Kysymys

IPhone 5:ssä IOS7 päivityksen jälkeen viestien poisto-ongelma



Näytä ensimmäinen kirjoitus

120 kommenttia

PeteVfi kirjoitti:

PeteVfi kirjoitti:
Onko kuulunut mitään uutta tähän ongelmaan?

On kuulemma 7.1 päivitys tullut, mutta ei ole tainnut auttaa ...

Eipä ole tainnut viime aikoina olla edistystä tässä ongelmaselvittelyssä, ainakaan tämän ketjun perusteella ...

OK, löysin tällaisen uusimman kirjoitelman aiheesta Applen foorumilta

https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=143&tstart=0 

Voisiko Elisan sp-tuki ystävällisesti tarkistaa ja kertoa, mitä tässä tarkoitetaan -> Dovecot?

No, juu, yllä esitetty taitaa edelleen pitää paikkansa ...

Viittaisin vielä tähän Applen forumin kirjoitelmaan ->

https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=143&tstart=0 

Onko asia jo tutkittu, ja saisiko siitä jotain tilannetietoa?

Kirjoitelmassa viitataan Applen Enterprise-asiakkaille tarjottavaan selvittelyyn ja sen aloittamiseen $695 eli n. 500€:lla.

Näkisin, että tässä asiassa Elisa/Saunalahti olisi se, joka ko. selvittelyn tilaa!

Voisikohan asian nyt jo eskaloida tarpeeksi korkealle ja edetä siinä salamavauhtia, kun se on ollut vireillä jo 7 kk!!!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Norris kirjoitti:
Ongelman läpikäynti Applen kanssa jatkuu yhä, toistaiseksi ratkaisua ei kuitenkaan ole löytynyt. Apple vastaa laitteidensa ohjelmistopäivityksistä itse, joten me emme valitettavasti pysty antamaan arviota korjausaikataulusta heidän puolestaan.

Teen itse tiivistä yhteistyötä sähköpostipalveluista vastaavan tuotepäällikkömme kanssa, joka on jatkaa työtä Applen kanssa ongelman ratkaisemiseksi. Mikäli siis saamme Applen suunnalta hyviä uutisia, lupaan että ne kulkeutuvat myös teille :)

Olisiko jo aika saada jotain päivitystä tilanteeseen?

telse kirjoitti:
Miksi tämän aiheen status on "Ratkaistu"? Eihän sitä ole millään tavalla ratkaistu, eikä ole edes mitään näkyvää todistetta siitä, että Elisa olisi yrittänyt ratkaista ongelman?

???

Siiskö, "Ratkaistu", mutta missä se status näkyy? Ei ainakaan todellisuudessa ...

Eilen päivitin asiakkaani iPad 3:lle iOS 7.1.1 ja kävin myös läpi asetuksia taas uudelleen, mutta mikään asia ei ole muuttunut!
Olisiko joku yhteydessä Elisan ylimpään johtoon, ennen kun kesälomakausi alkaa? Kymmenientuhansien ihmisten iPhone tukehtuu viesteihin joita ei saa pois, ja haluamiensa viestien löytämisen mahdollisuus ja koko sähköpostin käytettävyys on menetetty.

Lukekaapa netistä mitä nämä Vuoden Johtajiksi valitut keskijohdon edustajat siellä päästelevät, pelkkää sanahelinää taitaa olla kaikki asiakkaiden arvostus ja asioiden kehittäminen.

Omalta kohdaltani asia on selvä. Kiitos Elisa kaikista vuosista, aikaa on totisesti kulunut jo tämänkin ongelman kestäessä. Huojentavaa päästä asioimaan johonkin missä asiakas vielä merkitsee jotakin.
Vika jatkuu edelleen. Minulla 2 kpl iPad ja päivitettynä OS7.

Icloud, Gmail, Outlook toimii, MUTTA

Saunalahti/Elisa sähköposti määriteltynä EI TOIMI

a) tyhjennettu selaimen kautta kolumbus-sähköposti laatikot (kaikki).

b) poistettu KAIKKI omat hakemistot

c) poistettu iPAD kolumbus -tili ja luotu uusiksi

d) kokeiltu kaikki kikat jotka olen keskusteluista löytänyt

e) VAAN edelleen palaavat poistetut takaisin...

Kävin Elisa Shopit myymälässä ja siellä pyöriteltiin silmiä ja ihmeteltiin, eikä osattu (tiedetty) mitään :-(

Kävin kysymässä Soneralta ja DNA:lta, että ovatko törmänneet vastaavaan ongelmaan. Molemmissa vastaus oli EI.

Siis kun samassa iPadissa kolme muuta sähköpostia toimii, mutta kolumbus ei, niin kyllä vika lienee kolumbus / saunalahti palvelimen koodissa / määrittelyissä...

Lähestyy hiljalleen se hetki jolloin pitkäaikainen suhde Elisa/Saunalahti tulee katkeamaan (ennenkuin pinna katkeaa)

Luulisi Elisa/Saunalahti tukeakin moinen vika kiinnostavan....???? Paitsi niillä hinnoilla, minä en sinne ota yhteyttä :-(

Nimimerkki: Kohta entinen asiakas
Vian selvittely "tiiviissä yhteistyössä" Applen kanssa jatkuu edelleen? Mitäköhän Elisa on saanut selville kahdeksassa kuukaudessa? Kirjoittakaa nyt ihmeessä tästä toiminnallisuudesta sivuillenne, jotta kukaan uusi asiakas ei ainakaan hairahdu ottamaan Kolumbuksen sähköpostia iPadiin tai iPhoneen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

jppm kirjoitti:
Vian selvittely "tiiviissä yhteistyössä" Applen kanssa jatkuu edelleen? Mitäköhän Elisa on saanut selville kahdeksassa kuukaudessa?  


Hiljaista on...

jppm kirjoitti:
Vian selvittely "tiiviissä yhteistyössä" Applen kanssa jatkuu edelleen? Mitäköhän Elisa on saanut selville kahdeksassa kuukaudessa? Kirjoittakaa nyt ihmeessä tästä toiminnallisuudesta sivuillenne, jotta kukaan uusi asiakas ei ainakaan hairahdu ottamaan Kolumbuksen sähköpostia iPadiin tai iPhoneen.

Juu, niin, ratkaisua ei varmaan koskaan tule, siis, aika hoitaa ...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ongelman selvitystä jatketaan yhä, mutta mitään uutta tietoa minulla ei ole teille antaa. Tiedämme kuitenkin, että Apple julkaisee syksyllä uuden iOS8-käyttöjärjestelmän, jonka odotamme korjaavan tämän ongelman. Varmuutta tästä asiasta ei kuitenkaan ole.

Pidän teidät ehdottomasti ajan tasalla jatkossakin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Vielä päivitystä asiaan! Vaikka varsinaista korjausta ei ole tarjota, ovat Omagurumme löytäneet kiertotien onneen, tässä heiltä saamani ohjeet:

"Yksi ratkaisu ainakin ongelmaan on ladata uusi sähköpostiohjelma.
Erittäin helpoksi ja toimivaksi todettiin kotitukihenkilön kanssa MyMail ohjelma.
Googlesta tuon ohjelman löysin ja kotitukihlö teki asennuksen asiakkaan luona ja kehui käyttöönoton olevan äärettömän helppoa.

Osasi hakea ainakin elisan säpön asetukset suoraan. Käyttöönotossa vaati vain osoitteen sekä salasanan ja maili lähti toimimaan
eikä ongelmaa viestin poistossa enää ollut."

Norris kirjoitti:
Ongelman selvitystä jatketaan yhä, mutta mitään uutta tietoa minulla ei ole teille antaa. Tiedämme kuitenkin, että Apple julkaisee syksyllä uuden iOS8-käyttöjärjestelmän, jonka odotamme korjaavan tämän ongelman. Varmuutta tästä asiasta ei kuitenkaan ole.

Pidän teidät ehdottomasti ajan tasalla jatkossakin.

Niin, tämähän on juuri sitä "aika hoitaa" toimintatapaa ... siis, vuosi kohta kulunut ja uusi iOS8 tulossa, mutta vieläkään ei ole tiedossa korjaantuuko ongelma sitten senkään avulla ...

No, yksi kiertotiehän on ollut olemassa kaiket ajat, Elisa Kotipostin käyttö webmailina selaimessa!  Ja, sitten vaikka tämä MyMail.

Mutta kaikki käyttäjät, varsinkaan vähemmän tietotekniikkaan tottuneet, eivät vaan ole halukkaita vaihtamaan totuttua käyttötapaansa ja siirtymään pois käyttöjärjestelmän tarjoamasta perusohjelmasta, joka on jo "valmiiksi maksettu" ja jonka pitäisi yleisesti ottaen olla vuorenvarmasti toimiva ...

Minullakin on pari asiakasta, joille nyt olen velvollinen hoitamaan asian kuntoon, mutta kuka haluaisi siitä maksaa, asian selvittelyä ja viestien poistoja palvelimelta jne. olen joutunut tekemään jo kohta vuoden ilmaiseksi lukuisia kertoja, ehkäpä lähes kymmenen tuntia!

Ja, kohta sitten varmaan iPhone/iPad'it menevät tukkoon, ja vaativat uudelleenasennusta kaikkine mahd. lisukkeineen, kun levytila täyttyy niistä sieltä poistamattomista, tai vaikka, joku niistä viesteistä vielä sisältää jonkun mukavan haittaohjelman, joka alkaa tehdä jäynää, että silleen ...

P.S. Niin, lähiaikoina olen saanut mm. Apple'lta, Samsung'ilta ja HP:ltä erilaisiin ongelmiin saman loistavan nykyaikaisen korjausohjeen -> Asenna käyttöjärjestelmä uudelleen! , koska enää ei mitenkään haluta/ehditä paneutua ilmaantuneiden ongelmien todellisen syyn selvittelyyn ja korjaamiseen.  Älypuhelimien/tablettien ja kannettavien/lattiakoneiden uudelleenasennusproseduuri kaikkineen voi kestää 1-10h, aina kuitenkin aikamoinen urakka, ja lopputuloksena voi olla, että ongelma ei ehkä kuitenkaan korjaantunut, koska todellista syytä ei ole selvitelty eikä korjattu ... No juu, samallahan oikeastaan voikin ostaa jo uuden välineen/koneen ja suorittaa uudelleenasennuksen sijaan ehkäpä aavistuksen helpomman tai vaikeamman(?) siirtoasennuksen, niin saa IT-teollisuuskin ahnaasti tavoittelemaansa lisämyyntiä, heh-heh, mutta Asiakas ei vaan tätä ehkä ihan helpolla haluaisi hyväksyä ...
Tervehdys kaikille!

Vaimoni törmäsi tähän ongelmaan ibadin kanssa tänään ilalla. Sitä mailien poisto tuskaa hetken kuunneltuani ja hänen taitojaan epäille kokeilin itse. Kas kummaa viestejä ei saanut poistettua vaan palasivat aina uudelleen. Tältä palstalta hain vinkkejä ja totesin että ongelman kanssa on muitakin jo pitkään painineita. Asiaa tutkiskeltuani kirajuduin webmailiin ja tarkistelin kansioita. Huomasin että joissakin kansioissa esim poistetuissa ei ole yhtään viestiä mutta megatavuja se käyttää. Megatavut sain pois poistamalla ja tyhjentämällä ja siirtämällä "tyhjän" kansion tietoja toiseen kansioon. Seuraavaksi tein niin että siirsin saapuneet kansion postit uuteen tekemääni kansioon väliaikaisesti. Nyt havaitsin että kansioon jäi 80 Mt tavaraa, mutta ei yhtään viestiä samoilla edellä kuvatuilla menettelyillä sain kansion tyhjäksi. Sitten palautin postit väliaikaisesta kansiosta saapuneet kansioon ja vola ibad alkoi toimimaan kuten ennenkin. Uusia sähköposteja voi poistaan samoin vanhoja, kokeilin poistaa muutamia vuoden 2011 posteja. Kokeilkaapa tätä jospa tästä olisi apua teillekin ja samoin Elisan tuelle ja Applelekkin.

Terv.  'aina on ongelmat ratkaistu, joskus jopa ajan kanssa'.

Texs kirjoitti:
Tervehdys kaikille!

Vaimoni törmäsi tähän ongelmaan ibadin kanssa tänään ilalla. Sitä mailien poisto tuskaa hetken kuunneltuani ja hänen taitojaan epäille kokeilin itse. Kas kummaa viestejä ei saanut poistettua vaan palasivat aina uudelleen. Tältä palstalta hain vinkkejä ja totesin että ongelman kanssa on muitakin jo pitkään painineita. Asiaa tutkiskeltuani kirajuduin webmailiin ja tarkistelin kansioita. Huomasin että joissakin kansioissa esim poistetuissa ei ole yhtään viestiä mutta megatavuja se käyttää. Megatavut sain pois poistamalla ja tyhjentämällä ja siirtämällä "tyhjän" kansion tietoja toiseen kansioon. Seuraavaksi tein niin että siirsin saapuneet kansion postit uuteen tekemääni kansioon väliaikaisesti. Nyt havaitsin että kansioon jäi 80 Mt tavaraa, mutta ei yhtään viestiä samoilla edellä kuvatuilla menettelyillä sain kansion tyhjäksi. Sitten palautin postit väliaikaisesta kansiosta saapuneet kansioon ja vola ibad alkoi toimimaan kuten ennenkin. Uusia sähköposteja voi poistaan samoin vanhoja, kokeilin poistaa muutamia vuoden 2011 posteja. Kokeilkaapa tätä jospa tästä olisi apua teillekin ja samoin Elisan tuelle ja Applelekkin.

Terv.  'aina on ongelmat ratkaistu, joskus jopa ajan kanssa'.

No, nyt pikavilkaisu palvelimelle näytti, että siellä oli 3 kansiota 0viestiä/12kb ja 2 kansiota 0/4kb ja tyhjiltä näyttivätkin, ja muutamissa muissa oli sitten normaalisti ihan oikeaa sisältöäkin.

Nyt en voi tehdä asiassa enempiä tutkailuja/poistamiskokeiluja tms., kun ko. iPad on pitkään maailmalla, mutta palailen, jos/kun jotain uutta asiassa ilmaantuu.
Kärsittyäni tästä ongelmasta nyt vuoden kahdessa laitteessa ( iPad 3gen/iPad Air & iPhone 4S) olen huomannut, että parin viime viikon aikana ongelmaa ei ole ollut. Mitään muutoksia en laitteisiini ole tehnyt.
Käyttäjätaso 1
Eikö vieläkään ole saatu aikaan mitään?
Jiihaa! Kiitos "Texs". Näyttäisi vahvasti siltä, että ohjeittesi mukaan webmailin kansioita siivoamalla ongelma poistui. Mulla oli iPhonesta (ja varmaan myös iPadistä) määritetty, että roskat menee "Deleted mail" -kansioon. Webmailissä kansiossa oli 0 viestiä, mutta kuitenkin megoja käytössä. Tyhjensin ko kansion ja tein saman tempun myös muille kansioille joissa oli sama tilanne ja lisäksi vahdoin iPhonesta ja iPadista roskakoriksi "Trash" -kansion.

Tein samat temput myös vaimon s-postille ja senkin tilin osalta näyttää nyt yhtä hyvältä.

Vaimon Webmeilissä touhutessani tuli sellainen tunne, että onkohan Applella oikeasti mitään osuutta ja arpaa ongelmaan. Sen verran kummallisia vaivoja webmailissä tuntui olevan. Esim Macillä luodut kansiot joissa oli kansion nimessä ääkkönen, eivät auenneet webmailissä ollenkaan. Viestien määrä kyllä näkyi, mutta koko ei. Webmailin kautta näitä kansioita ei pystynyt möskään nimeämään uudelleen.

Toivottavasti näillä kikkailuilla homma pysyy kuosissaan, eikä ongelma enää vaivaa. Eikös tässä kohta jo saatais leipoa yksvuotis-kakku tälle ongelmalle...? Että nopeaa on ongelmanratkaisu.. Pitäis varmaan Elisan päähän jollekin päällikölle lyödä käyttöön iPhone, jossa kyseinen ongelma vaivaa. Saattais sitten alkaa sielläkin päässä tapahtua. Eivät taida oikeasti tajuta kuinka rasittavasta ongelmasta on kyse!
Ios8 näyttäis korjanneen ongelman.
Käyttäjätaso 1
Ongelmasta on täysin turhaa syyttää Elisaa/Saunalahtea, koska ongelma ilmenee pelkästään Applen omassa iOS Mail ohjelmassa (muut App Storesta löytyvät sähköpostiohjelmat, kuten vaikka MyMail toimivat normaalisti) ja ongelma tuli nimenomaan iOS 7 päivityksen myötä.
Onko iOS8 todella poistanut ongelman?
Voiko joku vahvistaa että näin on vai oliko aiempi väite olettamus.
Vuosi on tästä kärsitty ja kommunikointi Elisan suunnalta on ollut satunnaista ja vailla ratkaisua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tuotepäälliköltä saamani tiedon mukaan iOS 8 on korjannut ongelman myös omissa testeissämme.

Osallistu keskusteluun