Kysymys

Saunalahti Nettipuhelin



Näytä ensimmäinen kirjoitus

835 kommenttia

Tämä on nyt ilmeisesti se kauan odotettu lanka-palvelu, joka piti Panun Lehden mukaan julkistaa ennen hiihtolomia (tähän kysymykseen ei tosin kukaan ole vielä suostunut vastaamaan).  Jos siirrän opoy:n lankaliittymän numeron nettipuhelinnumeroksi, hoitaako saunalahti opoy:n liittymän irtisanomisen? Kuinka kauan numeron siirtymiseen menee? Miten minulle ilmoitetaan siirtoajankohdasta? Voinko soittaa nettipuhelimella ennen numeron siirtymistä?


Onkoa tietoa, koska Nettipuhelin-liittymiin saa yhteyden lankapuhelimista soitettuna?


Sama kysymys täällä. Laitoin enshätään soitonsiirron kännykkään.
Edes Saunalahden GSM-liittymästä ei pysty soittamaan. Valittaa, että virheellinen numero (tai jotain sinnepäin).
Hallintasivuilla sopimuksen tila on "Käytössä".
Tosin hallintaankaan en pääse tuo numero käyttäjätunnuksena (pitäisikö?), vaan sillä tunnuksella johon tilasin tuon uutena sopimuksena vanhojen lisäksi.
Niin ja vaikkuttaako se alkuperäisessä pankkitunnistautumisessa tullut herja tähän vieläkin, vaikka sopimuksen tila nyt siis on"Käytössä"?


Jos soitonsiirto on pois, tai "ei vastaa" tilassa, ilmoittaa "valitsemaanne numeroon ei saada yhteyttä". Jos taas valittuna on "ei tavoita siirto", ilmoittaa "numerovalintanne on virheellinen".
Eli ei ihan tosiaan tunnu pelittävän.  :(
Ja selvennyksenä siis, että koitin tehdä oma.saunalahden kautta siirtoa omaan Saunalahden kännyliittymääni.
Miksei faksia saisi toimimaan, jos kodeekki on g711. Iponillakin voi valita, haluaako käyttää g729:ä vai g711:tä. Mikä kodeekki on oletusarvoisesti käytössä? Ja miksi? Ja onko sitä mahdollista muuttaa?

JayJay
Käyttäjätaso 3
Hyvin pelaa viimein nettipuhelin.
Mulla on dlinkin di-524wlan purkki välissä joka on nattaava ja tein palomuuriin tarvittavat aukot udp portteihin, mutta ei millään toiminut.
Edes DMZ ei auttanut. DMZ päällä puheluiden soittaminen onnistui, mutta vastaanotto ei.
Tuli lopuksi mieleen että otan di524:n dhcp serverin pois päältä ja otin piuhan wan töpselistä irti ja laitoin yhteen 4-porttisen kytkimen aukoista ja nyt tulee koneille julkiset ip:t ja nettipuhelin toimii!!!

Ymmärsin asioita eilen väärin oikein urakalla, tässä vielä oikea versio palomuuriasetuksiin:

Salli kaikki UDP-liikenne sisään ja ulos verkkoblokeilta 62.142.14.0 - 62.142.14.128 ja 62.142.43.0 - 62.142.43.255 sille koneelle (tai koneille), jotka käyttävät Nettipuhelinta. Eli kaikki portit voi avata UDP-liikenteelle, mutta vain mainituista ip-osoitteista.


Aiemmassa viestissä on verkkoavaruuksien maskit väärin.
Saunalahden mukaan asetukset pitäisi tehdä näin (alla buffalon packet filter settings)

Wan = Internet

Mistä:       Mitä tehdään:        Oman pc:n ip    Mistä tulee         Mitkä portit
Interface     Operation         Destination IP Source IP  Protocol
1 WAN     Accepted        192.168.11.7    62.142.14.0/25 All Protocol
2 WAN     Accepted        192.168.11.7 62.142.43.0/24 All Protocol

-jpg-


Ymmärsin asioita eilen väärin oikein urakalla, tässä vielä oikea versio palomuuriasetuksiin:

Salli kaikki UDP-liikenne sisään ja ulos verkkoblokeilta 62.142.14.0 - 62.142.14.128 ja 62.142.43.0 - 62.142.43.255 sille koneelle (tai koneille), jotka käyttävät Nettipuhelinta. Eli kaikki portit voi avata UDP-liikenteelle, mutta vain mainituista ip-osoitteista.


Aiemmassa viestissä on verkkoavaruuksien maskit väärin.
Saunalahden mukaan asetukset pitäisi tehdä näin (alla buffalon packet filter settings)

Wan = Internet

Mistä:      Mitä tehdään:        Oman pc:n ip    Mistä tulee        Mitkä portit
Interface     Operation         Destination IP Source IP  Protocol
1 WAN     Accepted       192.168.11.7    62.142.14.0/25 All Protocol
2 WAN     Accepted       192.168.11.7 62.142.43.0/24 All Protocol

-jpg-


No Zyxelin ja todella monen muun laitteen käytössä on kyllä tuo Saunan mainitsema tapa.
En ole "kuluttajalaitteissa" koskaan törmännyt tuohon kertomaasi "tosi omituiseen" tapaan....;)

-RaS-
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Erona kuitenkin, että internetcallsin kautta yhteys toimii ja saunalahden kautta ei. Ainoana erona näen sen, että saunalahden SIP-serveri vastaa eri portista (UDP 65527) kuin mihin pyyntö on lähetetty (UDP 5060) kun taas internetcalls vastaa portista 5060.


Kokeilepa vielä kikkakolmosta eli siirry itsekin käyttämään SIP-porttina 65527:aa. Saunalahden ohjelmalla tämä ei taida onnistua? http://www.xten.net/index.php?menu=download ' TARGET='_blank voi portitkin määritellä itse. Eli jotakin tämän tapaista:

System Settings / Network
Listen SIP Port: 65527
Primary STUN Server: stun.saunalahti.fi

System Settings / SIP Proxy /
Enabled: Yes
Username: puhnro suuntanumeron kera
Authorization User: puhnro suuntanumeron kera
Password: liittymän salasana
Domain/Realm: voip.saunalahti.fi
SIP Proxy: voip.saunalahti.fi

Omassa kokeilussani tuokaan ei vielä riittänyt vaan sain virheilmoituksen Login timed out! Contact Network Admin. Vasta kun lisäsin NAT-purkkiin ohjauksen portille UDP 65527, systeemi alkoi toimimaan NAT:n takaa.

Kokeilepa vielä kikkakolmosta


iso kiitos! sain palvelun toimimaan ohjeillasi ja kertomallasi ohjelmalla. Saunalahden oma ohjelma ei kyllä vieläkään toimi, mutta tämä X-Lite kyllä.
Käyttäjätaso 3
Eilisen käytön perusteella huomasin useamman kerran sellaista että kun avasin nettipuhelin ohjelman ja kokeilin soittaa siihen niin soitto tuli, mutta kun nettipuhelin oli vaikkapa 30min taustalla ja sitten yritti siihen soittaa tuli ilmoitus että numeroon ei saada yhteyttä vaikka ohjelmassa lukikin että "kirjauduttu".
Sitten kun soitin nettipuhelimella johonkin ja taas testasin soittoa nettipuhelimeen päin niin soitto tulee, mutta puolentunnin/tunnin odottelun jälkeen taas yhteys poikki, vaikka ohjelman mukaan kaikki on ok.  Ei tuo oikein luotettavalta kyllä tunnu.

Eilisen käytön perusteella huomasin useamman kerran sellaista että kun avasin nettipuhelin ohjelman ja kokeilin soittaa siihen niin soitto tuli, mutta kun nettipuhelin oli vaikkapa 30min taustalla ja sitten yritti siihen soittaa tuli ilmoitus että numeroon ei saada yhteyttä vaikka ohjelmassa lukikin että "kirjauduttu".
Sitten kun soitin nettipuhelimella johonkin ja taas testasin soittoa nettipuhelimeen päin niin soitto tulee, mutta puolentunnin/tunnin odottelun jälkeen taas yhteys poikki, vaikka ohjelman mukaan kaikki on ok.  Ei tuo oikein luotettavalta kyllä tunnu.


Tuontapainen toiminta on tyypillistä näille nettipuhelimille.

Ja _AINA_ syy tuohon löytyy asiakkaan ADSL purkista!

Tosin Sauna voisi alkaa niitä ohjeita tiputella, näihin keskeneräisiin palveluihin....?

-RaS-


Tuontapainen toiminta on tyypillistä näille nettipuhelimille.

Ja _AINA_ syy tuohon löytyy asiakkaan ADSL purkista!

Tosin Sauna voisi alkaa niitä ohjeita tiputella, näihin keskeneräisiin palveluihin....?

-RaS-

Ei muuten ole tyypillistä. Minulla on käytässä myös toisen SIP-operaattorin tili samassa ohjelmassa. Jos avaa ohjelman ja se on taustalla pari tuntia, sen toisen operaattorin numeroon voi edelleen soittaa, kun taas Saunalahti vain ilmoittaa että numeroon ei saada yhteyttä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

kun nettipuhelin oli vaikkapa 30min taustalla ja sitten yritti siihen soittaa tuli ilmoitus että numeroon ei saada yhteyttä vaikka ohjelmassa lukikin että "kirjauduttu".


Käytätkö NAT:tia? NAT-purkkisi on todennäköisesti purkanut yhteyden kun se on ollut hetken käyttämättömänä. Tätä voi auttaa kahdella tavalla. Voit pidentää NAT-purkkisi UDP-yhteyksien aukipitoaikaa (UDP timeout). Jos purkissasi ei ole tällaista säätöä, hanki SIP-ohjelma (tai puhelin) jolla voi lähettää tyhjiä paketteja yhteyden aukipitämiseksi.

Esimerkiksi tuossa http://www.xten.net/index.php?menu=download ' TARGET='_blank näitä voi säätää Advanced System Settings / SIP settings alta

Send UDP Keep-alive Messages to Proxy: Yes
Frequency to Send UDP Keep-alive Message to Proxy(ms): 10000

Tuo oletusarvo 10000 ms (= 10 s) on jo melkoista tykitystä. Useimpien NAT-purkkien kanssa 59000 ms (= 59 s) pitäisi kyllä riittää.


Ja _AINA_ syy tuohon löytyy asiakkaan ADSL purkista!


Näinhän se valitettavan usein on jos käyttää NATtia. ADSL-purkkien NAT-ominaisuudet ovat yleensä aivan järkyttävän huonoja. Harvassa laitteessa toimii edes loopback sisäverkosta omaan julkiseen osoitteeseen takaisin sisälle portinohjaukset huomioonottaen. Pahimpia ovat sitten "käyttäjäystävälliset" laitteet, joista ei kirveelläkään saa selville mitkä ovat purkin käyttämien TCP ja UDP yhteyksien aikavalvonnan (timeout) arvot. Puhumattakaan että niitä pääsisi säätämään.
Käyttäjätaso 3


Käytätkö NAT:tia? NAT-purkkisi on todennäköisesti purkanut yhteyden kun se on ollut hetken käyttämättömänä. Tätä voi auttaa kahdella tavalla. Voit pidentää NAT-purkkisi UDP-yhteyksien aukipitoaikaa (UDP timeout). Jos purkissasi ei ole tällaista säätöä, hanki SIP-ohjelma (tai puhelin) jolla voi lähettää tyhjiä paketteja yhteyden aukipitämiseksi.



En käytä nattausta.
Lyhyt kysymys: toimiiko Saunalahden nettipuhelinyhteyden kautta DTMF koodit?

Itse tarvitsen siis sellaisen codecin jossa VoiP laitteeni voi kuunnella verkosta tulevia DTMF painalluksia, tyyliin puhelinvastaajan kauko-ohjaus tms.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

En käytä nattausta.


Ok. Onko sinulla mahdollisesti tilallinen palomuuri (stateful inspection)? Sekin voi luulla että yhteys ei ole enää käytössä ja hirttää portin kiinni? Tähän auttavat hyvin samantapaiset lääkkeet kuin NAT-timeout ongelmiinkin. Määritä palomuuriin ettei Saunalahden voip-palvelimelta tulevien pakettien tilaa seurata tai ohjaa SIP-asiakas lähettämään säännöllisin välein tyhjiä paketteja.

Jos välissä ei ole näsäviisasta palomuuria, sitten Saunalahden systeemeissä on jotakin vikaa. Ehkäpä Saunalahti on epähuomiossa asettanut rekisteröinnin vanhenemisajan lyhyemmäksi palvelimelta kuin asiakasohjelmistostaan. Asetusten tulisi olla juuri päin vastoin eli palvelimella pidempi aika kuin asiakasohjelmistossa.

Muistathan myös että Saunalahden palvelin ei tue rinnakkaispuhelimia. Eli jos sinulla on kahdella eri koneella ohjelma yhtä aikaa auki ja sammutat toisen, kestää tovin ennen kuin puhelut osaavat hakeutua siihen jäljellejääneeseen koneeseen.

Rinnakkaispuhelinten toimimattomuus on kyllä sellainen puute johon mielellään näkisi tulevan korjauksen. Jostakin kumman syystä Suomessa näyttää olevan vaikea löytää rinnakkaispuhelimia tukevaa VoIP-liittymää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kysymys kuuluu,,miksi maksaa nettipuhelimen palvelusta kun sen saa nyt g**** operaattorilta ihan ilmatteeksi käyttöön


Eihän tämä Saunalahden palvelu maksa yhtään sen enempää kuin g**** kun sitä käyttää siihen samaan mihin g**** voi käyttää eli palvelun käyttöönottaneille kavereille soittamiseen. Saunalahti Nettipuhelimen liittymismaksu on 0 €, perusmaksu 0 €/kk ja Saunalahti Nettipuhelimen väliset puhelut 0 €/min.

Muihin puhelimiin Saunalahti Nettipuhelimella ei voi soittaa ilmaiseksi, mutta toisaalta sillä g****:llä et voi soittaa muihin puhelimiin ollenkaan.

Lisäksi g**** palvelu ei edes ole nimensä mukainen. g**** palveluun on turha yrittää kytkeä SIP-puhelinta. g**** toimii vain g**** ikioman oman pluginin voimalla. Saunalahti Nettipuhelimeen saa myös puhelimia - ei ole pakko puhua tietokoneeseen.

Jos välissä ei ole näsäviisasta palomuuria, sitten Saunalahden systeemeissä on jotakin vikaa. Ehkäpä Saunalahti on epähuomiossa asettanut rekisteröinnin vanhenemisajan lyhyemmäksi palvelimelta kuin asiakasohjelmistostaan. Asetusten tulisi olla juuri päin vastoin eli palvelimella pidempi aika kuin asiakasohjelmistossa.


Havaitsin samanlaista ongelmaa testaillessani palvelua työkoneelta (ei nattia, udp-portit auki): toimi hyvin, mutta kun ohjelman käynnistämisestä oli kulunut jonkin verran aikaa, tiedotteen mukaan puhelimeen ei saatukaan yhteyttä. Kun laitoin ohjelman lähettämään tyhjiä SIP-paketteja minuutin välein, en ainakaan huomannut enää ongelmia (tosin en testannut tuota pitkään). Ihan niin kuin Saunalahden päässä olisi ollut nat, joka oli jo hukannut sääntönsä.

(Voihan ongelma olla ihan jokin muukin: kun eilen faksasin allekirjoitetun sopimuksen Saunalahdelle Elisan lankaverkossa kiinni olevalla faksilla, ensi yrittämältä faksista kuului tiedoitus, että numeroa ei ole käytössä ja valitse oikea numero. Kun faksi yritti automaattisesti uudestaan hetken päästä, yhteys onnistui.)
Twinkle http://www.twinklephone.com/ näyttää olevan hyvä ja toimiva softapuhelin Linuxille. Ainoa erityinen juttu mitä oikeastaan tarvi tehdä oli sallia palomuurista SIP UDP-porttiin tulevat yhteydet Saunalahden verkosta. Nattia ei ole.

Ainoa hämäryys on puhelun laittaminen pitoon (Call Hold). Se ei näyttäisi toimivan. Pitäisikö Nettipuhelimen kanssa käyttää RFC2543- vai RFC3264-tyylistä Call Holdia?

Onko Saunalahdella jotain testinumeroa johon voi soittaa maksutta? Esimerkiksi echo-numero olisi kätevä, niin että kuulisi oman puheen. Sen avulla voisi varmistua että puhe kulkee molempiin suuntiin.
Voisiko joku kertoa miten Sjphone asetukser tulisi tehdä niin että sais sen toimimaan saunalahden VoIP liittymän kanssa?  Eli mitkä ruksit pitää laittaa ja mihin laatikkoon voip.saunalahti.fi ?! Ja mitä portteja tulisi laittaa? Niitä Slahti on unohtanut mainita omissa "ohjeissaan"  ::)

Kiitos

Kokeilepa vielä kikkakolmosta eli siirry itsekin käyttämään SIP-porttina 65527:aa.
...
Omassa kokeilussani tuokaan ei vielä riittänyt vaan sain virheilmoituksen Login timed out! Contact Network Admin. Vasta kun lisäsin NAT-purkkiin ohjauksen portille UDP 65527, systeemi alkoi toimimaan NAT:n takaa.


Joo, ei riittänyt täälläkään.

Havaitsin samanlaista ongelmaa testaillessani palvelua työkoneelta (ei nattia, udp-portit auki): toimi hyvin, mutta kun ohjelman käynnistämisestä oli kulunut jonkin verran aikaa, tiedotteen mukaan puhelimeen ei saatukaan yhteyttä. Kun laitoin ohjelman lähettämään tyhjiä SIP-paketteja minuutin välein, en ainakaan huomannut enää ongelmia (tosin en testannut tuota pitkään).


No nyt testasin vähän pidempään. Vika on vielä olemassa. Rekisteröinnin pitäisi kestää 3600 sekuntia, mutta jos odottaa 50 min ja sitten yrittää soittaa nettipuhelimeen niin numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä. (Ei nattia, sip-portti auki.)


Kokeilepa vielä kikkakolmosta eli siirry itsekin käyttämään SIP-porttina 65527:aa.
...
Omassa kokeilussani tuokaan ei vielä riittänyt vaan sain virheilmoituksen Login timed out! Contact Network Admin. Vasta kun lisäsin NAT-purkkiin ohjauksen portille UDP 65527, systeemi alkoi toimimaan NAT:n takaa.


Joo, ei riittänyt täälläkään.


Otinpa minäkin ja asensin omalle koneelle X-liten. Laitoin asetukset kuten tässä ketjussa on aiemmin neuvottu, annoin SIP portin olla oletus 5060 ja RTP-portin 8000. Tein Linksysin purkkiin porttiohjaukset noille kahdelle portille. Näillä asetuksilla onnistuin soittamaan PC:ltä kännykkään, mutta ei toiseen suuntaan. 

Ohjelman loki kertoi, että käytössä on Restrictec Cone NAT Firewall ja laitoin kohtaan Menu-System Settings-Network-Force Firewall Type: Restrictec Cone NAT Firewall  ja kas kummaa puhelut rupesivat kulkemaan NATin takaa molempiin suuntiin ja puhekin liikkuu! Ihmeiden aika ei ole ohi. :)

Nyt kun vaan keksisi, miten homman saisi toimimaan Saunalahden Nettipuhelimella, kun sen käyttöliittymä on hieman paremman oloinen
Käyttäjätaso 4
Tuota tuota, olen tässä vähän ihmetellyt että miksi pitää tehdä NATin takana vielä port forwardeja, kun STUN-palvelinkin on käytössä. Eikö STUN-palvelimen pitäisi yhdistää kaksi NATin takana olevaa STUN-asiakasta toisiinsa?

IPv6 olisi jo syytä saada käyttöön... Tosin silläkin nähtäneen NAT-ratkaisuja tietoturvan lisäämiseksi.

Mitenkä muuten toimii NATatut taloyhtiöverkot Nettipuhelimen kanssa?
Nettipuhelimesta pitäisi saada soitonsiirto Saunalahti Lanka liittymään maksuttomaksi.


Lanka -liittymä saa jatkoa, mutta lopullisesta muodosta ei ole päätöstä. Nettipuhelin -palvelu tulee olemaan osa tätä uutta liittymää.

/ panu.
Kuinka pitkä mahtaa olla nettipuhelinliittymän toimitusaika? Tilasin uuden numeron pankkitunnisteilla toissapäivänä ja yhä on Tilauksessa tilassa. Toisaalla netissä luin että muutamassa minuutissa olisi jollain auennut? Ehkä turhaa hätäilyä kysellä perään, mutta niin kova on into päästä säätämään, kun vihdoinkin on kohtuullisilla hinnoilla varustettu voip palvelu olemassa!

Osallistu keskusteluun