Kysymys

IPhone 5:ssä IOS7 päivityksen jälkeen viestien poisto-ongelma



Näytä ensimmäinen kirjoitus

120 kommenttia

Kyllä alkaa jo kasvamaan K..Ä otsaan kun tätä asiaa ei ole saatu korjattua. Olin yhteydessä yrityspuolen kautta tästä asiasta myös. Eivät alkuun tienneet mitään, mutta kun kerroin asiasta, niin jostain tieto löytyi. Eivät myöskään ole kertoneet, että milloin tämä saadaan korjattua. Täysin hiljaista…

Jos asioita hoidetaan näin huonolla asiakaspalvelulla, niin en voi kyllä suositella Elisan yrityspuolta kenellekkään. Sähköpostien hallinta mukana liikkuvilla laitteilla on monelle yrittäjälle elintärkeä työväline. Parasta vain siirtyä toisen firman palveluihin jos taso on tällä mallilla ettei mitään faktaa ole asiasta esittää. Aikaa on mennyt kohta varmaan puoli vuotta ja asiakkaita pidetään pimennossa. Herätkää nyt *****i sentään siellä!
Kokeilin joku aika sitten kolumbus.fi IMAP-tilin poistoa/uudelleenasennusta iPad/iOS7:ssa, mutta ei se auttanut mitenkään tähän viestien poisto-ongelmaan.

Applen puhelintuelta saamani ohjeen mukaan asetuksissa tulee iPad'issa tarkistaa/vaihtaa poistettavien viestien asetus niin, että ne ohjautuvat IMAP-palvelimen puolelle roskakoriin, joka on nimeltään Roskakori tai Trash.

Mutta iPad'in asetuksissa ei ollut tarjolla kumpaakaan näistä, vaan ainoastaan Deleted Messages, jonka IMAP-tilin perustaminen iPad'iin on perustanut palvelimen IMAP-tilille erilliseksi lisäkansioksi, niin viittaisiko tämä jotenkin ongelman ytimeen ...

Siis, Webmail'in puolella tarkistettuna kolumbus.fi IMAP-tilin peruskansiot ovat (->suomeksi ja =>kansio Ominaisuuksista katsottuna oikealta nimeltään siellä englanniksi) Saapuneet=INBOX Lähetetyt=SentMail Roskakori=Trash Luonnokset=Drafts .

Jonkun ohjeen mukaan Webmail'in puolella pitäisi kaikki muut ylimääräiset "roskakorit" varmuuden vuoksi poistaa, paitsi tietysti ei tuota mainittua pääroskakoria Roskakori=Trash, joka sieltä ei varmaan poistuisikaan, kuten eivät jotkut muutkaan sinne perustetut erilliskansiot tuntuneet poistuvan.

Mutta mitenkähän kävisi, jos ensin poistaisi IMAP-tilin iPad'ista, sitten poistaisi Deleted Messages erilliskansion palvelimelta, ja taas perustaisi IMAP-tilin uudelleen iPad'iin, ilmaantuisikohan se taas uudelleen palvelimelle, vai tulisikohan Roskakori=Trash tarjolle asetuksiin ... tämä jäi kokeilematta ... 

Tässä linkki Applen keskusteluun tästä samasta aihepiiristä, eiliseen 140. kirjoitelmaan siellä, mutta aivan erilaisesta ongelman ratkaisun pohdinnan näkökulmasta

https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=139&tstart=0 
No niin, onkohan kukaan kerennyt kokeilemaan iOS 7.1-päivityksellä?

(Mikäli viestien poisto-ongelma ilmenee edelleen niin usko on lopullisesti mennyt Elisan kykyyn tässä asiassa).
Ongelmat eivät ole poistuneet iO7.1 asentamisen jälkeen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ongelman läpikäynti Applen kanssa jatkuu yhä, toistaiseksi ratkaisua ei kuitenkaan ole löytynyt. Apple vastaa laitteidensa ohjelmistopäivityksistä itse, joten me emme valitettavasti pysty antamaan arviota korjausaikataulusta heidän puolestaan.

Teen itse tiivistä yhteistyötä sähköpostipalveluista vastaavan tuotepäällikkömme kanssa, joka on jatkaa työtä Applen kanssa ongelman ratkaisemiseksi. Mikäli siis saamme Applen suunnalta hyviä uutisia, lupaan että ne kulkeutuvat myös teille 🙂
Onkohan tuotepäälliköllänne esimiestä, johon voisi ottaa yhteyttä korjaamisen nopeuttamiseksi näin puolen vuoden odottelun jälkeen? :)

Koska ongelma on jatkunut yli puoli vuotta eikä ratkaisua ole niin kyllä asiassa lienee tahdosta kyse tai siitä, että viesti ei mene eteenpäin oikealle taholle oikealla prioriteetilla.

Elisan asiakapalvelu ei vastannut lainkaan omaan kyselyyni asian korjaamisesta. Asiakaspalvelu ei myöskään vastannut kyselyyni siitä miten toimimaton sähköpostipalvelu (josta asiakkaat maksavat) aiotaan hyvittää asiakkaille.

Tässä viestiketjussa on lähes 100 viestiä. Voisitteko te muutkin arvon Elisan asiakkaat lähettää viestinne toimimattomasta sähköpostipalvelusta osoitteeseen asiakaspalvelu ät elisa.fi

Mikäli innostutte niin lähettäkää asiakaspalveluun vaikka yksi palauteviesti, joka kerta kun poistettu viesti pompsahtaa takaisin iPadin tai iPhonen inboxiin!

ps. lähettäkää palautetta myös suoraan Applelle:

- iPad: https://www.apple.com/feedback/ipad.html

- iPhone: https://www.apple.com/feedback/iphone.html
Kyseessä on yhteensopivuusongelma, ja on naurettavaa vaatia Applelta korjausta, kun vika on vähintään yhtä paljon Elisan. Elisan tulisi välittömästi korjata muinainen webmail-palvelunsa, ihan turha on Elisan yrittää simputtaa maailmanlaajuista yhtiötä. Mutta tavoitehan lienee vain päästä itse mahdollisimman vähällä. Me olemme Elisan asiakkaita, mutta eiköhän jokainen vaihda ennemmin operaattorin kuin loistavan puhelimen.

Alla on tuotepäällikön esimiehet. Tietysti useimmilla iPhonen käyttäjistä on parempaakin tekemistä kuin kirjoitella heille...

Iphone 5s otti tammikuussa kärkipaikan Elisan myydyimpien puhelimien listallasanoo henkilöasiakasyksikön liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisalta.

Alkanut vuosi on sekä 4G-yhteyksien laajentumisen että 4G-laitteiden yleistymisen vuosi. Uusilla taajuuksilla saadaan nopeat mobiiliyhteydet ulotettua pidemmälle kuin vanhoilla taajuusalueilla erityisesti   haja-asutusalueilla. Taajamissa puolestaan sisäpeitto paranee. Asiakkaalle tämä näkyy paitsi nopeasti kasvavana 4G:n saatavuusalueena, myös ihan   käytännössä yhteyksien nopeutena. Huippunopeat 4G-yhteydet lisäävät käyttömukavuutta esimerkiksi netin ja sosiaalisen median käyttämisessä, videon katselussa, musiikin kuuntelemisessa älypuhelimilla ja tableteilla.

Yritykset vaihtavat parhaillaan nopeasti 2G-laitekantaansa yhteyksiltään nopeampiin   laitteisiin.

"Puhe ei enää riitä, nettiyhteys halutaan nyt kaikille", sanoo johtaja Jorma Niemelä Elisan yritysasiakasyksiköstä.
Onko kuulunut mitään uutta tähän ongelmaan?

On kuulemma 7.1 päivitys tullut, mutta ei ole tainnut auttaa ...
Miksi tämän aiheen status on "Ratkaistu"? Eihän sitä ole millään tavalla ratkaistu, eikä ole edes mitään näkyvää todistetta siitä, että Elisa olisi yrittänyt ratkaista ongelman?

???
Niin. Miksi status on Ratkaistu, kun se ei sitä todellakaan ole?
PeteVfi kirjoitti:
Onko kuulunut mitään uutta tähän ongelmaan?

On kuulemma 7.1 päivitys tullut, mutta ei ole tainnut auttaa ...

Eipä ole tainnut viime aikoina olla edistystä tässä ongelmaselvittelyssä, ainakaan tämän ketjun perusteella ...

OK, löysin tällaisen uusimman kirjoitelman aiheesta Applen foorumilta

https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=143&tstart=0 

Voisiko Elisan sp-tuki ystävällisesti tarkistaa ja kertoa, mitä tässä tarkoitetaan -> Dovecot?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Nopea googlaus tuotti tuloksen että Dovecot on suomalainen suosituin open source IMAP palvelin ohjelmisto.

Eli olivat vaihtaneet tuohon niin ongelmaa kyseisessä tapauksessa enään ilmennyt, eli apple email client ohjelmistojen ja joidenkin palvelimien välillä on tämä ongelma, ja tässä dovecotissa ei.

Mutta tämä siis mitään uutta tietoa ollut.
Eipä tilanne korjautunut uusimmalla iOS 7.1.1 päivitykselläkään. Tämän ongelman korjaaminen/korjaamattomuus antaa surkean kuvan sähköpostipalvelusta laskuttavan yrityksen kyvystä ja halusta säilyttää asiakkaansa.
Viestiketjussa on aiemmin muutamien johtajien nimiä. On pakko ruveta hiillostamaan heitä, kun mitään ei tapahdu. Tämä asia koskee kymmeniätuhansia Elisan asiakkaita ja kuuluu ilman muuta Elisan/Saunalahden eikä Applen korjattaviin. Kyseessä on yhteensopivuusongelma, ei mikään vika Applen tuotteessa. Ongelma kuitenkin johtaa siihen, että iPhonen useiden gigatavujen muisti täyttyy lopulta sähköpostiviesteistä, eikä satojen viestien joukosta enää löydä haluamiaan viestejä. Yhdyn edelliseen kirjoittajaan enkä voi ymmärtää, miten Elisa kehtaa periä maksua palvelusta joka ei toimi, eikä osoita ollenkaan riittävää kiinnostusta saada asiaa kuntoon. Ilmeisesti asiakkaita on riittävästi. Uskomatonta.
Uskomatonta tosiaan.

Jaksaisikohan joku tehdä työn isomman joukun puolesta?

http://www.kuluttajariita.fi/fi/index.html

Lomake: http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKiMQKt/Valitus-palvelusta.pdf

Palvelu on lakannut toimimasta iOS 7:n julkaisupäivänä eli syyskuun 18. päivä, 2013.

Asiaa on tiedusteltu usempaan kertaan ja Elisa (elinkeinonharjoittaja) ei ole tarjonnut hyvitystä asiakkailleen. Käsittääkseni kyseessä on ainoa suomalainen palveluntarjoaja, jolla ko. vika ilmenee eli kyseessä on ongelma, joka rajautuu selkeästi Elisaan. Asia on käsittääkseni Elisan johdon tiedossa, mutta ilmeisesti ei ole johtanut toimenpiteisiin.

Elisa voisi lisätä tiedon omille verkkosivuilleen, että he eivät tue sähköpostipalveluissaan Applen iPhone ja iPad -laitteita tai ainakin, että tämä yhteensopimattomuus koskee merkittävää osaa heidän asiakkaitaan.
Tänään tuli uusi päivitys 7.1.1. ja kun kokeilin tuon jälkeen, mielestäni postit poistuivat. Kokeilkaa, miten käy?
En ehdi lataamaan 7.1.1.:tä tai kokeilemaan nyt, mutta jossain vaiheessa oli niin että samalla avauksella tulleet viestit saa poistettua mutta vanhempia ei. Kannattaa kokeilla poistaa uusia/vanhoja (ja laittaa ensin kyseisten viestien tiedot ja pvm:t ylös), sitten kirjautua ulos ja sitten tulla katsomaan ovatko viestit palanneet Saapuneisiin.
Käyttäjätaso 5
Edellisellä sivulla on kerrottu että 7.1.1 ei auta mitään.
No joo, iloisuus oli ennen aikaista.. ei toimi..
Kyllä tämä surkeus nyt alkaa riittää, tilanne on laitteiden muistipasiteetti- ja myös tietoturvallisuusmielessä kestämätön, kun edes ajoittaisia ilmiselviä virusliitteitä sisältäviä roskaposteja ei saa siirrettyä edes roskapostiin poistamisesta puhumattakaan.

Pyytäisin nyt Elisan johdolta jotain kommenttia tai tiedotetta sähköpostiasiakkaille asian korjautumisen pitkän odottelun ja ratkaisuaikataulun tiimoilta. Varsin harvat ongelmasta kärsivät tälle palstalle löytävät. Asiakastuki OmaGurussa on kallista, eivätkä he osaa asiassa neuvoa. Minun perheeni tapauksessa myös laitteet on hankittu Elisasta. Eihän asiakaspalvelubisneksessa toimiva yritys voi maksavia asiakkaitaan tänä päivänä näin pitää pimennossa. Vai voiko?
Käyttäjätaso 1
Heippa

En tiedä voisiko tällä olla laajempaa merkitystä tai miksi, mutta kun muutin iPadissa saapuvan postin palvelimeksi 'laatikko.saunalahti.fi' aikaisemmin siinä olleen 'pop.saunahti.fi' sijaan, olen nyt koko päivän ajan onnistunut poistamaan viestejä pädistä :smileygrin:

-  iOS 7.1, Saunalahden sähköposti ja smtp.rivakka.net 

Pienen pieni toivo elää, jospa toimisi....
Käyttäjätaso 2
Laatikko ja pop on samoja koneita, joten ei pitäisi olla vaikutusta.
Käyttäjätaso 1
En tosiaankaan tiedä oliko saapuvan postin laatikon nimen vaihtamisella mitään merkitystä tai jos oli niin miksi. 

- Aamulla yksi roskaviesti pullahteli pari kertaa takaisin ja ajattelin, että se siitä ilosta... joten vaihdoin postilaatikon nimen takaisin 'pop':ksi ja käynnistin laitteen uudelleen. Viestien poisto sujuu nyt kuitenkin edelleen mallikkaasti. 

- Minulla laatikoiden nimenvaihto jotenkin kuin "aktivoi" viestien poistot ja ratkaisi ongelman.

Tai voihan olla, että ongelma on korjauttu jossakin muualla sattumalta samoihin aikoihin :)
Edelleenkin on eroa sillä, poistatko uusia vai vanhoja viestejä, jo aiemmin puhelimeen saamiasi viestejä vai sinne kyseisellä käyttökerralla ensimmäistä kertaa tulleita viestejä.

ONGELMA EI OLE KADONNUT YHTIKÄS MIHINKÄÄN.

Jos joukossamme on juristeja tai joku muu jolla on laittaa muutama tunti aikaa hyvään tarkoitukseen eli tähän yhteiseen ja todella isoa porukkaa koskevaan asiaan, nyt on ryhdyttävä toimenpiteisiin.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Helpompaa olisi ottaa käyttöön joku oikeasti toimiva sähköpostipalvelu...

Osallistu keskusteluun