Vastattu

Skattegränshantering

  • 11 elokuu 2016
  • 7 kommenttia
  • 3158 katselukerrat

Hej jag beställde en telefon av er på nätbutiken och nu fick jag ett meddelande att den skall skattegränshanteras dvs moms ska betalas på åland. Eftersom jag inte vill betala moms 2 ggr så undrar jag om jag kunde få momsvärdet tillbakabetalat om jag tullar in telefonen.

Har inte ni ett skattegränsavtal med Åland?

http://www.tulli.fi/sv/foretag/beskattning/aland/mervardesbeskattning/index.jsp
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eBin 16 elokuu 2016, 08:54

Hej Jimmy, och välkommen till palsta!

Jag ber om ursäkt att vi inte genast hittade ett bra svar på din fråga. Tyvärr levererar vi inte till Åland, och tydligen har din beställning gått igenom på grund av ett fel i vår webbutik. Därför ber jag dig vänligen skicka oss ett privatmeddelande (http://elisa.fi/palstatiimi) till "Palstatiimi"-användaren, så kan vi annulera beställningen. Alternativt kan du låte bli att hämta paketet från posten, då skickas det automatiskt tillbaka till oss.
Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hej Jimmy, och välkommen till palsta!

Jag ber om ursäkt att vi inte genast hittade ett bra svar på din fråga. Tyvärr levererar vi inte till Åland, och tydligen har din beställning gått igenom på grund av ett fel i vår webbutik. Därför ber jag dig vänligen skicka oss ett privatmeddelande (http://elisa.fi/palstatiimi) till "Palstatiimi"-användaren, så kan vi annulera beställningen. Alternativt kan du låte bli att hämta paketet från posten, då skickas det automatiskt tillbaka till oss.
Ok jag förstår. Jag hämtar ut den och betalar dubbel moms för jag vill verkligen ha telefonen
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ok, skicka oss ändå ett privatmeddelande med din address och kundnummer (torde stå på beställningsbekräftelsen), jag tycker du borde få en liten present som kompensation, detta var trots allt vårt misstag 🙂
Hej, tråkigt att höra att ni egentligen inte skickar till Åland. Vilken tur att min Oneplus 3 också lyckades slinka igenom ert system (eftersom ni verkar vara dom enda som säljer denna telefonen i Finland) 😉
Om jag förstod det rätt är det alltså inte möjligt att få tillbaka momsen?

Off-topic: tack för att 4g nu fungerar här! 😃
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Jep, momsen kan vi tyvärr inte korrigera, men vi hoppas du trots allt är nöjd med din telefon 🙂
Hej

Elisa fortsätter alltså sälja till Åland utan att informera kunden om att ni felaktigt inte återbetalareller stryker momsen ?
Jag hämtade just ut en Oneplus som ni skickat och betalade momsen på Åland (ca 80 €). Räkningen har inte kommit men ni bör stryka momsen mot att jag skickar kvittot på redan betald moms.
Tullens instruktioner för företag finns t.ex. här http://tulli.fi/yritysasiakkaat/tullin-asiakkaana/ahvenanmaan-erityisasema

Vart kan jag skicka tullkvittot?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hej Bosse! Du kan skicka kvittot till addressen "asiakaspalvelu.liittymat@elisa.fi". Tydligen finns det fortfarande brister i vår nätbutik, eftersom det inte borde vara tillåtet att beställa varor till Åland. Jag informerar butikens administratör om detta.

Osallistu keskusteluun