Vastattu

kuinka pitkä takuu apple iphone 6?

  • 19 helmikuu 2015
  • 9 kommenttia
  • 14042 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
kuinka pitkä takuu apple iphone 6?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ammattilainen 19 helmikuu 2015, 19:58

hpguru kirjoitti:
antero kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Lakisääteinen takuu on vähintään kaksi vuotta. Applenkin tuotteella on siis kahden vuoden takuu ja tämän jälkeen vielä virhevastuu on olemassa, jos ongelmia vielä ilmenee.

Taitaa olla hpgurun omat lait kysymyksessä:

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu/

Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin. Lain perustelujen mukaan on kohtuullista, että myyjä vastaa esimerkiksi ajoneuvossa, rakennusmateriaalissa tai kodinkoneessa alun perin olleesta val-mistusvirheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta yli kahden vuoden kuluttua tavaran luovutuksesta. Käytännössä ostajan on sitä vaikeampi osoittaa tavarassa myyjän vastuulla olevaa virhettä, mitä pidempi aika on kulunut myyntihetkestä.

http://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf

Ihan mainiosti on vuoden "takuutuotteet" korjattu toisenakin vuonna, vaikka takuuta on "päättynyt".

Applen takuu on 1 vuosi. Jos toisena vuonna tulee joku vika, joka menisi normaalisti takuun piikkiin, korjataan se myyjän kustannuksella virhevastuuseen.

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tyypillisesti Apple tarjoaa Suomessa kaikille tuotteilleen yhden vuoden valmistajan takuun ja tähän on lisäksi mahdollisuus ostaa 1-2 lisävuotta (tuotteesta riippuen) AppleCare Protection Planin avulla.

En osaa vastata kysymykseesi, mutta olisin kovin yllättynyt, jos Elisan myymillä iPhoneilla olisi jokin muu kuin tuo 1 vuoden valmistajan takuu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Lakisääteinen takuu on vähintään kaksi vuotta. Applenkin tuotteella on siis kahden vuoden takuu ja tämän jälkeen vielä virhevastuu on olemassa, jos ongelmia vielä ilmenee.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Mikä on lakisääteinen takuu? Verkkokauppa.com tarjoaa ko luurille vain 12 kuukauden takuuta.
hpguru kirjoitti:
Lakisääteinen takuu on vähintään kaksi vuotta. Applenkin tuotteella on siis kahden vuoden takuu ja tämän jälkeen vielä virhevastuu on olemassa, jos ongelmia vielä ilmenee.

Taitaa olla hpgurun omat lait kysymyksessä:

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu/

Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin. Lain perustelujen mukaan on kohtuullista, että myyjä vastaa esimerkiksi ajoneuvossa, rakennusmateriaalissa tai kodinkoneessa alun perin olleesta val-mistusvirheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta yli kahden vuoden kuluttua tavaran luovutuksesta. Käytännössä ostajan on sitä vaikeampi osoittaa tavarassa myyjän vastuulla olevaa virhettä, mitä pidempi aika on kulunut myyntihetkestä.

http://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
antero kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Lakisääteinen takuu on vähintään kaksi vuotta. Applenkin tuotteella on siis kahden vuoden takuu ja tämän jälkeen vielä virhevastuu on olemassa, jos ongelmia vielä ilmenee.

Taitaa olla hpgurun omat lait kysymyksessä:

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu/

Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin. Lain perustelujen mukaan on kohtuullista, että myyjä vastaa esimerkiksi ajoneuvossa, rakennusmateriaalissa tai kodinkoneessa alun perin olleesta val-mistusvirheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta yli kahden vuoden kuluttua tavaran luovutuksesta. Käytännössä ostajan on sitä vaikeampi osoittaa tavarassa myyjän vastuulla olevaa virhettä, mitä pidempi aika on kulunut myyntihetkestä.

http://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf

Ihan mainiosti on vuoden "takuutuotteet" korjattu toisenakin vuonna, vaikka takuuta on "päättynyt".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
hpguru kirjoitti:
antero kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Lakisääteinen takuu on vähintään kaksi vuotta. Applenkin tuotteella on siis kahden vuoden takuu ja tämän jälkeen vielä virhevastuu on olemassa, jos ongelmia vielä ilmenee.

Taitaa olla hpgurun omat lait kysymyksessä:

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu/

Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin. Lain perustelujen mukaan on kohtuullista, että myyjä vastaa esimerkiksi ajoneuvossa, rakennusmateriaalissa tai kodinkoneessa alun perin olleesta val-mistusvirheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta yli kahden vuoden kuluttua tavaran luovutuksesta. Käytännössä ostajan on sitä vaikeampi osoittaa tavarassa myyjän vastuulla olevaa virhettä, mitä pidempi aika on kulunut myyntihetkestä.

http://kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf

Ihan mainiosti on vuoden "takuutuotteet" korjattu toisenakin vuonna, vaikka takuuta on "päättynyt".

Applen takuu on 1 vuosi. Jos toisena vuonna tulee joku vika, joka menisi normaalisti takuun piikkiin, korjataan se myyjän kustannuksella virhevastuuseen.
hpguru kirjoitti:
Lakisääteinen takuu on vähintään kaksi vuotta. Applenkin tuotteella on siis kahden vuoden takuu ja tämän jälkeen vielä virhevastuu on olemassa, jos ongelmia vielä ilmenee.

 :smileyhuh:
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Takuu ja virhevastuu ovat eri asioita vaikka niillä on paljon yhteisiä piirteitä. Virhevastuu perustuu kuluttajasuojalainsäädäntöön ja on lakisääteinen kun taas takuu on myyjän vapaaehtoisesti myöntämä lisäetu, joka yleensä annetaan myynninedistämistarkoituksessa.

Virhevastuun osalta (jos takuuta ei ole myönnetty tai se on vanhentunut) kuluttajan on osoitettava, että tavara on virheellinen ja että virhe oli tavarassa jo luovutushetkellä. Myyjä voi periä vianetsinnästä kohtuullisen korvauksen. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa luovutushetkellä (virheolettamasääntö). Kuuden kuukauden jälkeen todistustaakka siirtyy kuluttajalle.

EY-direktiivi 1999/44/EY ei tarkoita sitä, että kaikilla myydyillä tuotteilla olisi kahden vuoden takuu. Direktiivi vain tarkoittaa sitä, että takuun ja kuuden kuukauden virheolettaman jälkeenkin kuluttaja voi vedota myyjän virhevastuuseen sellaisessa virheessä, jonka kuluttaja pystyy osoittamaan tuotteessa olleen luovutushetkellä. Suomen lain mukaan virhevastuuseen voi vedota jopa kahden vuoden jälkeenkin joskin mitä pidempi aika luovutuksesta on kulunut, sitä vaikeampi kuluttajan on todistaa virheen olleen tuotteessa luovutushetkellä.

Takuu on aina vapaaehtoinen lisäsitoumus, jonka ehdot myyjä asettaa ja jonka tulee tarjota parempi suoja kuin mitä virhevastuu tarjoaa. Myyjä vastaa kaikista takuuaikana ilmenevistä vioista ja ostajan ei tarvitse näyttää, että virhe oli tavarassa jo ostohetkellä. Oikaisu tehdään ensisijaisesti korjaamalla tai vaihtamalla tavara kohtuullisessa ajassa. Oikaisusta ei saa aiheutua ostajalle kustannuksia.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että takuuajan päättymisen jälkeen myyjä vastaa vain sellaisista piilevistä vioista, jotka ostaja pystyy osoittamaan tuotteessa olleen jo silloin kun tuote luovutettiin asiakkaalle. Virhevastuuseen kuuluva kuuden kuukauden virheolettamasääntö on hyvin lähellä takuuta eli ei ole aivan väärin sanoa, että kaikilla myydyillä tuotteilla on lakisääteisesti kuuden kuukauden takuu.

Alkuperäinen kysymys koski nimenomaan puhelimen takuun kestoa ja koska virhevastuu ei ole yhtä hyvä suoja kuin takuu, lienee turvallisempaa vastata kysyjälle, että Apple tarjoaa puhelimille 12 kuukauden valmistajan takuun.
Toivottavasti hpgurukn nyt ymmärtää tämän, jos ei ollut vielä viitsinyt käydä lukemassa edellä anatamieni linkkien tekstejä. 😉

Osallistu keskusteluun