Kysymys

iOS 6.1 vei 2G:n

  • 29 tammikuu 2013
  • 31 kommenttia
  • 2789 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

31 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Tilanteessa näkyvissä valoa tunnelin päässä.

Osaako joku sanoa: jos puhelin menee Elisan kautta takuuhuoltoon pelkän ohjelmiston päivitykseen, niin onko riskiä että fyysinen päätelaite vaihtuu? En haluaisi viikon vanhan luurin tilalle mitään tehdaskorjattua härpäkettä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kiva, että tuestani koit hyötyä. Mitään en kuitenkaan voi luvata mutta tuo on oma mielipiteeni ja se myöskin rakentuu toki osittain voimassa oleviin lakeihin. Toisaalta aina voi riidat venyä ja paukkua suuntaan ja toiseen.

Kertomasi perusteella olen sitä mieltä, että edelleen sinulla on oikeus saada 2G pakotus takaisin. Ei vain siksi, että se on ollut siinä vaan nimenomaan siksi, että sen puuttuminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Pelkän haluamisen takia siis ei oikeutta välttämättä olisi.

Toisin sanoen Elisan tulee palauttaa tilanne sellaiseksi jollainen se oli kun laitteen hankit.

Itse en lainkaan muistanut ja hoksannut, että hyllyssä on varmasti laitteita joissa on vanha päivitys. Tässä vaan on pari muttaa. Sen antaminen ei onnistu takuuseen koska laitteet menee aina takuuhuoltoon ja sieltä tehdaskorjattu tilalle. Näin Elisalle ei koidu kuluja koska Apple maksaa.

Elisa ei siis siksi ole halukas antamaan sinulle uutta laitetta hyllystä koska se on pois heidän kukkarostaan eikä Apple maksa mitään välimaksua vaikka voisikin niin ajatella.

Jos laitat takuuhuoltoon niin sieltä tulee tehdaskorjattu, eli et saa samaa takaisin. Toisekseen tehdashuollossa tulee aina uusin päivitys mukaan. Näistä Elisa tuskin lähtee poikkeamaan (eikä voi edes oikeastaan koska Applen toimittaa vaihtoluurit)

Ainoaksi jäänee, että Elisa siis ottaisi sinun nykyisen laitteen ja antaisi uuden hyllystä jossa on vanha päivitys.

Eli joutunet valitettavasti viemään asian kuluttajariitalautakuntaan joskin siellä menee vuosi ja se ei velvoita Elisaa mihinkään.

Toinen vaihtoehto on käräjäoikeus. Kestää vuoden ja jos häviät on kulut ainakin 10 iPhonen verran.
Käyttäjätaso 4
Tässä ollaan ilmeisesti päätymässä varsin hyvään ratkaisuun, mutta palaan tähän, kun homma saadaan maaliin.

Tätä loppukäyttäjää ei sinänsä kiinnosta, aiheutuuko asiasta kuluja jollekin. Mutta hyvässä hengessä ollaan neuvoteltu.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Hyvä, että asiassa ollaan pääsemässä sopuun.

Ei itseäni myöskään kiinnostaisi joutuuko myyjä maksumieheksi vai kuka. Mainitsin asiasta lähinnä siksi, että se on syynä yleensä kielteiseen vastaukseen. Joka ei tässä tapauksessa toteutunut ja se on ilo kuulla, että Elisassa toimii nämä asiat.

Ei ole sanottua, että asiakas aina saisi mitä pitäisi.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Kerro ihmeessä miten tässä päästiin ratkaisuun?
Käyttäjätaso 4
Homma saatu maaliin!

Sain Hopeisesta Omenasta kullanarvoisia neuvoja.

Tänään sunnuntaiaamuna kävi ilmi, että syyllinen ei ole iOS –päivitys, vaan operaattoriasetusten päivitys.

Latasin siis iTunesilla 6.1:n uudestaan, mutta en hyväksynyt operaattoripäivityksiä. Sitten latasin puhelimen backupin takaisin. Nyt on edelleen toi 2G/3G -kytkin puhelimessa ja voin kotonakin puhua muualla kuin parvekkeella tai ikkunan ääressä. Hyvä niin, koska sitä vanhempaa iOSia ei nyt varmaan taida saada puhelimeen takaisin mitenkään. Tämä siis 99 % varmuudella Hopeisen Omenan ja Palstan kannanottojen perusteella.

Näin saatiin homma kuntoon, vältyttiin kirjeenvaihdolla ja huoltokierrokselta ja siltä riskiltä, että puhelinlaitteeni olisi vaihtunut.

Mielenkiintoista onkin, miksi puhelimeen työnnetään (ja kuka työntää?) operaattoripäivityksiä 4G -mahdollisuuden takia kaikille? Eikö sen voisi laittaa vasta sitten, kun asiakas tekee tilaussopimuksen 4G -liittymästä eikä kaikille sokkona? Tämä voi olla tietysti haasteellista toteuttaa, myönnetään.

Summa summarum: homma ratkaistu, uskoni Appleen ja Elisaan on palautunut. Olen sentään ollut Elisan ja Radiolinjan asiakas jo ainakin vuodesta 1985.

Kiitokset erikseen myös Saunalahden ASPAlle positiivisessa hengessä käydyistä neuvotteluista. Ainoa, joka jäi kalvamaan mieltä oli 900 euron puhelimen ostajan kehottaminen soittamaan 2 euroa /min maksavaan palvelunumeroon.

Osallistu keskusteluun