Iphone 6s sammuu "kylmässä"


  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Elikkä viime vuonna hankittu iphone 6s on alkanut sammuilla ulkona vaikka akkua on vielä reilusti jäljellä. Yleensä luuri sammuu heti kun puhelimen ottaa ulkona taskusta ja yrittää suorittaa jotain yksinkertaista toimintoa, välillä vasta sitten kun olen tullut takaisin sisälle. Spotify pyörii välillä taustalla mutta muuten puhelin ei ole mitenkään erityisen kuormitettuna käytössä. En minä tuon odotakkaan paukkupakkasilla toimivan, mutta ulkona on hyvänen aika plussaa! Takuu on (tietenkin) umpeutunut ihan muutamia päiviä sitten, vaikka eihän tuo myyjän virhevastuu takuun loppumiseen rajoitu. Tästä kylmässä sammumisesta on jossain puhuttu puhelimen ominasuutena, mutta tiedän ettei läheskään kaikilla tätä samaa ongelmaa ole. Miten tässä olisi nyt sitten järkevintä toimia? Olettaisin että kyllä akussa/puhelimessa jotain vikaa on oltava? Onhan tuo ihan perseestä kun ei saa keneenkään enää yhteyttä kun on lähtenyt kotoa.

13 kommenttia

Minulla iPhone 6s ja sama vika. Akun vaihdolla ongelma katosi. Takuuseenhan tuo menee jos puhelimessa on takuuta jäljellä, muussa tapauksessa omasta pussista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mikäli laitteeseen tulee vikaa, se lähtee yleensä huoltoon jälleenmyyjästä riippumatta. Etenkin kun kyse on puhelimista, tableteista, tietokoneista tai muusta kalliimmasta elektroniikasta. Kaikki jälleenmyyjät (Elisa, DNA, Telia, K-Citymarket, Verkkokauppa.com...) noudattavat valmistajan / maahantuojan antamia takuuohjeita myymiensä laitteiden osalta. Jos valmistaja sanoo, että laite huolletaan, lähettää jälleenmyyjä laitteen huoltoon. Näiltä osin ei siis ole mitään merkitystä sillä, mistä laitteesi ostat.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Aikoinani kun käytin vielä iPhonea niin kärsin kyllä samasta ongelmasta, mutta en kyllä muistaakseni jos ulkona oli vielä plussan puolella. Eli oudolta toi kyllä kuulostaa. Voisihan tuota ihan huoltoon toimitella sillä toi on ihan mahdottoman ärsyttävää. Se, että onko tuo sellainen "tavaran virhe" johon kuluttajansuojalaki viittaa en osaa sanoa varmaksi. Myymälän henkilökunta on varmasti tässä asiassa fiksumpaa porukkaa, kun he näitä takuujuttuja päivittäin hoitelevat - toisin kun me täällä somessa 🙂

Apple tosiaan antaa vain 12kk takuun, mutta tämän jälkeen jällenmyyjänä Elisa on viimekädessä vastuussa tavaran virheestä kuluttajasuojalain mukaisesti (toiset 12kk).

Olisikohan täällä muilla samanlaisia kokeumuksia?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Mits kirjoitti:

Aikoinani kun käytin vielä iPhonea niin kärsin kyllä samasta ongelmasta, mutta en kyllä muistaakseni jos ulkona oli vielä plussan puolella. Eli oudolta toi kyllä kuulostaa. Voisihan tuota ihan huoltoon toimitella sillä toi on ihan mahdottoman ärsyttävää. Se, että onko tuo sellainen "tavaran virhe" johon kuluttajansuojalaki viittaa en osaa sanoa varmaksi. Myymälän henkilökunta on varmasti tässä asiassa fiksumpaa porukkaa, kun he näitä takuujuttuja päivittäin hoitelevat - toisin kun me täällä somessa 🙂

Apple tosiaan antaa vain 12kk takuun, mutta tämän jälkeen jällenmyyjänä Elisa on viimekädessä vastuussa tavaran virheestä kuluttajasuojalain mukaisesti (toiset 12kk).

Olisikohan täällä muilla samanlaisia kokeumuksia?

ihan mielenkiinnosta kysyn mihin toi perustuu että elisa on vastuussa takuuajan jälkeen 12 kuukautta vielä tiedän kyllä että virhevastuu ja takuu on eriasioita takuu on vapaaehtonen virhevastuu on lakisääteinen takuu myöskin yleensä on laajempi kuin virhevastuu
en siis väitä että valmistaja/ myyjä ei olis enään 12 kuukauden jälkeen vastuussa myydystä tuotteesta mutta mihin toi 12 kuukautta perustuu
Kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyy käydä myymälästä kyselemässä. Ja pakko vielä mainita että muutoin akunkesto puhelimessa on ollut aivan loistava, siksi tämä niin paljon harmittaakin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eipä mitään, toivottavasti selviää tuo 😞 On kyllä niin ärsyttävän kuuloinen propleema.

Niin, enpä kyllä osaa sanoa miksi kuluttajansuojalaki on juurikin tuon ajan siihen määrittänyt. 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Apple on siellä Kalifornian lämmössä kaikessa viisaudessaan speksannut iPhonen käyttölämpötilaksi 0-35 celciusastetta. Joten Suomessa aina talven tullen omatkin iPhonet (4S ja 6S) ovat tuota tehneet, eli pahimmillaan parissa minuutissa akun varaus iPhonen mielestä laskee niin alas, että virrat katkaistaan. Kun laite taas lämpenee, akussa piisaa virtaa vaikka kuinka.

Tuo on periaatteessa siis laitteen ominaisuus. Kylmällä säällä pidän puhelinta povarissa, jossa se on ehkä parhaiten suojassa jäähtymiseltä.

Update! On tietysti mahdollista, että akku on ihan oikeasti heikossa hapessa. Ainakin OSX:lle/macOS:lle löytyy maksuton CoconutBattery-sovellus, joka näyttää, kuinka paljon varausta todellisuudessa on ja kuinka paljon se on heikentynyt tehdasspekseihin verrattuna. Vuoden vanhassa 6S:ssäni on enää 86,6 prosenttia "design capacityyn" nähden.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
mits oli ainakin osittain oikeessa 12 kuukauden lisävastuusta mutta toi asia on kyllä aika epämääränen et tulkinnan varaa on http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/

eli ey-direktiivissä on 2 vuotta mutta suomenlakiin sitä ei ole laitettu
Itsellä sammui myös, vielä kylmävarastossa töissä eli 1/4 vuodesta olisi pystynyt puhelinta käyttämään, no kolme kertaa piti viedä elisan liikkeeseen ja uhkailivat jo että joudun maksamaan turhaan huoltoon tuomisen. Kappas sitten löytyikin maailman laajuinen vika iphone 6s jopa pienillä plussa keleillä sammuilusta ja sain uuden 6s. Sitten tuli tämä talvi taas ja nyt alkoi sama homma. Olin autoa fiksailemassa kun oli tuossa niitä nolla ja plussa kelejä ja luurin akun kunto on 93% silti sammuu. Pikkusen meinaa kyrviinnyttää, en nimeltä enää jaksa samaa rumpaa viedä luuria sinne ja sen saa vain takaisin. Vielä koittivat soitella vasta tarjousta että viedä tuo 6s sinne ja olisin ottanut uuden 8 ja uusi 36kk sopimus, kun tuosta oli 12kk jäljellä maksua. Sori elisa mutta olen alkanut hakemaan puhelimet ja tietokoneen telialta ja dna. Nyt sitten koti luurina 6s ja uuden xr hain telialta joka toimii perkule vie aivan hyvin miinus 20 pakkasessa👍 Muutenkin aivan mahtava luuri. Ei sormen tunnistusta vaa naamaa rumaa näyttää ja luuri auki😀
Minulla on iphone 6s ja tuollaista häiriöö ei ole esiintynyt vaikka ollut mukana -35. Muutenkin ongelmaton laite.
HELLO,
Apple designed the iPhone to turn off under severe situations, along with very cold or very warm climate. This honestly facilitates guard your iPhone from malfunctioning as a result of low voltage from the battery. Apple recommends which you simplest use your iPhone (and other iOS gadgets) when the temperature is among 32-ninety five tiers Fahrenheit to avoid temperature-associated problems.

when it’s underneath freezing outside, maintain your iPhone heat and comfy in the pocket of your pants or coat, or in a purse or backpack. in case you don’t need to apply your iPhone, we advise which you hold it grew to become off till you could get to a hotter region. A software crash or file corruption can arise if you were the usage of your iPhone while it all of sudden powers off because of cold weather.

EDIT: irrelevant links deleted/poistettu asiaan kuulumattomat linkit -Mits
Minulla Honor 8 ja tismalleen sama vika kuin aloittajalla. Nytkin ulkona plussakeli, mutta puhelin ei silti kestä jos sitä vähänkin ulkona käyttää.:(
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
No niin! Apple on myöntänyt, että joidenkin iPhone 6S -puhelimien akuissa on sittenkin ihan valmistusvika, joka aiheuttaa tuota kesken kaiken sammumista. Ongelmista kärsivät voivat maksutta vaihdattaa akun virallisissa Apple-huoltopisteissä.

Akkujen vaihto-ohjelma on voimassa maailmanlaajuisesti 3 vuotta puhelimen ostohetkestä lukien.

Lähde: Apple

Osallistu keskusteluun