Kysymys

Saunalahti Nettipuhelin



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

835 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Saunalahti Nettipuhelimesta voi soittaa maksutta Saunalahden gsm liittymiin (ei prepaid) ja toisiin Nettipuhelinliittymiin. Koskee maksuttomuus myös puheluita Saunalahti KotiPuhelin liittymään? Eli rinnastetaanko KotiPuhelin gsm liittymäksi (mitä se oikeasti onkin) vai normaaliksi lankaverkon numeroksi, jolloin hinnoittelu lankaverkon mukaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Saunalahti Nettipuhelimesta voi soittaa maksutta Saunalahden gsm liittymiin (ei prepaid) ja toisiin Nettipuhelinliittymiin. Koskee maksuttomuus myös puheluita Saunalahti KotiPuhelin liittymään? Eli rinnastetaanko KotiPuhelin gsm liittymäksi (mitä se oikeasti onkin) vai normaaliksi lankaverkon numeroksi, jolloin hinnoittelu lankaverkon mukaan?


Tuommoista keskustelua on asiasta Palstalla käyty:




4) Nettipuhelimesta soittaminen saunalahden GSM liittymiin on 3000min asti ilmaista ja kotipuhelin liittymä on GSM liittymä.


Jälleen kahta erilaista tietoa Asiakaspalvelusta? Voisiko joku vielä varmistaa?


KotiPuhelimeen soittaminen maksaa saman verran kuin kyseisestä liittymästä soittaminen mihin tahansa kyseessä olevan telealueen lankaliittymään.

Pahoittelut virheellisestä tiedosta.

-Juha


Edit:
Tässä tämä viimeinen vastaus on siis Saunalahdelta nimimerkiltä Juhasl.
Käyttäjätaso 1


Saunalahti Nettipuhelimesta voi soittaa maksutta Saunalahden gsm liittymiin (ei prepaid) ja toisiin Nettipuhelinliittymiin. Koskee maksuttomuus myös puheluita Saunalahti KotiPuhelin liittymään? Eli rinnastetaanko KotiPuhelin gsm liittymäksi (mitä se oikeasti onkin) vai normaaliksi lankaverkon numeroksi, jolloin hinnoittelu lankaverkon mukaan?


Tuommoista keskustelua on asiasta Palstalla käyty:




4) Nettipuhelimesta soittaminen saunalahden GSM liittymiin on 3000min asti ilmaista ja kotipuhelin liittymä on GSM liittymä.


Jälleen kahta erilaista tietoa Asiakaspalvelusta? Voisiko joku vielä varmistaa?


KotiPuhelimeen soittaminen maksaa saman verran kuin kyseisestä liittymästä soittaminen mihin tahansa kyseessä olevan telealueen lankaliittymään.

Pahoittelut virheellisestä tiedosta.

-Juha


Edit:
Tässä tämä viimeinen vastaus on siis Saunalahdelta nimimerkiltä Juhasl.


Saunalahti myy tuota liittymää GSM-liittymänä GSM-liittymien joukossa. KotiPuhelimen kohdalla ei ole mainittu erikseen, etteikö se olisi GSM-liittymä vaan ainoastaan se, että kaikki GSM-palvelut eivät toimi ko. liittymällä. Kun avaa hinnaston, on se yhtenevä muiden GSM-liittymien hintojen kanssa. Missään ei siis mainita, etteikö kyseessä olisi GSM-liittymä.

Puhuuko Juhasl vastoin parempaa tietoaan vai onko kyseessä taas sellainen kuuluisa "inhimillinen erehdys"-, "läppärin rikkoontumisesta johtuva hintavirhe"- tai jopa "asiakkaan olisi pitänyt tietää"-tilanne?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Saunalahti myy tuota liittymää GSM-liittymänä GSM-liittymien joukossa. KotiPuhelimen kohdalla ei ole mainittu erikseen, etteikö se olisi GSM-liittymä vaan ainoastaan se, että kaikki GSM-palvelut eivät toimi ko. liittymällä. Kun avaa hinnaston, on se yhtenevä muiden GSM-liittymien hintojen kanssa. Missään ei siis mainita, etteikö kyseessä olisi GSM-liittymä.

Puhuuko Juhasl vastoin parempaa tietoaan vai onko kyseessä taas sellainen kuuluisa "inhimillinen erehdys"-, "läppärin rikkoontumisesta johtuva hintavirhe"- tai jopa "asiakkaan olisi pitänyt tietää"-tilanne?


Luultavasti vedottaisiin tuohon viimeiseen vaihtoehtoon. Eli tässä tuolta tuotteen esittelysivulta:
Edullinen kiinteän verkon liittymä, joka toimii mobiiliverkon tekniikalla!


Edit:
Ja ehkä vedottaisiin myös siihen, että tuo hinnoittelutapa on viimeksi selvennetty mainitulla tavalla.

Suurempi hyöty olisi mielestäni usein hankkia Eliitti+, koska siitä voi soittaa 3,95 kuukausimaksulla Saunalahden lisäksi Elisan ja Kolumbuksen matkapuhelinliittymiin. (Tässäkin voitaneen sulkea hinnoittelun ulkopuolelle tuo KotiPuhelin.) Tarkoitan siis, että nimenomaan keskimäärin hyöty lienee suurempi kuin Nettipuhelinta käytettäessä.

Suurempi hyöty olisi mielestäni usein hankkia Eliitti+, koska siitä voi soittaa 3,95 kuukausimaksulla Saunalahden lisäksi Elisan ja Kolumbuksen matkapuhelinliittymiin. (Tässäkin voitaneen sulkea hinnoittelun ulkopuolelle tuo KotiPuhelin.) Tarkoitan siis, että nimenomaan keskimäärin hyöty lienee suurempi kuin Nettipuhelinta käytettäessä.

Eihän nämä ole mitään vaihtoehtoja keskenään, eli vaikka onkin joku Eliitti-liittymätyyppi, niin silti kannattaa hankkia myös Nettipuhelin 😉 :
Halvemmat hinnat "lankaverkon" numeroihin ja useisiin palvelunumeroihin sekä Nettipuhelimen "lankanumeroon" tulevat puhelut voi ohjata soitonsiirrolla vaikka siihen Eliitti-liittymään jne.....

Lainausmerkit siksi koska perinteinen lankanumero voi olla monenlaisen tekniikan takana, mm Voip tai Gsm.
Käyttäjätaso 1


Luultavasti vedottaisiin tuohon viimeiseen vaihtoehtoon. Eli tässä tuolta tuotteen esittelysivulta:
Edullinen kiinteän verkon liittymä, joka toimii mobiiliverkon tekniikalla!


Edit:
Ja ehkä vedottaisiin myös siihen, että tuo hinnoittelutapa on viimeksi selvennetty mainitulla tavalla.

Suurempi hyöty olisi mielestäni usein hankkia Eliitti+, koska siitä voi soittaa 3,95 kuukausimaksulla Saunalahden lisäksi Elisan ja Kolumbuksen matkapuhelinliittymiin. (Tässäkin voitaneen sulkea hinnoittelun ulkopuolelle tuo KotiPuhelin.) Tarkoitan siis, että nimenomaan keskimäärin hyöty lienee suurempi kuin Nettipuhelinta käytettäessä.


Mielenkiintoisinta asiassa on kuitenkin se, ettei edes asiakaspalvelu tiedä asiaan vastausta. Tai siis tietää, mutta vastaus riippuu jälleen kerran "tietäjästä". Tuo selvennyshän on tehty täällä palstalla. Kaikki asiakkaat eivät seuraa palstaa...


Mielenkiintoisinta asiassa on kuitenkin se, ettei edes asiakaspalvelu tiedä asiaan vastausta. Tai siis tietää, mutta vastaus riippuu jälleen kerran "tietäjästä". Tuo selvennyshän on tehty täällä palstalla. Kaikki asiakkaat eivät seuraa palstaa...


Pahoittelen mikäli viestintämme on ollut ristiriitaista tai epäselvää.

Liittymänumero on se joka määrittää hinnan kyseiseen liittymään soittamiseen. Eli silloin kun olet soittamassa jonnekin, niin lankanumero on lankanumero ja gsm numero on gsm numero, riippumatta siitä mitä tekniikkaa kyseisen numeron takana on. Eli soittava osapuolihan ei voi tietää millä tekniikalla joku tietty numero on toteutettu ja jo tästäkin syystä puhelun hinnoittelu määräytyy vastaanottavan liittymänumeron tyypin mukaisesti.
Käyttäjätaso 3



Mielenkiintoisinta asiassa on kuitenkin se, ettei edes asiakaspalvelu tiedä asiaan vastausta. Tai siis tietää, mutta vastaus riippuu jälleen kerran "tietäjästä". Tuo selvennyshän on tehty täällä palstalla. Kaikki asiakkaat eivät seuraa palstaa...


Pahoittelen mikäli viestintämme on ollut ristiriitaista tai epäselvää.

Liittymänumero on se joka määrittää hinnan kyseiseen liittymään soittamiseen. Eli silloin kun olet soittamassa jonnekin, niin lankanumero on lankanumero ja gsm numero on gsm numero, riippumatta siitä mitä tekniikkaa kyseisen numeron takana on. Eli soittava osapuolihan ei voi tietää millä tekniikalla joku tietty numero on toteutettu ja jo tästäkin syystä puhelun hinnoittelu määräytyy vastaanottavan liittymänumeron tyypin mukaisesti.


Voiko soittava osapuoli tietää mistään, onko Saunalahdelle siirtynyt lankanumero NettiPuhelin numero vai KotiPuhelin numero? Nettipuhelimesta Nettipuhelimeen soitothan ovat maksuttomia samoin kuin soitot Saunalahden gsm liittymiin, mutta normaaleihin lankanumeroihin maksullisia.
Käyttäjätaso 1



Mielenkiintoisinta asiassa on kuitenkin se, ettei edes asiakaspalvelu tiedä asiaan vastausta. Tai siis tietää, mutta vastaus riippuu jälleen kerran "tietäjästä". Tuo selvennyshän on tehty täällä palstalla. Kaikki asiakkaat eivät seuraa palstaa...


Pahoittelen mikäli viestintämme on ollut ristiriitaista tai epäselvää.


Sitähän se on lähes poikkeuksetta. Olisiko teidän syytä luoda oma wiki asiakaspalvelulle ja sieltä sitten jokainen voisi tarvittaessa kaivaa asiakkaalle samat tiedot. Ja tarvittaessa jopa samat perustelut/selitykset miksi asia on näin? Nyt tuntuu, että asiat vedetään hatusta mutu-tietona...

Voisitte myös pestata täältä palstalta tai muualta pienen tiimin (toki kohtuullista palkkiota vastaan) lukemaan ohjeenne ja kampanjanne läpi ennen kuin julkaisette ne. Tällöin nuo "inhimilliset virheet" saataisiin varmemmin karsittua pois ja toisaalta jos ohjeenne ovat epäselviä, voisi tämä tiimi huomauttaa asiasta jo ennen julkaisua... Ja kiitokseksi esimerkiksi ilmainen mobiililaajakaista tai puheaikaa...


Liittymänumero on se joka määrittää hinnan kyseiseen liittymään soittamiseen. Eli silloin kun olet soittamassa jonnekin, niin lankanumero on lankanumero ja gsm numero on gsm numero, riippumatta siitä mitä tekniikkaa kyseisen numeron takana on. Eli soittava osapuolihan ei voi tietää millä tekniikalla joku tietty numero on toteutettu ja jo tästäkin syystä puhelun hinnoittelu määräytyy vastaanottavan liittymänumeron tyypin mukaisesti.


OK. Olisiko syytä mainita tästäkin asiasta nettisivuillanne? Nyt KotiPuhelinta kuitenkin myydään gsm-liittymänä http://saunalahti.fi/gsm/.
Voiko soittava osapuoli tietää mistään, onko Saunalahdelle siirtynyt lankanumero NettiPuhelin numero vai KotiPuhelin numero? Nettipuhelimesta Nettipuhelimeen soitothan ovat maksuttomia samoin kuin soitot Saunalahden gsm liittymiin, mutta normaaleihin lankanumeroihin maksullisia.


Puhelinnumerosta kyseistä asiaa ei voi nähdä. Tällä hetkellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kysyä kaverilta, onko hänellä käytössä nettipuhelinliittymä vai ei.

[quote]OK. Olisiko syytä mainita tästäkin asiasta nettisivuillanne? Nyt KotiPuhelinta kuitenkin myydään gsm-liittymänä
[/quote]

Kiitoksia palautteestasi asian osalta, otamme palautteen vastaan ja mietimme kuinka voisimme selkeyttää sivustoamme tämän osalta jatkossa. Olet myöskin enemmän kuin tervetullut kirjoittamaan / kehittämään ohjeistoa (http://palsta.saunalahti.fi/wiki) ja mikäli työtehtävät esimerkiksi sivujen / ohjeiden laatimisen parissa kiinnostavat, niin laitappa työpaikkahakemus tulemaan.

/ Panu.

P.s. Silläkin uhalla, että IngenioX kokee tämän selittelyksi, niin todettakoon, että kotipuhelin-liittymän ensimmäisenä asiana on kerrottu "Edullinen kiinteän verkon liittymä, joka toimii mobiiliverkon tekniikalla!" (
http://saunalahti.fi/gsm/gsmkotipuhelin.php)
Käyttäjätaso 1

Kiitoksia palautteestasi asian osalta, otamme palautteen vastaan ja mietimme kuinka voisimme selkeyttää sivustoamme tämän osalta jatkossa. Olet myöskin enemmän kuin tervetullut kirjoittamaan / kehittämään ohjeistoa (http://palsta.saunalahti.fi/wiki) ja mikäli työtehtävät esimerkiksi sivujen / ohjeiden laatimisen parissa kiinnostavat, niin laitappa työpaikkahakemus tulemaan.


Minkälaisia hommia teillä on tarjolla?  😮 Wikiä en ainakaan suuremmalti määrin ala kirjoittelemaan (vaikka siinä onkin paljon hyvää), sillä saan kirjoitella ohjeita työssäni ihan riittävästi. Ja te tuskin haluatte maksaa wikin kirjoittamisesta? Jos teillä kuitenkin on hyvä homma tarjolla niin tokihan aina alan vaihtoa voi harkita.. Vai pitäisikö viimeisin kehotus ottaa vinoiluna?


P.s. Silläkin uhalla, että IngenioX kokee tämän selittelyksi, niin todettakoon, että kotipuhelin-liittymän ensimmäisenä asiana on kerrottu "Edullinen kiinteän verkon liittymä, joka toimii mobiiliverkon tekniikalla!" (http://saunalahti.fi/gsm/gsmkotipuhelin.php ' TARGET='_blank)


Miksi vain minä kokisin jonkin asian selittelynä? Tuo on hyvä huomio, mutta on taas mainio esimerkki siitä, että moni asia kampanjoissanne ja/tai ohjeissanne on hutiloiden tehty. (Kuten juuri se, että liittymää myydään gsm-liittymien joukossa ja sen hinnasto on yhteneväinen gsm-liittymien kanssa.) Niissä on liikaa tulkinnan varaa ja juuri se aiheuttaa mielipahaa. Tehän toki tulkitsette tulkinnanvaraiset asiat omalta kannaltanne parhain päin.
Käyttäjätaso 3
[quote]
Voiko soittava osapuoli tietää mistään, onko Saunalahdelle siirtynyt lankanumero NettiPuhelin numero vai KotiPuhelin numero? Nettipuhelimesta Nettipuhelimeen soitothan ovat maksuttomia samoin kuin soitot Saunalahden gsm liittymiin, mutta normaaleihin lankanumeroihin maksullisia.


Puhelinnumerosta kyseistä asiaa ei voi nähdä. Tällä hetkellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kysyä kaverilta, onko hänellä käytössä nettipuhelinliittymä vai ei.

OK. Olisiko syytä mainita tästäkin asiasta nettisivuillanne? Nyt KotiPuhelinta kuitenkin myydään gsm-liittymänä
[/quote]

Kiitoksia palautteestasi asian osalta, otamme palautteen vastaan ja mietimme kuinka voisimme selkeyttää sivustoamme tämän osalta jatkossa. Olet myöskin enemmän kuin tervetullut kirjoittamaan / kehittämään ohjeistoa (http://palsta.saunalahti.fi/wiki) ja mikäli työtehtävät esimerkiksi sivujen / ohjeiden laatimisen parissa kiinnostavat, niin laitappa työpaikkahakemus tulemaan.

/ Panu.

P.s. Silläkin uhalla, että IngenioX kokee tämän selittelyksi, niin todettakoon, että kotipuhelin-liittymän ensimmäisenä asiana on kerrottu "Edullinen kiinteän verkon liittymä, joka toimii mobiiliverkon tekniikalla!" (
http://saunalahti.fi/gsm/gsmkotipuhelin.php)


Ihan kehitysehdotuksena. Miten olisi Panu, jos Nettipuhelimen hinnoittelua muutettaisiin/selkeytettäisiin siten, että kaikkiin Saunalahden lankanumeroihin (toteutustekniikasta riippumatta) soitot olisi maksuttomia? Tuo ei varmaankaan liiketaloudellisesti olisi kovinkaan merkityksellinen muutos, mutta silloin soittava osapuoli pystyisi selvittämään puhelun hinnan luotettavasti ilman kaverilta kysymistä. Samalla tuo varmaankin edesauttaisi Saunalahden asiakasmäärän kasvua kiinteän verkon liittymissä, kun tuttavat suosittelisivat enenevässä määrin Saunalahden palveluita tutuilleen.
Tässä ketjussa on kysytty monta kertaa fakseista ja jo tuotteen kuvauksessakin kerrotaan, että faksit ei toimi.

Kuitenkin valitettavasti ainoa syy, jonka vuoksi en vielä ole siirtänyt lankaliittymäämme nettipuhelimiksi on juuri tuo valitettava tarve fakseille. (Ehkä niistä vielä eroon päästään)

Eli asiahan ei liity nettipuhelimeen suoraan, mutta onko Saunalahdella tarjota mitään palvelua jolla tuon faksipuolen saisi hoidettua? Tällöin voisimme siirtää sen puhepuolen nettipuhelimeen. Faksissakin pitäisi saada olemassa oleva numero siirrettyä. Yksinkertaisintahan olisi, jos SL tukisi suoraan T.38:aa tms nettipuhelimissaan.

Onko syy faksin toimimattomuuteen muuten tekninen (esim. infranne ei tue T.38:aa) vai kaupallinen (faksien lähettäminen olisi liian halpaa tai sitten esim. kilpailijat tulisi vihaisiksi kun teillä olisi liian hyvä tuote ja saisitte liikaa asiakkaita)?

Edit: Korjasin parista kohdasta nettiliittymä -> nettipuhelin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tässä ketjussa on kysytty monta kertaa fakseista ja jo tuotteen kuvauksessakin kerrotaan, että faksit ei toimi.

Kuitenkin valitettavasti ainoa syy, jonka vuoksi en vielä ole siirtänyt lankaliittymäämme nettipuhelimiksi on juuri tuo valitettava tarve fakseille. (Ehkä niistä vielä eroon päästään)

Eli asiahan ei liity nettiliittymään suoraan, mutta onko Saunalahdella tarjota mitään palvelua jolla tuon faksipuolen saisi hoidettua? Tällöin voisimme siirtää sen puhepuolen nettiliittymään. Faksissakin pitäisi saada olemassa oleva numero siirrettyä. Yksinkertaisintahan olisi, jos SL tukisi suoraan T.38:aa tms nettiliittymässään.

Onko syy faksin toimimattomuuteen muuten tekninen (esim. infranne ei tue T.38:aa) vai kaupallinen (faksien lähettäminen olisi liian halpaa tai sitten esim. kilpailijat tulisi vihaisiksi kun teillä olisi liian hyvä tuote ja saisitte liikaa asiakkaita)?


Jatkona tähän kysyn kun en tiedä, toimivatko faksit noin yleensä voip-puhelinten yhteydessä?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin G.711 käyttäen (jota nettipuhelinkin tiettävästi tukee) se voi toimia hyvällä tuurilla joskus jotenkuten. Jos englanti sujuu ja asia kiinnostaa, niin tuolla http://www.soft-switch.org/foip.html on aiheesta juttua. Mielestäni artikkeli vaikutti asiantuntevalta ja uskottavalta.

Tässä ketjussa on kysytty monta kertaa fakseista ja jo tuotteen kuvauksessakin kerrotaan, että faksit ei toimi.

Kuitenkin valitettavasti ainoa syy, jonka vuoksi en vielä ole siirtänyt lankaliittymäämme nettipuhelimiksi on juuri tuo valitettava tarve fakseille. (Ehkä niistä vielä eroon päästään)

Eli asiahan ei liity nettipuhelimeen suoraan, mutta onko Saunalahdella tarjota mitään palvelua jolla tuon faksipuolen saisi hoidettua? Tällöin voisimme siirtää sen puhepuolen nettipuhelimeen. Faksissakin pitäisi saada olemassa oleva numero siirrettyä. Yksinkertaisintahan olisi, jos SL tukisi suoraan T.38:aa tms nettipuhelimissaan.

Onko syy faksin toimimattomuuteen muuten tekninen (esim. infranne ei tue T.38:aa) vai kaupallinen (faksien lähettäminen olisi liian halpaa tai sitten esim. kilpailijat tulisi vihaisiksi kun teillä olisi liian hyvä tuote ja saisitte liikaa asiakkaita)?



Tällä hetkellä syy faxien toimimattomuuteen on tekninen, emme ole vieläkään saaneet SIP-serverin valmistajalta T.38 tukea.
Faxit toimivat G711 kodekilla, mutta parempi vaihtoehto on tietysti tuo T.38.
Mistä mahtaa johtua jotta Saunalahden oma Nettipuhelin ohjelma ei toimi Windows 7 kanssa?
Onko asiaan tulossa pikaista korjausta?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Mistä mahtaa johtua jotta Saunalahden oma Nettipuhelin ohjelma ei toimi Windows 7 kanssa?
Onko asiaan tulossa pikaista korjausta?

Uskoisin että hieman heikolta näyttää Nettipuhelimen (SjLabsin) osalta. SjLabs ei ole julkaissut edes Vistalle soveltuvaa vakaata versiota. Olen itse jo XP:n osalta ratkaissut ongelman siten että olen siirtynyt käyttämään X-lite ohjelmaa. Ohejlma toimii myös Vistan päällä, joten en näe mitään syytä miksi ei toimisi seikassa. Ohjelma mahdollistaa myös videopuhelut X-lite ohjelmien välillä. Ainakin itse olen onnistunut tässä. Samalla kerralla saa paremman äänenlaadun kun vähän rukkaa niitä koodekkeja ja muistaa jättää G711 mukaan lanka- ja kännykkäverkkoavarten
Olen yrittänyt saada Grandstream GXP2000 puhelinta toimimaan Saunalahden nettipuhelinliittymässä. Erilaisia asetuksia on kokeilu ja firm ware on päivitetty uusimpaan versioon. Ongelmana on ettei laitteella voi soittaa puheluita. Virheilmoitus puhelimen LCD näytöllä on 404 NOT FOUND, Wrong number or remote party not online . Puheluiden vastaanottamisessa ei ole ongelmia.

Palomuuria ei ole käytössä. Internet-liittymä on Elisan ja sen päätelaite on Inteno FG 101.

Missä mahtaa olla vika?

Olen yrittänyt saada Grandstream GXP2000 puhelinta toimimaan Saunalahden nettipuhelinliittymässä. Erilaisia asetuksia on kokeilu ja firm ware on päivitetty uusimpaan versioon. Ongelmana on ettei laitteella voi soittaa puheluita. Virheilmoitus puhelimen LCD näytöllä on 404 NOT FOUND, Wrong number or remote party not online . Puheluiden vastaanottamisessa ei ole ongelmia.


Seuraavana päivänä puhelin alkoi toimia. Olisikohan Saunalahden palvelimilla ollut jokin ongelma, joka sitten korjattiin. Nyt Grandstream GXP2000 toimii ongelmitta.
Päivää kaikille

Ajattelin tässä itekkin siirtyä Nettipuhelimen käyttöön sen verran hyvältä idealta kuulostaa. Itsellä tarvetta langattomalle kotipuhelimelle eli nyt olisi tarvetta kuulla käyttäjiltä mielipiteitä mikä olisi paras SIP tukeva langaton kotipuhelin?

Gigaset sarjan Siemens Gigaset A580 IP ja S685 IP ovat eksyneet tarjolle, muita malleja ei juuri ole ollut tarjolla missään vaikka googlella koittanu ettiskellä. Olisko jollain kokemuksia jommasta kummasta mallista tai ehkä jopa paremmasta langattomasta sip -puhelimesta Saunalahden nettipuhelin kanssa?

Tärkeimpänä olisi että numeronäyttö toimii ja jonkinlainen osoitekirja löytyisi. Akkukestot/kantomatkat yms. on toki aina plussaa.

Muutenhan nettipuhelin tuntuisi olevan juuri täydellinen valinta itselle. Muuten jos lataa kaistan täydeltä esim. windows sp:tä tms isoa pakettia niin jumittuuko puhelin täysin siksi aikaa? Puhelut pätkii/puhelin lakkaa toimimasta kokonaan? Itsellä vaan 2mbit liittymä ja se suht useesti noissa lataus tilanteissa melkosen lukossa.

Toivotaan että apua löytyy täältä näihin "ongelmii". ATA -sovitinta aattelin myös mut taitaa olla nykysin aika turha verrrattuna valmiiseen puhelimeen, kun tuo vanha puhelinkin on jo vähän aikansa eläny.
Käyttäjätaso 1
Muuten jos lataa kaistan täydeltä esim. windows sp:tä tms isoa pakettia niin jumittuuko puhelin täysin siksi aikaa? Puhelut pätkii/puhelin lakkaa toimimasta kokonaan? Itsellä vaan 2mbit liittymä ja se suht useesti noissa lataus tilanteissa melkosen lukossa.

En ole asiantuntija, mutta veikkaisin tuossa asiassa reitittimen olevan tärkeässä roolissa: saako siinä säädettyä pririsointeja ja kuinka hyvin se hanskaa ne.
Ostin pari kuukautta sitten amazon.co.uk:sta tuon A580 IP puhelimen ja A58H lisäluurin. Paketin hinta postikuluineen Suomeen oli 96 euroa.  Ainoa yllätys tilauksessa oli se että puhelin toimitettiin tietysti UK-virtaliitinjohdoilla. No onneksi Verkkokauppa.comista saa edullisia Fuj:tech UK -> EURO -adaptereita (6,90 eur/kpl), jolla sain pistokeongelman korjattua.

Olen ollut puhelimiin varsin tyytyväinen ja Gigasetkin tuntuu vielä jatkokehittävän puhelimen softaa. Uusin firmis tuli ladattavaksi pari päivää sitten.

Kun on kaksi luuria, voi molemmilla soittaa/vastaanottaa VoiP-puheluita samanaikaisesti. En osaa sanoa, kuinka paljon puhelut vievät ADSL-kaistaa, mutta ainakaan 8 Mbit/s yhteydellä ei ole ollut ongelmia.

Puhelimeen voi määritellä myös muitakin VoIP-yhteyksiä kuin Saunalahden Nettipuhelimen. Muistaakseni puhelin pystyy rekisteröitymään yhteensä kahdeksaan eri VoIP-serveriin samanaikaisesti. Soittaessa voi valita, minkä VoiP-yhteyden kautta puhelu yhdistetään laittamalla # puhelinnumeron perään.

Kätevää on myös se, että luurien puhelinluetteloa pystyy tukiaseman kautta päivittämään helposti. Numerot voi PC:ssä naputella esim. notepadilla vCard muotoon ja sen jälkeen web-selaimen ja tukiaseman kautta päivittää kaikkiin luuriin.

Puhelimen alkuperäinen datasheet löytyy esim. täältä http://www.home-phones.co.uk/assets/uploaded/documents/321_SiemensA580IPDataSheet.pdf ' TARGET='_blank

T. S-Hezzu
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
VoIP puhelu vie kaistaa noin 100 kbit/s molempiin suuntiin yhtä aikaa.
Kiitoksia kokemuksista, itse tilansin Gigaset S685IP:n katsotaan mahtaako se alkaa toimimaan ok 🙂 Pystyykö puhelimella soittamaan mitään puheluita, ilman saunalahden liittymää? Meillä vielä tuo lankanumero sopimuksen alla muutaman kuukauden ajan ja voisi sillä aikaa testata millälailla tuo systeemi toimii, kunnes saa tuon Saunalahden palvelun otettua käyttöön.

irritus, Melko kovalta tuntuu kaistankäyttö, mitä itse käyttäny 6vuoden ajan erilaisia VOIP/puhe ohjelmia netin yli niin kaistan käyttö on ollu 4-15kt/s väliltä ja niidenkin laatu ollut jo omaan korvaan ainakin täydellisen kuulosta.