Vastattu

Laajakaista ja iPad

  • 28 heinäkuu 2016
  • 12 kommenttia
  • 519 katselukerrat

  • Kiinnostunut
  • 5 kommenttia
Hankin tänään laajakaistaliittymän ja vaihdoin samalla operaattorin Saunalahteen. Minulla on ollut 4G yhteys ja siihen mokkula ja nyt vaihdoin yhteyden 3G:hen. Mokkula on Huawei 4G E5372. Sain mokkulan näyttöön ilmestymään Elisan operaattorin tekstin vanhan tilalle mutta en saa tabletilla yhteyttä mokkulaan.. Toimiiko 4G mokkula yleensä 3G yhteydellä?

Toinen kysymys; asetuksissa pitäisi valita "mobiilidata" jne. mutta ipad2:ssa ei ole asetuksissa mobiilidata-kohtaa.. Mikäs nyt eteen...?!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 29 heinäkuu 2016, 14:04

Edellinen liittymä ei ilmeisesti ollut Elisan/Saunalahden liittymä vaan joltain muulta operaattorilta? Se, että esim. Soneran yhteys on toiminut moitteetta juuri tuolla paikalla, ei automaattisesti tarkoita sitä, että Elisan/Saunalahden liittymä toimisi. Tästä syystä olisi hyvä testata mokkulan toimintaa myös muualla.

Lisäksi SIM -korttia kannattaa testata jossain toisessa laitteessa, mikäli vain mitenkään mahdollista. Tämä auttaa myös rajaamaan vikaa mokkulaan (ja/tai sen asetuksiin), SIM -korttiin tai itse liittymään.

Edit: Mokkulan asetuksista tuli mieleen.. Onko se pakotettu käyttämään 4G -verkkoa? Jos on, tulee asetus muuttaa siten, että mokkula pakotetaan käyttämään 3G -verkkoa tai asetus muutetaan "automaattiseksi".
Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +4
iPad 2 asetuksissa on mobiilidata-kohta, jos laite on Cellular versio eli siinä on sim-kortipaikka.
Eikö mokkulan wifi yhteys näy iPadin wifi asetuksissa?
Hei, ei ole Cellular versio.. Mokkulan wifiyhteys näkyy asetuksissa ja näyttää kuin yhteys olisi, mutta verkkoyhteyttä ei vain ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olethan määritellyt myös iPadiin tuon mokkulan wifin salasanan? Ilman salasanaa iPad ei osaa yhdistää verkkoon vaikka se näkyisikin asetuksissa.
Olen määritellyt, eli tuon 8 -numeroisen mokkulan numerosarjan kirjoittanut. Näkyy että yhdistää mutta en pääse.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olen määritellyt, eli tuon 8 -numeroisen mokkulan numerosarjan kirjoittanut. Näkyy että yhdistää mutta en pääse.

Ilmoittaako iPadisi siis, että yhteys olisi muodostettu? Wifi-asetuksissa tuon kyseisen verkon pitäisi silloin nousta sinne sivun yläosaan, ja siinä perässä lukea Yhdistetty.

Entä pääsetkö muilla laitteilla liittymään tuohon wifi-verkkoon, esimerkiksi puhelimellasi?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
EDiT; Tuli tuplapostaus vahingossa
Pyytää yhdistämään ja kun yhdistää, mokkulan nimi tulee näkyviin wifikohtaan ja siinä on vihreä väkänen perässä niinkuin ollut aina, merkkinä siitä että on yhdistetty.. Eikä pääse muillakaan laitteilla kyllä..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
..siinä on vihreä väkänen perässä niinkuin ollut aina, merkkinä siitä että on yhdistetty.. Eikä pääse muillakaan laitteilla kyllä..

Jos laite sanoo wifi-asetuksissa olevansa yhdistetty johonkin langattomaan verkkoon, ja laitteen yläreunassa on tämän jälkeen se wifi-logo näkyvissä, niin missä kohtaa ongelma sitten tulee? Mikä virheilmoitus tulee, kun huomaat, ettei wifi-yhteys toimikaan?
Pad ilmoittaa että safari ei voinut avata sivua, koska palvelin lakkasi vastaamasta.. Kun yritän safarissa mennä jollekin sivulle.. Lähtee alussa vähän hakemaan mutta tyssää siihen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eikä pääse muillakaan laitteilla kyllä..

Tämä viittaisi siihen, että ongelma on itse mokkulassa, alueesi mobiiliverkossa tai liittymässä. Ensimmäiseksi kannattaa resetoida mokkula ja kokeilla sitten uudelleen.

Kannattaa kokeilla myös mokkulan siirtoa esim. huoneesta toiseen tai vaikkapa kotoa työpaikalle. Talon rakenteet voivat häiritä signaalia niin voimakkaasti, ettei mokkula saa muodostettua yhteyttä verkkoon.

Olethan myös lisännyt asiakasnumerosi henkilökohtaisiin tietoihisi tänne Palstalle? Näin myös Palstatiimi pystyy auttamaan paremmin.
Yhteydessä vika ei ole, mokkula toiminut aina moitteettomasti edellisessä liittymässä samalla paikalla. Mokkula on nyt resetoitu muttei siitä ollut apua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Edellinen liittymä ei ilmeisesti ollut Elisan/Saunalahden liittymä vaan joltain muulta operaattorilta? Se, että esim. Soneran yhteys on toiminut moitteetta juuri tuolla paikalla, ei automaattisesti tarkoita sitä, että Elisan/Saunalahden liittymä toimisi. Tästä syystä olisi hyvä testata mokkulan toimintaa myös muualla.

Lisäksi SIM -korttia kannattaa testata jossain toisessa laitteessa, mikäli vain mitenkään mahdollista. Tämä auttaa myös rajaamaan vikaa mokkulaan (ja/tai sen asetuksiin), SIM -korttiin tai itse liittymään.

Edit: Mokkulan asetuksista tuli mieleen.. Onko se pakotettu käyttämään 4G -verkkoa? Jos on, tulee asetus muuttaa siten, että mokkula pakotetaan käyttämään 3G -verkkoa tai asetus muutetaan "automaattiseksi".

Osallistu keskusteluun