Vastattu

Digiboksin vaihto

  • 5 toukokuu 2016
  • 13 kommenttia
  • 1950 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
  • Tähtipelaaja
  • 4277 kommenttia
1) Onko nykyään rikkinäisen digiboksin vaihto maksullista?
2) Tulevan ja nykyisen digiboksin MAC-osoitteet toimivat ilmeisesti hetken aikaa päällekäin, joten uutta MAC-osoitetta ei tarvitse ilmoittaa?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kukkatippa 7 toukokuu 2016, 18:34

Takuuvaihdot laitteissa menevät edelleenkin ilman toimitusmaksua.

Arska korjasin tuon sinun digiboksin vaihdon veloituksen. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Viihteen laitteilla (digiboksi & modeemi) on elinikäinen takuu, joka on kuitenkin voimassa niin kauan kuin Viihteen sopimus. Jos laite menee rikki, sen vaihto uuteen pitäisi olla asiakkaalle maksutonta. Tämä voi edellyttää sitä, että laitteen vaihto tilataan aspan/Palstan kautta, jotta voidaan varmistua laitteen viallisuudesta.

MAC -osoitteiden pitäisi olla Elisalla tiedossa, joten niitä tuskin tarvinnee ilmoitella minnekään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Viihteen laitteilla (digiboksi & modeemi) on elinikäinen takuu, joka on kuitenkin voimassa niin kauan kuin Viihteen sopimus. Jos laite menee rikki, sen vaihto uuteen pitäisi olla asiakkaalle maksutonta. Tämä voi edellyttää sitä, että laitteen vaihto tilataan aspan/Palstan kautta, jotta voidaan varmistua laitteen viallisuudesta.

MAC -osoitteiden pitäisi olla Elisalla tiedossa, joten niitä tuskin tarvinnee ilmoitella minnekään.


Näin minäkin oletin, mutta onkohan tähän tullut muutos, kun tuossa on kertamaksu 5,90?
On varmaan MAC-osoitteet tiedossa, mutta lähinnä siltä kantilta ettei se vaihdu ennenkuin uusi on tulilla 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Oletettavasti kyseessä on postikulut joita nykyään lyödään ilmeisesti kaikkiin tilauksiin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Uutta mac-osoitetta ei tarvitse ilmoittaa, toimivat hetken ristiin mutta vanha sitten sulkeutuu alta pois ja uusi jää toimintaan. 🙂 Ja nistop on oikeassa, postikulut menevät nykyään kaikista laitelähetyksistä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Vaikka ei ehkä ihan täysin kuulu tähän ketjuun, mutta sopii otsikkoon. Elisan sivuilla: http://elisa.fi/netflix/ mainitaan: "Jos olet jo Elisa Viihteen tilaaja ja haluat katsella Netflixiä televisiostasi Elisa Viihteen kautta, mutta käytössäsi ei vielä ole uutta Netgem N7700 -digiboksia, voit vaihtaa digiboksisi uuteen malliin kampanjahintaan 59 € (normaalihinta 99 €)." Kuitenkaan tämän tekstin alla oleva linkki ei toimi. Samalla sivulla on toinen linkki "Jos olet jo Elisa Viihteen tilaaja, voit vaihtaa digiboksisi Netgem N7700 -malliin hintaan 99 €."

Ilmeisesti toinen noista teksteistä on väärin!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ja nistop on oikeassa, postikulut menevät nykyään kaikista laitelähetyksistä.

Kuluttajansuojalaki sanoo takuusta tällaista:
18 § (5.1.1994/16)

Virheen oikaisu

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa.

Eikös tuo nyt ole vähän ristiriidassa. Postikuluja ei siis saisi lain mukaan periä asiakkaalta, jos kyseessä on takuuvaihtona toimitettava tuote.

Se, että asiakas muuten vaan tilaisi uuden digiboksin vanhan tilalle (esim. uusien ominaisuuksien perässä) antaisi operaattorille oikeuden veloittaa myös toimitusmaksu.

Minä saattaisin jopa nostaa asiasta metelin. Eihän tuo 5,90€ ole iso summa, mutta operaattorilla ei ole oikeutta toimia vastoin lakia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
ThouniH, kyseinen 59e-kampanja on jo päättynyt, ja siksi linkki ei toimi. Näköjään jäänyt siivoamatta tuo pois sivustolta, laitoin pyynnön tuon poistamiseksi eteenpäin.

Postikuluasiassa on hieman epäselvyyttä, laitoin siitä vielä kyselyä ja palataan tänne kun on varmaa infoa kuinka toimitaan. Saatoin siis hiukan liian aikaisin postata tuon ylemmän tiedon näppäimistäni tänne! Pahoittelut! :S
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Jos tuo tosiaan on Kuluttajansuojalain vastaista - niinkuin vahvasti vaikuttaa - niin ihmettelen suuresti kuka noita päätöksiä siellä tekee? :?

Tuli elävästi mieleen kaapelimodeemien uppikaistan noston muuttuminen "vahingossa" maksulliseksi. :8
Käyttäjätaso 2
Jos tuo tosiaan on Kuluttajansuojalain vastaista - niinkuin vahvasti vaikuttaa - niin ihmettelen suuresti kuka noita päätöksiä siellä tekee? :?

Tuli elävästi mieleen kaapelimodeemien uppikaistan noston muuttuminen "vahingossa" maksulliseksi. :8

Minusta se vähän riippuu asiakaspalvelijasta. Toiset noudattaa kuluttajansuojalakia ja sopimusehtoja mukisematta. Toiset sitten taas ei. Mutta toisaalta tuskin tuota päätöstä on kukaan asiakaspalvelija tehnyt, joku on keksinyt lypsää tyhmiltä aasiakkailta taas lisää ja toivonut ettei kukaan tajua. Hups vaan. Sama meno on näemmä siis jatkunut jo pidempään kun tuollaista uppikaistan noston maksua en muistakaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Takuuvaihdot laitteissa menevät edelleenkin ilman toimitusmaksua.

Arska korjasin tuon sinun digiboksin vaihdon veloituksen. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Hups vaan. Sama meno on näemmä siis jatkunut jo pidempään kun tuollaista uppikaistan noston maksua en muistakaan.

Tuosta eteenpäin asiaa puidaan, jos kiinnostaa:
https://palsta.elisa.fi/yleista-viihteesta-15/onko-kaapelimodeemin-upload-rajoitettu-nykyisin-386541/index7.html#post473724
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Takuuvaihdot laitteissa menevät edelleenkin ilman toimitusmaksua.

Arska korjasin tuon sinun digiboksin vaihdon veloituksen. :)


Kiitokset!

Kukkatippa tai muu palstatiimiläinen. Korjaatteko tuon Redin ratkaisumerkinnän.
Käyttäjätaso 2
Hups vaan. Sama meno on näemmä siis jatkunut jo pidempään kun tuollaista uppikaistan noston maksua en muistakaan.

Tuosta eteenpäin asiaa puidaan, jos kiinnostaa:
https://palsta.elisa.fi/yleista-viihteesta-15/onko-kaapelimodeemin-upload-rajoitettu-nykyisin-386541/index7.html#post473724


Juupas eipäs touhua kerrakseen. Ei noista jaksa enää edes yllättyä.

Osallistu keskusteluun