Kysymys

IPhone 5:ssä IOS7 päivityksen jälkeen viestien poisto-ongelma



Näytä ensimmäinen kirjoitus

120 kommenttia

Onko tästä korjauksesta mitään uutta? Elisapostin käyttö on hankalas iPhonella. Kas kummas kilpailijallanne DNAlla homma toimii. Mitä luulette vaihtaisko?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
11. päivän tilanne on yhä voimassa, jos edellinen viestini on lipsahtanut silmien ohi, voit lukea sen täältä.

Lyhyesti siis: ongelmaan odotetaan korjausta Applelta, mutta korjausaikataulusta meille asti ei ole vielä tullut tietoa.
Kun aiemmin kerroin avanneeni uuden postilaatikon Kolumbuksessa johon käänsin alkuperäisen laatikon viestit, niin kaikki toimi hienosti muutaman viikon, mutta nyt tämä uusi laatikko pullauttaa myös poistetut takaisin! Oli siten lyhytaikainen ilo!   Käänsin kaikki sitten Gmailiin. saapa nähdä miten siinä käy.
Onko tietoa koska ongelmaa saadaan ratkaisua?

Tuossa ongelmassa on jotain mystistä, kun poistat viestiä (Yrität poistaa) poistaa loppujen lopuksi viestejä joita et ole poistamassa, eli jotenkin ei päivitä postilaatikon näkymää oikein. Jouduin tänäänkin lähettämään pöytäkoneelta uudelleen viestejä puhelimeen kun oli poistanut vääriä viestejä, on hienoa yrityksellä kun pitäisi katsoa joku asia asiakkaan luona sähköpostista mutta viestiä ei olekaan.

Eli ei uskalla poistaa viestin viestiä ennenkuin tämä ongelma on korjattu.
Norris kirjoitti:
11. päivän tilanne on yhä voimassa, jos edellinen viestini on lipsahtanut silmien ohi, voit lukea sen täältä.

Lyhyesti siis: ongelmaan odotetaan korjausta Applelta, mutta korjausaikataulusta meille asti ei ole vielä tullut tietoa.

Mikähän mahtaa olla tämän selvittelyn tilanne nyt?
iPad3 ja imaps.saunalahti.fi - sama ongelma. Onko ratkaisua?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Apple työstää yhä korjausta ongelmalle :(

Asiasta on runsaasti keskustelua myös mm. Applen omalla tukifoorumilla: https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=108&tstart=0
Voisiko ajatella että vika oikenis jos Elisa (Kolumbus) ja Saunalahti muuttais kansioidensa nimet samoiksi joina iPhone ne näkee.... Serverillä olevat kansiot on webmailissa nimiltään Lähetetyt, Roskakori ja Luonnokset, mutta iPhone näkee ne nimillä SentMail, Trash ja Drafts. Tulipahan vaan mieleen, että jos yrittää webmailissa nimetä oman kansionsa nimellä SentMail, Trash tai Drafts, tulee ilmoitus "Kansion nimi on virheellinen. Vältä järjestelmäkansioiden nimiä." Eli kansioilla on olemassa kaksi nimeä päällekkäin.

Ja olen siis poistanut kaikki ylimääräiset kansiot webmailista.

Voisiko myös ajatella että Elisa ja Saunalahti ilmoittais iPhone-käyttäjille milloin posti toimii kuten pitääkin, ettei tarvitse käydä näillä foorumeilla joka viikko kurkkimassa. Ja tuo saisi tietenkin tapahtua nopeasti. Kyseessähän on yhteensopivuusongelma ja luulisi että on helpompaa ja taloudellisesti perusteltua tehdä muutokset Elisalla ja Saunalahdella omien asiakkaidensa säilyttämiseksi kuin vaatia Appea tekemään korjauksia - ihan riippumatta siitä kuinka monella eri operaattorilla ympäri maailman ko. yhteensopivuusongelma ilmenee.

Liittymän vaihtaminen on erittäin helppoa, ja jos edellä puitua ongelmaa ei iPhonen ja DNA:n välillä ole, on ihan selvää että operaattori vaihtuu ennen kuin puhelin.

Nimimerkillä HPY:n ja Elisan asiakas yli 30 vuoden ajan....
Eiköhän vielä helpompaa olisi vaihtaa g-mailiin, mutta tuo sähköpostiosoitteen vaihtaminen kaikkialle ei jokaiselle ole niin helppoa.:(
Bye bye Elisa. Nyt lähti 18 liittymää.
Onko marraskuun alun (vastauksenne 7.11)  jälkeen mitään uutta kerrottavaa viestien poisto-ongelman suhteen?  Applen tuki pyytää kääntymään sen operaattorin puoleen jolta laite on ostettu ja operaattori ihmettelee jotta mitä, ei tietenkään ulkopuolisena tiedä/myönnä/osaa auttaa/tee mitään? Koomista käsienpesumeininkiä vaan se ei käyttäjän tilannetta paranna... 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Selvitän asian nykytolan, palaan pian! 🙂
No huh huh, löytyi tämmmöinen viestiketju aiheesta. Olen tässä jo tovin pähkäillyt yksikseni kun iPhone ja iPad kummatkin toimii samalla tapaa väärin. Toivottavasti tilanne korjaantuu pikaisesti, on käytännössä mahdotonta käyttää kumpaakaan sähköpostiin. Onneksi Mac toimii ok ja sen avaa ensiksi postinkäsittelyä varten, päivittyy iPhoneen ja iPadiin oikeat postit. Mutta auta armias jos käyttää iPhone tai iPadia ensiksi, siellähän ovat eivätkä poistu. No, toivottavasti kohta selviää..
Olen yrittänyt selvitellä toisen ihmisen puolesta iPad-postiongelmaa ja hyvä, että löysin tämän ketjun.

Käytössä on mail.kolumbus.fi:n IMAP, iPad ja IOS 7.0.4. Laatikosta poistetut viestit palaavat usein (eivät aina) takaisin.

Tämä "toiminnallisuus" tekee iPadin postiohjelmasta (ja samalla Elisan sähköpostista) käyttökelvottoman.

On mielenkiintoista huomata, että ongelma on raportoitu ensimmäisen kerran syyskuussa 2013 heti iOS 7:n julkaisun jälkeen. Nyt ollaan tammikuussa 2014 mutta mitään korjausta tähän ei ole tehty. Ilmeisesti Suomessa ongelma koskee ainoastaan Elisan ja Saunalahden palvelimia.

Apple on selkeästi mokannut mutta silti uskoisin, että jos tahtoa on niin tämä olisi jo pysytty korjaamaan palvelinpäässä Elisan toimesta. Ei IMAP-palvelimen toiminta ole mitään rakettitiedettä. Tästä huolimatta huonolta näyttää.

Olen neuvonut ihmistä vaihtamaan kolumbuksen sähköpostin nopeasti pois. Esimerkiksi 200 megatavun levyquota maksullisella sähköpostipalvelimella ei ole millään tavoin nykypäivää. Seurauksena on, että neuvomani ihmisen postilaatikko on jatkuvasti täynnä ja nyt myös, että viestejä ei voi poistaa sillä välineellä, joka on eniten käytössä (=iPad). Hän on ollut Elisan asiakas yli kymmenen vuotta, eikä siksi haluaisi vaihtaa sähköpostiaan. Mutta tässä tilanteessa ei liene vaihtoehtoja.

Neuvoni ihmisille on, että vaihtakaa kolumbus.fi-sähköpostinne pois heti, kun se on mahdollista.
Maksavat asiakkaat ansaitsevat parempaa palvelua.
Naulankantaan. Viitaten aiempaan viestiini, kyseessä on yhteensopivuusongelma joka ymmärtääkseni esiintyy Applen käyttiksen ja paitsi Elisan/Saunalahden niin myös muutamien muidenkin (muunmaalaisten) operaattorien sähköpostipalvelujen välillä. Ei ole vaan nyt tainnut tämä asia edetä Elisalla moderaattoria pidemmälle joka ei asiakastyytyväisyyden ja asiakastyytyväisyyden merkitystä yhtään syvällisemmin miellä.. Oikeasti, iPhonen käyttäjiä on todella paljon, ja se että viestejä ei saa Elisan sähköpostista pois tekee koko puhelimen käytön mahdottomaksi. Todellakin liittymä vaihtuu ennen puhelinta, vaikka esim itselläni on 30 vuoden asiakassuhde. Moderaattori hyvä, tuskin haluat vastuullesi kymmenuentuhansien asiakkuuksien menettämistä yhtiöltänne! Laittakaa nyt hyvänenaika asia korkeimmalla prioriteetilla tarpeeksi korkeaan päättävään instanssiin.
Norris kirjoitti:
Selvitän asian nykytolan, palaan pian! :)
Mikähän mahtaa tämän ongelman selvittelytilanne olla?
Käyttäjätaso 6
Chuck vielä potkii tuota, varmaa maanantaina voisi saada lisää infoa 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Keskustelin tilanteesta sähköpostipalveluista vastaavan tuotepäällikkömme kanssa. Tilanteeseen ei edelleenkään valitettavasti ole lopullista ratkaisua, odotamme siis yhä korjausta Applelta.

Lupaan kertoa teille kuulumisia heti, kun jotain uutta tietoa on saatavilla 🙂 Valitettavasti siihen asti voimme vain odottaa.
Minneköhän muualle Elisassa tästä voi lähettää palautetta? Tämä palaute keskustelupalstalla ei ole johtanut mihinkään toimenpiteisiin.

Miten Elisa hyvittää tämän asiakkailleen, joille myydään toimimatonta palvelua täyteen hintaan? Onko vastaus "ei mitenkään"?
Vaikenemalla hommat hoituu:(
Nyt näyttää postit poistuvan. Tänään tuli 7.06 päivitys ja sen asentamisen jälkeen viestit eivät palanneet.
Ei näyttäisi pitävän paikkaansa. Riippuu edelleenkin siitä onko viesti avattu ensin iPhonessa vai jossain muualla. Latasin IOS 7.0.6:n ja sitten asensin sähköpostitilin uudestaan iPhoneen. Aiemmin viestiketjussa esitetyt virhetoiminnot esiintyvät edelleenkin:/
Eipä tunnu iOS 7.0.6 auttavan minunkaan iPhone 4S ja iPad mini -laitteissa. Poistetut viestit häviävät edelleen vain poistamalla ja asentamalla kolumbus/elisanet-tilin uudelleen. Sen jälkeen osa siihen mennessä poistetuista häviää ja uusien poistamisongelma jatkuu. Ongelma koskee vain tiettyjä viestejä, ei kaikkia.
Elisan asiakaspalvelu ei vastannut mitään kyselyyni, että miten tätä ongelmaa selvitetään ja aikooko Elisa korvata toimimattoman palvelun jotenkin asiakkailleen. Tosiaan vaikenemalla hommat hoituu.

Ei varmaan olla oltu kovin aktiivisesti (onkohan ollenkaan?) Appleen yhteydessä, koska edes 7.0.6 päivitys ei korjannut tätä vikaa.
Viittaan viestiini päiväyksellä ?19-01-2014 klo 13:01.

Ihmeellistä on, ja häkellyttävän kuvan tässä väistämättä saa tämän yrityksen asiakaspalvelun tasosta. Eikö ole millään lailla mielletty että asiakkaan ongelmat tulee laittaa eteenpäin ja oikeasti ratkaista? Eikä vaan vastata moderaattorin toimesta että juu juu.

PS. Ihme ettei näitä viestejä ole poistettu täältä jo, alkaa olla sen verran totuuksia laukova viestiketju....

Osallistu keskusteluun