Kysymys

IPhone 5:ssä IOS7 päivityksen jälkeen viestien poisto-ongelma


Kun päivitin Iphone5:n IOS6 IOS7:ksi tuli ongelma, joka estää saapuneiden sähköpostiviestien poistamisen. Ne siirtyvät roskakoriin näennäisesti, mutta pullahtavat takaisin saapuneisiin.   Missä vika? Vastaava ongelma ei esiinny jos lähetän viestin kolumbuksesta Icloud-postiin. Iphonen asetuksista ei tunnu löytyvän lääkettä, joten epäilyni kohdistuu Kolumbus-sähköpostiin, eli onko se IOS7-yhteensopiva tms.?

120 kommenttia

Tervehdys kaikille!

Vaimoni törmäsi tähän ongelmaan ibadin kanssa tänään ilalla. Sitä mailien poisto tuskaa hetken kuunneltuani ja hänen taitojaan epäille kokeilin itse. Kas kummaa viestejä ei saanut poistettua vaan palasivat aina uudelleen. Tältä palstalta hain vinkkejä ja totesin että ongelman kanssa on muitakin jo pitkään painineita. Asiaa tutkiskeltuani kirajuduin webmailiin ja tarkistelin kansioita. Huomasin että joissakin kansioissa esim poistetuissa ei ole yhtään viestiä mutta megatavuja se käyttää. Megatavut sain pois poistamalla ja tyhjentämällä ja siirtämällä "tyhjän" kansion tietoja toiseen kansioon. Seuraavaksi tein niin että siirsin saapuneet kansion postit uuteen tekemääni kansioon väliaikaisesti. Nyt havaitsin että kansioon jäi 80 Mt tavaraa, mutta ei yhtään viestiä samoilla edellä kuvatuilla menettelyillä sain kansion tyhjäksi. Sitten palautin postit väliaikaisesta kansiosta saapuneet kansioon ja vola ibad alkoi toimimaan kuten ennenkin. Uusia sähköposteja voi poistaan samoin vanhoja, kokeilin poistaa muutamia vuoden 2011 posteja. Kokeilkaapa tätä jospa tästä olisi apua teillekin ja samoin Elisan tuelle ja Applelekkin.

Terv.  'aina on ongelmat ratkaistu, joskus jopa ajan kanssa'.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Eikö sinulla näy siinä "Sinulla ei ole laajakaistaliittymiä"- tekstin alla linkkiä "Hallinnoi internetpalveluita(sähköposti, kotisivutila, tietoturvapalvelu)"?
Uskomatonta tosiaan.

Jaksaisikohan joku tehdä työn isomman joukun puolesta?

http://www.kuluttajariita.fi/fi/index.html

Lomake: http://www.kuluttajariita.fi/material/attachments/kuluttajariitalautakunta/kril/lomakkeet/6IiKiMQKt/Valitus-palvelusta.pdf

Palvelu on lakannut toimimasta iOS 7:n julkaisupäivänä eli syyskuun 18. päivä, 2013.

Asiaa on tiedusteltu usempaan kertaan ja Elisa (elinkeinonharjoittaja) ei ole tarjonnut hyvitystä asiakkailleen. Käsittääkseni kyseessä on ainoa suomalainen palveluntarjoaja, jolla ko. vika ilmenee eli kyseessä on ongelma, joka rajautuu selkeästi Elisaan. Asia on käsittääkseni Elisan johdon tiedossa, mutta ilmeisesti ei ole johtanut toimenpiteisiin.

Elisa voisi lisätä tiedon omille verkkosivuilleen, että he eivät tue sähköpostipalveluissaan Applen iPhone ja iPad -laitteita tai ainakin, että tämä yhteensopimattomuus koskee merkittävää osaa heidän asiakkaitaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Heititpä visaisen!

Itselläni on käytössä iPhone 5 ja iOS 7, sähköpostilaatikoita on niin Gmailista kuin Wippiesistäkin enkä ole törmännyt samaan ongelmaan. Testaillaan tätä Kolumbusta vielä täällä päässä erikseen 🙂
Käyttäjätaso 3
Tuntuu olevan joku palautus ohjelma päällä 
Nyt näyttää postit poistuvan. Tänään tuli 7.06 päivitys ja sen asentamisen jälkeen viestit eivät palanneet.
Käyttäjätaso 4
JPT87 kirjoitti:
...Toinen ongelmani liittyy sähköpostien lähettämiseen Iphone5:sta. Kun on tämä Saunalahden mobiililaajakaistaliittymä, niin sähköpostien lähettämisessä ei ole ongelmia Gmaililla ta ICloudilla riippumatta siitä mikä on yhteysverkko, mutta kun puhelimeni liittyy DNA-Welhon kiinteistöverkon VLAN- modeemiin, niin kolumbus-postistani en pysty lähettämään kuin 3G:n kautta, jolloin ViFi pitää puhelimesta sulkea. Näytölle tulee ilmoitus: "Palvelin hylkäsi kyseisen vastaanottajan, koska se ei salli välitystä" Aika vaivalloista. Onko tähän yksinkertaista lääkettä? Mitä lähtevän postin palvelin nimeä oikein pitäisi käyttää, koska tämä posti.saunalahti.fi ei kuvatussa tilanteessa toimi. Kummallista, että Gmail ja ICloud toimivat hyvin.


Tuolla toisessa ketjussa olikin tästä samasta asiasta juttua.

Vastaus lienee tässä:

Lähtevä posti Saunalahden tai Elisan verkon ulkopuolellaSähköpostin lähettäminen salatulla yhteydellä Saunalahden tai Elisan verkon ulkopuolelta vaatii Postiturva-lisäpalvelun. Tällöin voit käyttää palvelinta smtp.auth.saunalahti.fi (portti 465, SSL-salaus). Kirjautuminen onnistuu vain niillä laatikoilla, joihin Postiturva on kytketty.

Gmail ja iCloud toimivat operaattorista riippumatta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Helpompaa olisi ottaa käyttöön joku oikeasti toimiva sähköpostipalvelu...
Sama ongelma kolmessa eri laitteessa (iPhone5, iPhone4S ja iPad2) ja kolmella eri sähköpostilaatikolla.

Jos viestin poistaa, se menee roskiin, muttei välttämättä poistu iOS laitteen inboxista. Välillä toimii, välillä ei. Viimeisten päivien aikana on ruvennut toimimaan paremmin, muttei kokonaan (ehkä 7.0.3. paransi asiaa?). Samanoloinen ongelma on myös iOS6:ssa, jos poistaa toisella laitteella viestit, niin iOS maili ei välttämättä synkronoidu (eli viesti ei poistu). IOS6:lla mailien poistaminen toimii kuten pitääkin. Tämäkin on parantunut viimeaikoina. Ongelma liittyy tiettyihin (kohtuullisen vanhoihin) saunalahden sähköpostilaatikoihin, testasin uudemmalla (v 2013 luodulla) laatikolla, enkä saanut siinä toistettua ongelmaa. Äskettäin kävi niin, että pari IMAPS clientillä (en muista oliko IOs vai Windows live mail) poistettua viestiä poistui IOS laitteesta ja meni roskiin, mutta viestit näkyi edelleen Saunalahden webmailissa. Kun tyhjensi roskat, häipyi myös webmailista.

Ongelmaan on "workaround": Kun muuttaa iOS asetuksissa saapuvan postin palvelimen tunnusta (joko samaan laatikkoon menevän kahden eri osoitteen välillä tai osoitteen ja laatikon nimen välillä), niin iOS mail ohjelma lataa (sulkemisen jälkeen) kaikki postit uudelleen ja poistetut häviää myös iOS laitteesta.

Samanlaista ongelmaa löytyy myös muualta maailmasta kun nettiä selailee. esim https://discussions.apple.com/thread/5331441?start=75&tstart=0
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tuotepäälliköltä saamani tiedon mukaan iOS 8 on korjannut ongelman myös omissa testeissämme.
Käyttäjätaso 5
Käytättekö sähköpostia pop- vai imap-protokollalla? Onko tällä merkitystä?

Sähköpostien asetukset löytyvät täältä:
Saunalahti: http://asiakastuki.saunalahti.fi/ohje/289/#sahkopostin-asetukset
Elisa: http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/22/

Ja lähteväksi tietysti oman operaattorisi sähköpostipalvelin ellette käytä autentikoivaa lähtevää palvelinta.

iPhonessa on myös tuo arkistoi viestit -toiminto. Onko se teillä päällä, poistuuko viestit jos muutatte arkistoinnin poistamiseen?

Pitäisi löyty valikosta Asetukset -> Posti, yhteystiedot, kalenteri -> spostitilisi -> tili -> lisävalinnat ja siltä löytyy "siirrä hävitetyt viestit postilaatikkoon:" ja valinnat "poistetut ja arkisto". Täältä löytyy myös kuvalliset ohjeet.

Koskee tosin gmailia, mutta pitäisi päteä myös meidän sähköposteihin.

Kertokaa auttoiko nämä?
Olen yrittänyt selvitellä toisen ihmisen puolesta iPad-postiongelmaa ja hyvä, että löysin tämän ketjun.

Käytössä on mail.kolumbus.fi:n IMAP, iPad ja IOS 7.0.4. Laatikosta poistetut viestit palaavat usein (eivät aina) takaisin.

Tämä "toiminnallisuus" tekee iPadin postiohjelmasta (ja samalla Elisan sähköpostista) käyttökelvottoman.

On mielenkiintoista huomata, että ongelma on raportoitu ensimmäisen kerran syyskuussa 2013 heti iOS 7:n julkaisun jälkeen. Nyt ollaan tammikuussa 2014 mutta mitään korjausta tähän ei ole tehty. Ilmeisesti Suomessa ongelma koskee ainoastaan Elisan ja Saunalahden palvelimia.

Apple on selkeästi mokannut mutta silti uskoisin, että jos tahtoa on niin tämä olisi jo pysytty korjaamaan palvelinpäässä Elisan toimesta. Ei IMAP-palvelimen toiminta ole mitään rakettitiedettä. Tästä huolimatta huonolta näyttää.

Olen neuvonut ihmistä vaihtamaan kolumbuksen sähköpostin nopeasti pois. Esimerkiksi 200 megatavun levyquota maksullisella sähköpostipalvelimella ei ole millään tavoin nykypäivää. Seurauksena on, että neuvomani ihmisen postilaatikko on jatkuvasti täynnä ja nyt myös, että viestejä ei voi poistaa sillä välineellä, joka on eniten käytössä (=iPad). Hän on ollut Elisan asiakas yli kymmenen vuotta, eikä siksi haluaisi vaihtaa sähköpostiaan. Mutta tässä tilanteessa ei liene vaihtoehtoja.

Neuvoni ihmisille on, että vaihtakaa kolumbus.fi-sähköpostinne pois heti, kun se on mahdollista.
Maksavat asiakkaat ansaitsevat parempaa palvelua.
Eipä tilanne korjautunut uusimmalla iOS 7.1.1 päivitykselläkään. Tämän ongelman korjaaminen/korjaamattomuus antaa surkean kuvan sähköpostipalvelusta laskuttavan yrityksen kyvystä ja halusta säilyttää asiakkaansa.
Viestiketjussa on aiemmin muutamien johtajien nimiä. On pakko ruveta hiillostamaan heitä, kun mitään ei tapahdu. Tämä asia koskee kymmeniätuhansia Elisan asiakkaita ja kuuluu ilman muuta Elisan/Saunalahden eikä Applen korjattaviin. Kyseessä on yhteensopivuusongelma, ei mikään vika Applen tuotteessa. Ongelma kuitenkin johtaa siihen, että iPhonen useiden gigatavujen muisti täyttyy lopulta sähköpostiviesteistä, eikä satojen viestien joukosta enää löydä haluamiaan viestejä. Yhdyn edelliseen kirjoittajaan enkä voi ymmärtää, miten Elisa kehtaa periä maksua palvelusta joka ei toimi, eikä osoita ollenkaan riittävää kiinnostusta saada asiaa kuntoon. Ilmeisesti asiakkaita on riittävästi. Uskomatonta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tämä vaikuttaisi kyllä erikoiselta häiriöltä, täältä päin emme tosiaan ole saaneet ongelmaa toistettua mutta keskusteluja asiaan liittyen löytyy myös Hopeisesta Omenasta useampia. Olemme laittaneet tämä selvitykseen ja ilmoitamme kun saamme tarkempaa tietoa asiaan liittyen! 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ongelman selvitystä jatketaan yhä, mutta mitään uutta tietoa minulla ei ole teille antaa. Tiedämme kuitenkin, että Apple julkaisee syksyllä uuden iOS8-käyttöjärjestelmän, jonka odotamme korjaavan tämän ongelman. Varmuutta tästä asiasta ei kuitenkaan ole.

Pidän teidät ehdottomasti ajan tasalla jatkossakin.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tindr kirjoitti:
Niin ja kyseessä siis jippii-posti, elisan netti ja soneran puh.liittymä. Asetuksissa saapuva posti pop.saunalahti.fi, lähtevä posti smtp.kolumbus.fi ja käytettäessä 3g niin mail.inet.fi.

Onkohan nämä asetukset ihan oikein?

Mikäli käytössä soneran yhteys on lähtevän postin palvelin mail.inet.fi ja taas mikäli käytössä Elisan yhteys niin smtp.kolumbus.fi joten ihan oikein nuo ovat. 
Kyseessä on yhteensopivuusongelma, ja on naurettavaa vaatia Applelta korjausta, kun vika on vähintään yhtä paljon Elisan. Elisan tulisi välittömästi korjata muinainen webmail-palvelunsa, ihan turha on Elisan yrittää simputtaa maailmanlaajuista yhtiötä. Mutta tavoitehan lienee vain päästä itse mahdollisimman vähällä. Me olemme Elisan asiakkaita, mutta eiköhän jokainen vaihda ennemmin operaattorin kuin loistavan puhelimen.

Alla on tuotepäällikön esimiehet. Tietysti useimmilla iPhonen käyttäjistä on parempaakin tekemistä kuin kirjoitella heille...

Iphone 5s otti tammikuussa kärkipaikan Elisan myydyimpien puhelimien listallasanoo henkilöasiakasyksikön liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi Elisalta.

Alkanut vuosi on sekä 4G-yhteyksien laajentumisen että 4G-laitteiden yleistymisen vuosi. Uusilla taajuuksilla saadaan nopeat mobiiliyhteydet ulotettua pidemmälle kuin vanhoilla taajuusalueilla erityisesti   haja-asutusalueilla. Taajamissa puolestaan sisäpeitto paranee. Asiakkaalle tämä näkyy paitsi nopeasti kasvavana 4G:n saatavuusalueena, myös ihan   käytännössä yhteyksien nopeutena. Huippunopeat 4G-yhteydet lisäävät käyttömukavuutta esimerkiksi netin ja sosiaalisen median käyttämisessä, videon katselussa, musiikin kuuntelemisessa älypuhelimilla ja tableteilla.

Yritykset vaihtavat parhaillaan nopeasti 2G-laitekantaansa yhteyksiltään nopeampiin   laitteisiin.

"Puhe ei enää riitä, nettiyhteys halutaan nyt kaikille", sanoo johtaja Jorma Niemelä Elisan yritysasiakasyksiköstä.
Ratkaisuna ei oikeasti voi olla uuden sähköpostin perustaminen. Minulla esim. nykyinen posti on ollut jo 10 vuotta ja aika hankalaa on ruveta kertomaan kaikille uutta osoitetta. Juu, voi laittaa käännön vanhasta postista, mutta sielläkin on useita talletettuja posteja joita ei voi poistaa, eikä millään huvittaisi seikkailla kahden postin väliä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Vielä päivitystä asiaan! Vaikka varsinaista korjausta ei ole tarjota, ovat Omagurumme löytäneet kiertotien onneen, tässä heiltä saamani ohjeet:

"Yksi ratkaisu ainakin ongelmaan on ladata uusi sähköpostiohjelma.
Erittäin helpoksi ja toimivaksi todettiin kotitukihenkilön kanssa MyMail ohjelma.
Googlesta tuon ohjelman löysin ja kotitukihlö teki asennuksen asiakkaan luona ja kehui käyttöönoton olevan äärettömän helppoa.

Osasi hakea ainakin elisan säpön asetukset suoraan. Käyttöönotossa vaati vain osoitteen sekä salasanan ja maili lähti toimimaan
eikä ongelmaa viestin poistossa enää ollut."
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Vikaa on selvitetty yhteistyössä Applen kanssa ja heiltä saamiemme tietojen mukaan ongelma koskee useampaa eri sähköpostipalveluntarjoajaa. Sitä emme tiedä, miksi vikatilannetta ei pystytä aina toistamaan ja miksi se ei koske kaikkia käyttäjiä.

Sen kuitenkin tiedämme, että samaa ongelmaa esiintyy siis useamman palveluntarjoajan kanssa, ja iOS 7:n lisäksi myös uudessa OS X Mavericksissä. Apple työstää korjausta parhaillaan, valitettavasti tarkempaa aikaa korjauksen valmistumiselle meillä ei kuitenkaan ole tällä hetkellä tarjota.
Käyttäjätaso 2
Laatikko ja pop on samoja koneita, joten ei pitäisi olla vaikutusta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Norris kirjoitti:
Ongelman läpikäynti Applen kanssa jatkuu yhä, toistaiseksi ratkaisua ei kuitenkaan ole löytynyt. Apple vastaa laitteidensa ohjelmistopäivityksistä itse, joten me emme valitettavasti pysty antamaan arviota korjausaikataulusta heidän puolestaan.

Teen itse tiivistä yhteistyötä sähköpostipalveluista vastaavan tuotepäällikkömme kanssa, joka on jatkaa työtä Applen kanssa ongelman ratkaisemiseksi. Mikäli siis saamme Applen suunnalta hyviä uutisia, lupaan että ne kulkeutuvat myös teille :)
Olisiko jo aika saada jotain päivitystä tilanteeseen?
Voisiko ajatella että vika oikenis jos Elisa (Kolumbus) ja Saunalahti muuttais kansioidensa nimet samoiksi joina iPhone ne näkee.... Serverillä olevat kansiot on webmailissa nimiltään Lähetetyt, Roskakori ja Luonnokset, mutta iPhone näkee ne nimillä SentMail, Trash ja Drafts. Tulipahan vaan mieleen, että jos yrittää webmailissa nimetä oman kansionsa nimellä SentMail, Trash tai Drafts, tulee ilmoitus "Kansion nimi on virheellinen. Vältä järjestelmäkansioiden nimiä." Eli kansioilla on olemassa kaksi nimeä päällekkäin.

Ja olen siis poistanut kaikki ylimääräiset kansiot webmailista.

Voisiko myös ajatella että Elisa ja Saunalahti ilmoittais iPhone-käyttäjille milloin posti toimii kuten pitääkin, ettei tarvitse käydä näillä foorumeilla joka viikko kurkkimassa. Ja tuo saisi tietenkin tapahtua nopeasti. Kyseessähän on yhteensopivuusongelma ja luulisi että on helpompaa ja taloudellisesti perusteltua tehdä muutokset Elisalla ja Saunalahdella omien asiakkaidensa säilyttämiseksi kuin vaatia Appea tekemään korjauksia - ihan riippumatta siitä kuinka monella eri operaattorilla ympäri maailman ko. yhteensopivuusongelma ilmenee.

Liittymän vaihtaminen on erittäin helppoa, ja jos edellä puitua ongelmaa ei iPhonen ja DNA:n välillä ole, on ihan selvää että operaattori vaihtuu ennen kuin puhelin.

Nimimerkillä HPY:n ja Elisan asiakas yli 30 vuoden ajan....
Tänään tuli uusi päivitys 7.1.1. ja kun kokeilin tuon jälkeen, mielestäni postit poistuivat. Kokeilkaa, miten käy?

Osallistu keskusteluun