Vastattu

Boksin käyttö hidastunut

  • 15 joulukuu 2017
  • 54 kommenttia
  • 5006 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Meillä on ollut pari vuotta käytössä viihde ja Netgem boxi. Alussa kanavien ja tallenteiden selaaminen oli aika sujuvaa mutta tuntuu että koko ajan homma on hidastunut. En tiedä johtuuko ohjelmistopäivityksistä vai mistä mutta nyt on alkanyt jo tuo odottelu nyppimään. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko tulle jotain tehtävissä ?

Esim kanavalistauksen latautuminen kestää n. 35 sek. kuuden kanavan osalta js siitä kun lähtee selaamaan eteenpäin niin pysähtelee ärsyttävästi ja selaamista ei todellakaan voi sanoa sujuvaksi. Samalla tavalla myös tallenteiden selaaminen on hidastanut ja kansiosta toiseen siirtyminen on aika tahmeaa.

Nettiyhteys on nyt 100Mbit kaapeli mutta ihan vastaavat kokemukset oli myös 100 Mbit 4G yhteydellä. Eikä ole mitään eroa onko boksi kiinni langattomasti vai suoralla kaapelila reitittimessä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 19 joulukuu 2017, 10:17

Jos nettiyhteys toimii moitteetta, vika on tuskin siinä. Ongelma voi liittyä itse digiboksiin, jolloin kannattaa lähteä testaamaan seuraavaa.

1) Flashboot:
- Ota digiboksista virtajohto irti
- Kytke virtajohto takaisin pitäen digiboksin virtapainiketta pohjassa samaan aikaan
- Odota, että vihreä valo alkaa vilkkumaan ja vapauta virtapainike (noin 3 sek)
- Digiboksi aloittaa päivitysten tarkistamisen

2) Tyhjennä laitteen sisäinen muisti:
- Mene digiboksin asetuksiin ja valitse "lisäasetukset"
- Valitse kohta "alusta sisäinen muisti" tms. - Tämä ei vaikuta tallenteisiin

3) Palauta digiboksi tehdasasetuksiin:
- Paina digiboksin virta/reset -painiketta viisi kertaa peräkkäin nopeassa tahdissa
- Vaihtoehtoisesti: Asetukset -> Lisäasetukset -> Palauta tehdasasetukset

Jos näillä toimenpiteillä ei ole mitään vaikutusta digiboksin toimintaan, saattaa olla laitevaihto tarpeen. Tässä tapauksessa kannattaa varmistaa, että teillä on asiakasnumero lisättynä henkilökohtaisiin tietoihin täällä Palstalla. Näin Palstatiimi pääsee myös tarttumaan tähän paremmin.
Katso alkuperäinen viesti

54 kommenttia

Sama vika täällä. Nettiyhteyden nopeudesta ei ole kyse, joten syytä olisi Elisan tutkia ja korjata ongelma.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos nettiyhteys toimii moitteetta, vika on tuskin siinä. Ongelma voi liittyä itse digiboksiin, jolloin kannattaa lähteä testaamaan seuraavaa.

1) Flashboot:
- Ota digiboksista virtajohto irti
- Kytke virtajohto takaisin pitäen digiboksin virtapainiketta pohjassa samaan aikaan
- Odota, että vihreä valo alkaa vilkkumaan ja vapauta virtapainike (noin 3 sek)
- Digiboksi aloittaa päivitysten tarkistamisen

2) Tyhjennä laitteen sisäinen muisti:
- Mene digiboksin asetuksiin ja valitse "lisäasetukset"
- Valitse kohta "alusta sisäinen muisti" tms. - Tämä ei vaikuta tallenteisiin

3) Palauta digiboksi tehdasasetuksiin:
- Paina digiboksin virta/reset -painiketta viisi kertaa peräkkäin nopeassa tahdissa
- Vaihtoehtoisesti: Asetukset -> Lisäasetukset -> Palauta tehdasasetukset

Jos näillä toimenpiteillä ei ole mitään vaikutusta digiboksin toimintaan, saattaa olla laitevaihto tarpeen. Tässä tapauksessa kannattaa varmistaa, että teillä on asiakasnumero lisättynä henkilökohtaisiin tietoihin täällä Palstalla. Näin Palstatiimi pääsee myös tarttumaan tähän paremmin.
Käyttäjätaso 2
Kiitos vastauksesta.

2 ja 3 kohdat olin jo pariin kertaan tehnytkin. 1 vaihtoehto oli uusi joten tein sen ja perään vielä uudelleen myös 2 ja 3 vaihtoehdot mutta ei ollut apua hitauteen.

Flashboot päivitti jotain softaa boksiin mutta nopeutta se ei kyllä tuonut mukanaan 🙂

Kävin lisäämässä asiakastietoihini asiakasnumeromme joten mielelläni otan vastaan lisävinkkejä jos tähän apua saisi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmm... Varmistaisin vielä että olitko resetoinut modeemin? Digibokseilla on paha tapa oireilla ensimmäisenä jos modeemissa ilmenee jotain pientäkään jumittelua sopivasti, eli yhteys takkuaa tämän jälkeen valitettavan paljon boksilla vaikka muilla laitteilla yhteydet toimisivat kunnolla
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mikä digiboksi on käytössä? Netgem N7700 vai N7800? Vaiko kenties jokin muu?

Itselläni N7700 vaihto uudempaan N7800 -malliin auttoi jonkin verran ja toi käyttöön lisää sulavuutta sekä nopeutta. Se ei kuitenkaan muilta osin tuonut toivottua parannusta Viihteen käyttöön.
Käyttäjätaso 2
Modeemi on resetoitu parikin kertaa, Ja yhteyskin on tässä välissä jo vaihtunut Elisan 4G:stä Telian 100MBit kaapeliin mutta ei vaikutusta boksin toimintanopeuteen.

Boksin tyyppinä näyttää NTG-7700 diagnostiikasta. Miten tuohon N7800 malliin saisi vaihdettua jos siitä saisi jotain apua hitauteen ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Modeemi on resetoitu parikin kertaa, Ja yhteyskin on tässä välissä jo vaihtunut Elisan 4G:stä Telian 100MBit kaapeliin mutta ei vaikutusta boksin toimintanopeuteen.

Boksin tyyppinä näyttää NTG-7700 diagnostiikasta. Miten tuohon N7800 malliin saisi vaihdettua jos siitä saisi jotain apua hitauteen ?

Pistetään tulemaan kun boksiin tuntuu jäävän ongelma 🙂
Käyttäjätaso 2
Kiitos. Viikon käytön perusteella voin sanoa että käyttö nopeutui selvästi. Ohjelmaoppaan latautumisaika tippui alle puoleen edelliseen boksiin verrattuna ja tallenteiden selaaminenkin nopeutui todella paljon. Kiitos avusta !
Käyttäjätaso 2
Moi, samasta ongelmasta tulin valittamaan (ja turhasta työstä kun puoli tuntia eilen järjestin kanavapaikkoja ja tänä aamuna ne TAAS oli seonneet sikin sokin), elikkäs kohta noin kuukauden on tallenteiden käsittely ollut toivottaman hidasta - noin 25-35sec menee ennenkuin pääsee edes "Uusimmat tallenteet" kohtaan ja siihen sitten päälle kun rupeaa selaamaan. Ei todellakaan enää viitsi eikä voi käyttää koko laitetta/palvelua! Netti on 100megainen, eli ei pitäisi siitä johtua. Tein kaikki em. kohdat, 1, 2 ja 3 , mutta minkäänlaista muutosta ei tapahtunut! 😞 (versio nyt 7.4.01-65)

Asiakasnumeroni lisäsin tietoihini, jos etänä voitte tutkia missä vika tms..
Jotain tarvii eniveis tehdä, kun ei tallenteita voi nyt käyttää!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moi, samasta ongelmasta tulin valittamaan (ja turhasta työstä kun puoli tuntia eilen järjestin kanavapaikkoja ja tänä aamuna ne TAAS oli seonneet sikin sokin), elikkäs kohta noin kuukauden on tallenteiden käsittely ollut toivottaman hidasta - noin 25-35sec menee ennenkuin pääsee edes "Uusimmat tallenteet" kohtaan ja siihen sitten päälle kun rupeaa selaamaan. Ei todellakaan enää viitsi eikä voi käyttää koko laitetta/palvelua! Netti on 100megainen, eli ei pitäisi siitä johtua. Tein kaikki em. kohdat, 1, 2 ja 3 , mutta minkäänlaista muutosta ei tapahtunut! 😞 (versio nyt 7.4.01-65)

Asiakasnumeroni lisäsin tietoihini, jos etänä voitte tutkia missä vika tms..
Jotain tarvii eniveis tehdä, kun ei tallenteita voi nyt käyttää!

Onko tuo 100M netti millä tekniikalla toteutettu? Olitko reititintä resetoinut vielä? Oliko minkä merkkinen ja mallinen laite yhteyttä jakamassa? Onko digiboksi verkkojohdolla vai langattomasti kytketty? Nämä tiedot auttavat tilanteen selvityksessä ja mahdollisen digiboksiongelman tunnistamisessa, sillä utelen 🙂
Käyttäjätaso 2

Onko tuo 100M netti millä tekniikalla toteutettu? Olitko reititintä resetoinut vielä? Oliko minkä merkkinen ja mallinen laite yhteyttä jakamassa? Onko digiboksi verkkojohdolla vai langattomasti kytketty? Nämä tiedot auttavat tilanteen selvityksessä ja mahdollisen digiboksiongelman tunnistamisessa, sillä utelen :)

Netti on DNA:n 100megainen VDSL-yhteys, laitteena Telewellin tw-eav510v2 ja Netgemin n7700 digiboxi on siinä kiinni kiinteällä eth-kaapelilla. Modeemin boottailen säännöllisin väliajoin, vaikka se pyörittääkin muuta digitaalista kotiani aivan ongelmitta tälläkin hetkellä, paitsi tuota digiboxia.

Juu tottakai pitääkin udella ja nuo tiedot ovat tarpeen, mutta kun kokoonpanossani ei ole tapahtunut yli vuoteen mitään muutoksia - tuo digiboxi vain rupesi hidastumaan ja hidastumaan kunnes se nyt on niin hidas ettei sitä viitsi käyttää. Luulin aluksi, että suuri tallennemääräni vaikuttaisi siihen (68%) mutta ei kai sekään saisi niin tehdä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Onko tuo 100M netti millä tekniikalla toteutettu? Olitko reititintä resetoinut vielä? Oliko minkä merkkinen ja mallinen laite yhteyttä jakamassa? Onko digiboksi verkkojohdolla vai langattomasti kytketty? Nämä tiedot auttavat tilanteen selvityksessä ja mahdollisen digiboksiongelman tunnistamisessa, sillä utelen :)

Netti on DNA:n 100megainen VDSL-yhteys, laitteena Telewellin tw-eav510v2 ja Netgemin n7700 digiboxi on siinä kiinni kiinteällä eth-kaapelilla. Modeemin boottailen säännöllisin väliajoin, vaikka se pyörittääkin muuta digitaalista kotiani aivan ongelmitta tälläkin hetkellä, paitsi tuota digiboxia.

Juu tottakai pitääkin udella ja nuo tiedot ovat tarpeen, mutta kun kokoonpanossani ei ole tapahtunut yli vuoteen mitään muutoksia - tuo digiboxi vain rupesi hidastumaan ja hidastumaan kunnes se nyt on niin hidas ettei sitä viitsi käyttää. Luulin aluksi, että suuri tallennemääräni vaikuttaisi siihen (68%) mutta ei kai sekään saisi niin tehdä?
Ei varmaan pitäisi vaikuttaa... Tiedä sitten.

Onko sinulla muuten paljon tallennussääntöjä tehtynä?

Itsestäni tuntuu, että tallennussääntöjen määrä saattaisi vaikuttaa ainakin boksin EPG:n toimivuuteen/nopeuteen. Onkohan edes mahdollista, en tiedä.

Jos laittaa epg:n kautta ohjelman tallennukseen, niin saa odotella jonkun tovin, että voi taas jatkaa epg:n selaamista.

Voisihan tuon tietenkin testata poistamalla kaikki säännöt... :8
Käyttäjätaso 2
Ei varmaan pitäisi vaikuttaa... Tiedä sitten.

Onko sinulla muuten paljon tallennussääntöjä tehtynä?

Itsestäni tuntuu, että tallennussääntöjen määrä saattaisi vaikuttaa ainakin boksin EPG:n toimivuuteen/nopeuteen. Onkohan edes mahdollista, en tiedä.

Jos laittaa epg:n kautta ohjelman tallennukseen, niin saa odotella jonkun tovin, että voi taas jatkaa epg:n selaamista.

Voisihan tuon tietenkin testata poistamalla kaikki säännöt... :8


Ei aktiivisia tallennussääntöjä ollut kuin kourallinen, ei-aktiivisia kyllä aika paljon. No, poistin kuitenkin nyt ne kaikki mutta ei tuo vaikuttanut nopeuteen millään tavalla.

Melkoinen sissi olet jos käytät boxin omaa epg:tä tallennusten lisäämiseen! 🙂
Koko laitteen GUI:n on suunnitellut joku mainostoimiston graafikko, joka ei ole kuullut tietokoneista tai Käytettävyydestä yhtään mitään...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Ei aktiivisia tallennussääntöjä ollut kuin kourallinen, ei-aktiivisia kyllä aika paljon. No, poistin kuitenkin nyt ne kaikki mutta ei tuo vaikuttanut nopeuteen millään tavalla.

Melkoinen sissi olet jos käytät boxin omaa epg:tä tallennusten lisäämiseen! 🙂
Koko laitteen GUI:n on suunnitellut joku mainostoimiston graafikko, joka ei ole kuullut tietokoneista tai Käytettävyydestä yhtään mitään...
Ok. Luulotautia siis. :$

Eipä tuota epg-tallennusta tule käytettyä kuin satunnaisesti, jos ei vaikka ole känny käden ulottuvilla.

Onhan tuo käyttöliittymä melkolailla mielipiteitä jakava. Ilman epg:n ajoittaista hitautta pystyn kuitenkin elämään sen kanssa suht kivuttomasti... :P

Veikkaanpa, että jos/kun saat boksin vaihdettua, niin mainitsemasi ongelmat katoavat. GUI tosin ei muutu. 😃
Käyttäjätaso 1
Sama täällä.
Muu toimii - enimmäkseen ja useinmiten,
Mutta Elisaviihde on väärä nimi.
Oikea olisi Elisa-arpa.
Kuka saa katsoa tänään…
Ja tulosten odottamiseen - siis tallenneluettelon näkymiseen - menee joka ilta kauenmin.
Nykyisin jo noin minuutti.
Ja kun yrittää poistaa tallenteitaan tulee virheilmoitus 500.
Käyttäjätaso 1
Elisaviihde voisi muuttaa nimensä Elisa-arvaksi:
Joka ilta arvotaan ketkä saavat onnen katsoa tallenteitaan.
Tallenneluettelon latautumiseen menee keskimäärin minuutti.
Jos siis toimii.
Ja jos yrittää poistaa tallenteita
tulee joka kolmannella kerralla virheilmoitus 500.
Meillä on myös tuo Netgem N7700, joka on alkanut hidastelemaan. Tein kaikki listalla mainitut temput ja silti tallenteisiin meno k-e-s-t-ä-ä. Jos tuo N7800 ratkaisee ongelman, niin olisiko sellaiseen vaihto mahdollinen? Asiakasnumero löytyy tiedoista.

Modeemi on resetoitu parikin kertaa, Ja yhteyskin on tässä välissä jo vaihtunut Elisan 4G:stä Telian 100MBit kaapeliin mutta ei vaikutusta boksin toimintanopeuteen.

Boksin tyyppinä näyttää NTG-7700 diagnostiikasta. Miten tuohon N7800 malliin saisi vaihdettua jos siitä saisi jotain apua hitauteen ?

Pistetään tulemaan kun boksiin tuntuu jäävän ongelma :)
Käyttäjätaso 1
No nyt sitten valitan kun olen näemmä vauhtiin päässyt
Tästä Elisan palstasta:
Eilen kun tuohduin Viihteen hitaudesta ja toimimattomuudesta
kirjoitin palstalle.
Aina tuli punainen ilmoitus
"ettei vastausta voida nyt julkaista. Yritä uudelleen".
Nyt huomaan niiden kaikkien kuitenkin tulleen julkaistuiksi.
En tiedä miten poistaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No nyt sitten valitan kun olen näemmä vauhtiin päässyt
Tästä Elisan palstasta:
Eilen kun tuohduin Viihteen hitaudesta ja toimimattomuudesta
kirjoitin palstalle.
Aina tuli punainen ilmoitus
"ettei vastausta voida nyt julkaista. Yritä uudelleen".
Nyt huomaan niiden kaikkien kuitenkin tulleen julkaistuiksi.
En tiedä miten poistaa.


Et voi itse poistaa, enkä minäkään, mutta ilmoitin moderaattoreille niin käyvät jossain kohtaa siivoamassa tästä ketjusta nuo duplikaattiviestit pois.
Onko tuohon N7700 boksiin tai yleisesti bokseihin nyt joulun tienoilla tullut päivitystä? Täällä boksin toiminta on myös hidastunut sekä kaikilla IPTV-HD-kanavilla tekee säännöllistä pikselöitymistä n. 15-20 sek välein. Ei mitään rajua, mutta ei tämmöistä ole aiemmin tapahtunut edes vanhalla boksilla. Nettiyhteys (100M) muuten kyllä toimii kuten pitää ja on Elisan VDSL-motu. Jos katsot muita HD-kanavia kuin IPTV niin pikselöitymistä ei tapahdu.

Vedän vielä kerran kaikki mahdolliset bootit, mutta jos ei tokene niin vika näyttäisi olevan Netgemissä.
Kiva huomata että en yksin painiskele tuon hitaus ongelman kanssa. Varsinkin tuon tallennevalikon käyttö on nykyään yhtä tuskaa. Noinkohan vaan on tilanne ettei tuo N7700 enää jaksa uusia päivityksiä kunnolla pyörittää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
No nyt sitten valitan kun olen näemmä vauhtiin päässyt
Tästä Elisan palstasta:
Eilen kun tuohduin Viihteen hitaudesta ja toimimattomuudesta
kirjoitin palstalle.
Aina tuli punainen ilmoitus
"ettei vastausta voida nyt julkaista. Yritä uudelleen".
Nyt huomaan niiden kaikkien kuitenkin tulleen julkaistuiksi.
En tiedä miten poistaa.


Kyseisenä iltana tosiaan oli yleisempää hitautta Palstalla, joka on korjattu. Tuon hidastelun takia osalla asiakkaista myös näitä kommentteja tuli tänne useampaan otteeseen. Ylimääräiset tästä ketjusta nyt poistettu 🙂
Käyttäjätaso 2
Hei Elisa,
nyt kun kohta kuuukausi sitten tästä Elisan maksulliseen palveluun liittyvästä viasta, vikatilanteesta tai mistä lie laitteistorikosta on ensimmäisen kerran Teille informoitu, ja kuten ketjusta huomaa, vika koskee useita irrallisia ja erillisia asiakkaita, kyselenkin että mitäs meidän maksavien ja vihaisten, ei-toimivan palvelun kanssa tuskailevian asiakkaiden tulisi nyt tehdä? Voitteko ilmoittaa tällä palstalla postitusosoitteen, minne vialliset laitteet voimme toimittaa? Tai osoitteen, jonne voimme ilmoittaa kaupan purkamisesta? Vai neuvotteko meitä kävelemään paikalliseen Elisan toimipisteeseen? Kannattanee varoittaa paikallisia, syyttömiä asiakaspalvelijoita tätä ennen.. Jos toteatte että "sorry, kyllä me pahoittelemme ja korjataan sitten joskus" , no... sille tasolle ei varmaan tarvitse vajota.
on nämä joo hidastuneet, itsellä 2 boksia mutta ei se oikeastaan haittaa kun niin harvoin käyttää. virheilmoituksia ei juurikaan tule. täytyy kokeilla tuota dgodin opasta josko auttais.

ja onhan zizuli tehnyt henkilökohtaisen tiketin ettei tarvitse meidän muiden puolesta puhista ja puhkua niin innolla?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hei Elisa,
nyt kun kohta kuuukausi sitten tästä Elisan maksulliseen palveluun liittyvästä viasta, vikatilanteesta tai mistä lie laitteistorikosta on ensimmäisen kerran Teille informoitu, ja kuten ketjusta huomaa, vika koskee useita irrallisia ja erillisia asiakkaita, kyselenkin että mitäs meidän maksavien ja vihaisten, ei-toimivan palvelun kanssa tuskailevian asiakkaiden tulisi nyt tehdä? Voitteko ilmoittaa tällä palstalla postitusosoitteen, minne vialliset laitteet voimme toimittaa? Tai osoitteen, jonne voimme ilmoittaa kaupan purkamisesta? Vai neuvotteko meitä kävelemään paikalliseen Elisan toimipisteeseen? Kannattanee varoittaa paikallisia, syyttömiä asiakaspalvelijoita tätä ennen.. Jos toteatte että "sorry, kyllä me pahoittelemme ja korjataan sitten joskus" , no... sille tasolle ei varmaan tarvitse vajota.


Tuossa ylempänä jo laittelinkin noita toimenpiteitä, mitä käyttäjän tulisi itse tehdä tuolle digiboksille. Lisäksi myös modeemin resetoiminen voi auttaa asiaan.

Jos kyseisillä toimenpiteillä ei ole mitään merkitystä, vaan laite jatkaa temppuilujaan, tulee jokaisen asiakkaan itse ottaa yhteyttä Elisan asiakaspalveluun 010 190 240 (mpm/pvm) tai täällä Palstalla Palstatiimiin yksityisviestillä. Elisan myymälään on turha marssia, koska siellä ei vikatilanteita hoideta lainkaan.

Mikäli sinulle päädytään toimittamaan uusi digiboksi, vanhan laitteen voi viedä lähimpään SER -kierrätykseen. Elisa ei näitä laitteita takaisin halua. Sama pätee viallisiin modeemeihin.

Osallistu keskusteluun