Kysymys

ZTE ja takuukorjaus

  • 28 marraskuu 2010
  • 248 kommenttia
  • 11934 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

248 kommenttia



Blade ei käynnistynyt, vaan jäi jumittui android-tekstiin. Optima Servicestä sanoivat, että mekaaninen vika (muistikortinlukijasta johtuva oikosulku tjsp), joten ei mene takuuseen. Kiva. Tässä pitää sitte maksella reilusti yli vuoden päivät kännykästä joka ei toimi ja netistä jota ei voi käyttää. Harmittaisi vähemmän jos olisin tuota kännykkää kaltoin kohdellut, mutta itsestään päätti mennä rikki.


Ei kiva.
Onkohan sitä muistikorttia kovasti pitänyt irroitella, jos lukijaan on mekaaninen vika tullut?

Omassa blade satunnaisesti sammuili kesken päivän eli pin-koodi piti syöttää uudestaan. Lataamisen jälkeen ilmaantui usein ongelmia, esim. widgettejä piti uudestaan laittaa näytölle yms. Eilen ilahduin kun lataamisen jälkeen blade jumittui kokonaan, eikä sitä saanut käyntiin vaan käynnistyminen keskeytyi joka kerta.

Irrottelin sim- ja muistikortin ja mietin roskakoria / Elisa-shopitia ratkaisuksi. Käynnistin vielä kuitenkin puhelimen ja se tapahtui ilman ongelmia. Nyt näyttää siltä, että ongelmat johtuivat puhelimen mukana tullesta muistikortista, joka on lopullisesti hajonnut.

Hyvin erikoisia vikoja - "ominaisuuksia"  - viallinen muistikortti on aiheuttanut.

Takuuta ei muistikorttilla varmaan ole edes 2 vuoden kytkyajalle?



Samanlainen ongelma kuin minulla. Aluksi sammuili kerran pari päivässä, sitten minuutin välein ja lopulta ei käynnistynyt ollenkaan. Muistikorttia en irrottanut kertaakaan, paitsi sitten kun puhelin oli jo tiltissä. Pitääpäs kokeilla tuota toisella muistikortilla. Ainakin dealextreme.comissa pitäis olla suht halvalla niitä.
Itselläni ZTE BLADEn näyttö lopetti toimintansa kesken työpäivän ja puhelin sattui olemaan koko päivän ajan pukukopissa. näyttö oli täysin musta lukuunottamatta kahta valoraitaa näytön laidassa. Sittenpä kiikutin bladen elisa shopittiin josta se meni optserviceen ja sieltä ilmoitettiin että näytön korjaus maksaa 135  ;D ja kun puhelimella on vielä takuuta jäljellä ja uuden bladen saa jo alle 100 euron niin pisti pikkuisen ihmetyttämään tämä touhu. tänään sitte soitin tuonne huoltoon jossa ilmoitettiin että näyttö on keskeltä halki eikä mene takuuseen. Ja parastahan siinä on että puhelimessa ei ole ulkopuolella minkäänlaista naarmukaan, eikä se minun toimestani ole voinut pukukopissakaan hajota 😃 siinä sitten noin 500:n kirosanan jälkeen puhelimessa ollut henkilö käski ottaamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan jos heidän päätös ei minua tyydytä, ja voin kyllä sanoa että niin tulen myös tekemään.... Kyllä näissä takuu jutuissa tuppaa kusetus haiskahtavan MELKO voimakkaasti
Akku sitten simahti n. 8 kk käytön jälkeen. AP Safen akut (2 erilaista) eivät suostu latautumaan. Kaverin puhelimen alkuperäinen akku kuitenkin toimii ja latautuu luurissani, joten vikaa ei pitäisi olla puhelimessa eikä laturissa. Mistäköhän saisi toimivan akun vai heitänkö koko luurilla vesilintua?
Mullaki blade pitäs viedä huoltoon, näyttö ei toimi kunnolla, johtuskoha noista 4 ruuvista mitkä itsestään ovat auki pyörineet. Kunhan sais tuon ohjelmiston kuntoon nii pitäs laittaa huoltoon.
Eiköhän tuo ole softavika, onko sulla aina ollut ihan alkuperäinen android (2.1/2.2)puhelimessa?
Jos innostusta riittää, niin vois kokeilla asentaa 2.3 custom romin. Jos et jo ole kokeillut.
Joo, eipä siitä sitten mitn apua ole jos puhelin on jo päivitetty 2.2 ensimmäisessä huollossa. Kyllähän se silloin kääntyy jo sinne rautavian puoleen.

Ootko kokeillut toimiiko sulla kuitenkin äänet ihan normaalisti vaikka jonkun raskaamman pelin (Angry birds) aikana/jälkeen? Taikka katsottaessa jotain muistikortilla olevaa videota? Vai tekeekö samaa kaatumista.
Olen tätä foorumia silloin tällöin seurannut, mutta en jaksa koko ketjua/ketjuja kahlata läpi. En ole nähnyt vielä että onko yleistä konsensusta olemassa aiheesta mitä tykkäävät huollossa customrommeista? Väittävätkö ettei takuu pelaa jos on joku customrommi käytössä vai asentavatko orkkisrommin ja toteavat että vikahan on luurissa? Toki jos on itse sössinyt jotain, niin eihän se kuulu takuun piiriin, mutta korvaako takuu mukisematta customrommeilla varustetut laiteviat vai meneekö ämpyilyksi? Onko monella kokemuksia?
Yritin penkoa, mutta ei tuntunut löytyvän "virallista" tietoa... eli onko alkuperäisestä ensimmäisestä kytkykamppiksesta ostetulla Bladella 12 kk vai 24 kk takuu? Siirtyykö takuu uudelle omistajalle jos puhelimen myy?
24kk on takuu, ja on voimassa vaikka omistaja vaihtuisikin.
Takuuhan on laitekohtainen, ja on siis aivan sama kuka sen laitteen huoltoon kiikuttaa.
Kävin tänään Seinäjoen Elisa Shopitissa näyttämässä Bladeani, josta eilen irtosi virtanappi ja jokin pikkuruuvi, kun irrotin takakannen. Siellä myyjätär sanoi heti, että ei mene takuuseen. Kuulemma, jos jotain nappuloita irtoaa kyse on huoltopalvelun (Optima Service) mukaan yleensä aina itseaiheutetusta viasta. Hän sanoi, että he voivat ottaa puhelimen vastaan ja lähettää Helsinkiin, mutta todennäköisesti se tulee vain takaisin 35 euron tarkistusmaksun kera.
:o

Voiko tosiaan olla näin? En edes ymmärrä miten olisin itse voinut aiheuttaa virtanapin irtoamisen. Takakuoren irrottaminen kuitenkin kuulunee niihin toimenpiteisiin, joita käyttäjä saa puhelimelleen tehdä - ja joita on vähän pakko välillä tehdä.

Jos politiikka todella on tuo, niin ei huvita lähettää puhelinta kierrokselle, jotta saisi myöhemmin tapella. Mitähän pitäisi tehdä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jos virtanappia painelee liikaa, se voi irrota. Elisa Shopitista ostetusta Nokia 6030 -puhelimesta irtosi virtanappi usean vuoden käytön jälkeen.

Jos virtanappia painelee liikaa, se voi irrota. Elisa Shopitista ostetusta Nokia 6030 -puhelimesta irtosi virtanappi usean vuoden käytön jälkeen.
No tuo blade on ollut minulla alle 11 kk. Vaikea olla painelematta virtanappia, kun siitä menee näppäinlukko päälle ja pois.  😛

Kävin tänään Seinäjoen Elisa Shopitissa näyttämässä Bladeani, josta eilen irtosi virtanappi ja jokin pikkuruuvi, kun irrotin takakannen. Siellä myyjätär sanoi heti, että ei mene takuuseen. Kuulemma, jos jotain nappuloita irtoaa kyse on huoltopalvelun (Optima Service) mukaan yleensä aina itseaiheutetusta viasta. Hän sanoi, että he voivat ottaa puhelimen vastaan ja lähettää Helsinkiin, mutta todennäköisesti se tulee vain takaisin 35 euron tarkistusmaksun kera.
:o

Voiko tosiaan olla näin? En edes ymmärrä miten olisin itse voinut aiheuttaa virtanapin irtoamisen. Takakuoren irrottaminen kuitenkin kuulunee niihin toimenpiteisiin, joita käyttäjä saa puhelimelleen tehdä - ja joita on vähän pakko välillä tehdä.

Jos politiikka todella on tuo, niin ei huvita lähettää puhelinta kierrokselle, jotta saisi myöhemmin tapella. Mitähän pitäisi tehdä?


Totesin tänään että tämä "huolto" on pelkkää silmänlumetta ja rahastusta. Jos olet asentanut "kolmannen osapuolen softan" niin se on huollon mukaan rikkonut luurisi (ihan sama mikä vika) joten ei kannata lähettää sitä minnekään huoltoon. Menee 2-3 viikkoa ja ne tekee minuutin homman siellä ja laittaa 35 laskun. Samaan hintaan saa paperin jossa lukee "asiakkaan vika" + haistavitut kaupan päälle. Vaihda operaattoria, niin teen minäkin.
Bladehan on täynnä kolmemannen osapuolen softaa out of the box. Kyllä sua on nyt vedetty pee erseeseen. Takuuehdoissa ei puhuta mitä saa asentaa jne.
Minullakin putosi tänään puhelin lattialle ja takakansi + yksi pieni ruuvi lensi lattialle. Ruuvasin ruuvin takaisin ja huomasin samalla että 2 muutakin ruuvia puuttuu!

Onhan se putoillut sohvalta laminaatille vaikka kuinka ja takakantta olen joutunut poistamaan kymmeniä kertoja (jäässä-akkupois, simin vaihto, muistikortti jne) että ehkä ne muut ruuvit ovat karanneet huomaamatta samassa.

No asiaan. Nyt on kuulokeplugi hajoamassa, kuulokkeista riippumatta pätkii aina välillä. Ihan luonnollista toki koska siihen on tullut paljon mekaanista rasitusta. Takuuta silti 10 kk jäljellä joten.. Mitäs luulette?

- suhteellisen kolhiintunut ulkokuori
- mystisesti säröillyt kameran suojamuovi
- takakannen alta puuttuu 2 pientä ruuvia
- toiminta virheetön
- kuulokeliitin pätkii
= uskaltaako lähettää huoltoon?

Ei huvita tuo 35 tarkastusmaksu eikä pari viikkoa ilman puhelinta.

Loppukaneettina kerron maailmalle, että Blade on ollut pitkään aikaan paras tekninen ostos! Hinta / laatu on ollut ihan kohdallaan, käyttöä on kertynyt tuhansia tunteja, päivitettävyys on ollut plussaa, halpa hinta on tehnyt käytöstä huoletonta, on voinut antaa lasten käsiin jne. Kiitos myös Palstalaisille monista neuvoista!
Käyttäjätaso 4
Aika heikot kuoret tuntuvat olevan. Omaa on pidetty 90% ajasta kotona pöydällä. Silti etukuoressa on kahdessa kulmassa halkeama ja takakannesa myös kaksi kulmaa halki. Puhelin on suojakotelossa, eipä takakansi varmaan muutoin enää kiinni kohta pysyisikään. Halkeamat ovat ilmeisesti tulleet, kun takakansi on avattu, tai ehkä värinähälytys on rakenteet rikkonut. Takakantta on tuskin 20 kertaa enempää avattu. Tuskin omaani viitsin takuukorjaukseen lähettää vaikka onkin naarmuton.
Käyttäjätaso 1

Minullakin putosi tänään puhelin lattialle ja takakansi + yksi pieni ruuvi lensi lattialle. Ruuvasin ruuvin takaisin ja huomasin samalla että 2 muutakin ruuvia puuttuu!

Onhan se putoillut sohvalta laminaatille vaikka kuinka ja takakantta olen joutunut poistamaan kymmeniä kertoja (jäässä-akkupois, simin vaihto, muistikortti jne) että ehkä ne muut ruuvit ovat karanneet huomaamatta samassa.

No asiaan. Nyt on kuulokeplugi hajoamassa, kuulokkeista riippumatta pätkii aina välillä. Ihan luonnollista toki koska siihen on tullut paljon mekaanista rasitusta. Takuuta silti 10 kk jäljellä joten.. Mitäs luulette?

- suhteellisen kolhiintunut ulkokuori
- mystisesti säröillyt kameran suojamuovi
- takakannen alta puuttuu 2 pientä ruuvia
- toiminta virheetön
- kuulokeliitin pätkii
= uskaltaako lähettää huoltoon?

Ei huvita tuo 35 tarkastusmaksu eikä pari viikkoa ilman puhelinta.

Loppukaneettina kerron maailmalle, että Blade on ollut pitkään aikaan paras tekninen ostos! Hinta / laatu on ollut ihan kohdallaan, käyttöä on kertynyt tuhansia tunteja, päivitettävyys on ollut plussaa, halpa hinta on tehnyt käytöstä huoletonta, on voinut antaa lasten käsiin jne. Kiitos myös Palstalaisille monista neuvoista!

Yhdessä ruuvissa on valkoinen tarra tms. päällä ja jos se tarra on rikki/ruuvi puuttuu niin ei varmasti mene takuuseen. Tosin en usko että muutenkaan menee takuuseen jos niitä ruuveja sieltä puuttuu 😃
Hyvä pointti toi tarra, tallella on. Onko kukaan koittanut saada takuuhuoltoa kuulokeliitinongelmille?

Tuntuu jotenkin selvältä, että olen sen itse rikkonut, pitämällä siinä kuulokkeita.. tämä tietysti on normaalikäyttöä, jota puhelimen pitäisi kestää paljon kauemmin kuin 14 kk.
Tämä takuuhuoltohan on yhtä suurta kusetusta.
Minulla oli taannoin pieni lasivika, jonka hinnaksi olisi tullut 135 euroa. Otin tarkastusmaksuineen puhelimen rikkinäisenä takaisin.
Tilasin lasin, vaihdoin sen itse ja aikaa meni vajaa 15 minuuttia liimauksineen (oli siis todellakin pelkkä lasi) ja rahaa meni parisen kymmentä euroa.

Muuten, jos arvelette, että joutuu tappelemaan takuusta, ottakaa puhelimestanne kunnon valokuva ennen huoltoon viemistä.
Tästä neuvosta kannattaa ehdottomasti ottaa vaari, uskokaa pois  😉
Mistälähtien tuommoiset lasien (muovien) rikkoutumise on ollut takuuasioita.
Yleensä ne ei kuitenkaan itsekseen hajoile.
Nyt kävi niin, että joulukuussa 2010 ostamani bladen akku pullistui latauksessa sen verran, että oli ampunut takakuoren auki. Nyt takakuorta on turha edes yrittää laittaa paikalleen, kun on akku niin pullistunut.
Elisa Shopitissa kävin kyselemässä mitä voi tehdä niin vastauksena oli "lisälaitteilla 6kk takuu". Onko tosiaan näin?

Mielestäni kuitenkin akku ei saisi pullistua missään tilanteessa. Ainakaan "normaali" käytössä ja alkuperäisellä laturilla. Kannattaako yrittää laittaa virhevastuun piiriin, vai hommaanko suosiolla uuden akun?

Nyt kävi niin, että joulukuussa 2010 ostamani bladen akku pullistui latauksessa sen verran, että oli ampunut takakuoren auki. Nyt takakuorta on turha edes yrittää laittaa paikalleen, kun on akku niin pullistunut.
Elisa Shopitissa kävin kyselemässä mitä voi tehdä niin vastauksena oli "lisälaitteilla 6kk takuu". Onko tosiaan näin?

Mielestäni kuitenkin akku ei saisi pullistua missään tilanteessa. Ainakaan "normaali" käytössä ja alkuperäisellä laturilla. Kannattaako yrittää laittaa virhevastuun piiriin, vai hommaanko suosiolla uuden akun?


Kuluttajasuoja sanoo tilanteesta seuraavaa:

"Kuluttajan on osoitettava, että tavarassa on virhe. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.

Kuuden kuukauden virheolettamaa ei sovelleta, jos oletus on virheen tai tavaran luonteen vastainen. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun tavaran normaali kestoikä on alle kuusi kuukautta tai kun vika johtuu tapaturmasta tai tavaran vääränlaisesta käsittelystä. Sama pätee silloin, kun kyse on tavaran tavanomaisesta kulumisesta, ei virheestä.

Tavaran normaalia kestoikää arvioitaessa otetaan huomioon säännös, jonka mukaan tavaran pitää vastata kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa kestävän. Arviointi perustuu yleiseen mittapuuhun, ei yksittäisen kuluttajan odotuksiin. Arvioinnissa on otettava huomioon myös hinta, koska tavaroiden laatuerot heijastuvat usein hintatasossa."

Tässä tärkeitä ovat seuraavat seikat:
1. Akku kesti yli kuusi (6) kuukautta.
2. Ainakin minun Blade gen 2 ohjekirjassa mainitaan ihan erikseen se, että akulla on takuuta vain ½ vuotta eli kuusi (6) kuukautta!
3. Kyseessä on ihan normaalisti kuluva tuote, jonka ei voi olettaa kestävän läheskään yhtä kauan kuin puhelimen. ja
4. Tavaran eli Bladen hinta, joka on erinomaisen edullinen.

Noilla yllä listaamillani perusteilla sinun on ihan turha mennä valittamaan akun kestosta. Paras ostaa suosiolla uusi, koska akun kestosta varoitetaan jo ohjekirjassa ja Bastun mainoksessa, joissa kaikissa luvataan vain 6 kk.

Olen noin yleisesti sitä mieltä, että puhelinten akut voisivat kestää pidempään. Asiassa on yksi mutta; akun hinta. Jotta akut olisivat kestäviä niiden kennot pitäisi valmistaa erittäin tarkasti ja tasalaatuisesti, joka vähintään kymmen(10)kertaistaisi niiden hinnan. Jos akusta valmistettaisiin hyvän laatuinen, ne maksaisivat 3-5 kertaa enemmän kuin se itse puhelin (200-500 euroa).

Nyt akut valmistetaan nopeasti ja halvalla, joten niiden kestävyydessä on valtavia eroja yksilöiden välillä. Vertaa akun hintaa esim. hybridiauton akun, jolle annetaan 15 vuotden takuu, hintaan. Autossa akun valmistushinta on noin neljännes (1/4) auton myyntihinnasta eli noin 10 000 euroa. Molemmat ovat Lithium-ion akkuja.

Akun pullistumisesta: Ihan jokaikinen Lithium-ion akku pullistuu jonkin verran, kun akun kenno menee oikosulkuun! Siitä tietää, että on aika vaihtaa akku. Sen lisäksi akun kapasiteetti luonnollisesti huononee rajusti. Huomoimmat yksilöt saattavat jopa ns. "räjähtää" eli pullistua tosi paljon ja ihan surkeimmat voivat räjähtää ihan kirjaimellisesti ja olla hengenvaarallisia.
Minun bladessa on tuo lataus-usb -johto löystynyt niin että lähtee tosi herkästi irti. Korjaakohan saunis tälläistä vikaa takuun piikkiin, laite on 15kk vanha.. nokialaisissa tälläiset kuulema mennyt takuuseen.

Osallistu keskusteluun