Kysymys

iOS 6.1 vei 2G:n

  • 29 tammikuu 2013
  • 31 kommenttia
  • 2787 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Päivitinpä sitten iPhone 5:een iOS 6.1.:n.

Eipä onnistu sitten enää juu puhelimen pakottaminen 2G -verkkoon. Voihan rähmä.

31 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Moi,

Elisan nimissä olen ilmaissut huolen tilanteesta Applelle.

Ei ole todennäköistä että pystymme heidän päätökseen vaikuttamaan, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaaan.

- Max
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Onnea matkaan raastupa!

Toivottavasti raastupa voittaa taistelun isoa omenaa vastaan.

Ota tarvittaessa yhteyttä KKV:hen eli Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Mielenkiintoinen aihe. Itsellä toimii käyttöalueella lähes poikkeuksetta 3G tai LTE. Siksi en tiedä ja kysynkin raastuvalta. 2G ei uuden päivityksen jälkeen voi puhelinta pakottaa mutta onko niin, että puhelin ei mene 2G verkkoon edes silloin kun muuta verkkoa ei ole saatavilla?

Käsitykseni on, että vaikka pakotus 2G ei onnistu niin silti 2G toimii kun ei ole 3G tai LTE saatavilla.

Jos on niin, että 2G ei toimi edes silloin kun 3G/LTE ei ole saatavilla niin kyse on silloin selvästi virheestä. Tässä tapauksessa pitäisi ensin asiakkaalle saada 2G toimimaan ja jos se ei onnistu riippumatta syystä, on joko purettava kauppa tai annettava hyvitys. Hyvityshän ei tule tietty kyseeseen jos laite ei toimi lainkaan 2G sillä hyvitys ei korvaa pysyvää erityistä haittaa.

Olen samaa mieltä, että asiakkaan vastuulla ei voi olla päivitysten sisällön tarkastus. Oletus on, että päivityksestä tulee parantavia muutoksia, ei heikentäviä kuin mitä ostohetkellä on ollut. Olennaista on se, että ostohetkellä 2G pakottaminen on onnistunut. Kun päivityksen jälkeen se ei onnistu ja jos se haittaa merkittävästi käyttöä niin ainoa lienee kaupan purku.

Sen voin sanoa, että Applen puolelta et saa vanhaa päivitystä takaisin edes Elisan avulla. Mutta asioi asiassa Elisan kanssa sillä Elisa on vastuussa laitteen heikentävistä ominaisuuksista. Elisa ei voi vedota seikkaa, että asiakas päivitti puhelimen. Ensinnäkin päivitystiedoissa jotka on yleistietoja (laajemmat löytyy alhaalta joita kukaan ei jaksa lukea) ei ole mainittu 2G pakotuksen poistumista. Vaikka laajemmassa sopimusehdoissa olisikin asiasta mainittu, se ei vapauta Elisaa vastuusta. Olennaiset sopimusmuutokset tai ylipäätään sopimusehdot sopinaosapuolien kanssa on oltava selkeästi esillä. Suomen oikeuskäytännössä on katsottu, että jos olennainen sopimuskohta on laitettu puoliväliin (suomeksi piilotettu) se ei sido toista sopijapuolta automaattisesti. Tietenkin nämä on aina tapauskohtaisia asioita mutta Elisa/Apple ei vedota siihen seikkaan, että maininta 2G pakotuksesta olisi mainittu laajemissa ehdoissa.

Helppoa tästä ei tule, sen voin sanoa. Sillä asiassa on kyse mahdollisesti laajemmasta ja suurempaa käyttäjäkuntaa vaikuttavasti asiasta. Siksi uskon, että kuka tahansa myyjä pyrkii toisenlaiseen lopputulokseen kuin mitä asiakas haluaisi ja mielestäni olisi myös oikeus.

Kerro ihmeessä miten asia päättyi.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Ainoa tapa mitä tässä voisi ajatella on se että Elisa antaa sulle puhelimen jossa ei vielä ole tuota iOS 6.1 päivitystä.
Käyttäjätaso 4
Homma saatu maaliin!

Sain Hopeisesta Omenasta kullanarvoisia neuvoja.

Tänään sunnuntaiaamuna kävi ilmi, että syyllinen ei ole iOS –päivitys, vaan operaattoriasetusten päivitys.

Latasin siis iTunesilla 6.1:n uudestaan, mutta en hyväksynyt operaattoripäivityksiä. Sitten latasin puhelimen backupin takaisin. Nyt on edelleen toi 2G/3G -kytkin puhelimessa ja voin kotonakin puhua muualla kuin parvekkeella tai ikkunan ääressä. Hyvä niin, koska sitä vanhempaa iOSia ei nyt varmaan taida saada puhelimeen takaisin mitenkään. Tämä siis 99 % varmuudella Hopeisen Omenan ja Palstan kannanottojen perusteella.

Näin saatiin homma kuntoon, vältyttiin kirjeenvaihdolla ja huoltokierrokselta ja siltä riskiltä, että puhelinlaitteeni olisi vaihtunut.

Mielenkiintoista onkin, miksi puhelimeen työnnetään (ja kuka työntää?) operaattoripäivityksiä 4G -mahdollisuuden takia kaikille? Eikö sen voisi laittaa vasta sitten, kun asiakas tekee tilaussopimuksen 4G -liittymästä eikä kaikille sokkona? Tämä voi olla tietysti haasteellista toteuttaa, myönnetään.

Summa summarum: homma ratkaistu, uskoni Appleen ja Elisaan on palautunut. Olen sentään ollut Elisan ja Radiolinjan asiakas jo ainakin vuodesta 1985.

Kiitokset erikseen myös Saunalahden ASPAlle positiivisessa hengessä käydyistä neuvotteluista. Ainoa, joka jäi kalvamaan mieltä oli 900 euron puhelimen ostajan kehottaminen soittamaan 2 euroa /min maksavaan palvelunumeroon.
Käyttäjätaso 5
hpguru kirjoitti:
Mikäli sisätilakuuluvuus on huono juurikin tuolla uusimmalla iPhone-puhelimella ja -päivityksellä, kannattaisi ottaa varaluuriksi Android, vaikkapa Galaxy Gio, sekä asettaa se 2G-verkkoon manuaalisesti.

Motorola RAZR MAXX löytää verkon muuten sieltäkin mistä muut eivät.

Elisa tuskin tähän pysty vaikuttamaan muuten kuin poistamalla 2G-verkko käytöstä. Peitto jäisi vain surkeaksi ilman sitä.

Odotinkin jo tätä Motorolan kehumisviestiä tähänkin ketjuun eli se löytää myös 4G-verkon?:)
Käyttäjätaso 4
Nythän ei ole siis kyse siitä, ettei puhelin löytäisi 2G:tä.

Kyllä se 2G -radiopiiri tuossa iPhonessa edelleen on, mutta ongelma on vaan se, ettei sitä pääse enää käskemään pysymään 2G:ssä.

RAZR MAXX on varmaan hieno puhelin, mutta ei liity tähän asiaan mielestäni mitenkään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
No eikö tuotteessa ole silloin virhe, jos ostaessa siinä oli 2G-pakotus ja päivityksen jälkeen ei?

Mitä asiaan tulee, niin perus-Applemaista tyyliä.
Käyttäjätaso 4
Nähdäkseni kyllä on.

Ostaessani puhelimessa oli ominaisuus, jota siinä ei enää ole. Enkä voinut olla tietoinen päivityksen hyväksyessäni, että ominaisuudet muuttuvat. Toki kuluttaja voi olettaa, että päivytykset kohentavat laitteen toimintaa, joten syy päivittämiseen oli olemassa.

Mitäköhän Elisa sanoo, jos vaadin kaupan purkua?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
raastupa kirjoitti:
Nähdäkseni kyllä on.

Ostaessani puhelimessa oli ominaisuus, jota siinä ei enää ole. Enkä voinut olla tietoinen päivityksen hyväksyessäni, että ominaisuudet muuttuvat. Toki kuluttaja voi olettaa, että päivytykset kohentavat laitteen toimintaa, joten syy päivittämiseen oli olemassa.

Mitäköhän Elisa sanoo, jos vaadin kaupan purkua?

Niinpä. Vähän hankalahan tilanne kannaltasi on , mutta ei kai siinä mitään häviä , jos kysyt Elisan / Saunalahden kantaa kaupan purkuun.

Ulkopuolisen silmin tarkasteltuna on kuitenkin vähän vaikea ymmärtää , että operaattori olisi tässä syyllistynyt johonkin. Jos vähääkään asiaa ymmärrän , niin sinä itse asensit sen mainitsemasi päivityksen , jonka julkaisi Apple eikä operaattori. Jos tässä jotakuta pitäisi sormella osoittaa niin juurikin Applea. Varsinkin , jos pävityksen Release Notessa ei asiasta ole mainintaa.

Mutta ainahan voi kysyä Applelta mahdollisuutta peruuttaa päivitys. Sitä en tiedä onko teknisesti mahdollista.
Käyttäjätaso 4
No tuskin tässä kukaan on mihinkään syyllistynyt.

En vain ole itse missään sopimussuhteessa Appleen, vaan Elisaan, jonka kanssa minulla on luottokauppasopimus. Ja tuote ei enää vastaa sitä, mitä se kaupat tehdessäni oli. Toki jos olisin tiennyt, että päätelaitteen ominaisuudet muuttuvat, en olisi suostunut päivitykseen.

Katsotaan, mitä Elisa vastaa viestiini. Ensisijaisesti kuitenkin pyysin hyvässä hengessä vanhan iOS:n päivittämistä kuluitta. Matkakulutkin voin maksaa ihan itte.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
raastupa kirjoitti:
No tuskin tässä kukaan on mihinkään syyllistynyt.

En vain ole itse missään sopimussuhteessa Appleen, vaan Elisaan, jonka kanssa minulla on luottokauppasopimus. Ja tuote ei enää vastaa sitä, mitä se kaupat tehdessäni oli. Toki jos olisin tiennyt, että päätelaitteen ominaisuudet muuttuvat, en olisi suostunut päivitykseen.

Katsotaan, mitä Elisa vastaa viestiini. Ensisijaisesti kuitenkin pyysin hyvässä hengessä vanhan iOS:n päivittämistä kuluitta. Matkakulutkin voin maksaa ihan itte.

Tuo on totta , mutta ymmärtääkseni Elisa ei ole tehnyt asiassa mitään. Ei Elisa suunnitellut päivitystä eikä asentanut sitä.

No eiköhän asia selkene , kun saat Elisan vastauksen. Lycka till.
Käyttäjätaso 3
Kannattaa miettiä päivitystä kahdesti jos elektroniikka laitteet toimii moitteettomasti.
Käyttäjätaso 4
Kiitokset salmasterille henkisestä tuesta.

Puhelimen (iPhone 5, 64 GT) ostin viime lauantaina ja sunnuntaina tuli päivitys 6.1:een mahdolliseksi. En toki olisi päivittänyt, jos olisin tiennyt, että 2G -pakotus häviää. Eikä siitä kyllä mainittukaan.

Siitä olen varma, että puhelin edelleen käyttää 2G:tä, jos mitään muuta verkkoa ei ole käytettävissä. Eihän se radiopiiri sieltä puhelimesta ole mihinkään häipynyt. Kyse on siis vain 2G -pakotuksen puutteesta. Kotona sisällä 50-luvun kivitalossa 3G -kuuluvuus on välttävä, mutta kuitenkin niin hyvä, ettei puhelin tiputa 2G:hen. Kuitenkin puhelujen ääni pätkii ja puhelut katkeilevat. Heti, kun ulos astuu niin 3G:ssäkin on täydet tolpat.

Elisan vastaus tuli tänään. Elisan kannan mukaisesti kyse on ominaisuudesta, ei virheestä. Tämä kanta ei toki yllättänyt millään muotoa.

Itselläni kuitenkin tuo edellinen iOS -versio oli käytössä, joten omalta kannaltani kyse on päätelaitteen ominaisuuksien oleellisesta muuttumisesta. Pääsin jopa niin pitkälle, että olin päivittämässä ohjelmistoa iTunesin avulla, mutta koska vanhempi iOS on suljettu Applen toimesta, ei homma onnistunut. Muistaakseni on niin, että iPhone 4 ja sitä tuoreemmat luurit vaativat Applelta hyväksynnän ohjelmistoa päivitettäessä. Ja kun iOS on suljettu, niin homma ei onnistu.

Helpoiten tämä tietysti ratkeaisi, jos Apple julkaisisi pikapäivityksen (tyyliin 6.1.1), jossa 2G -pakotus olisi tuotu takaisin.

Olen kuitenkin sopimussuhteessa vain Elisaan, en Appleen. Toivoisin, että Elisa pyrkisi yhteisymmärryksessä löytämään asiaan ratkaisun. Minulle tarjottu reitti soittaa OmaGuruun (hintaan 1,99 e/min) ei mielestäni edusta kovin tahdikasta asiakaspalvelua.
Käyttäjätaso 4
No tää olis ihan ideaalitilanne.

Jos hyllyssä olevissa puhelimissa on vanhempi iOS (6.0.2), niin lataakohan puhelin käyttöönoton yhteydessä ainoan nyt jakelussa olevan iOSin (tämän 6.1)?
Käyttäjätaso 5
raastupa kirjoitti:

Päivitinpä sitten iPhone 5:een iOS 6.1.:n.

Eipä onnistu sitten enää juu puhelimen pakottaminen 2G -verkkoon. Voihan rähmä.


Näin tosiaan valitettavasti käynyt. Ilmeisesti ainakin osa Amerikkalaisista operaattoreista on lopettelemassa 2G/Edge verkkoa, olisiko tämä nyt sitten syy että tuo ominaisuus poistettu. Kannattaa tästä laittaa Applelle palautetta.
Käyttäjätaso 4
Tilanteessa näkyvissä valoa tunnelin päässä.

Osaako joku sanoa: jos puhelin menee Elisan kautta takuuhuoltoon pelkän ohjelmiston päivitykseen, niin onko riskiä että fyysinen päätelaite vaihtuu? En haluaisi viikon vanhan luurin tilalle mitään tehdaskorjattua härpäkettä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kiva, että tuestani koit hyötyä. Mitään en kuitenkaan voi luvata mutta tuo on oma mielipiteeni ja se myöskin rakentuu toki osittain voimassa oleviin lakeihin. Toisaalta aina voi riidat venyä ja paukkua suuntaan ja toiseen.

Kertomasi perusteella olen sitä mieltä, että edelleen sinulla on oikeus saada 2G pakotus takaisin. Ei vain siksi, että se on ollut siinä vaan nimenomaan siksi, että sen puuttuminen aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Pelkän haluamisen takia siis ei oikeutta välttämättä olisi.

Toisin sanoen Elisan tulee palauttaa tilanne sellaiseksi jollainen se oli kun laitteen hankit.

Itse en lainkaan muistanut ja hoksannut, että hyllyssä on varmasti laitteita joissa on vanha päivitys. Tässä vaan on pari muttaa. Sen antaminen ei onnistu takuuseen koska laitteet menee aina takuuhuoltoon ja sieltä tehdaskorjattu tilalle. Näin Elisalle ei koidu kuluja koska Apple maksaa.

Elisa ei siis siksi ole halukas antamaan sinulle uutta laitetta hyllystä koska se on pois heidän kukkarostaan eikä Apple maksa mitään välimaksua vaikka voisikin niin ajatella.

Jos laitat takuuhuoltoon niin sieltä tulee tehdaskorjattu, eli et saa samaa takaisin. Toisekseen tehdashuollossa tulee aina uusin päivitys mukaan. Näistä Elisa tuskin lähtee poikkeamaan (eikä voi edes oikeastaan koska Applen toimittaa vaihtoluurit)

Ainoaksi jäänee, että Elisa siis ottaisi sinun nykyisen laitteen ja antaisi uuden hyllystä jossa on vanha päivitys.

Eli joutunet valitettavasti viemään asian kuluttajariitalautakuntaan joskin siellä menee vuosi ja se ei velvoita Elisaa mihinkään.

Toinen vaihtoehto on käräjäoikeus. Kestää vuoden ja jos häviät on kulut ainakin 10 iPhonen verran.
Käyttäjätaso 4
Pystyykö Elisa/Saunalahti vaikuttamaan asiaan?

Ounastelisin, että tämä voi olla esim. Suomessa maaseudulla useammankin ihmisen ongelma. Siis siellä, missä 3G -verkko on heikko.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
raastupa kirjoitti:
Pystyykö Elisa/Saunalahti vaikuttamaan asiaan?

Ounastelisin, että tämä voi olla esim. Suomessa maaseudulla useammankin ihmisen ongelma. Siis siellä, missä 3G -verkko on heikko.

Juu pystyy. Eihän siinä muuta tarvita kuin 100% 3G-verkkopeitto. Jos puhelimessa ei ole 2G-tukea , niin 2G-verkkoon sitä ei saa millään  ;)

PS. Parempi olisi unohtaa sellaiset kapulat , jotka eivät suomalaisten operaattoreiden verkoissa toimi. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.
Käyttäjätaso 4
Tässä ollaan ilmeisesti päätymässä varsin hyvään ratkaisuun, mutta palaan tähän, kun homma saadaan maaliin.

Tätä loppukäyttäjää ei sinänsä kiinnosta, aiheutuuko asiasta kuluja jollekin. Mutta hyvässä hengessä ollaan neuvoteltu.
Käyttäjätaso 4
No onhan täällä Munkkivuoressa aukoton 3G -peitto, mutta sisällä se toimii huonosti.

Kelle pitää maksaa ja kuinka paljon, että saan tähän takaisin iOS 6.0.2:n?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
raastupa kirjoitti:
No onhan täällä Munkkivuoressa aukoton 3G -peitto, mutta sisällä se toimii huonosti.

Kelle pitää maksaa ja kuinka paljon, että saan tähän takaisin iOS 6.0.2:n?

Se on paljon yleisempi vaiva 2100 MHz UMTS-verkoissa kuin moni arvaakaan. Kivitaloissa voi olla sisätiloissa katveita , vaikka kartan mukaan peitto on hyvä ,  koska 2100MHz läpäisevyys on paljon huonompi kuin 900MHz.

PS. Ei kai sitä vanhempaa iOS:ta muualta saa kuin Appleltä , jos sieltäkään . En tiedä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Hyvä, että asiassa ollaan pääsemässä sopuun.

Ei itseäni myöskään kiinnostaisi joutuuko myyjä maksumieheksi vai kuka. Mainitsin asiasta lähinnä siksi, että se on syynä yleensä kielteiseen vastaukseen. Joka ei tässä tapauksessa toteutunut ja se on ilo kuulla, että Elisassa toimii nämä asiat.

Ei ole sanottua, että asiakas aina saisi mitä pitäisi.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Kerro ihmeessä miten tässä päästiin ratkaisuun?

Osallistu keskusteluun