Kysymys

Viallisen Saunavisio-purkin palautus?

  • 22 July 2008
  • 13 kommenttia
  • 13241 katselukerrat

Viime viikolla posti kiikutti mulle kesäkuun alussa Kotitotaalin mukana tilatun kaapeliversion Saunavisio-purkin. Nettiliittymä ei ole vielä siirtynyt Soneralta Saunalahdelle, mutta kokeilin sitten lauantaina tuota purkkia.

Letkut kiinni ja virrat päälle, nettiletkua en vielä vetänyt kun ajattelin kokeilla aluksi pelkkää normi purkkipuolta. Laatikossa palaa punainen valo ja vihreä vilkkuu. Ruudussa näkyy hetken Sauniksen logo, ja sitten tulee valkopohjainen ja oranssireunuksinen tyhjä laatikko. Kaukosäätimen nappuloilla ei ole pahemmin vaikutusta, yhdestä menee ruutu mustaksi ja toisesta saa em kehyksen takaisin. Purkin ledeissä ei muutu mikään vaikka nappuloita painelee.

Viritän sitten myös verkkoletkun, ADSL-purkkina on Wippies Black Box, jonka lan-liitäntään Saunavisio-purkki tulee liitetyksi. Ei vaikutusta, purkki toimii edelleen tasan samalla tavalla kuin aikaisemminkin.

Purkin toiminta ei oikein vastaa markkinoinnissa esitettyä kuvausta. Kytkennöissä ei ole virheitä, samoilla kytkennöillä normi digipurkki toimii (nettiletkua siihen ei tietty tuu, ja virta menee suoraan ilman muuntajaa). Scart-paikat tosin menevät toisin päin, mutta mikäs ongelma se nyt sitten olis vaihtaa TV- ja aux-scartin paikkaa purkkia vaihdettaessa. Ohjeistuksesta ei ole ***kankaan vertaa apua, ohjeitahan ei oikeastaan edes ole. Johtopäätös ei siten voi olla muu kuin että purkki on rikki.

Joten josko tätä kautta saisin tietooni palautusosoitteen johon tuuppaan ko purkin.

Mailina en lähetä kyselyä, edellinen aspa-maili lähti puolisentoista viikkoa sitten eikä vastausta ole vieläkään tullut. Puhelinpalveluun en soita kun olen tällä hetkellä muilla mailla, ja sinne on muutenkin tullut soiteltua (=roikuttua jonossa) jo moninkertaisesti liikaa. Lisää siitä aiheesta threadissa http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10008.0.html ' TARGET='_blank .

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Sama vika ilmaantu minunkin purkkiini. Ekapäivä toimi ihan hyvin ja toisena päivänä tilttas samaan tilaan kuin sinulla!
Yöllä tuleva päivitys kuulemma tilttaa laitteen jos siitä katkeaa virta kesken päivityksen.
Soita Internet-vikailmoitukset:    (09) 4243 0730        (avoinna joka päivä ympäri vuorokauden)
saat sieltä palautus ohjeet, vastaavat yleensä nopeasti mutta uuden purkin tuleminen kestää tovin, täällä
odoteltu jo kohta kaksi viikkoa!

Vanhus
Ennen palautusta kannattaa kokeilla vielä tehdasasetusten palautusta. Napsauta ensin boksin takapaneelista virrat pois ja päälle. Heti perään paina kaukosäätimen punaista nappia ja pidä sitä pohjassa, kunnes ruudulla kysytään "Haluatko palauttaa tehdasasetukset?". Jos ei tuokaan auta, niin sitten vaan yhteyttä vikailmoitusnumeroon.
Kokeilin sammuttaa ja käynnistää uudelleen ja painaa nappuloita mutta ei auta ei!
Tässä tuoreessa mallissa ei muuten ole edes virtakytkintä joten piuha irti ja kiinni jne.....
Onkohan tässä muuten jotain "reset" nappia, en ainakaan löydä? onko muilla
samoja ongelmia ja auttoiko mikään kikka? ???

Vanhus
Eikö siinä takana virtajohdon vieressä ole virtakytkintä?

Eikö siinä takana virtajohdon vieressä ole virtakytkintä?
Luulisi nyt sentään olevan?  "vanhassa" mallissa ainakin on..


Eikö siinä takana virtajohdon vieressä ole virtakytkintä?
Luulisi nyt sentään olevan?  "vanhassa" mallissa ainakin on..


Ei ole.
Se on varmaan sellainen toisen sukupolven laite eli kehityskaaressa edetty niin pitkälle että IVO-resetkytkin uskallettu jättää pois  😉

Ennen palautusta kannattaa kokeilla vielä tehdasasetusten palautusta.


Entäs kun purkissa ei varmasti ole muita kun tehdasasetukset, kun se on jo laatikosta otettaessa ollut yhtä huonosti toimiva? Kukas ne väärät asetukset sinne on tehnyt, kun minäkään en ole päässyt niin pitkälle?

Napsauta ensin boksin takapaneelista virrat pois ja päälle.


Tällä hetkellä toimitettavissa Saunavisio-purkeissa ei ole ollenkaan virtakykintä, vaan jännite syötetään irtomuuntajan kautta alennettuna. Myöskään muuntajassa ei ole katkaisijaa.

Heti perään paina kaukosäätimen punaista nappia ja pidä sitä pohjassa, kunnes ruudulla kysytään "Haluatko palauttaa tehdasasetukset?". Jos ei tuokaan auta, niin sitten vaan yhteyttä vikailmoitusnumeroon.


Onko nyt sitten varmaa että kertomasi vanhan mallin resetointi toimii myös uudemmassa mallissa? Muitakin eroja tuntuu olevan noiden purkkien välillä sen verran etten lähde suoraan olettamaan tuollaista.

Jos tuo resetointi auttaa miksi sitä ei ole kerrottu ohjeissa? Aijjuu, eihän ohjeissa ole paljoa muutakaan.... :-",,,null,null,2014-11-19 14:12:48.0,0
99,41298,41289,41289,1216796657000,8423,0,62105,0,Vs: Viallisen Saunavisio-purkin palautus?,"

Kokeilin sammuttaa ja käynnistää uudelleen ja painaa nappuloita mutta ei auta ei!
Tässä tuoreessa mallissa ei muuten ole edes virtakytkintä joten piuha irti ja kiinni jne.....
Onkohan tässä muuten jotain "reset" nappia, en ainakaan löydä? onko muilla
samoja ongelmia ja auttoiko mikään kikka? ???

Vanhus


Uusissa purkeissa toki virtajohto vain irti ja takaisin, koska niissä ei ole erillistä virtakytkintä. Tarkoitus on vain saada laite suorittamaan käynnistysrutiinia, jonka aikana se voidaan resetoida punaisella napilla. Jos punaisen napin painaminen pohjassa ei tunnu tekevän mitään, koita "rämpyttää" sitä siinä käynnistysvaiheessa. Ja sanotaan nyt varmuuden vuoksi, että punaisella napilla tarkoitetaan yhtä niistä neljästä värillisestä napista, ei punaista virtanappia.
No niin, nyt on rämpytetty ja jumputettu koht sillään kaikkia ton kaukiksen nännejä mutta ei vaan toimi!
Ystävällinen vika aspa lupaili uutta boxia tulevaks jahka ruuhka hellittää.......kuulemma keskinmäärin
2 viikkoa toimitus aika joten pitäs ihan lähipäivinä tulla tänne, peekele! Ei jaksa enää jumpata
ton laitteen kanssa.

Väsynyt mutta onnellinen vanhus
(kun sentään laajakaista toimii niinkun luvattiin väh. 8 megaa ja monasti ylikin)

Ennen palautusta kannattaa kokeilla vielä tehdasasetusten palautusta. Napsauta ensin boksin takapaneelista virrat pois ja päälle. Heti perään paina kaukosäätimen punaista nappia ja pidä sitä pohjassa, kunnes ruudulla kysytään "Haluatko palauttaa tehdasasetukset?". Jos ei tuokaan auta, niin sitten vaan yhteyttä vikailmoitusnumeroon.


Voisiko joku jolla on toimiva boxi kokeilla ja vahvistaa että tämä ohje yleensä pitää paikkansa.
Testasin toimivassa (vanhempi T-malli) ja en saa "Haluatko palauttaa tehdasasetukset?" kysymystä ruudulle vaan boxi buuttaa aina normaalista.

Jommalla kummalla näistä ohjeista olen joskus saanut tuon kysymyksen ruudulle (nyt ei tosin ilmestynyt näilläkään)
1. Turn off and then restart the netbox (rear)
2. Count 4 flashes of the LED Green
3. Press the button immediately Rouge (round button next to the green) from the remote control for 3 seconds.
4. Wait about 4-5secondes then press the blue button on the remote.
5. Netbox HD extinguished a few moments and then restart again!

1. Turn off your HD netbox then turn it back on,
2. Let the 3 LEDs light up
3. Then, count 4 of the flashing green LED of the netbox HD,
4. Press immediately on the red button on the remote and hold the support until the invitation to appear reset
5. Confirm or remove
6. If you confirm, netbox HD extinguished a few moments before restarting again, reset

Joten josko tätä kautta saisin tietooni palautusosoitteen johon tuuppaan ko purkin.

Mailina en lähetä kyselyä, edellinen aspa-maili lähti puolisentoista viikkoa sitten eikä vastausta ole vieläkään tullut. Puhelinpalveluun en soita kun olen tällä hetkellä muilla mailla, ja sinne on muutenkin tullut soiteltua (=roikuttua jonossa) jo moninkertaisesti liikaa. Lisää siitä aiheesta threadissa http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10008.0.html ' TARGET='_blank .


Saunalahti Group Oyj, Ratavartijankatu 3, 00520 Helsinki
Tuohon osoitteeseen lähetin omani

Uusissa purkeissa toki virtajohto vain irti ja takaisin, koska niissä ei ole erillistä virtakytkintä. Tarkoitus on vain saada laite suorittamaan käynnistysrutiinia, jonka aikana se voidaan resetoida punaisella napilla. Jos punaisen napin painaminen pohjassa ei tunnu tekevän mitään, koita "rämpyttää" sitä siinä käynnistysvaiheessa. Ja sanotaan nyt varmuuden vuoksi, että punaisella napilla tarkoitetaan yhtä niistä neljästä värillisestä napista, ei punaista virtanappia.


No niin, reissusta takas ja lopultakin jaksoin käydä taas tänkin murheenkryynin kimppuun.

Virittelin kamppeen toisen töllön kylkeen, joten samalla tuli poissuljettua myös scartin yhteensopimattomuus (tiedän, älyttömän kaukaa haettua...). Kaikki vakioletkut kiinni ml nettiletku.

Muutaman kerran kokeilin Timon ohjeen mukaista resetointia. Tulos sama kuin aikaisemmin: saunapahvi-logo näkyy hetken, vilahtaa lumisadetta ja sitten ruutuun jumittuu oranssit kehykset ja pari valkoista kenttää. Aivan kuten aikaisemminkin. Wippies-purkki kertoo että nettiletkun kautta on jonkinlaista yhteisymmärrystä, Saunavisio ei kuitenkaan kerro että olis varsinaista nettiyhteyttäkään. Ja vaikka toi purkki olis hidas niin kyl silti jo puolen tunnin odottelun pitäis riittää.

Eli eiku purkki palautukseen. Katsotaan mitä muuta lähtee samalla. Tällä hetkellä vakaa aikomus on hoitaa asia ns kerralla kuntoon, jos Saunalahti vielä luistaa perjantaina nettiyhteyden siirtopäivästä (Sodoma -> Saunapahvi) niin palautus ja Kotitotaali-sopimuksen purku on varma. Samaan laatikkoon menee sitten niin Saunavisio kuin Wippies-purkkikin. Katson että koska Saunalahti ei ole pystynyt toimittamaan toimivia laitteita kohtuullisessa ajassa sopimus ei ole vielä edes molempia osapuolia sitova, ja irtisanominen voidaan tehdä molempien osapuolien taholta määräaikaisuudesta huolimatta. Taisi tuohon liittyä joku nettikaupan 14 pv juttukin.

Kysyykö joku vielä miksi?
-Jos toimin koekaniinina ja yritän virittää toimimattomia vekottimia toimimaan, siitä pitää saada kompensaatiota eli yleisemmin sanottuna palkkaa
-Jos teen em puuhaa, siitä pitää sopia etukäteen - ei niin että luulen hankkivani toimivan tuotteen
-Jos tarvitsen teknistä tukea oletan löytäväni edes perusasiat jostain selkeästi kirjoitettuna - en esim keskustelupalstalla sieltä täältä huhuilemalla ja kohinan seasta poimimalla
-Asiakaspalvelu on muuttumassa maksulliseksi puheluiden osalta, ja sinne joutuu silti jonottamaan kohtuuttoman kauan -> kusetusta
-Lomakkeiden tai sähköpostin kautta asiakaspalvelu ei toimi, viikko vastauksen odotteluun on naurettavaa
-Asiakaspalvelun kanssa on viime aikoina joutunut asioimaan aivan liikaa, mikään asia ei ole hoitunut niin kuin pitäisi
-Jaa että hintakilpailua? Sen minkä hinnassa säästää niin vapaa-ajassa hukkaa. Ja asiakaspalvelupuhelut päälle. Kalliiksi tulee. Köyhällä ei vaan ole varaa ostaa halpaa.
-Autan osaltani Saunalahtea pääsemään eroon kustannuksia aiheuttavasta toiminnan osasta, eli asiakkaista.

Timo,

Tuo Mukavamiehen kertoma osoite lienee sitten oikea palautusosoite koska muuta ei ole kerrottu?
Tällä sain itse resetoitua http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10168.msg79614.html#msg79614 ' TARGET='_blank

tässä "sata varmat ohjeet", testasin vielä useampaan kertaan ja aina tulee ruudulle kysymys resetoinnista

virta päälle
punainen led syttyy
kaikki ledit syttyy
anna vihreän ledin vilkahtaa 2 kertaa
kaken punainen pohjaan (volumen vieressä) ja pidä se pohjassa
odota ruudulle ilmestyvää kysymysta

Resetoinnin jälkeen saunavisio menee käyttöönotto tilaan josta tietää resetoinnin onnistuneen.