Vastattu

Elisa Viihde pätkii

  • 25 marraskuu 2018
  • 13 kommenttia
  • 628 katselukerrat

Muuten toimii netti ok, mutta Elisa Viihde toista tallenteita eikä Yle Areaana toimi.
Elisa viihteen diagnostiikka näyttää 130Mps ja "yhteydessä".
Sitten yhtäkkiä taas "Ei yhteyttä".
Sitten taas "Yhteydessä".
Jne.
Elisa Viihde purkki on n. 3 metrin päässä samassa huoneessa WiFi-purkin kanssa ja niillä on suora näköyhteys, joten pitäisi jaksaa ajaa se 3 metriä.

Enkä haluaisi kysyä miltään "yhteisöltä" vaan tämä kuuluisi kyllä normaaliin asiakaspalveluun, mutta tähän on tultu, että ei voi edes mieliä lähettää ns. asiakaspalveluun. Ei tämä mikään "Asiakaspalvelu" tosiaan ole.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 27 marraskuu 2018, 13:26

Jos mitenkään mahdollista, kannattaa tuo digiboksi pitää langallisessa verkossa langattoman sijaan. Näin digiboksin toiminta on huomattavasti vakaampaa, eikä vastaavia ongelmia välttämättä ilmene lainkaan.

Mikäli digiboksin on syystä tai toisesta pakko olla langattomassa verkossa..
  • Mitä modeemia käytät?
  • Oletko asettanut langattoman verkon kanavan kiinteäksi? Sellaiseksi, jota naapurit eivät käytä tai jolla on mahdollisimman vähän ruuhkaa? Parasta kanavaa voi etsiä esim. mobiililaitteilla Wi-fi Analyzer -nimisellä sovelluksella. Windows -pohjaisilla laitteilla naapureiden käyttämiä WLAN -kanavia voi etsiä avaamalla komentokehotteen ja kirjoittamalla sinne käskyn netsh wlan show all ja painamalla enteriä. Listan lopussa on näkyvien langattomien verkkojen kanavat.
Anopilla ei tuo Netgemit tahtoneet toimia Elisan toimittamalla ZyXELillä juuri lainkaan, ongelmia oli lähes jatkuvalla syötöllä. Kiikutin sitten anopille itselläni pari vuotta uskollisesti palvelleen Telewellin modeemin ja ongelmat katosivat välittömästi, siitäkin huolimatta, että käytössä on langaton verkko.

Etenkin kerrostaloissa langaton verkko saattaa olla ongelmallinen Viihteen digiboksia ajatellen. Langaton verkko on aina altis häiriöille ja nuo Netgemin digiboksit eivät sijoitu kuumimpaan kärkeen WLAN -piirin suorituskyvyn osalta.
Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Hei!

Meillä on tää sama ongelma että se Elisa viihde digiboksin wifi pätkii. Reititin on "Kotiboksi" Cisco EPC3928. En usko että reitittimessä on ongelma koska ollaan käytetty läppäriä samassa huoneessa missä se meidän digiboksi on. Olen myös säätänyt wifin kanavaa ettei muu wifi verkko häiritsisi.

Yleensä käytetään digiboksia ilman nettii mutta sillon harvoin kun halutaan katsoa esimerkiski yle areenaa niin se netti pätkii jatkuvasti. Striimin laatukin vaihtelee. Myös kun yhdistää laitteen wifi verkoon niin se kestä monta minuuttia (tuntuu ikuisuudelta). Olen koittanut 5Ghz että 2.4Ghz verkkoa. 2.4Ghz toimi paremmin, 5Ghz oli mahdoton (eikö se pitäisi olla se parempi vaihtoehto?). 5Ghz verkolla oli parempi signaali kun 2.4Ghz, en käsitä miksi se ei toiminut. Palomuuri oli kytketty pois, se ei ollutkaan ongelma.

Digiboksin sijainti on lasipöydällä TV:n alla, en tiiä onko siinä se ongelma, mutta se signaali on yli 80%!

Meidän verkko ei koskaan pätki, paitsi Elisa Viihde laitteessa.

Löysin keskustelun hakukoneesta niin ajattelin lisätä kommentin.

Terveisin,

Joni.
Moi,

mitkähän olisivat kaapelimodeemeita jotka ovat toimineet hyvin tukiasemana Viihde N7800 digiboksille wifillä?

Nykyinen Cisco EPC3825 on jo vanha, mutta digiboksin kanssa samassa paikassa oleva äly-tv voi oman Netflix sovelluksen kautta näyttää 4K streamia ihan ongelmitta, mutta Viihde digiboksin wifin kautta pätkii ihan kaikki. Aitiosta voi ehkä minuutin verran katsoa jotakin ennen kuin puskuroidaan..

Wifin kanavaa on vaihdettu useamman kerran, sillä ei ollut vaikutusta. N7800 näyttää diagnostiikassa wifin tasoksi n.70%. Ethernet kaapelilla yhdistäminen ei ole vaihtoehtona.

Itse nettiyhteys speedtestillä 88-90Mb down/8-9Mb up, että sen suhteen ei ole ongelmia.
Käyttäjätaso 7
Moi,

mitkähän olisivat kaapelimodeemeita jotka ovat toimineet hyvin tukiasemana Viihde N7800 digiboksille wifillä?
Nykyinen Cisco EPC3825 on jo vanha, mutta digiboksin kanssa samassa paikassa oleva äly-tv voi oman Netflix sovelluksen kautta näyttää 4K streamia ihan ongelmitta, mutta Viihde digiboksin wifin kautta pätkii ihan kaikki. Aitiosta voi ehkä minuutin verran katsoa jotakin ennen kuin puskuroidaan..

Wifin kanavaa on vaihdettu useamman kerran, sillä ei ollut vaikutusta. N7800 näyttää diagnostiikassa wifin tasoksi n.70%. Ethernet kaapelilla yhdistäminen ei ole vaihtoehtona.

Itse nettiyhteys speedtestillä 88-90Mb down/8-9Mb up, että sen suhteen ei ole ongelmia.

Hyvä kysymys.

Taitaa tuo Arris TG2492s olla se uusin Elisan valikoimissa. Itselläni ei ole kaapeliliittymää , joten tämä on vähän mutua , mutta jos telkkari toimii Ciscon kanssa ok , niin voipi se ongelma olla siinä digiboksissa. No ainahan voit kysyä aspasta modeemin vaihtoa uudempaan.

Tämmöisiä Elisalla on käytössä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/laajakaistamodeemit/
Niin, kyllähän tuon luulisi pätkivän myös telkkarin kanssa jos ongelma olisi modeemissa. Mutta täältä palstalta jonkun kommentissa luki että nuo Netgemit ei wifi-yhteyden osalta ole ihan alansa huippua. Eli periaatteessa vahvempi wifi signaali voisi tuoda helpotusta, tai sitten ei.

Boksi on ihan tuore tapaus, kun olen ollut Elisan asiakkaana vasta muutaman viikon. Toki voihan se olla maanantaikappale. Modeemi on oma edellisen operaattorin ajoilta, uuden sellaisen joudun itse ostamaan. Uutena kaupasta en lähtisi ostamaan, jos sitten todetaan ettei sillä saatu parannusta asiaan. Puhelin, tabletti ja tv kuitenkin toimivat wifin kautta ihan ok.
Käyttäjätaso 7
Niin, kyllähän tuon luulisi pätkivän myös telkkarin kanssa jos ongelma olisi modeemissa. Mutta täältä palstalta jonkun kommentissa luki että nuo Netgemit ei wifi-yhteyden osalta ole ihan alansa huippua. Eli periaatteessa vahvempi wifi signaali voisi tuoda helpotusta, tai sitten ei.

Puhelin, tabletti ja tv kuitenkin toimivat wifin kautta ihan ok.

Mikäli modeemi ja digiboksi eivät ole samassa huoneessa ja välissä on seiniä , varsinkin kivisiä , niin signaalin heikkous voi tietysti aiheuttaa ongelmaa. Tosin itse edellä kerroit , että digiboksin mukaan WiFi-signaalin voimakkuus on 70% , mikä on ihan riittävä. En usko vahvemman tuovan asiaan juurikaan helpotusta , vaan sen Netgemin WiFi vaan on surkea. Tehdasasetusten palauttamista voisi kokeilla , mutta siitä seuraa aika asetusrumba , jos olet rukannut kanavia eri paikkoihin.


Mikäli modeemi ja digiboksi eivät ole samassa huoneessa ja välissä on seiniä , varsinkin kivisiä , niin signaalin heikkous voi tietysti aiheuttaa ongelmaa. Tosin itse edellä kerroit , että digiboksin mukaan WiFi-signaalin voimakkuus on 70% , mikä on ihan riittävä. En usko vahvemman tuovan asiaan juurikaan helpotusta , vaan sen Netgemin WiFi vaan on surkea. Tehdasasetusten palauttamista voisi kokeilla , mutta siitä seuraa aika asetusrumba , jos olet rukannut kanavia eri paikkoihin.


Digiboksin tehdasasetukset on nyt testattu, ei ollut vaikutusta.

Testailin nyt lisää niin, että kaapelimodeemi on samassa huoneessa digiboksin kanssa. Ethernet kaapelilla kaikki toimi hyvin. Modeemi metrin päässä digiboksista, wifi signaali 100% ja Aitio pätkii jatkuvasti..

En oikein tiedä mikä tähän voisi olla ratkaisu, ei kai tuo tilanne digiboksin osalta olla niin surkea että verkkokaapeli on ainoa toimiva? Normaalitilanteessa kaapelimodeemi on makuuhuoneessa, koska haluan että pöytäkone on verkkokaapelilla siinä kiinni.

Kai se täytyy kysellä digiboksin vaihtoa aspasta.
Käyttäjätaso 7


Mikäli modeemi ja digiboksi eivät ole samassa huoneessa ja välissä on seiniä , varsinkin kivisiä , niin signaalin heikkous voi tietysti aiheuttaa ongelmaa. Tosin itse edellä kerroit , että digiboksin mukaan WiFi-signaalin voimakkuus on 70% , mikä on ihan riittävä. En usko vahvemman tuovan asiaan juurikaan helpotusta , vaan sen Netgemin WiFi vaan on surkea. Tehdasasetusten palauttamista voisi kokeilla , mutta siitä seuraa aika asetusrumba , jos olet rukannut kanavia eri paikkoihin.
Digiboksin tehdasasetukset on nyt testattu, ei ollut vaikutusta.

Testailin nyt lisää niin, että kaapelimodeemi on samassa huoneessa digiboksin kanssa. Ethernet kaapelilla kaikki toimi hyvin. Modeemi metrin päässä digiboksista, wifi signaali 100% ja Aitio pätkii jatkuvasti..
En oikein tiedä mikä tähän voisi olla ratkaisu, ei kai tuo tilanne digiboksin osalta olla niin surkea että verkkokaapeli on ainoa toimiva? Normaalitilanteessa kaapelimodeemi on makuuhuoneessa, koska haluan että pöytäkone on verkkokaapelilla siinä kiinni.

Kai se täytyy kysellä digiboksin vaihtoa aspasta.

Vähän vastaavia kommentteja on kuulunut muualtakin. Ehkä sen digiboksin vaihtoa voisi kokeilla ensimmäiseksi.

Yksi vaihtoehto on kytkeä erillinen WLAN-tukiasema kaapelimodeemin perään ja yhdistää digiboksi siihen , mutta sehän tietää rahanmenoa eikä varmuutta toiminnasta siltikään ole.
Mulla on myös ihan tuore se laite.

Ehkä pitäisi kehittää päivitys tähän ongelmaan? Olisiko mahdollista että se on bugi? Kaikki tähän asti viittaa tohon digiboksi laitteeseen. On se reititin vanha (ite sain sen Anvialta noin 3 vuotta sitten), mutta kun se muissa olosuhteissa toimii hyvin, esimerkiksi Yle Areena ja Youtube HD striimaus läppärillä toimii erinomaisesti.
Mulla on myös ihan tuore se laite.

Ehkä pitäisi kehittää päivitys tähän ongelmaan? Olisiko mahdollista että se on bugi? Kaikki tähän asti viittaa tohon digiboksi laitteeseen. On se reititin vanha (ite sain sen Anvialta noin 3 vuotta sitten), mutta kun se muissa olosuhteissa toimii hyvin, esimerkiksi Yle Areena ja Youtube HD striimaus läppärillä toimii erinomaisesti.


Jostain foorumilta bongasin keskustelua että tuon Netgemin prosessori ei olisi riittävä HD-streamiin jos WPA2 salaus on käytössä wifissä. Tuo kyllä selittäisi miksi verkkokaapelin kanssa homma pelaa mutta edes metrin päästä ei langattomana.

No, itse sain lainaan EPC3928AD:n, kokeillaan nyt vielä semmoisella kun aspa saa uuden MACin rekisteröityä verkkoon. En nyt mahdottoman toiveikas ole, mutta on se nyt pykälän tuoreempi kuin 3825. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Olethan jo kokeillut http://elisa.to/digiboksin-vianrajaus
Olethan jo kokeillut http://elisa.to/digiboksin-vianrajaus

Ilmeisesti botti?

Siinä "olethan katsonut kaapelit"-vianrajauksessa ei ollut mitään vaihtoehtoa lähellekään tätä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Molempien laitteiden - reitittimen ja digiboksin - perättäinen tehdasasetusten palautus saattaisi olla niksi siihen että laitteet "juttelisivat" paremmin keskenään. Tällä sivulla on aika hyvät ohjeet tuohon ja pariin muuhun: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/viihde/ohje/laitteiden-uudelleenkaynnistys/ 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos mitenkään mahdollista, kannattaa tuo digiboksi pitää langallisessa verkossa langattoman sijaan. Näin digiboksin toiminta on huomattavasti vakaampaa, eikä vastaavia ongelmia välttämättä ilmene lainkaan.

Mikäli digiboksin on syystä tai toisesta pakko olla langattomassa verkossa..
  • Mitä modeemia käytät?
  • Oletko asettanut langattoman verkon kanavan kiinteäksi? Sellaiseksi, jota naapurit eivät käytä tai jolla on mahdollisimman vähän ruuhkaa? Parasta kanavaa voi etsiä esim. mobiililaitteilla Wi-fi Analyzer -nimisellä sovelluksella. Windows -pohjaisilla laitteilla naapureiden käyttämiä WLAN -kanavia voi etsiä avaamalla komentokehotteen ja kirjoittamalla sinne käskyn netsh wlan show all ja painamalla enteriä. Listan lopussa on näkyvien langattomien verkkojen kanavat.
Anopilla ei tuo Netgemit tahtoneet toimia Elisan toimittamalla ZyXELillä juuri lainkaan, ongelmia oli lähes jatkuvalla syötöllä. Kiikutin sitten anopille itselläni pari vuotta uskollisesti palvelleen Telewellin modeemin ja ongelmat katosivat välittömästi, siitäkin huolimatta, että käytössä on langaton verkko.

Etenkin kerrostaloissa langaton verkko saattaa olla ongelmallinen Viihteen digiboksia ajatellen. Langaton verkko on aina altis häiriöille ja nuo Netgemin digiboksit eivät sijoitu kuumimpaan kärkeen WLAN -piirin suorituskyvyn osalta.

Osallistu keskusteluun