Kysymys

Elisa Viihde boksi jumittaa

  • 21 lokakuu 2015
  • 22 kommenttia
  • 1475 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Meillä ollut ongelmia boksin (Pace) kanssa jo useamman kuukauden ajan. Kuva pysähtyy yhtäkkiä eikä tähän auta muu kuin käynnistää laite uudestaan boksin virtanappulasta tai iroittamalla virtajohto. Alkuun ongelmaa ei ollut kuin ehkä kerran viikossa, mutta nykyään tätä tapahtuu vähintään kerran päivässä!!  Mitä tehdä??

22 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Ikävä kyllä et ole yksin ongelman kanssa... mutta ehkä Elisa on jo huomannut tämän ja tekee kovasti duunia korjatakseen tilanteen ja kertoo varmaankin mitä viestiketjua kannattaa seurata.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Oletko huomannut, että digiboksi jumittuisi jossain tietyssä tilanteessa, esim. tallenteissa tai IPTV-lähetyksissä? Auttaako modeemin resetointi ja tehdasasetusten palautus digiboksille ongelmaan? 🙂
  • Käyttäjätaso 2
    Omasta puolestani vastaan:

    - ongelma esiintyy tallenteita katsellessa

    - yleensä illan ekaa ohjelmaa katsellessa hetimiten sen jälkeen kun virrat on laitettu päälle

    - kun olen valinnut tallenteen tulee ilmoitus siitä ettei saada yhteyttä palvelimeen tms mutta

    - valittu tallenne alkaa pyörimään ja sen voi yleensä katsella

    - kaukari menee kuitenkin hervottomaksi ja

    - ainoa keino jatkaa on sammuttaa virrat ja antaa boksin käynnistyä uudetaan, mikä kestää viitisen minuuttia.

    Tämä toistui aluksi kerran kuukaudessa mutta viime aikoina usean kerran viikossa, eilen kaksi kertaa.

    Ennen eilispäivää olin tehnyt asetusten palautuksen kun seurasin neuvoja Yle Areenan katselemiseen liittyen - ja ennenkuin kysyt, niin totean että se ei toimi vieläkään.

    Katselen harvoin muuta kun tallenteita boksin kautta, poikkeus on Viasat golf hd, joka yleensä toimii.
    Kunniamerkki +3
  • ? Laitatko asiakasnumerosi profiiliisi niin voisimme kurkata vähäsen niitä laitteita. 🙂 Sanoit, että olet käynnistellyt uudelleen ja tehnyt palautuksia tehdasasetuksille. Koskeeko tämä kumpaakin laitetta, sekä boxia että modeemia?
  • Käyttäjätaso 2
    Kake1 kirjoitti:
    @Viasat_HD_asiak Laitatko asiakasnumerosi profiiliisi niin voisimme kurkata vähäsen niitä laitteita. 🙂 Sanoit, että olet käynnistellyt uudelleen ja tehnyt palautuksia tehdasasetuksille. Koskeeko tämä kumpaakin laitetta, sekä boxia että modeemia?

    Asiakastunnus on nyt mun profiilissa.

    Kysymykseen tehdasasetuksista on vastaus "Kumpaankin"... varmuudella tehty Pace-digiboksiin. Modeemissa painoin sitä tehdasasetus"reikää" pitkällä terävällä esineellä kymmenisen sekunttia ja käynnistin laitteen uudestaan, mutta en ole varma tekikö laite tehdasasetukset uudestaan, sillä muut laitteeni tunnistivat sen lennosta sen jälkeen kun elämä alkoi virrata siinä.
    Käyttäjätaso 3
    Ja minäkin omasta puolestani vastaan, ja on alkanut tämän viimeisimmän ison päivityksen jälkeen:

    - ongelma esiintyy tallenteita katsellessa (tai en ole muuta vielä huomannut ainakaan)

    - yleensä illan mitä tahansa ohjelmaa katsellessa, jossakin vaiheessa

    - yleensä voi ennakoida, kun tulee ilmoitus siitä ettei "saada yhteyttä palvelimeen" tms mutta

    - valittu tallenne jatkaa vielä pyörimistä ja sitä voi yleensä katsella jonkun aikaa

    - viimein kuva friisaa, ääni jatkuu vielä pienen hetken

    - digiboxi kylmästi buuttaa itsensä! Tallenne ei jatku, vaan kaikki pitää aloittaa alusta, kun boxikin on kuin olisin vasta käynnistänyt sen

    - ei ole tavatonta, että toistuu illan aikana
    Käyttäjätaso 2
    Lisään vielä yhden havainnon: 

    Jossain tilanteissa tallennetta katsellessa sen toistonopeus muuttuu itsekseen (muistaakseni nykivästi hidastellen) ja palautuu takaisin normaaliksi omia aikojaan. Jos keskeyttää katselun ja aloittaa sen uudestaan niin sama kohta saattaa näkyä erilailla.

    Yleensä tämänlaisen nykimisen jälkeen boksi / kaukari jumiutuu joten olen ottanut tavaksi aina käynnistää boksin uudella virralla heti kun nykimistä tapahtuu.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • ? Nettiyhteydessäsi en huomannut mitään erikoista, tasaisesti on toiminut viime kuukaudet. Eihän digiboksia oltu liitetty modeemin porttiin 4? Onko boksin ja modeemin välissä mitään muita laitteita (datasähkösovittimia tms)?
  • Käyttäjätaso 2
    eBin kirjoitti:
    @MickeNy ...Eihän digiboksia oltu liitetty modeemin porttiin 4? Onko boksin ja modeemin välissä mitään muita laitteita (datasähkösovttimia tms)?

    Moikka! Boksi on portissa 1 eikä muita laitteita ole välissä. Kaapeli on se keltainen boksin mukana tullut lyhyt LAN-kaapeli.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Onko sinulla tallessa Zyxelin valkoista VMG3326-modeemia minkä olet joskus meiltä saanut? Voisit oikeastaan kokeilla sitä nykyisen modeemin sijaan, voi olla että toimii paremmin. Mikäli tuolla on vielä lankapuhelinta tai sen suodattimia, kokeile myös kytkeä nekin irti.

    Nopeutta ei näyttäisi tulevan kun n. 12M, eli jos verkossa on paljon laitteita, voi nopeus ajoittain helposti muodostua ongelmalliseksi. Tähän ratkaisuna voisi olla esim. osan kodin laitteiden siirtäminen 4G-yhteyden varaan, jolloin kaistaa vapautuisi TV:n käyttöön.
    Käyttäjätaso 2
    eBin kirjoitti:
    Onko sinulla tallessa Zyxelin valkoista VMG3326-modeemia minkä olet joskus meiltä saanut? Voisit oikeastaan kokeilla sitä nykyisen modeemin sijaan, voi olla että toimii paremmin. Mikäli tuolla on vielä lankapuhelinta tai sen suodattimia, kokeile myös kytkeä nekin irti.

    Nopeutta ei näyttäisi tulevan kun n. 12M, eli jos verkossa on paljon laitteita, voi nopeus ajoittain helposti muodostua ongelmalliseksi. Tähän ratkaisuna voisi olla esim. osan kodin laitteiden siirtäminen 4G-yhteyden varaan, jolloin kaistaa vapautuisi TV:n käyttöön.

    Moikka! 

    Nimenomaan tuo valkoinen modeemi on kytkettynä. Se "parempi" jonka toimititte minulle puolisen vuotta sitten kun Netgemin N7700:aa yritettiin saada pelittämään, on pakkauslaatikossaan. Sitä eikä N7700aa ei saatu toimimaan ja lisäksi se parempi modeemi ei tukenut Applen Bonjour-protokollaa eikä sen signaali ylettynyt meidän yläkertaan jossa läppäri ja kirjoitin sijaitsee.

    Toki on lankapuhelin kytkettynä enkä sitä ala irrottamaankaan - sitä tarvitaan enkä siksi aio irroittaa sitä siltä varalta että pätkimiset johtuisivat siitä. Yrityksen ja erehdyksen tiellä tätä asiaa on lisäksi vaikea todentaa.

    Mitä yhteyden nopeuteen tulee niin sellainen se aina on ollut. Minulle kyllä "myytiin" 24 meganen lankayhteys mutta se osoittautui myyntipuheeksi. Kun katselemme telkkua ei juuri muita laitteita käytetä, lukuunottamatta niitä muutamaa IOS-pohjaista laitetta jotka sähköposteja noutaa kerran tunnissa. 

    4G ratkaisu on kaunis ajatus, mutta kun Elisa ei saanut edes 3G:tä toimimaan vakaasti kodissamme koillis-Helsingissä niin 4G on poissuljettu vaihtoehto Elisan toimittamana. Itse asiassa luovuimme Elisan mobiiliverkosta muutama vuosi sitten kun mobiilidataa ei useasta yrityksestä ja monen vuoden odottelun jälkeen saatu toimimaan. Ei se toiminut myöskään Soneralla mutta yllätyksekseni DNAn verkko toimi hyvin ja siirsin kaikki mobiililiittymämme heille...

    ...mutta yhtä kaikki tämä ei selitä sitä miksi Pace digiboksi jumittaa omia aikojaan, ja sen korjausta tässä edelleen odottelen.
    Hei, en ole ainakaan huomannut, mielestäni ihan satunnaisesti tapahtuu. Kaikkea on yritetty, mutta ongelma jatkuu edelleen (tälläkin hetkellä jumittunut)...
    Käyttäjätaso 2
    Haloo Elisa!

    Valkoinen Pace-boksi jumittaa edelleen viikoittain eikä mitään ole kuulunut teiltäpäin puoleentoista kuukauteen.

    Tapahtuuko muuta kuin odottelua?

    :smileyangry:
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Missä tilanteissa tuo Pace jumittelee? Kuinka usein tuota tapahtuu? Varmaan olet laitteet resetoinut, auttaako se tilapäisesti ongelmaan?

    Tuo N7700 on siis täysin poissuljettu, etkä sillä toimivuutta halua kokeilla?
    Käyttäjätaso 2
    Ammattimies kirjoitti:
    Missä tilanteissa tuo Pace jumittelee? Kuinka usein tuota tapahtuu? Varmaan olet laitteet resetoinut, auttaako se tilapäisesti ongelmaan?

    Tuo N7700 on siis täysin poissuljettu, etkä sillä toimivuutta halua kokeilla?
    Pace-boksi

    1. Tilanne tulee minulla tallenteita katsellessa. Kuvan ääni katoaa ja nopeus muuttuu nykiväksi. Joskus koko boksi menee niin tilttiin ettei edes kapula toimi,  joskus tilanne ohittuu itsestään.

    2. Tätä tapahtuu viikottain, tällä viikolla sunnuntaina ja tänään, keskiviikkona, kaksi kertaa. 

    3. Katkaisen virran laitteesta kokonaan ja annan sen latautua, autaa seuraavaan kertaan. Olen asentanut katkasimella varustetun välisähköjohdon seinän ja boksin väliin. Nyt ei tarvitse kaivaa irti sitä johtoa vaan riittää kun katkaisimesta painelee. Täysiresetoinnin olen myös tehnyt mutta kaikkien kanavien uudelleenmäärittely on sen verran työlästä etten sitä moneen kertaan lähde tekemään, etenkin kun se resetointi ei korjaa tilannetta.

    N7700-boksi

    1. Tallenteiden kuvan ja äänen laatu vaihtelee, joskus ihan hyvä ja toisinaan tosi huonoa

    2. Kuva hd-kanavilla huonompi kuin sd-kanavilla

    3. Johtuu siitä että tekniikka on tehty adaptiiviseksi. Pienikin boksin kokema verkkoviive katselun alussa romuttaa laadun.

    4. Tätä kokeiltiin muistaakseni yli kuukauden verran, vaihdettiin modeemeja, vaihdettiin digibokseja mutta mikään ei auttanut.

    Nyt siis olen Pace-boksin varassa ja sen kuvanlaatu on likimain ok mutta se ei ole stabiili ja menee jumiin.

    Lisäksi siitä puuttuu Yle Areena, joka ilmeisesti on lakannut toimimasta edellisen päivityksen yhteydessä.

    Elisa siis tekee Pace-boksiin päivityksiä. Ottakaa nyt ihmeessä asia kunnolla hoitoon ja tehkää päivitys joka poistaa tuon jumiutumisen ja palauttaa Yle Areenan ja samalla kaikki muutkin asiat joista tällä palstalla toistuvasti puhutaan.

    Näin asia ei voi kauan jatkua. Odotan että te kerrotte mitkä ovat teidän korkaustoimenpiteenne ja mihin korjausaikatauluun te tähtäätte... älkääkö sanoko että ette osaa arvioida ja että kerrotte vasta kun on tehty. Edellytän että parannatte tapaanne tässä suhteessa ja kerrotte aikomuksistanne enemmän. Jos ette suunnitelmassa pysty pysymään niin kertokaa siitä sitten täsmennetyllä suunnitelmalla mutta minulla, meillä asiakkaillanne, on oikeus saada tietää mihin pyritte ja millä aikataululla voimme odottaa korjauksia.

    Hiljaisuuden suunnitelmien kertomisessa tulkitsen niin, ettei teillä ole tarkoituksenannekaan tehdä korjauksia asian oikaisemiseksi. Tästä sitten me asiakkaanne voimme tehdä omat johtopäätöksemme ja ryhtyä niihin toimenpiteisiin jotka on meidän käytettävissämme.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
  • Kokeilisin Pacen suhteen vielä kerran modeemin resetointia ja digiboksille tehdasasetusten palautusta. Sitten muutamia keinoja, millä jumittelua voi mahdollisesti vähentää on esim. tallenteita kun kelaa, niin "kelaa" mieluummin numeronapeilla hyppien. Jokainen numero hyppää tallennetta sen määrän verran minuutteja eteenpäin. Taakse- ja eteenpäin voi myös hyppiä OK-napin ympärillä olevilla nuolinapeilla.

    Varmaan digiboksin yöksi sammutatkin, mutta se on myös yksi hyvä keino ehkäistä jumittelua 🙂 Muuten äkillistä korjausta ei ole, ellei näillä auta. Vilkaisin linjaa ja ainakin päällisin puolin se näytti olevan kunnossa.

    Tuon Netgemin osalta erillisiä HD-kanavia ei ole, vaan tosiaan kuva on aina paras mahdollinen yhteysnopeudelle mainitsemasi adaptiivisuuden vuoksi 🙂 Aluksi se kuvanlaatu on vähän heikompi, mutta sitten laadun pitäisi parantua kyllä.
  • Käyttäjätaso 2
    Ammattimies kirjoitti:
    @MickeNy Kokeilisin Pacen suhteen vielä kerran modeemin resetointia ja digiboksille tehdasasetusten palautusta. Sitten muutamia keinoja, millä jumittelua voi mahdollisesti vähentää on esim. tallenteita kun kelaa, niin "kelaa" mieluummin numeronapeilla hyppien. Jokainen numero hyppää tallennetta sen määrän verran minuutteja eteenpäin. Taakse- ja eteenpäin voi myös hyppiä OK-napin ympärillä olevilla nuolinapeilla.

    Varmaan digiboksin yöksi sammutatkin, mutta se on myös yksi hyvä keino ehkäistä jumittelua 🙂 Muuten äkillistä korjausta ei ole, ellei näillä auta. Vilkaisin linjaa ja ainakin päällisin puolin se näytti olevan kunnossa.

    Tuon Netgemin osalta erillisiä HD-kanavia ei ole, vaan tosiaan kuva on aina paras mahdollinen yhteysnopeudelle mainitsemasi adaptiivisuuden vuoksi 🙂 Aluksi se kuvanlaatu on vähän heikompi, mutta sitten laadun pitäisi parantua kyllä.
    Tänään tein sekä modeemin resetoinnin että digiboksin tehdasasetusten palautuksen. Nyt jään seuraamaan vaikutusta.

    Keinoista joita Ammattimies mainitsi totean, että juuri nöin olen toiminut aiemmin saamani vihjeen mukaisesti... ja boksi toki samutettuna öisin. 

    Kysyisin vielä tuosta numeronäppäinhyppelystä: pääseekö myös taaksepäin numeronäppäimillä?

    nuolinäppäimistä olen ollut juomaavinani että edestakaisin hypätessä hypyn pituus puolittuu - onko näin?

    Lopuksi vielä Netgemin kuvanlaadusta - laatu ei minulla ainakaan kokeillessani sitä viime kevään aikana milloinkaan oarantunut niin hyväksi että sitä viitsi katsella. Välillä se ei lainkaan lähtenyt liikkeelle. En pikein ymmärrä ligiikkas tuon adaptiivisen bitraten käyttöönottamisessa. Kenelle se oikein on tarkoitettu ja pitääkö muuten hyvää boksia heikentää sillä asiakkaille joilla on kiinteä tasanopea yhteys.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Tänään tein sekä modeemin resetoinnin että digiboksin tehdasasetusten palautuksen. Nyt jään seuraamaan vaikutusta.

    Keinoista joita Ammattimies mainitsi totean, että juuri nöin olen toiminut aiemmin saamani vihjeen mukaisesti... ja boksi toki samutettuna öisin. 

    Kysyisin vielä tuosta numeronäppäinhyppelystä: pääseekö myös taaksepäin numeronäppäimillä?

    nuolinäppäimistä olen ollut juomaavinani että edestakaisin hypätessä hypyn pituus puolittuu - onko näin?

    Lopuksi vielä Netgemin kuvanlaadusta - laatu ei minulla ainakaan kokeillessani sitä viime kevään aikana milloinkaan oarantunut niin hyväksi että sitä viitsi katsella. Välillä se ei lainkaan lähtenyt liikkeelle. En pikein ymmärrä ligiikkas tuon adaptiivisen bitraten käyttöönottamisessa. Kenelle se oikein on tarkoitettu ja pitääkö muuten hyvää boksia heikentää sillä asiakkaille joilla on kiinteä tasanopea yhteys.

    Numeronäppäimillä pääsee vain eteenpäin minun tietääkseni. En ainakaan tiedä keinoa miten ne saisi toimimaan taaksepäinkin. Siihen siis joutuu muuta keinoa silloin käyttää. Netgemin kuvanlaatu tuntuu olevan tapauskohtaisesti iso asia välillä ja välillä ei. Itse en paljoa huomaa eroa tai ollenkaan boksien välillä kun tässä testaillut aina välillä. Kuitenkin hitusen parempi on Pacella. Valikot ym. on sitten rosoisempia ja huonomman näköisiä Pacella. Adaptiivinen on varmaankin tietoinen "kompromissi", koska se toimii kaikilla oli sitten mobiili tai heikompi kiinteä. Pace taas ei tue kuin hyviä kiinteitä yhteyksiä. edit. niin ja Pace vaatii hyvään toimintaan Elisan ip osoitteen verkosta kun taas Netgem ei vaadi meidän nettiyhteyttä.

    Hitaalla yhteydellä tai wlanin yli käytettynä Netgem kuitenkin voi taistella hyvän/huonon kuvanlaadun kanssa joka on jonkinsortin ongelma varmasti.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    Urhokas kirjoitti:
    Numeronäppäimillä pääsee vain taaksepäin minun tietääkseni. En ainakaan tiedä keinoa miten ne saisi toimimaan taaksepäinkin. Siihen siis joutuu muuta keinoa silloin käyttää.

    Siis kuinka?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Arska kirjoitti:

    Urhokas kirjoitti:

    Numeronäppäimillä pääsee vain taaksepäin minun tietääkseni. En ainakaan tiedä keinoa miten ne saisi toimimaan taaksepäinkin. Siihen siis joutuu muuta keinoa silloin käyttää.


    Siis kuinka?


    Numeronäppäimillä pääsee vain eteenpäin minun tietääkseni. En ole tietoinen miten numeronäppäimet saisi toimimaan taaksepäin. Todennäköisesti ei mitenkään. Kiitti
  • ? menin sekaisin teksteissä.
  • Linnanjuhlat siis näkyy vain antennipuolelta vaikka käytössä on Netgem 7700 ja yhteytenä langallinen ja siitä elisan 4g super

    ulkoisilla anenneilla.No enää 6kk sopparia niin pääsen tästä *****asta eroon ja seuraavalle elisa myyjälle syötän tämä Elisa touhun kokonaa.Tikku mitä *****aa sitä ihmisille kaupataankin.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    dakarx kirjoitti:
    Linnanjuhlat siis näkyy vain antennipuolelta vaikka käytössä on Netgem 7700 ja yhteytenä langallinen ja siitä elisan 4g super

    ulkoisilla anenneilla.No enää 6kk sopparia niin pääsen tästä *****asta eroon ja seuraavalle elisa myyjälle syötän tämä Elisa touhun kokonaa.Tikku mitä *****aa sitä ihmisille kaupataankin.

    Jep elisan 4g on ******stä ei sillä pääse minnekkään. 

    Elisa 4G on ******stä.png

    Osallistu keskusteluun