Vastattu

Apple puhelimen palautus

  • 17 heinäkuu 2018
  • 13 kommenttia
  • 1387 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 6 kommenttia
Tilasin verkkokaupasta iPhone SE:n joka saapui eilen postissa. Käynnistäessä ja käyttöönotossa kuitenkin kävi ilmi, ettei Touch ID toimi eikä sitä saa käyttöön. Soitin Applen asiakaspalveluun, jossa olivat sitä mieltä että vika on itse kotinäppäimessä ja kehottivat soittamaan Elisalle. Soitin tämän jälkeen Elisaan jossa kehotettiin viemään laite myymälään, jossa sen voi lähettää huoltoon. Menin myymälään jossa sanoivat, etteivät ota puhelimia siellä vastaan ja että voin lähettää sen asiakaspalautuksena Elisalle, vaikka se on paketista poistettu. En huomannut kysyä, että voiko sitä nyt palauttaa ja perua kaupan vaikka puhelin ollut vuorokauden käytössä? Ihme säätämistä, kun kukaan ei ota vastuuta, vaikka puhelimessa selkeästi vika jo alunperin ihan uutena.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Hiisku 18 heinäkuu 2018, 13:39

Nyt on kyllä käynyt ikävästi uuden laitteen kanssa. Applen kanssa sovitusti laite tulisi toimittaa huoltoon, missä sitten puhelin korjataan tai vaihdetaan tilanteesta riippuen. :)
Myymälässä tämän olisi pitänyt onnistua yhtälailla ja pahoittelen omasta puolestani, että toimintamallissa on ollut epäselvyyttä. Takuuhuoltoon voit toimittaa laitteen myös itse ja Applen valtuuttama huoltoyhtiö on esimerkiksi Mobylife ja heidän sivuillaan on hyvät ohjeet tähän: https://mobylife.com/fi/huoltoon-toimittaminen
Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hyvää iltaa.

Netissä ostetuilla tuotteilla on 14 vuorokauden palautusoikeus vaikka tuotetta olisi käytetty.

Palautusohjeet tulevat yleensä paketin mukana tai Elisan sivuilta.

Mukavaa tiistaita ja lämmintä kesää!
Joudunko kuitenkin maksamaan siitä nyt jotain, jos palautan sen? En haluaisi maksaa siitä mitään jos palautan minusta riippumattomista syistä (eli koska laite on rikki)
Elisan sivuilla lukee näin:

”Lain mukaan Elisalla on oikeus periä arvonalenemaa, jos palautunut laite ei ole myyntikelpoinen tai se on käyttökelvoton. Mikäli otat laitteen käyttöön peruutusaikana ja peruutat tekemäsi sopimuksen, vastaat laitteen arvon alentumisesta. Käyttöönotosta seuraava arvonalenema on 30% laitteen myyntihinnasta. Jos laite on käyttökelvoton, vastaat koko sen arvosta. Elisa tarkistaa laitteen kunnon, kun laite palautuu.
Laitteessa ei saa olla asennettuina iCloud, FindMyiPhone, Google tai muita vastaavia tilejä, jotka estävät laitteen uudelleenkäytön. Tällaiset tilit tekevät laitteesta käyttökelvottoman. Elisalla on tällöin oikeus laskuttaa laitteesta täysi hinta. Teethän tarvittaessa myös tehdasasetusten palautuksen.”
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Laitteen palautusohjeet löytyy täältä.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sopimusehdot/ohje/sopimuksen-peruuttaminen/

Tuolla on mainittu tuo 30% arvonalenema, mikäli laite on otettu käyttöön. Mikäli laite on tosiaan viallinen jo paketista otettaessa, olisi tuon arvonaleneman periminen melko ikävää. "Piilevää" laitevikaa kun ei voi huomata ilman, että laite otetaan käyttöön.
Näin itsekin ajattelen, kun tuota vikaa ei pysty muuten toteamaan, paitsi ottamalla laitteen käyttöön. Olisi mielestäni jopa törkeää periä silloin minulta siitä maksua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Käyttäminen ei johda aina arvonalennukseen, vaan tuotteen täytyy olla myyntikuntoinen, koekäytetty tuote on useimmiten myyntikuntoinen. Vaatimuksena on että paketti avataan siististi ja laitteessa ei ole naarmuja tai käytön jälkiä. Viallisesta tuotteesta on myös aika paha pyytää mitään. Luulen, että saat kokonaan uuden tilalle.

Toivottavasti se toimii paremmin.
Toivotaan, etteivät veloita mitään. Minua ohjeistettiin palauttamaan tuo viallinen ja näin perumaan kaupat ja tilaamaan vaikka samantien uusi, joten varmaan vaihdan samalla mallia mikäli se on mahdollista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä, ilmoita miten käy.

Tehtaalla kyllä pitäisi toimivuus tarkistaa. Ehkä jäänyt huomaamatta.
Ilmoitan 👍🏻 Voi olla joo että on jäänyt huomaamatta tuo vika tms.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisa ei tarkista puhelimia ennen lähettämistä. Ne tulevat tukkurilta varastoon ja sieltä edelleen asiakkaalle.

Ei ole ensimmäinen kerta kun avaamattomasta paketista löytyy valmiiksi viallinen puhelin.
Ei Elisa varmaan tarkistakkaan, mutta todennäköisesti tehdas, jossa ne valmistetaan? 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei Elisa varmaan tarkistakkaan, mutta todennäköisesti tehdas, jossa ne valmistetaan? :)

Hekin todennäköisesti tekevät vain pistokokeita satunnaisille yksilöille. Puhelimia tulee liukuhihnalta sellaista vauhtia, että jokaisen kappaleen täydellinen testaaminen vaatisi melkoisen joukon ihmisiä.
Käyttäjätaso 1
Nyt on kyllä käynyt ikävästi uuden laitteen kanssa. Applen kanssa sovitusti laite tulisi toimittaa huoltoon, missä sitten puhelin korjataan tai vaihdetaan tilanteesta riippuen. :)
Myymälässä tämän olisi pitänyt onnistua yhtälailla ja pahoittelen omasta puolestani, että toimintamallissa on ollut epäselvyyttä. Takuuhuoltoon voit toimittaa laitteen myös itse ja Applen valtuuttama huoltoyhtiö on esimerkiksi Mobylife ja heidän sivuillaan on hyvät ohjeet tähän: https://mobylife.com/fi/huoltoon-toimittaminen

Osallistu keskusteluun