisi.

Täällä ongelmat ovat jatkuneet... Nokia soi aina hienosti (multisim) mutta Kalaksy Ass on hiljaa. Olisi se kiva jos olisi aina tavoitettavissa vai pitääkö tässä kahta puhelinta ruveta kuljettamaan.

Mites muilla?


Testasin minäkin Nokiaa ja ZTE Bladea multisim korteilla. En huomannut toimivuudessa yhtään mitään eroa. Kumpikin puhelin soi aina, kun kenttää oli. Tai sitten ei soinut, kun menin taroituksella katveeseen.

En millää suostu uskoman, että vika voi olla käyttöjärjestelmien välinen Symbian versus Android. Puhelin yksilöiden välillä sitä vastoin on valtavia eroja sekä Symbian laitteissa että Androideissa. Näitä yksilöeroja olen tavannut paljon. Testissä etukäteen varmistettiin, että kaikki osallistuvat yksilöt olivat teknisesti täysin virheettömiä ja komponentit toimivia.

Uskon, että Androidissa Elisan/Bastun verkossa on jotain häikkää, kun joku on asiaa testannut ihan oikeasti ja saanut siitä näyttöä.


Täällä ongelmat ovat jatkuneet... Nokia soi aina hienosti (multisim) mutta Kalaksy Ass on hiljaa. Olisi se kiva jos olisi aina tavoitettavissa vai pitääkö tässä kahta puhelinta ruveta kuljettamaan.

Mites muilla?


Testasin minäkin Nokiaa ja ZTE Bladea multisim korteilla. En huomannut toimivuudessa yhtään mitään eroa. Kumpikin puhelin soi aina, kun kenttää oli. Tai sitten ei soinut, kun menin taroituksella katveeseen.

En millää suostu uskoman, että vika voi olla käyttöjärjestelmien välinen Symbian versus Android. Puhelin yksilöiden välillä sitä vastoin on valtavia eroja sekä Symbian laitteissa että Androideissa. Näitä yksilöeroja olen tavannut paljon. Testissä etukäteen varmistettiin, että kaikki osallistuvat yksilöt olivat teknisesti täysin virheettömiä ja komponentit toimivia.

Uskon, että Androidissa Elisan/Bastun verkossa on jotain häikkää, kun joku on asiaa testannut ihan oikeasti ja saanut siitä näyttöä.



Kyllä mullakin Androidi aina soi kun kenttää on. Ongelma onkin siinä, että verkko ei pysy stabiilina, vaan Androidi heittelee 2G/3G/E/H kenttien välillä. Tämä aiheuttaa sen että kentät katoavat minutista viideksi täysin satunnaisesti tietyillä alueilla, eikä tarvitse olla missään syrjässä, vaan itselläkin muutaman kilometrin päässä keskustasta ja Elisan kartoilla täydet yhteydet.

Samassa taloudessa oleva Symbian ei ole moksiskaan, ja kentät on aina stabiilit. Samoin Android mikäli vaihtaa käyttöön vain 2G yhteyden. Ja kuten täällä saattaa lukea, en ole ainoa joka havainnut tätä. Samoin verkkoina tuntuu aina olevan Elisa tai Saunis. Sonera ja DNA käy ja kukkuu.

Samoin Androidi on suuressa viisaudessaa katkaissut jo useita puheluita vain koska kävelilin kämpässä paikasta toiseen! Ei tee muut puhelimet tai käyttikset tätä, testattu on.

Yhtenä päivänä en saanut tekstaria millään lähtemään vaikka tolppia oli kaksi. Samoina aikoina puhelin katkesi kesken puhelun KAKSI kertaa paikassa jossa tolpat on täysillä.

Puhun myös töissä paljon ko. Luurilla. Ei ole katkennut kertaakaan vaikka on pitkiä puheluita ja liikkuu samalla kun puhuu. Ja tämä siis n. 3km päässä kotoa.

Taitaa mennä vaihtoon särinään tai DNAhan jos tähän ei jotain tolkkua tule.
Tämä on suora vastaus Mikko123:lle. JOS olisi lukenut viestini tarkkaan, olisit huomannut, että sanoin: "Kumpikin puhelin soi aina, kun kenttää oli. Tai sitten ei soinut, kun menin tarkoituksella katveeseen." Kerroin myös, että testissä olevat laitteet olivat kaikki teknisesti virheettömiä eli ehjiä.

Tuo lausuma tarkoitti toisin sanoin: Kaikissa testatuissa puhelimissa oli karkeasti ottaen tasan samaan aikaan kenttää! Tässä jätän huomioimatta pienet herkkyyserot hyvin huonossa kentässä.

Jos sinulla on kaksi puhelinta, joissa on saman operaattorin SIM ja niistä toisessa on hyvä kenttä ja toisessa ei ole kenttää laisinkaan, minä syyttäisin ensin sitä laitetta, josta kenttä puuttuu. EN menisi syyttämän operaattoria, koska sinulla on selvä todiste vieressä, että kenttää on. Sama asia näkyy tietysti myös mittareissa, jos kenttää tullaan mittaamaan, nekin ilmoittavat, että kenttää on! ;)

Laiteyksilössä, joka ei löydä kenttää on jotain vikaa.  Vika taas voi olla hyvin monessa paikassa, joten se selviää vain puhelinyksilöä ja sen komponentteja testaamalla. Jos komponentit ja niiden kiinnitykset ovat kunnossa, niin sitten pitää testata softa.
Homma on vaan, niin että vika ilmenee useammassa paikassa ja kotona useimmiten.

Jos Androidi näyttää täysiä pylväitä, niin kentässähän se tietysti on. Itse tiedän, että lähin tukiasemani on kolmen korttelin päässä ja ikkunasta tähän näkymä, joten eipä signaalin saatavuudessa pitäisi vaikeuksia olla.

Ja kuten ketjua lukeneena huomaamme on vika yhdistelmässä Android+Elisa/Saunalahti. Ja operaattorin suuntaa kallistuu vian pääsyy mielestäni. Vai saattuuko tämänkin ketjun Android-yksilöt jotka ovat eri valmistajien tekemiä olemaan noin paljon samaa vikaa? Vähän epäilen... ja vieläpä rautapohjaista vikaa. Itse olen useammalla Android versiolla todennut tämän vian.

(Vai onko DNA tai Soneran asiakkailla vastaavaa ketjua, missä moititaan että puhelut eivät tule perille??? Tai onko Nokian säikeessä vastaavaa otsikkoa?)

Itse viasta vielä, että olen testeissä saanut sen aikaiseksi (KUN NE KENTÄT OVAT TÄYDET) ilman dataa, 3G:llä ja Wlanilla. GSM:ää en ole testannut, koska kaippa tässä alypuhelimessa on tarkoitus käyttää näitä ominaisuuksia?

Homma on vaan, niin että vika ilmenee useammassa paikassa ja kotona useimmiten.

Jos Androidi näyttää täysiä pylväitä, niin kentässähän se tietysti on. Itse tiedän, että lähin tukiasemani on kolmen korttelin päässä ja ikkunasta tähän näkymä, joten eipä signaalin saatavuudessa pitäisi vaikeuksia olla.

Ja kuten ketjua lukeneena huomaamme on vika yhdistelmässä Android+Elisa/Saunalahti. Ja operaattorin suuntaa kallistuu vian pääsyy mielestäni. Vai saattuuko tämänkin ketjun Android-yksilöt jotka ovat eri valmistajien tekemiä olemaan noin paljon samaa vikaa? Vähän epäilen... ja vieläpä rautapohjaista vikaa. Itse olen useammalla Android versiolla todennut tämän vian.

(Vai onko DNA tai Soneran asiakkailla vastaavaa ketjua, missä moititaan että puhelut eivät tule perille??? Tai onko Nokian säikeessä vastaavaa otsikkoa?)

Itse viasta vielä, että olen testeissä saanut sen aikaiseksi (KUN NE KENTÄT OVAT TÄYDET) ilman dataa, 3G:llä ja Wlanilla. GSM:ää en ole testannut, koska kaippa tässä alypuhelimessa on tarkoitus käyttää näitä ominaisuuksia?


En kiistä ongelman vakavuutta.  :( Tässä keskustelussa on aivan liian paljon sellaisia, joilla on tuo nimenomainen ongelma.

Ymmärrän myös turhautumisen, koska olemme niin riippuvaisia tekniikasta ja sen toimivuudesta. Jos niinkin tärkeä yhteydenpidon väline kuin puhelin ei toimi, elämä hankaloituu merkittävästi.

Toisaalta vihastuminen ja syyttely ei auta ketään. Viesteilläni olen pyriknyt tuomaan esille sen tosiseikan, että lukuisissa paikoissa eripuolilla Suomea on tuhansia eri merkkisiä Android puhelimia, jotka toimivat täysin moitteettomasti. Niissä ei kenttä katoa odottamatta, eivätkä puhelut katkeile odottamatta tavanomaisia häiriötilanteita lukuunottamatta.

Pyrin analysoimaan vian syytä ja ymmärtämään. Samalla ehkä Bastun kaverit saisivat vinkin, mitä pitää korjata.

Minusta näyttää edelleen siltä, vaikka tapauksia tuntuu olevan paljon, että kyseessä olisivat yksittäiset erimerkkiset vialliset puhelimet. Vika on todennäköisesti pieni ja vaikeasti paikannettava.

Lopuksi: Yli 99% niistä, joiden puhelin toimii täysin moitteetta, ei koskaan kirjoita yhtään mitään tähän keskusteluun. 😎

Sellaisia käyttäjiä on kymmeniä tuhansia, muuten Bastu olisi joutunut vetämään pois myynnistään kaikki Android puhelimet.

Ps. Kaikki sellaiset, jotka kärsivät tästä ongelmasta: Onko olemassa sellaisia paikkoja, joissa teidän puhelimenne toimivat täysin normaalisti? Miten paikka, jossa puhelin toimii eroaa niistä paikoista, joissa se ei toimi? Keksikää hyviä kysymyksiä, joilla ongelmaa voi kartoittaa. Tällainen vanha jo pian eläkkeelle siirtyvä ei ehkä enää keksi niin teräviä kysymyksiä. Kirjoittakaa kysymyksenne ja vastauksenne tänne, niin ymmärys lisääntyy ongelmasta.

Muistakaamme kaikki, kun raaputat minun selkääni, niin minä raaputan sinun. Suomeksi: ihmiset pärjäävät vain tekemällä toisilleen palveluksia. Mitä paremmin tämä palveluksien vaihto toimii, sitä parempaa meidän elämämme on.
Tottahan tuo. Yksi asia on huomioitava. Monet eivät jaksa ilmoittaa tästä ja monet eivät tiedä vian olemassaoloa. Esimerkiksi kaverilla on HTC ja vastaajapalvelua ei ole käytössä. Tällöin itse saan verkkovirheilmoituksen ja kaveri ei edes tiedä, että olen yrittänyt tavoittaa häntä.

Itselle taas tulee tekstiviesti vastaajasta ja hyvin tietää, että joku yritti soittaa, mutta puhelin ei vaan soinut.

Tottahan tuo. Yksi asia on huomioitava. Monet eivät jaksa ilmoittaa tästä ja monet eivät tiedä vian olemassaoloa. Esimerkiksi kaverilla on HTC ja vastaajapalvelua ei ole käytössä. Tällöin itse saan verkkovirheilmoituksen ja kaveri ei edes tiedä, että olen yrittänyt tavoittaa häntä.

Itselle taas tulee tekstiviesti vastaajasta ja hyvin tietää, että joku yritti soittaa, mutta puhelin ei vaan soinut.


Siksipä on erittäin kiireellistä ja tarpeellista keksiä, hyviä kysymyksiä ja niihin vastauksia, joilla ongelman todellinen laajuus ja luonne selviävät. Tätä vaikeuttaa pahasti se, kuten jo kirjoitin, että sekä toimivia Android puhelimia on paljon, meidänkin perhepiirissä toimivia on 3. Meillä on ollut hyvä tuuri, eikä yksikään ole toimimaton. Kaikissa puhelimissa on vastaaja käytössä, joten tieto puhelimen toimimattomuudesta kyllä tulisi perille.

Nokian Symbian puhelimia on 2, joista toinen käyttäytyi tässä kuvatulla tavalla. Asia korjaantui, kun takuuhuollossa olivat vaihtaneet siihen emolevyn. Nyt toimivia Symbian puhelimia on 2.


Soitettaessa tai vastattaessa linja aukeaa mutta mitään ei kuulu (toinen kuulee toinen ei) saattaa toistua 2-3 kertaa peräkkäin ja neljännellä soittokerralla toimii normaalisti

Alueena kouvola/koria testattu Htc Desire Hd/Nokia N900/Nokia 5228 kaikilla sama juttu joten tuskin mikään merkkikohtainen juttu

Ongelma alkanut noin 3 viikoa sitten ennen sitä toimi kaikki normaalisti.

Saunalahdelle "Elisa" tehty häiriö ilmoitus viikko sitten.....asiaa tutkitaan


Kouvola/Koria alueella ilmeisestikkin asialle tehty jotain kun puhelimella on voinut soittaa ja vastaanottaa puheluita normaalisti jo viikon ja jopa multimedia viestit lähtevät (ennen verkkovirhe)

Toivottavasti asiat pysyvät nykyisellään jatkossakin ainakin tällä alueella  :)

Vika ilmoituksesta ei ole tullut kuittausta että vika olisi korjattu



Keskiviikkona vikapalvelusta kuittaus vika korjattu  :)

Nokiat ja HTC toimineet moitteetta niin datan kuin puhelujenkin osalta jo about kolmatta viikkoa ja kuten edellisissä viesteissä mainitsin aiemin data / puhelu ongelma oli myöskin symibian puhelimissa joten ei mitenkään puhelin merkistä tai alustasta riippuvainen vika ainakaan tämä mikä täällä oli.

Soittakaa vika ilmoitukseen ja jos ei asiat korjaannu niin keskustelkaa jatkotoimenpiteistä. Minulle tarjottiin puhelimen vaihtoa uuteen ja jopa toiseen malliin jos vika ei poistu mutta vika oli Saunalahden "Elisan" verkossa joten muut toimenpiteet ei olleet tarpeellisia

Riittävän moni kun ilmoittelee samankaltaisista ongelmista niin kyllä niihin jokunkun on pakko puuttua ja varmasti puuttuukin.... mutta pelkkä täällä itkeminen ei auta mutta hyvä paikka kylläkin jakaa kokemuksia asian tiimoilta
Itse epäilen että kyseessä on jonkinlainen verkon ruuhkautumisongelma joillan alueilla.

Voiko olla mahdollista, että tietyt alueet (kuten alue jolla itse asun) on "miinoitettu" täyteen mokkuloita ja dataliittymiä niin, että verkko ei yksinkertaisesti riitä, oli sitten kyse tukiasemien vähyydestä tai etäisyyksistä niin että verkko tukkeutuu niin paljon, että Androidi ei osaa hanskata oikein verkkojen muuttumisia kuten Symbian tekee?

Omassa tilanteessa (ja kaverin joka asuu tossa muutaman sadan metrin päässä) molemilla samaa pätkintää ja data ei tahdo liikkua millään kunnolla, silloinkuin data yleensäkkään liikkuu. Elisan karttojen mukaan ollaan täysin kaikkien herkkujen peittoalueella, joten ei pitäisi olla kiinni siitä että ollaan peittoalueella. Kuitenkin ollaan n.3km päässä keskustassa. Tosin täällä ei meinaa saada millään ilveellä digi-tvtäkään (antenni) näkymään. Mutta kumma juttu sinällään että Symbianeissa ei ole ilmennyt mitään ongelmia verkon kanssa. En usko että KAIKILLA tässä säikeessä kirjoittavilla on viallinen laite, kun kuitenkin puhelin toimii normaalisti esimerkikis keskustassa muutaman kilometrin päässä.

Korostan, että epäilen että kyse on Android+Saunis/Elisa+tietty alue (ehkäpä juuri liian ruuhkainen mokkuloiden takia?). En epäile että pelkkä Saunis+Androidi on ongelma, mutta ehkä tietyissä olosuhteissa verkko tekee jotain mitä Androidi ei hanskaa kunnolla?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Semmoinen ajatus tulee mieleen tuosta androidista verrattuna symbianiin, että onko niissä eroa siinä, kuinka helposti yhteys vaihtuu voimakkaampaan tai nopeampaan tukiasemaan? Sitä vaan, että mikäli käyttöjärjestelmän tavoitteena on mahdollisimman heikossa kentässä, vaikka signaali olisi kuinka huono, käyttää nopeudeltaan uudempaa tekniikka (2G vs. 3G, 3G vs. 3,5G), sitä helpommin yhteys voi katketa.
Tuossa eilen kokeilin miten yhteys muuttuu verraten Nokia N97 ja LG Optimus 2X. Molemmissa saunalahden liittymä. Aloitin kokeen alueella missä 3.5G toimi ja molemmissa oli palkkeja koko ajan aikalailla saman verran. vaikka liikuin eri paikkoihin ei puhelimien välillä ollut suuria eroja. Sitten menin alueelle missä toimii vain 2g ja molemmat (yllättäen ) siihen vaihtoivat. Sitten taas paluu 3G:n pariin ja Lg:llä meni noin 5min. ennenkuin siirtyi 3G:lle ja Nokialla ehkä n.10min.

Ei siis tuossa testissä ainakaan suuria eroja löytynyt.  Nyt on muuten taas pari päivää kokeillut pitää verkon valinnan automaatilla ja ongelmia ei ole kertaakaan ollut. Aikaisemmin kuitenkin useita kertoja päivässä,pahimmillaan. Oisko Lahden alueella tehty jotain muutoksia?

Kohta varmaan häviää yhteydet kun menee täällä kehumaan miten hyvin toimii 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
"herra" yksin tietää. itse sain 23/4 tekemääni häiriöimoitukseen  vastauksen 5/5. Häiriöilmoituksenne on käsitelty. Mitä sitten tarkottaakin. ilmotus luettu ja painettu kenties delete. Vielä kun vika korjaantuisi, minkä takia ilmoitus tehtiin. Ehkä se tapahtuu sitten joskus..... ::)
Vika "korjattu"-->sama vika jatkuu. Sama vika myös SGS2:lla... Eli yksilöllisestä puhelimesta johtuva vika voidaan pois sulkea.

Eli Saunalahti + Android = Yhteysongelmia pitää paikansa.
Miksei kukaan Saunalahdelta ole kommentoinut aihetta? Hä?
Niinpä, foorumilla pyöritään muttei vastata.

Asiakaspalvelu on ainakin tietoinen viasta ja eräskin asiakaspalvelija totesi yhdessä puhelussa, että he ovat saaneet toistettua kollegan kanssa vian HTC:n puhelimella.

Vikaa on jatkunut aika kauan eikä korjauksia tapahdu, joten kaippa tässä Slahti on pian korvausvelvollinen? Kaiken lisäksi typerää olla vastaamatta ja antaa asiakkaiden hoitaa kenttätutkimukset.  >:(

Ja jos puhelimien ohjelmistoissa on vikaa, niin tiedottakaa julkisesti asiasta ja hoitakaa valmistajien kanssa ne kuntoon. Dataahan teillä on vioista! Esimerkiksi SGS:llä huomasi, että jotkin modeemit (ohjelmistopäivityksissä vaihtuvat) toimivat varmemmin kuin toiset.
1. Puhelimeen ei saa yhteyttä.
2.14.5.2011 klo 16.00
3.Samsung Galaxy SII
4.2.33

Edit: Ja heti perään toisen kerran.

Soitonsiirtoja ei käytössä. Soitin DNAn liittymästä.
Hanha,

teetkö samalla Saunalahden vikapäivystykseen vikailmoituksen 0942430730 niin asiaa aletaan tutkimaan.

Osallistu keskusteluun