Kysymys

Ylläpitäjät!

  • 30 marraskuu 2013
  • 3 kommenttia
  • 2043 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Tilasin tuossa 1-2kk sitten samsung galaxy s4:n, korvaako takuu huonon laturipaikan ja haljenneen näytön?

3 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Ensin tarvii sanoa, että anteeksi jos kuulostaa "ilkeältä", ei ole tarkoitus. 

Mutta, olen ollut työssä (ja muutenkin) aika paljon tekemisissä takuiden kanssa, ja näitä juttu onkin sitten kertoa aivan uskomattomasta toiseen laitaan. 

Kuitenkin, ihan perus-perus asiana, takuuhan ideaalisti korvaa kaikki viat, mitkä johtuvat itse laitteesta (tai sen valmistuksesta), mutta ei mitään muuta. 

Takuun "pointti" on se, että kuluttaja saisi ehjä, toimivan laitteen, jossa ei ole valmistusvikoja ja joka kestää laitteen eliniän (mikä taas on määritelty erikseen jossain paperissa).  Jos ihan hiusta halotaan, niin koko "takuu" on ihan markkinointia, mitään sellaista ei edes oikeasti ole, vaan kyseessä on "valmistajan virhevastuu", josta ei pääse luistamaan millään vippaskonsteilla (esim. puhelimen "roottaamalla". Ohjelmiston asentaminen EI kumoa laitteiston virhevastuuta. )

Peukalosääntönä:

1) Onko vika itse aiheutettu, tai sellainen joka voidaan hyvin suurella todennäköisyydellä katsoa käyttäjän aikaansaamaksi (vettä luurissa, näyttö halki, kuori tuhoutunut, nappulat irti, ym.) tai ohjelmiston virhe - näissä tapauksissa takuu EI korvaa mitään. (jesh, ohjelmistossa ei tässä maassa ole takuuta, uskokaa tai älkää. Virhevastuu koskee vain laitteistoa.. who knew.) Ohjelmiston "sekoaminen" on aina käyttäjän vika, oli se sitä oikeasti tai ei. Ohjelmiston "korjaus" tapahtuu 99.99% tapauksissa vaan tehdastyhjennyksellä ja asentamalla uusi ohjelmisto. 

2) Onko vika ollut jo alusta asti, tai onko vika sellainen mitä käyttäjän ei normaalisti voida uskoa saaneen aikaa? (puhelin katkoo puheluita, wlan ei toimi ollenkaan. laite ei tunnista omaa GPS:äänsä, akku loppuu huomattavan nopeasti ja laite on ihan uusi, ym..) - näissä tapauksissa viat kuuluvat takuun (eli virhevastuun) piiriin ja valmistajan on korvattava/korjattava laite niin, että se liike mistä ko. laite on ostettu hoitaa sen takuun. (Liike ei saisi sälyttää korjaukseen lähetystä ja takuun hoitoa asiakkaan niskoille, vaan ko. firman olisi itse hoidettava takuu, mikäli asiakas on sen sieltä ostanut.)

Oma alahuomautuksensa ovat ns. "kuluvat osat", kuten laakerit, akut, tiivisteet ym mitkä joutuvat päivittäisen "rasituksen" kohteeksi. Näidenkin virheet ovat virhevastuun alaisia, mutta virhevastuun aika on huomattavasti lyhyempi kuin varsinaisen laitteen, yleensä vain n. 2vko - 6kk. (mobiililaitteiden akut 6kk yleisesti). Plus poikkeus: Akku, jota asiakas EI voi itse vaihtaa kuuluu koko laitteen virhevastuun ajan sen piiriin (esim. suurin osa tableteista). 

Eli tässä tapauksessa esim. "huonon laturipaikan" (arvelisin että löysä tai ei yhdistä kunnolla) kuuluminen takuun piiriin on luultavaa, koska valmistusvika usb-liittimen / kiinnityksen kohdalla on uskottava. Ei niiden pitäisi löystyä niin helposti. Tietysti jos laitteen kuori on usb-liittimen ympäriltä aivan muussina, on syytä epäillä väärinkäyttöä, jota takuu ei korvaa.

Haljennut näyttö taas on 99% todennäköisyydellä käyttövirhe (laite on esim. tippunut tai sen päälle on astuttu/istuttu) jota takuu ei korjaa. On mahdollisuuksien rajoissa, että näytössäkin on ollut jokin valmistusvirhe ja se on sen vuoksi haljennut, mutta ikävä kyllä ko. asiaa on helkkarin vaikea todistaa ja on todella surullista että nykyhetkellä todistustaakka lepää asiakkaan harteilla tässä kohtaa. 

Lyhyesti: Veikkaan että takuu korjaa laturipaikan, mutta ei näyttöä. 
Kiitos vastauksestasi Antti! Sellainen kysymys vielä, että akku tyhjentyy noin 8h, sisältyen facebookissa olemista, vähän pelailua jne. Onko puhelimessa tosiaan noin huono akku, vai pitäisikö kestää kauemmin. Puhelin on siis Samsung Galaxy S4
Käyttäjätaso 3
Ei aavistusta, kun en ole S4:sta edes kädessä pitänyt 🙂 Kuulostaa tosin aika huonolta, Samsungilta ainakin S, S2, Note ja Xcover jaksoivat pidempään kuin 8h kohtalaisella käytöllä. Huomioi kuitenkin, että GSM/3G signaalin laatu vaikuttaa yllättävän paljon virrankulutukseen. Jos signaali on hyvin heikko jatkuvasti, joutuu laite hyödyntämään huomattavasti suurempaa määrää virtaa pitääksen signaalin "elossa". Tällä on oikeasti hyvin huomattava vaikutus. 

Esimerkkinä oma HTC One, joka normi/vähäisellä käytöllä sinnittelee parikin päivää lataamatta. Kerran otin sen kumminkin kellariin mukaan. Vietin siellä n. 4h kiroillessani W2k serverille. Tänä aikana puhelimen akku kului n. 60%, koska laite joutui tekemään kovasti töitä saadakseen signaalin kuulumaan metrin kiven lävitse. Loppupäivänä akkua kului n. 5% vaikka jopa surffasin ja pelasin sillä hieman.

Osallistu keskusteluun