Vastattu

Apple MacBook Pro 2016 virhevastuu

  • 6 joulukuu 2019
  • 5 kommenttia
  • 1629 katselukerrat

Hei!

Haluaisin, että ottaisitte kantaa valitettavaan tapahtumaan, mitä minulle on käynyt. MacBookPro tietokone, minkä ostin takuukuitin mukaan Elisalta :

 

Apple Macbook Pro 13 Touch Bar Space Grey

sopimus 10.2.2017 alkaen

 

MacBook Pro ilmoittaa, että “Huollata akku”. Korjausarvio tässä mallissa on 750e.
Lataussyklejä on 160 ja Applen lupaama kestävyys on 1000 latausta. Konetta en edes ole enemmin liikutellut, joten minkäänlaista tärinää tai iskuja siihen ei ole kohdistunut.

 

Mielestäni on oletettavaa kohtuudella, että akun pitää kestää pitempään kuin 160 latausta, jos 1000 latausta on Applen suositus. Haluaisin mahdollisimman pian tähän kannanoton, että miten Elisa tämän tulee hoitamaan.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Terho74 8 joulukuu 2019, 13:10

mCarelle vien koneen nyt viikolla. Heillä varmasti on kokemusta, miten asiassa edetään. 

Kone kuuluu myös Applen huolto-ohjelmaan, missä näppäimistö saatetaan vaihtaa. Jonkun verran vikaa on tähän liittyen koneessa ollut, eli näppäimet jäävät pohjaan satunnaisesti. Siinä yhteydessä vaihtuisi myös akku. 

Mutta kyllä tässä vähän maanantaikappaleen tuntua on kokonaisuutena. Laitteen hintahan 2100 e, varmasti jotakin kestävyyttä voi odottaa.

Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +4

Elisa lähettää sen maahantuojan valtuuttamaan huoltoon, kuten muutkin jälleenmyyjät. Siellä laite sitten tutkitaan.

Vaikka myyjällä on tietysti vastuu myymästään laitteesta, niin silti kokemuksesta suosittelen että kannattaa mielummin olla itse suoraan yhteydessä Appleen tai valtuutettuun huoltoliikkeeseen. Tuossa on mielestäni aika selvää että virhevastuun piikkiin akku pitäisi vaihtaa, mutta Apple on joka tapauksessa se joka virhevastuun lopulta myöntää. Nämä operaattorien käyttämät huollot tuntuu olevan sellaisia etteivät he löydä laitteesta vikaa vaikka se laite palaisi siinä pöydällä heidän silmiensä edessä. Siksi laite kannattaa ennemmin viedä itse suoraan johonkin valtuutettuun huoltoon jossa he antavat korjausarvion ja välittävät Applelle virhevastuuvaatimuksen jonka Apple sitten hylkää tai hyväksyy. Valtuutetut huollot löytyy täältä. Tietysti asiaa voi hoitaa myös myyjän, eli Elisan kautta, mutta Applen kohdalla asian voi hoitaa itse paljon nopeammin.

Nämä operaattorien käyttämät huollot tuntuu olevan sellaisia etteivät he löydä laitteesta vikaa vaikka se laite palaisi siinä pöydällä heidän silmiensä edessä. Siksi laite kannattaa ennemmin viedä itse suoraan johonkin valtuutettuun huoltoon jossa he antavat korjausarvion ja välittävät Applelle virhevastuuvaatimuksen jonka Apple sitten hylkää tai hyväksyy. Valtuutetut huollot löytyy täältä. Tietysti asiaa voi hoitaa myös myyjän, eli Elisan kautta, mutta Applen kohdalla asian voi hoitaa itse paljon nopeammin.

Eivät operaattorit ole itse keksineet mitään huoltopaikkoja vaan ihan samoja valtuutettuja huoltoja käyttävät kuin muutkin jälleenmyyjät. Itsekin suosittelen olemaan suoraan Appleen yhteydessä niin voi hoitua nopeammin, kun ei operaattorilla/myyjällä juurikaan lisäarvoa ole tuossa annettavaksi, toimii vain välikätenä.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Nämä operaattorien käyttämät huollot tuntuu olevan sellaisia etteivät he löydä laitteesta vikaa vaikka se laite palaisi siinä pöydällä heidän silmiensä edessä. Siksi laite kannattaa ennemmin viedä itse suoraan johonkin valtuutettuun huoltoon jossa he antavat korjausarvion ja välittävät Applelle virhevastuuvaatimuksen jonka Apple sitten hylkää tai hyväksyy. Valtuutetut huollot löytyy täältä. Tietysti asiaa voi hoitaa myös myyjän, eli Elisan kautta, mutta Applen kohdalla asian voi hoitaa itse paljon nopeammin.

Eivät operaattorit ole itse keksineet mitään huoltopaikkoja vaan ihan samoja valtuutettuja huoltoja käyttävät kuin muutkin jälleenmyyjät. Itsekin suosittelen olemaan suoraan Appleen yhteydessä niin voi hoitua nopeammin, kun ei operaattorilla/myyjällä juurikaan lisäarvoa ole tuossa annettavaksi, toimii vain välikätenä.

 

Lain mukaan myyjä vastaa myymästään tuotteesta myös takuuajan päättymisen jälkeen, tässä tapauksessa puhutaan virhevastuusta. Jos laite on ostettu Elisalta, on ensisijaisesti Elisa nimenomaan vastuussa tästä tuotteesta. Toki virhevastuu koskee myös aiempia portaita aina valmistajaan asti. Monesti valmistajan / valtuutetun huollon kautta homma saattaa toimia sukkelammin kuin jälleenmyyjän ollessa mukana hämmentämässä soppaa.

 

Virhevastuulle ei ole määritetty mitään kestoa. Virhevastuun “kesto” riippuu täysin tuotteesta, sen käyttötarkoituksesta, välttämättömyydestä ja tuotteen hinnasta. Esim. 30€ maksavan kahvinkeittimen ei voida odottaa kestävän useita vuosia, joten myös virhevastuusta voidaan kieltäytyä, jos takuuajan umpeutumisesta on mennyt riittävän pitkä aika. Toisaalta 900€ maksavan pesukoneen voidaan olettaa kestävän useita vuosia, vaikka takuu rajoittuisi kahteen vuoteen. Tietokoneen tai puhelimen akku on vähän niin ja näin. Kuluttajan pitäisi pystyä todentamaan, että akkua ja laitetta on käytetty oikein ja sitä on ladattu säännöllisesti. Jos kone on jatkuvasti laturissa tai seisoo pitkiä aikoja käyttämättömänä, voi se heikentää akun toimivuutta ja lyhentää sen elinaikaa. Ainoa, joka voi sitten tähän sanoa juuta taikka jaata, on valtuutettu huolto, jonka tulee ensin tutkia laite.

 

KKV sanoo asiasta näin:

“Tavaran myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.

Vaikka myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä, kuluttaja voi halutessaan esittää valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle.

Suositeltavaa on, että kuluttaja selvittää asiaa kuitenkin ensin sopimuskumppanin eli myyjän kanssa. Jos on tarvetta selvittää asiaa aikaisemman myyntiportaan kanssa, vaatimukset kannattaa esittää maahantuojalle, joka toimii valmistajan edustajana.

Valmistaja tai maahantuoja ei ole vastuussa virheestä, jos se on syntynyt niistä riippumattomasta syystä tavaran jälleenmyyjälle luovutuksen jälkeen.”

 

EDIT: Viestin sisältöä muokattu.

mCarelle vien koneen nyt viikolla. Heillä varmasti on kokemusta, miten asiassa edetään. 

Kone kuuluu myös Applen huolto-ohjelmaan, missä näppäimistö saatetaan vaihtaa. Jonkun verran vikaa on tähän liittyen koneessa ollut, eli näppäimet jäävät pohjaan satunnaisesti. Siinä yhteydessä vaihtuisi myös akku. 

Mutta kyllä tässä vähän maanantaikappaleen tuntua on kokonaisuutena. Laitteen hintahan 2100 e, varmasti jotakin kestävyyttä voi odottaa.

Osallistu keskusteluun