Kysymys

ZTE ja takuukorjaus

  • 28 marraskuu 2010
  • 248 kommenttia
  • 11956 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

248 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Mulla on kohta kolme Bladea, jos ekassa on jotain epämiellyttäviä pikseleitä tai muuta vikaa niin täytyy kai ottaa seuraava Blade esiin...
Ulkomailla tosiaan useimmiten toimii takuuhuolto oikein. Eli jos laite on myyty viallisena tai laite on sellainen että se on tärkeä (kuten vaikka pyykinpesukone, puhelin tai vauvansänky) niin uuden saa saman tien mukaansa mukisematta. Myyjä jopa käy hakemassa tuotteen hyllystä tai varastosta ja asiakkaalle ehdotetaan että laite voidaan käydä läpi asiakkaan kanssa että uudessa yksilössä ei ole mitään virheitä.

Nimittäin liike joka myy tuotetta saa hyvityksen kyllä maahantuojalta/valmistajalta. Tuote lähtee takaisin tehtaalle missä se puretaan ja vialliset/kuluneet osat vaihdetaan uusiin jonka jälkeen suoritetaan erillinen tarkistus että tuote on kuten kuuluisi olla ja sen jälkeen laitetaan takaisin myyntiin.

Asiakaspalvelu on suomessa jo harvinainen asia. Sitä voisi peräti kutsua myytiksi. Nimittäin kun ostaa puhelimen ja siirtyy ostoskeskuksessa liikkeen vastapäätä olevaan kahvilaan missä puhelimen avaa ja toteaa että puhelin on rikki ja kävelee siltä istumalta takaisin liikkeeseen niin lähtökohta on että asiakas on rikkonut puhelimen ja se täytyy laittaa huoltoon eikä vaihdeta uuteen.
Suomessa ollaan lampaita jotka eivät uskalla oikeasti yhtään ylempiarvoisia kritisoida tai edes ottaa yhteyttä välittääkseen valitusta. Ihme kun suomessa onkin eniten "risut ja ruusut" palautelaatikkoja kun muissa maissa johtaja tulee vähänkin epäselvissä asioissa suoraan asiakkaan puheille sovittellakseen ongelman. Suomessa ei edes toisen portaan johtajia saada kiinni, hyvä jos saa myyjän esimiehen tai edes hänen sijaisensa kiinni. Ainoastaan plehto on ollut hyvin tavoitettavissa Elisaltakin.

Oma puhelin ollut nyt DOA vaihdossa kaksi viikkoa... onko tuo asiakaspalvelua? Epäilen että ovat laittaneet puhelimen takuuhuoltoon ja puhuvat vain DOA vaihdosta. Itse en tosin hyväksy enää puhelinlaatikkoa takaisin jos ei sinetti ole ehjä. Nimittäin DOA vaihdosta ollaan puhuttu ja sovittu ja jos yrittävät avattua pakettia tarjota niin kieltäydyn.

Olen käynyt myyntiliikkeessä missä tietenkin sanotaan että toimitusongelmia on. Eräs myyjä puhui että tämän viikon alussa tai viimeistään keskiviikkona (eli tänää) tulisi puhelimia ja soittaisivat kun saavat jolloin voi käydä noutamassa uuden laatikon. En jaksa toivoa nostattaa että ennen joulua pääsisi puhelinta käyttämään vikka virallisesti puhelimen omistajana ollut nyt 14 päivää ja oikeasti omistanut puhelimen alle 3 tuntia.
Yritin saada liikkeen esimiestä/omistajaa kiinni viime viikolla mutta ei ole paikalla eikä numeroa saa antaa. Kyselin nimeä mutta ei suostuttu kertomaan. Yritin soittaa asiakaspalveluun missä kieltäydyttiin antamasta numeroa, nimeä tai mitään muutakaan tapaa kuin käydä liikkeessä.
Soitin keskukseen missä yritin saada sitten kyseisen henkilön esimiestä tai vastaavaa selville mutta tuloksetta. Lopulta sitten uskalsin ja viitsin soittaa plehdolle joka ystävällisesti vastasi puhelimeen ja pikaisen varttisekunnin selittämisen jälkeen kertoi että vaihtohan tulee sitten uuteen ja tarkistaa asiaansa.

Mielestäni on outoa että täytyy soittaa koko Elisan kuluttajaliittymäliiketoiminnan johtajalle saadakseen asiakaspalvelua. Ei se mielestäni pitäisi olla niin että kymmenet/sadat asiakkaat soittavat korkeamman tason johtajalle suoraan. Vaan heidän täytyisi saada kunnon palvelua asiakaspalvelussa. Sanoisin että ongelma sijaitsee asiakaspalvelijoiden ja korkeamman tason johtajien välissä. Siellä niiden 25-35 vuotiaiden nousukasjohtajien väliportaassa jotka miellistelevät ylempiä ja kyykyttävät alempia eivätkä suostu ottamaan vastuuta ja asiakaspalvelu on vain kuluerä joka täytyy minimoida.

En silti usko että ZTE Blade puhelimissa olisi suuri vikaantuminen. Nimittäin niin suurta määrää ei ongelmien kokijoita ole. Puhelimia varmana on myyty useita tuhansia ja uskaltaisin väittää että vain kymmenissä tai alle parin sadan määrissä puhutaan fyysisesti viallisissa laitteissa.
Mutta tiedä kuinka moni onkaan ostanut puhelimen joululahjaksi ja kun jouluaatto saapuu ja lahjoja avatessa, voi asiakaspalvelun ihmiset saada sanan tai toisenkin ennen uutta vuotta.

Harmiksi käy myös niitä jotka avaamattoman ZTE Blade puhelimen (paketin) ostavat jostain huutokaupasta ja se on viallinen. Nimittäin kun on eteenpäin myyty puhelin niin DOA vaihtoa ei taida saada mitenkään ja takuuhuoltokin taitaa mennä kakkostason asiakkaana.
Arvaa vain mistä puhelimen ostin... :D

Liikkeessä sentään myyjällä muuttui asenne hänen kysyttyään sarkastisesti takuutodistusta jonka sai välittömästi eteensä. Siihen asti antoi ymmärtää että olen asioineni väärässä paikassa, kun en ole kyseisen myymälän tai edes ketjun asiakas.

Palveluhan täällä on tosiaan miltei tuntematon konsepti. Niistä liikkeistä joissa asioin useammin, vain yhdessä toimii palvelu niinkuin pitääkin, takuuvaihdot, huollot ja jopa kauppojen purkamiset ovat onnistuneet aina kyseisen liikkeen maineesta huolimatta. Muualla palvelua on järjestynyt ainoastaan jos tuntee jonkun henkilökunnasta itse tai välillisesti.

Bladen kanssa olen kuullut toistuvasti kommentteja tyyliin "mitä odotit halvalta kiinalaiselta laitteelta?", "onko tuohon hintaan pari risaa pikseliä niin iso asia?" jne. Odotin saavani ehjän, toimivan elektronisen laitteen ja sen ollessa valmiiksi rikki se on iso asia. En ihmettele että yleisen asenteen ollessa tuolla linjalla palvelun saaminen alkaa olemaan kiven alla.

Bladen kanssa olen kuullut toistuvasti kommentteja tyyliin "mitä odotit halvalta kiinalaiselta laitteelta?", "onko tuohon hintaan pari risaa pikseliä niin iso asia?" jne. Odotin saavani ehjän, toimivan elektronisen laitteen ja sen ollessa valmiiksi rikki se on iso asia. En ihmettele että yleisen asenteen ollessa tuolla linjalla palvelun saaminen alkaa olemaan kiven alla.


Olen huomannut että ne joiden olen todellisessa elämässä kuulleet tuollaista sanottavan ovat olleet kateellisia että ZTE Blade maksaa vain satasen.
Nimittäin ne speksit mitä puhelimessa on ovat joka euron arvoiset.  Ottaa vaikka Nokia N8 puhelimen verrokiksi.

Prosessori: 600Mhz vs 680Mhz
RAM: 512Mt vs 256Mt
NAND/Flash: 512Mt vs 16Gt
Tuettu MicroSD: 32Gt vs 32Gt
Akku: 1250mAh vs 1200mAh
Näyttö: 3,5" Super bright TFT vs 3,5" AMOLED
Näytön pikseliresoluutio: 480x800px vs 360x640px
Kamera: 5Mpix (muovinen suojus) vs 12Mpix (Carl Zeiss optiikka/suojus)
USB: MicroUSB ja On The Go tuki (USB piirin pitäisi olla Host-mallia) josta lataus hoituu vs MicroUSB ja On The Go (N8 USB ei lataa puhelinta)
Bluetooth: 2.1 vs 2.1/3.0
WLAN: A/B/G vs A/B/G/N
Radio: FM vs FM/FM-lähetin
OS: Linux 2.6.29 vs Symbian 9.x
Ohjelmistoalusta/järjestelmä: Android 2.1 vs Symbian^3

Yksinkertasesti katsottuna, ZTE Blade voittaa tai pistää kampohin kunnolla N8 puhelimen itse tärkeimmissä ominaisuuksissa kun katsotaan hintaa. Eli lähes viisi kertaa halvempi puhelin ja älypuhelimena saa sellaista mitä N8 omistaja ei saa peruskäyttöön.
Saunalahden osalta aivan loistava tarjous ja vaikka nyt joutuisi lopulta laittamaan kahteen kertaan ZTE Bladen korjaukseen (tässä tapauksessa DOA vaihtoon) niin silti pitäisin sen mielummin kuin N8 puhelinta. Jos N8 tulisi sitä paremmalla näytöllä, keskusmuistilla, Androidilla ja akulla johonkin 200 euron hintaan niin harkitsisin vaihtoa jos pitäisi luopua ZTE Bladesta.

Ja laitteen täytyisi olla sellainen millaisena se mainostetaan ja myydään. Tuskin kukaan myy puhelinta mainoksella "Pari pikseliä saattaa olla kuollut tai yliaktiivisena" tai "takaisin-nappi ei välttämättä toimi" koska niitä ei myytäisi kuin pari kappaletta.
Onneksi ei sentään puhelimessa ole sellaista suunnitteluvirhettä kuin Nokia N8 piirilevy joka ei kestä lämpöä vaan aiheuttaa komponenttien irtoamisen piirilevystä ja puhelimen sammumisen. Siinä kalliin Nokian puhelimen ostaneena olisin jo vihainen siihen hintaan. Vaikka nyt vielä saattaakin sietää vähän kipukynnystä lähennellen tuo oman puhelimen viat niin kyllä sitä kestää paremmin kuin jos olisi maksanut 500 euroa tai peräti 800 euroa.

Täytynee taas huomenna soitella saunalahden asiakaspalveluun kysyäkseni että mikä on kun kaksi viikkoa jo DOA vaihdossa puhelin että eikö liikkeet sitten pistä ilmoitusta pääkonttoriin/varastoon että puhelimet odottavat välitöntä vaihtoa...
Itse sain eilen puhelimen takuuhuollosta. Mukavana yllätyksenä huoltoraportissa luki että "ohjelmisto päivitetty" vaikka ohjelmisto oli sama kuin aikaisemminkin? Ja samat viat löytyy vieläkin (puhelin jumittuu noin 8-20 kertaa päivässä eikä suostu käynnistymään uudestaan sitten millään).

Onko ominaisuus? Pitääkö niellä ongelmat?
Näinhän tässä juurikin kävi. Ilmeisesti ei tehty muuta kuin pikaisesti vilkaistu että ei erotu 2 sekunnissa risoja pikseleitä ja vakiohommana survottu tarpeettomasti "päivitetty ohjelmisto". Tulee ihan terveyskeskuksessa asiointi mieleen, "ota burana ja soita viikon päästä uudestaan jos sattuu kiittimoi".

Elisan myyjä pahoitteli ettei voinut asiassa enempää. Menee siihen että seuraavaksi selvitellään euron minuutti puhelimessa huollon kanssa että tuliko huollossa vain kämmittyä vai onko kyseessä valmistajan pikselipolitiikka mistä ei huoltoselosteessa vaivauduta kertomaan. Kyseisen huollon mainehan on mitä on, omakohtaisesti se vaan piti kokea ennen kuin sen suostuu uskomaan.

Noh, leikitään joulupäivät uudella lelulla ja vältellään kaikkea missä ruutu on suurimmaksi osaksi mustana ettei vilkkuva tähtitaivas ruudulla häiritse liikaa 😉
Joo mäkin olen tässä odotellut 2 viikkoa Elisa shopitin myyjän palaamista asiaan koskien montako pikseliä saa olla paskana. Tuskin saan ikinä vastausta.
Huolto lopetti kanssani kommunikoinin kun vaadin vastausta erittäin yksinkertaiseen kysymykseen: Montako viallista pikseliä ZTE:ssä saa olla. Huoltoon olisi pitänyt lähettää ja maksaa vielä 40   ::) Harva valmistaja maksatuttaa takuukorjauksen postikulut asiakkaalla.

Onneksi en lähettänyt puhelinta huoltoon. Harvoin paneeli tulee kuntoon softan päivityksellä  😉
Puhelin on toiminut ok. Mitä nyt vähän kerää pölyä näytön alle kaikkarin kulmasta.

Mutta laturi sanoi itsensä irti. Kesti sen muutaman latauksen.
Käyttäjätaso 1


Mikäli laite on heti uutena viallinen (DOA, Dead-on-Arrival),puhelin vaihdetaan uuteen liikkeessä. Ikävä kyllä joissakin tapauksissa, emme ole vaihtaneet puhelinta uuteen suoraan DOA-tapauksissa. Olemme selkeyttäneet tämän osalta ohjeistustamme.

/ Panu.

http://www.matkapuhelininfo.com/f9/zte-blade-android-2-1-a-61590/index18.html#post1058296511 ' TARGET='_blank

Koittakaa nyt hoitaa tiedotusasianne siellä saunalahdella kuntoon. Tuotejohtaja kirjoittelee foorumeille yhtä ja shopitit sanovat toista.
Joo toi on ihan lööperiä. Takuuhuoltoon menee KAIKKI puhelimet.
Joopajoo, hyvin toimii plehden mainostama DOA vaihto  ::)

Molemmat puhelimet sentään vaihtuvat uuteen, tai ainakin huoltostatus on tällä hetkellä "odottaa vaihtolaitetta".

Yllättäen toinen puhelimista matkasi 12 päivää elisa shopitista huoltoon, ei taida kuluttaja-asiamiehen suositus kohtuullisesta takuukorjausajasta toteutua, mikäli matka takaisin kestää saman verran.

Harmi vaan, että ottivat pelkän puhelimen huoltoreissulle, siitä on hymy kaukana kun puhelimet aikanaan saapuvat huollosta ja selviääkin, että syyllinen puhelimien rikkoutumiseen onkin viallinen laturi  :P

-masah
Käyttäjätaso 2
Ite lähettäisin koko roskan tarvikkeineen suoraan huoltofirmaan, niin kamat ei jää lojumaan Elisa Shopitin pöydälle. Itse asiassa aiemmin se olisi ollut minulle ainoa vaihtoehto, koska Elisa Shopitiin oli niin pitkä matka.
Käyttäjätaso 1

Ite lähettäisin koko roskan tarvikkeineen suoraan huoltofirmaan, niin kamat ei jää lojumaan Elisa Shopitin pöydälle. Itse asiassa aiemmin se olisi ollut minulle ainoa vaihtoehto, koska Elisa Shopitiin oli niin pitkä matka.
Saako ne lähettää sinne suoraan? Hyvä tietää, silleenhän sen saa nopeammin.
Käyttäjätaso 2
Saako ne lähettää sinne suoraan? Hyvä tietää, silleenhän sen saa nopeammin.


http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,16125.msg144070.html#msg144070
Käyttäjätaso 1

Saako ne lähettää sinne suoraan? Hyvä tietää, silleenhän sen saa nopeammin.


http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,16125.msg144070.html#msg144070
Kiitos! Ens kerralla asioin suoraan heidän kanssa.
Käyttäjätaso 2
ZTE-huoltoon liittyvissä kysymyksissä, voi olla yhteydessä SCF-huollon asiakaspalveluun
puhelimitse 0600 15296 (0,95 /min+mpm/pvm)
sähköpostitse osoitteeseen care(at)scfhuolto.fi


http://www.scfhuolto.fi/ukk.html
Käyttäjätaso 1
Mulla on Desire Z siellä takuuhuollossa.
Käyttäjätaso 2
Joo tuolla SCF:n nettisivujen alareunassahan näkyykin näköjään myös HTC:n logo ja muita merkkejä, joita huoltavat.
Saako tuota DOA vaihtoon (ei huoltoon!) menevästä mitään tietoa tuolta oma saunalahti palvelusta?
Ei jaksaisi käydä aina ohi mentäessä Elisa Shopitissa kyselemässä.
Ainakin siellä heidän mukaansa kunhan saavat hyllyyn tavaraa niin saa sitten uuden sinetöidyn paketin.
Käyttäjätaso 1
[quote]
Saako ne lähettää sinne suoraan? Hyvä tietää, silleenhän sen saa nopeammin.



[/quote] Toisaalla taas neuvottiin kiikuttamaan Elisalle...
http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,16313.msg146336.html#msg146336
Käyttäjätaso 2
Kuten tuossa aiemmin linkkaamassani vastauksessa mainitaan, "...mikäli Elisa shopit liikettä ei ole lähellä". Elisa Shopit on periaatteessa se ensisijainen huoltokanava Saunalahden kapuloille.
SCF-Huolto oli minulle helvetin esiaste tai itse kiirastuli.

7 viikkoa Samsung Jét takuukorjauksessa yhtäjaksoisesti. Ja kolme viikkoa tätä ennen (eivät saaneet ekalla kertaa kuntoon, eli tällä ei voinut soittaa/vastaanottaa puheluita äänen kera)

Eikö olisi viisainta, ettei olisi mitään SCF-huoltoja, vaan laitettaisiin kaikki vialliset kännykät SER-keräykseen ja asiakkaalle uusi kapula?
Käyttäjätaso 1

SCF-Huolto oli minulle helvetin esiaste tai itse kiirastuli.

7 viikkoa Samsung Jét takuukorjauksessa yhtäjaksoisesti. Ja kolme viikkoa tätä ennen (eivät saaneet ekalla kertaa kuntoon, eli tällä ei voinut soittaa/vastaanottaa puheluita äänen kera)
Tossa tapauksessa sulle kuuluis jo uusi luuri.

Saako tuota DOA vaihtoon (ei huoltoon!) menevästä mitään tietoa tuolta oma saunalahti palvelusta?
Ei jaksaisi käydä aina ohi mentäessä Elisa Shopitissa kyselemässä.
Ainakin siellä heidän mukaansa kunhan saavat hyllyyn tavaraa niin saa sitten uuden sinetöidyn paketin.


kyllä saa, ite ainaki sain.

"Kyseisellä puhelinlaitteella ei ole DOA käytäntöä ollenkaan. Puhelin on meille saapunut 17.12.2010 ja se on lähetetty valmistajan osoittamaan sopimushuoltoon meiltä.
Kun laite palautuu huollosta niin se palautetaan sinulle. "

täsä sitä taas ollaan..
Nostellaan nyt välillä tätäkin.
Omalla puhelimella alkoi nyt 35. päivä huoltoreissulla. Tarvisi varmaan käydä taas kyselemässä perään, mutta tuskinpa siitä mitään hyötyäkään on. Vaivaa ja kustannuksia vaan itselle.
Tuskinpa Shopitteihin on luureja tullut edes DOA vaihtoja varten, että voisi edes sellaista kinuta.

edit.
No kävin nyt sitten kuitenkin siellä Shopitissa, turhaan. Edelleen kanta on se että DOA vaihto ei ole tämän puhelimen kohdalla mitenkään mahdollista, eikä niitä puhelimia edes ole. Käskivät soitella suoraan huoltoon. Soittelin sitten sinnekin ja sieltä pahoiteltiin kun niin kauan kestää, mutta mitään arviota ei osattu antaa. Puhelin odottaa siis ilmeisesti 7. pvä tilattua akkua.
Sain käyttökelvottoman ZTE Bladen käyttööni 30.12.2010, laite kyllä käynnistyy, mutta soittaa sillä ei voi kuin tukiaseman juurelta tai ainakin näköyhteys mastoon pitää olla.
Laitoin Saunalahdelle viestiä asiasta kun asiakaspalvelu oli joka soittoyrityksellä ruuhkautunut.
Vastasivat parin tunnin viiveellä, että minun pitää kiikutaa se Elisan myymälään josta se välitetään huoltoon ja viesti sisälsi linkin josta voi tarkistaa lähimmän myymälän.
No myymälä on 35 km:n etäisyydellä enkä aio todellakaan lähteä Saunalahden asian takia ajelemaan tuota matkaa vasite, sen kerroin myös vastausviestissäni.
Liitin viestiin mukaan myös herra Panu Lehden viestin ja linkin viestiin joka löytyi tästä ketjusta. ( http://www.matkapuhelininfo.com/f9/zte-blade-android-2-1-a-61590/index18.html#post1058296511 )
En myöskään aio hyväksyä monien päivien (lue viikkojen tai jopa kuukausien) huoltoreissua kun puhelimen toimitus tilauksesta kesti jo 3 viikkoa.
Ellei asia tule kohtuudella kuntoon niin pakko ryhtyä rikuneeraamaan oikein kunnolla.

Osallistu keskusteluun