Vastattu

Sony Xperia Z5 compact

  • 2 syyskuu 2015
  • 36 kommenttia
  • 4017 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Nyt voi varmistaa että saa omansa ensimmäisten joukossa ja pääsee nauttimaan myös ennakkotilaajan eduista.

--Lue lisää -> Sony Xperia Z5 Compact

- Max
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Spedee 26 lokakuu 2015, 16:51

Tein tuon päivityksen ja näytön jumitus poistui ainakin tämän päivän käytön perusteella.
Katso alkuperäinen viesti

36 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Mistäs muuten johtuu että tässä laitteessa vaatii "MVNO-tyypiksi" valinnan "IMSI" jotta mobiilidata toimisi, vaikka käytössä on uusi roamaamaton Elisan SIM? Aiheutti hieman harmaita hiuksia kun ei enää samoilla asetuksilla toiminutkaan mitä entisessä kapulassa oli.
Kannattaa rekisteröityä tuonne Sonyn sivuille ja laittaa rasti ruutuun, että lähettävät sähköpostia kun uutta firmwarea on tarjolla. Tuon näyttökorjauksen jälkeenkin on tullut jo yksi päivitys, joka nopeuttaa huomattavasti kameran ja tekstiviestisovelluksen toimintaa ja ilmeisesti nopeuttaa puhelinta muutenkin.
Hienoa! Puhelin ei oo enää tökkinyt :)
http://support.sonymobile.com/fi/tools/pc-companion/

Asenna tuosta PC Companion ja kytke puhelin kiinni koneeseen. Ohjelman kautta voi asentaa päivityksen.
Neuvoisko joku tyhmää miten saan asennettua tuon päivityksen? Asetusten kautta ohjelmistopäivitys-kohdassa lukee, että puhelin on ajan tasalla.

Puhelin tuli siis juuri huollosta, mutta vaiva jatkuu. 😞
Tein tuon päivityksen ja näytön jumitus poistui ainakin tämän päivän käytön perusteella.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kiitos
  • ? Tuosta saatiinkin lisäinfoa ja pitää paikkaansa tuo tukiforumin kertomus ja meillekin ilmoitettiin erikseen arvioksi viikko 44 ja mahdollisesti aiemminkin voi pc:llä päivittää. Päivitys korjaa ongelmat valkoisella versiolla. Tulee todennäköisesti pian perään ns. ota päivityksenäkin että kännykkä tarjoaa päivitystä suoraan ilman tietokonetta välissä. Ongelma hyvin Sonyllä kuitenkin tiedossa. Jos joku tuon päivittää niin kiva olisi jos tänne kävisi ilmoittamassa miten auttoi.
  • Jätän tämän vain tähän, lainaus Sonyn tukiforumin ketjusta:

    Sony Mobile is committed to providing the highest standards of product quality and customer service for all of our products. We are aware of reports of a limited number of customers experiencing touch input issues on their white Xperia™️ Z5 Compact devices. By gathering information and analysing returned devices we have found the root cause and will release a new software to improve the user experience on your white Z5 Compact. Other colour versions of the Xperia™️ Z5 Compact are not affected by this issue.

    The software update will be available on our support software PC Companion and Bridge for Mac from beginning of week 44. The software is rolling out through retail partners with exact timings varying by region and/or operator.

    https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premium/z5-compact-touchscreen-acting-weird/td-p/1043339/page/22
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Me pyydämme tästä nyt tarkempaa tietoa ja ohjeita valmistajalta, palaamme sitten asiaan 🙂
    Lisää huhuja viralliselta tukiforumilta:

    "Why only white one? Well, could be that Sony white ones were manufactured in one of their units in Sweden and other versions are manufactured in China. I am just guessing."

    "It is interesting that someone mentioned static electricity issue.. Sometimes the device went to a state where I could generate "touches" by touching the backside of the phone!!!!

    This makes me 99,9% confident that it is not a software issue. Probably it has something to do with some physical attributes of that white material used in those models.. "

    Staattinen sähkö kuulostaa järkevältä selitykseltä puhelimen käyttäytymiseen. Ilmeisesti virtanäppäintä painettaessa puhelimen onnistuu maadoittaa itsensä käyttäjän kautta ja purkaa sähkövaraus, jolloin näyttö käyttäytyy normaalisti. Tämä selittäisi myös sen, ettei vikaa kykene toisintamaan hallitusti. Myös vian taianomainen korjautuminen nopealla sormenliikkeellä kuulostaa staattisen sähkön ollessa kyseessä täysin loogiselta.

    Olisin Saunalahden edustajan kommentista hyvin mielissäni.
    Kiitoksia vastauksesta! Ihan maallisesti ku miettii, luulis tosissaa myyjällä olevan vastuu tässä asiassa, eihän ne nyt voi valmiiks rikkinäistä tuotetta myydä. Tää juttu vaa ei uppoo mun päähän.

    Ehkä se pitää itekin viel tää viikko odottaa ja alkaa iteki sitte johonki toimiin. 
    Kaksi viikkoa minunki muistaakseni se kohtuullinen aika oli.

    Kaupan perumiseen etämyynnin jälkeen on 14 vrk aikaa, Saunalahden sopimustekstissa se taisi tosin olla 28 vuorokautta. Tästä ei kuitenkaan ole juuri iloa, sillä jos olet ottanut laitteen käyttöön, joudut perumisen yhteydessä maksamaan laitteen arvonalennuksen 30% sen hinnasta. Ja kun vikaa ei ole mahdollista havaita ilman käyttöönottoa niin pykälä on vähintään kyseenalainen. Kuluttaja-asiamiehen mielipide lienee melko selvä.

    Ei auta kuin odottaa, että Sony korjaisi vian. Eikä tässä minun mielestäni tarvitse mitään vuorokausien määrää tuijottaa, laitteessa on ollut vika alusta saakka, joten laitteen korjaaminen/vaihtaminen korvauksetta on tehtävä ihan virhevastuunkin nojalla.

    Normaalin lainsäädännön nojalla kuluttajan pitäisi olla tässä tapauksessa vahvoilla. Mikäli tämän viikon lopulla ratkaisua ei ala kuulua, pitänee ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja selvittää millä tavalla asiaa on mahdollista viedä eteenpäin.
    Oliko tuo kohtuullinen aika 2 viikkoa? Joskus jotain sellaista olisin lukenut. Tästä voisin kyllä jonkun kanteen tehdä, jos ei kohta ala ratkasua tulemaan. Puhelin nyt ollut viikon huollossa, eikä mitään ole kuulunut. Onkohan mulla oikeus peruuttaa tää kauppa kokonaan? 
    Kyllä, minunkin ymmärtääkseni Suomen laissa on kirjattuna myyjän vastuu. Jos asiakkaalle myydään virheellinen tuote, vastuu on myyjällä, jonka tulee korjata tuotteen virhe kohtuullisessa ajassa. Myyjä voi aikanaan sopia asian laitteen valmistajan kanssa, ostajan ei tarvitse alkaa odottelemaan suurten yritysten välisen byrokratian valmistumista.

    Koska Saunalahdella ei ole mielenkiintoa alkaa selvittää asiaa valmistajan kanssa, kootaan näitä huhupuheita ja lupauksia sitten tähän viestiketjuun. Viime aikoina on kuultu seuraavaa:

    9.10.2015 klo 12.56 Sony Mobile FI

    Näyttöongelmat ovat tiedossamme ja tähän reagoidaan varmasti. Laitan sinulle lisää tietoa tästä mahdollisimman pian.

    Terveisin Kaisa/ Sony Mobile

    Näin siis FB:n yksityisviestillä. Sonyn tukiforumin ketjussa kuultua seuraavassa:

    "According to a Norwegian retailer, Telehuset, this will be fixed with an sw update. Maybe this week."

    Että semmoista. Pääasia kuitenkin että vika on tunnustettu ja asialle, ehkä, ollaan tekemässä jotain. Olisin kuitenkin enemmän kuin mielissäni, mikäli myyjänä toiminut Saunalahti osoittaisi jonkinlaista aktiivisuutta asian selvittämisen suhteen.
    Käyttäjätaso 4
    Kunniamerkki +1
    Varmasti näin, mutta ei ne valmistajan/maahantuojant/vast. vaatimukset sitä myyjän vastuuta minnekään poista. Ja kyllähän se liike voi ihan mainiosti tehdä laiteswapin suoriltaan jos vaan kiinnostaa asiakkaan etu enemmän kuin oma.

    Toisekseen, itsellähän oli pari ensimmäistä Z1C yksilöä valmistusviallisia eli se repsottavan takakuoren ongelma. Ihan mukisematta nekin menivät DOA-vaihdolla suoraan Shopitin kautta.

    Lisäksi voisi varmaan olla ihan kohtuullista vaatia myyjätaholta kohtuullista korvausta ajalta jolloin laite on ollut ns. käyttökelvoton joko itse ongelman taikka huoltoajan takia. Tämäkään ei missään nimessä voi olla kuluttajan päänsärky, valmistaja ja myyjä voivat sitten keskenään tapella kenen kukkarosta ne lopulta menevät.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Tilanne on kieltämättä sangen ikävä, mutta liikkeet eivät voi yksin päättää noista puhelinten vaihdoista suoraan vaan niissä mennään valmistajan antamalla ohjeistuksella joka hyvin sisältää vaatimuksen huoltoon lähettämisestä. Uskokaa tai älkää, tässäkin meidän kätemme ovat tietyllä tapaa sangen sidotut 😞
    Yz, puhut asia, myös en tajua miksi lähetetään huoltoon, kännykän pitää vaihtaa saman tien uuteen. 
    Tällä kans valkonen compacti oli viallinen. Ei vaan voi ymmärtää, miten myyjällä ei oo mitään vastuuta tästä. Ostat 600 euron puhelimen ja se on valmiiks jo rikki. Et saa vaihtaa sitä heti uuteen, vaan pakotetaan lähettää huoltoon. Mun puhelin lähti viikon alussa huoltoon ja mitään siitä ei oo kuulunu. Saankohan uuden puhelimen edes tässä kuussa... Hienoa ostaa puhelin ja lähettää se heti ekana huoltoon. No virheistä oppii, ens kerralla ostan puhelimeni muualta.
    Sonyn neuvo: "We have a couple of reports of this issue, and we are now looking into the problem, we can't say when it will be fixed or something like that. We recommend you to contact your retailer if the phone is new."

    Mikä on Saunalahden osuus asiassa nyt? Ainakin omassa puhelimessani vika on sen luonteinen, etten kykene toistamaan sitä millään keinolla, se ilmenee satunnaisesti. Entä jos veisinkin puhelimen huoltoon, jossa se sitten todetaan mahdollisten factory resettien jälkeen toimivaksi kun vikaa ei kyetä toisintamaan? Joudunko maksamaan aiheettoman huoltokäynnin ja saan takaisin edelleen viallisesti toimivan laitteen?

    Voisiko joku Saunalahden työntekijä ottaa kantaa asiaan? Selvitättekö asiaa Sonyn kanssa? Voisinko saada vaihdetuksi puhelimeni valkoisesta mustaan, joissa ilmeisesti vikaa ei ole tavattu?
    Uutiset Sveitsistä,

    https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premium/z5-compact-touchscreen-acting-weird/td-p/1043339/page/13

    I have good news. I spoke with my provider and they say me that Sony tells them that some series are defective. So, i may go today to change my phone.
    http://www.xperiablog.net/2015/10/06/xperia-z5-compact-owners-reporting-touch-screen-problems/

    This problem has plagued other Sony Xperia models in the past too. Some users experienced problems with the Xperia Z3 series too. We can confirm our resident Xperia Z3 Compact also suffered from this, which was also a white model incidentally. The only ‘fix’ that worked was turning off the double tap to wake feature.

    Itselläni oli tuo ominaisuus käytössä, otin pois. Katsotaan toistuuko ongelmat enää.

    Edit: Toistuu. Vika edelleen korjaamatta.
    Sama ongelma valkoisen z5 compactin kanssa. Kännykkä kuumenee ja näyttö jumiutuu. Harmi juttu. Onko mahdolista vaihtaa kännykän vai mitä sanoo Sonyn maahantuoja? Ilmeisesti kaikkissa valkoisissa compacteissa samaa vikaa.
    Samat oireet täällä, kyseessä valkoinen Z5 Compact. Kun häiriö ilmenee niin näppäimistö tuottaa useamman kirjaimen yhdellä painalluksella, näytön alareunan napit lakkaavat vastaamasta, aloitusnäytön kuvakkeet eivät vastaa ja näytön vierittäminen johtaa väärintulkittuihin kaksoisnapautuksiin ja muuhun sekoiluun. Sonyn sivuilla on kymmenensivuinen ketju muiden kokemusista, ilmeisesti kaikki pohjoismaiden valkoiset Z5 Compactit ovat riivattuja: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z5-Z5-Compact-Z5-Premium/z5-compact-touchscreen-acting-weird/m-p/1043339#U1043339

    Sivulla 8 Sonyn edustaja kertoo asian olevan käsittelyssä.
    Täällä samaa näytön jumiutumista vaimon puhelimessa. Näytön alareuna lakkaa toimimasta, välillä viestejä kirjoittaessa tulee monta samaa merkkiä ja normaalia suurempaa lämpeämistä esim. videota kuvattaessa.

    Näitä tapauksia on ilmeisesti nyt enemmänkin kun lukee eri foorumeita. Tätä on ollut jännästi ilmeisesti vain valkoisessa mallissa? Tehdasasetusten palautus ei auttanut ainakaan meillä.
    @saraemmina
    Vaikka tunnustaakin tyhmältä vetää factory reset uuteen luuriin, niin ehdottomasti suosittelen sitä. Monesti esim luurin uusien päivitysten jälkeen joillakin käyttäjillä tulee ongelmia puhelimen eri toiminnoissa ja ne yleensä korjaantuu just tällä toimenpiteellä.

    Osallistu keskusteluun