Vastattu

Vakuusmaskupyyntö


Hei,

Ursäkta för en fråga på svenska.

Jag beställde igår en Oneplus 6 på avbetalning, 2-års betalningstid. Nu vill Elisa att jag betalar en "Vakuusmaksupyyntö"? Det står såhär:

Tack för din beställning! Vi beklagar att vi inte omedelbart kan godkänna beställningen.
Elisa Abp kontrollerar kundens beställning- och betalningshistorik, adressinformation och
kreditupplysning innan beställningen kan godkännas. Om kunden saknar en permanent adress i
befolkningsregistret eller har vistats endast en kort tid i landet, varigenom det inte är möjligt att skäligen
utreda betalningshistoriken, ska kunden erlägga en säkerhet på 290.00 euro. Orsak till att säkerhet krävs
kan också vara beställningens volym, betalningshistorik eller kreditupplysningar.
Du ska ha betalt eventuella förfallna fakturor innan beställningen kan godkännas. Du kan kontrollera
betalningsstatus för aktiva fakturor via omaelisa.fi.
Vi återbetalar säkerheten när grunderna för säkerheten har undanröjts och du har betalat dina fakturor till
Elisa inom utsatt tid. Säkerheten återbetalas tidigast om ett år och senast när avtalet går ut.
Vi behandlar din beställning när säkerheten har betalats in på vårt konto. Säkerheten ska betalas på
en gång. Om du inte har betalat säkerheten eller kontaktat vår kundtjänst senast på förfallodagen för
säkerhetsbeloppet, anser vi att du har avstått från beställningen.

Jag har inga öppna fakturor hos Elisa, och inte heller några kreditanmärkningar. Varför måste jag betala denna summa? Klart jag kan betala summan, men det verkar så märkligt. Har nämnligen en kompis som beställde en telefon på avbetalning, hade inte heller några öppna fakturor eller kreditanmärkningar, men hen fick sin telefon medsamma utan att betala denna pyyntö.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Exe_ 23 toukokuu 2018, 14:50

Hej Timlillkvist och välkomna till Palsta! Orsak till säkerheten kan vara beställningens volym (t.ex. du har köpt många apparater på avbetalning), betalningshistorik eller kreditupplysningar. Andra orsaker kan vara addressinformation, kort tid i landet (under 24mnd) eller någon annan jämförbar omständighet. Om du vill veta mer om varför vi kräver säkerheten från dig, du kan ringa till våra kundtjänst 01019 0240 så vi kan titta på saken mer 🙂

Katso alkuperäinen viesti

1 kommentti

Käyttäjätaso 3
Hej Timlillkvist och välkomna till Palsta! Orsak till säkerheten kan vara beställningens volym (t.ex. du har köpt många apparater på avbetalning), betalningshistorik eller kreditupplysningar. Andra orsaker kan vara addressinformation, kort tid i landet (under 24mnd) eller någon annan jämförbar omständighet. Om du vill veta mer om varför vi kräver säkerheten från dig, du kan ringa till våra kundtjänst 01019 0240 så vi kan titta på saken mer 🙂

Osallistu keskusteluun