Vastattu

Xperia Z3 ja palautusoikeus

  • 13 heinäkuu 2015
  • 4 kommenttia
  • 1336 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Hei, Ostin 5.7.2015 elisalta tuon puhelimen. Tein tilauksen elisan verkkokaupassa ja kävin noutamassa tuotteen myymälästä. Puhelimen värinämoottorissa on vikaa ajoittain, eli lopettaa toimimisen täysin sattumanvaraisesti, tällöin myöskään puhelimeen esiasennettu diagnostiikkaohjelma ei kykene värinämoottoria käyttämään. Yleensä värinä palautuu hetken päästä. Otin tänään 13.7.2015 elisan asiakaspalveluun yhteyttä chatissa, asiakaspalvelijan mukaan tuote on ostettu myymälästä eikä verkkokaupastanne, joten minulla ei ole palautusoikeutta vaan tuote tulee toimittaa huoltoon.

Kilpailu -ja kuluttajavirasto sanoo asiasta näin:

"Tuotteen toimitustavalla ei ole merkitystä. Kyseessä on etämyynti, vaikka toimitustavaksi on sovittu nouto myymälästä, jos itse sopimus on tehty etänä."

Joten voinko palauttaa ostamani puhelimen teille vai joudunko kiikuttamaan viikon ikäisen tuotteen myymäläänne josta se toimitetaan huoltoon?

Lisätään vielä, että vika on luultavasti ollut puhelimessa alusta asti, en vain ole huomannut, koska esiintyy sattumanvaraisesti.

Edit. värinä palautuu kun puhelinta joko heiluttaa tai napauttaa alaosaan sormella, kyse on siis mekaanisesta viasta, todennäköisesti värinämoottorissa.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Bamsku 14 heinäkuu 2015, 16:12

  • ?Tervetuloa Palstalle! :)

    Kyseessä on edelleen etämyynti koska tilaus on tehty verkosta. Vastaavasti jos asiakas tekee tilauksen myymälästä ja laite toimitetaan postitse, ei kyseessä ole etämyynti. Pahoitteluni sekaannuksesta, joka on asiakaspalvelussa tullut tämän asian kanssa.

    Kuitenkin sinun kannattaa vielä harkita haluatko palauttaa laitteen vai viedä sen huoltoon, koska etämyynnin palautusoikeudelliset tuotteet on otettu käyttöön ja siitä seuraa laitteen arvon aleneminen. Tietysti jos olet sitä mieltä, että haluat esim. vaihtaa laitemallia kokonaan, niin silloin kannattaa palauttaa.

  • Katso alkuperäinen viesti

    4 kommenttia

    Käyttäjätaso 5
  • ?Tervetuloa Palstalle! :)

    Kyseessä on edelleen etämyynti koska tilaus on tehty verkosta. Vastaavasti jos asiakas tekee tilauksen myymälästä ja laite toimitetaan postitse, ei kyseessä ole etämyynti. Pahoitteluni sekaannuksesta, joka on asiakaspalvelussa tullut tämän asian kanssa.

    Kuitenkin sinun kannattaa vielä harkita haluatko palauttaa laitteen vai viedä sen huoltoon, koska etämyynnin palautusoikeudelliset tuotteet on otettu käyttöön ja siitä seuraa laitteen arvon aleneminen. Tietysti jos olet sitä mieltä, että haluat esim. vaihtaa laitemallia kokonaan, niin silloin kannattaa palauttaa.
  • Käyttäjätaso 2
    Hei,

    Kävin myymälässänne tänään keskustelemassa asiasta, myyjä tarjosi ainoana vaihtoehtona huoltoa. Olisin oikein mielelläni vaihtanut puhelimen kokonaan toiseen malliin jos olisin tiennyt sen olevan mahdollista!

    Toimitin jo puhelimen huoltoon.
    Bamsku kirjoitti:.Kuitenkin sinun kannattaa vielä harkita haluatko palauttaa laitteen vai viedä sen huoltoon, koska etämyynnin palautusoikeudelliset tuotteet on otettu käyttöön ja siitä seuraa laitteen arvon aleneminen. Tietysti jos olet sitä mieltä, että haluat esim. vaihtaa laitemallia kokonaan, niin silloin kannattaa palauttaa.

    Olenko ymmärtänyt oikein, että vaihdettaessakin tulee tuo palautettavan laitteen arvonalennus ja uudesta laittesta täytyy maksaa täysi hinta?
    Käyttäjätaso 5
  • ?

    Yleisenä ohjeena kaikille laitteille on tämä:

    Asiakas voi avata paketin ja tutustua rauhassa sen sisältöön. Mikäli asiakas on kuitenkin ottanut laitteen käyttöön peruutusaikana ja hän peruuttaa tekemänsä sopimuksen, vastaa asiakas laitteen arvon alentumisesta. Laitteen käyttöönotosta seuraava arvon alentuminen on 30 % laitteen myyntihinnasta. Jos laite on myyntikelvoton, asiakas vastaa laitteesta koko sen arvosta. Laitteen käyttöönotosta seuraava arvon alentuminen tai myyntikelvottoman laitteen arvo laskutetaan asiakkaalta jälkikäteen.

    Reitittimien ja Nettitikkujen osalta kuitenkin Elisa on päätynyt siihen, ettei laitteen käyttöönotosta veloiteta arvonalenemaa, jos laite on myyntikuntoinen. Käytännössä Iaitteesta ei muuten olisi juurikaan hyötyä mobiiliverkon kuuluvuuden testauksessa, ellei laitetta voi testata maksutta. Etämyynnin peruuttamisoikeus on 28 päivää.
  • Osallistu keskusteluun