Kysymys

IPhone 5:ssä IOS7 päivityksen jälkeen viestien poisto-ongelma



Näytä ensimmäinen kirjoitus

120 kommenttia

Kaikki asetukset ovat kuten pitääkin ja ei vaan toimi...
Kun tämä tuntuisi olevan nimenomaan Elisan ongelma, on outoa, ettette ratkaise asiaa ponnekkaammin. IMAP-protokollan vaihtaminen ei voi olla se ratkaisu.

Kärsivällisyys alkaa olla niin lopussa, että operaattori on kai pakko vaihtaa, vaikka siitä tulee paljon vaivaa
Ei valitettavasti ollut tuosta arkistointitäpästäkään kiinni.

Käytämme imap kirjautumista
Poistettujen sähköpostiviestien takaisin pullahtaminen lakkasi kun perustin uuden postilaatikon kolumbukseen Omaelisan hallinnointisivulla edellä olleen ohjeen mukaisesti. Sen jälkeen ohjasin postit kääntymään alkuperäisestä postilaatikostani(toimenpide hallinnointisivulla) tähän uuteen, niin kaikki toimii niinkuin pitääkin.  Nyt vain pitäisi poistaa vanha kolumbustili Iphone5:sta jolloin kaikki tulleet postit häviävät puhelimestani. Tahtoisin kuitenkin palauttaa jatkossa takaisin vanhan kolumbus-laatikkoni, ellei pullahtelu edelleen jatku.

Toinen ongelmani liittyy sähköpostien lähettämiseen Iphone5:sta. Kun on tämä Saunalahden mobiililaajakaistaliittymä, niin sähköpostien lähettämisessä ei ole ongelmia Gmaililla ta ICloudilla riippumatta siitä mikä on yhteysverkko, mutta kun puhelimeni liittyy DNA-Welhon kiinteistöverkon VLAN- modeemiin, niin kolumbus-postistani en pysty lähettämään kuin 3G:n kautta, jolloin ViFi pitää puhelimesta sulkea. Näytölle tulee ilmoitus: "Palvelin hylkäsi kyseisen vastaanottajan, koska se ei salli välitystä" Aika vaivalloista. Onko tähän yksinkertaista lääkettä? Mitä lähtevän postin palvelin nimeä oikein pitäisi käyttää, koska tämä posti.saunalahti.fi ei kuvatussa tilanteessa toimi. Kummallista, että Gmail ja ICloud toimivat hyvin.
Käyttäjätaso 4
JPT87 kirjoitti:
...Toinen ongelmani liittyy sähköpostien lähettämiseen Iphone5:sta. Kun on tämä Saunalahden mobiililaajakaistaliittymä, niin sähköpostien lähettämisessä ei ole ongelmia Gmaililla ta ICloudilla riippumatta siitä mikä on yhteysverkko, mutta kun puhelimeni liittyy DNA-Welhon kiinteistöverkon VLAN- modeemiin, niin kolumbus-postistani en pysty lähettämään kuin 3G:n kautta, jolloin ViFi pitää puhelimesta sulkea. Näytölle tulee ilmoitus: "Palvelin hylkäsi kyseisen vastaanottajan, koska se ei salli välitystä" Aika vaivalloista. Onko tähän yksinkertaista lääkettä? Mitä lähtevän postin palvelin nimeä oikein pitäisi käyttää, koska tämä posti.saunalahti.fi ei kuvatussa tilanteessa toimi. Kummallista, että Gmail ja ICloud toimivat hyvin.


Tuolla toisessa ketjussa olikin tästä samasta asiasta juttua.

Vastaus lienee tässä:

Lähtevä posti Saunalahden tai Elisan verkon ulkopuolellaSähköpostin lähettäminen salatulla yhteydellä Saunalahden tai Elisan verkon ulkopuolelta vaatii Postiturva-lisäpalvelun. Tällöin voit käyttää palvelinta smtp.auth.saunalahti.fi (portti 465, SSL-salaus). Kirjautuminen onnistuu vain niillä laatikoilla, joihin Postiturva on kytketty.

Gmail ja iCloud toimivat operaattorista riippumatta.
Welhon lähtevä posti: smtp.welho.com
Edellä olevat jo käytössä, ei ratkaise poistettujen meilien uudelleen latautumista.

Meili toimi täysin moitteettomasti vuosia ennen ios7-päivitystä.
Moi!
Kiitos tiedosta. Tämä auttoi myös ongelmassani!
Moi!
Kiitos ohjeesta ja tiedoista! Nyt pärjätään!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tätä ongelmaa nyt on tosiaan täältäpäin testattu usempaan otteeseen eikä ongelmaa ole saatu toistettua. Mikäs on tämän hetkinen tilanne muilla? JPT87 minkä muutoksen teit, että ongelmaa ei enää ilmene? Lähetin sinulle myös yksärin asiaan liittyen, niin käytkö kattomassa myös sen! 
Juuri yritin jippii postistani poistaa meilejä ja takaisin tulivat samantien...
Niin ja kyseessä siis jippii-posti, elisan netti ja soneran puh.liittymä. Asetuksissa saapuva posti pop.saunalahti.fi, lähtevä posti smtp.kolumbus.fi ja käytettäessä 3g niin mail.inet.fi.

Onkohan nämä asetukset ihan oikein?
no niin, poistinpa tilini puhelimesta ja loin uudelleen.... Nytpä ei sitten postit lähde mihinkään! ei edes herjaa ettei mene perille, ei ilmesty lähetettyihin, eikä saavu vastaanottajalle, koetettu useampaa osoitetta. ja asetukset täsmälleen samat kuin puoli tuntia sitten...
Kohta kyllä menee hermo.... 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tämä vaikuttaisi kyllä erikoiselta häiriöltä, täältä päin emme tosiaan ole saaneet ongelmaa toistettua mutta keskusteluja asiaan liittyen löytyy myös Hopeisesta Omenasta useampia. Olemme laittaneet tämä selvitykseen ja ilmoitamme kun saamme tarkempaa tietoa asiaan liittyen! 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tindr kirjoitti:
Niin ja kyseessä siis jippii-posti, elisan netti ja soneran puh.liittymä. Asetuksissa saapuva posti pop.saunalahti.fi, lähtevä posti smtp.kolumbus.fi ja käytettäessä 3g niin mail.inet.fi.

Onkohan nämä asetukset ihan oikein?

Mikäli käytössä soneran yhteys on lähtevän postin palvelin mail.inet.fi ja taas mikäli käytössä Elisan yhteys niin smtp.kolumbus.fi joten ihan oikein nuo ovat. 
Meikäläisellä täsmälleen sama ongelma: iphonesta kolumbus-laatikosta poistetut viestit tulevat takaisin. Gmail ja Exchange-laatikot toimivat moitteetta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Nythän tuo näytti olevan 7.0.3 -versio jakelussa, joko on testattu päivitetyillä puhelimilla?
Joo, 7.0.3 on asennettu. Ongelma ei korjautunut sillä.
Täälläkin 7.0.3 asennettu ja ongelma pysyy sekä iPhone 5:ssa että iPad 4:ssa. Uusin meili kyllä siirtyy roskikseen mutta vanhemmat ei suostu katoamaan saapuneista. Tai voi ne saada pois kun heittää useamman kerran poistettavan viestin roskikseen, mutta kun roskikseen tyhjentää, pärähtää viestit takaisin saapuneisiin. Alkaa olla puhelin aika täynnä kaikkea turhaa postia... Eikö tähän ongelmaan ole kukaan mitään järkevää ratkaisua keksinyt?
Sama ongelma kolmessa eri laitteessa (iPhone5, iPhone4S ja iPad2) ja kolmella eri sähköpostilaatikolla.

Jos viestin poistaa, se menee roskiin, muttei välttämättä poistu iOS laitteen inboxista. Välillä toimii, välillä ei. Viimeisten päivien aikana on ruvennut toimimaan paremmin, muttei kokonaan (ehkä 7.0.3. paransi asiaa?). Samanoloinen ongelma on myös iOS6:ssa, jos poistaa toisella laitteella viestit, niin iOS maili ei välttämättä synkronoidu (eli viesti ei poistu). IOS6:lla mailien poistaminen toimii kuten pitääkin. Tämäkin on parantunut viimeaikoina. Ongelma liittyy tiettyihin (kohtuullisen vanhoihin) saunalahden sähköpostilaatikoihin, testasin uudemmalla (v 2013 luodulla) laatikolla, enkä saanut siinä toistettua ongelmaa. Äskettäin kävi niin, että pari IMAPS clientillä (en muista oliko IOs vai Windows live mail) poistettua viestiä poistui IOS laitteesta ja meni roskiin, mutta viestit näkyi edelleen Saunalahden webmailissa. Kun tyhjensi roskat, häipyi myös webmailista.

Ongelmaan on "workaround": Kun muuttaa iOS asetuksissa saapuvan postin palvelimen tunnusta (joko samaan laatikkoon menevän kahden eri osoitteen välillä tai osoitteen ja laatikon nimen välillä), niin iOS mail ohjelma lataa (sulkemisen jälkeen) kaikki postit uudelleen ja poistetut häviää myös iOS laitteesta.

Samanlaista ongelmaa löytyy myös muualta maailmasta kun nettiä selailee. esim https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=75&tstart=0
Edelleen ongelma vaivaa. Onko ratkaisua näköpiirissä?
Kunnon ratkaisua odotellessa perustin Kolumbukseen uuden postilaatikon johon käänsin kaikki alkuperäiseen tulevat  uudetpostit. Vanhat postit jäivät tietysti sinne, mutta uudessa laatikossa kaikki toimii hyvin.
Ratkaisuna ei oikeasti voi olla uuden sähköpostin perustaminen. Minulla esim. nykyinen posti on ollut jo 10 vuotta ja aika hankalaa on ruveta kertomaan kaikille uutta osoitetta. Juu, voi laittaa käännön vanhasta postista, mutta sielläkin on useita talletettuja posteja joita ei voi poistaa, eikä millään huvittaisi seikkailla kahden postin väliä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Vikaa on selvitetty yhteistyössä Applen kanssa ja heiltä saamiemme tietojen mukaan ongelma koskee useampaa eri sähköpostipalveluntarjoajaa. Sitä emme tiedä, miksi vikatilannetta ei pystytä aina toistamaan ja miksi se ei koske kaikkia käyttäjiä.

Sen kuitenkin tiedämme, että samaa ongelmaa esiintyy siis useamman palveluntarjoajan kanssa, ja iOS 7:n lisäksi myös uudessa OS X Mavericksissä. Apple työstää korjausta parhaillaan, valitettavasti tarkempaa aikaa korjauksen valmistumiselle meillä ei kuitenkaan ole tällä hetkellä tarjota.
Varmaan Ipad lasketaan puhelimen kanssa samaan kategoriaan. Kurjinta on,että on ostettu toimiva tuote. Mutta päivitys muutti tuotteen rikkinäiseksi. Miten tällainen on jotenkin hyväksyttävää? Sähköpostin sujuvuus on aika tärkeää. Laimeasti sanottuna. Jotakin kompensaatiota kuluttajille, että teemme beta ja muutkin testit!

Osallistu keskusteluun