Vastattu

Elisa viihde tökkii

  • 8 heinäkuu 2018
  • 12 kommenttia
  • 1491 katselukerrat

Helmikuussa hankittu Elisa-viihde ei ole oikein kunnolla toiminut missään vaiheessa. Katson sittne tallennuksia tai ohjelmaa niin lähes päivittäin tökkii. Milloin on mikäkin virhekoodi. Käytössä on elisan langaton netti jonka avulla yritän katsoa. Mikä neuvoksi?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 9 heinäkuu 2018, 12:13

Hei aurame ja tervetuloa Palstalle!

Minkälainen nettiyhteys sinulla on käytössä? Onko kyseessä jokin kiinteä laajakaista vaiko mobiili? Viihteen digiboksit toimivat parhaiten kun ne ovat kytketty langalliseen verkkoon. Mikäli mahdollista, kannattaa testata langallisen verkon toimivuutta.

Kannattaa kurkata oheinen ohjeartikkeli ja toimia siellä annettujen ohjeiden mukaan:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/viihde/ohje/laitteiden-uudelleenkaynnistys/
Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

 

Mitä todennäköisimmin nyt onkin kyse modeemin ja muiden laitteidesi väliin jäävästä pulmasta. Tuo nettijohdolla testaus olisi todella hyvä tehdä, niin pystytään vikaa rajaamaan. Pysyvästi sitä ei toki tarvitse jättää, mutta testiksi. :slight_smile: Modeemissa kuin modeemissa ajan myötä langattoman verkon vahvuus heikkenee ja jos käytettävät laitteet eivät ihan heti siinä modeemin vieressä ole, niin jossain vaiheessa voi käydä niin ettei langattoman yhteyden voimakkuus enää riitä. Tai sitten esimerkiksi naapurisi on ottanut käyttöön useampia, samoja wifi-kanavia käyttäviä verkkolaitteita, jotka häiritsevät omaasi sen verran että yhteyteen tulee häiriöitä. Langattoman verkon kanssa erilaista virheilyä voi valitettavasti aina tapahtua ja ihan kaikkeen ei voi pomminvarmasti varautua. 

 

Ihan vakavalla naamallako tuon kirjoitit?

Oma reititin on ollut tulilla jo viisi vuotta yötä päivää ja hiipumista ei ole havaittavissa. Mutta se onkin ostettu oikeasta ATK-liikkeestä, eikä mikään operaattorin toimittama verkonpaino. Omiin kokemuksiin pohjautuen langattomat verkot pelaavat pääsääntöisesti hyvin. Monta viikkoa on nytkin etätöitä painettu langattoman verkon kautta ja ei ole pätkäissyt kertaakaan.

Käyttäjätaso 7

Modeemissa kuin modeemissa ajan myötä langattoman verkon vahvuus heikkenee ja jos käytettävät laitteet eivät ihan heti siinä modeemin vieressä ole, niin jossain vaiheessa voi käydä niin ettei langattoman yhteyden voimakkuus enää riitä.

Höpö höpö. :grinning:

Minulla on ollut sama WLAN-tukiasema käytössä kohta 6 vuotta ja inSSIDerilla mitattuna kentänvoimakkuus ei ole koko aikana muuttunut pätkääkään. Naapureille toki on tullut laitteita lisää , mutta vielä on vapaita kanavia löytynyt. No suurin osa laitteista on liitetty reitittimeen ethernetillä.

En tiedä noista Elisan matolaatikoista , kun en sellaisia käytä , mutta keskusteluista täällä voisin päätellä , että ne hukkaavat välillä koko WLAN:in.

Hei, kun olemme viime vikkoina katselleet Elisa Viihde tallenteita, olemme aina vain useammin joutuneet odottamaan tallennuksen etenemistä (ruudussa pyörii prosentti-laskuri). Tätä ei ole aikaisemmin esiintynyt, vasta nyt koronoa-aikana.

 

Laite on langattomasti kytketty wifi-verkkoon, kiinteä laajkaista Töölössä.

 

Mikä avuksi?

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Moi @Töölö63! Lähdetäänpä selvittämään, hieman tuo kuulostaisi vialta joka tulee kun nettiyhteys toimii turhan hitaasti. Laittaisitko OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi (löytyy esim. laskusta) niin päästään tarkistamaan, että nettiyhteytesi toimii normaalisti. Onko sinulla mahdollisuutta kytkeä digiboksia kokeeksi nettiin verkkokaapelia käyttäen? Toimiiko muut laitteesi samassa wifi-verkossa normaaliin tapaan?

Hei,

Laitoin nyt tietoihini tuon Elisa asiakasnumeroni.

En mielelläni kytke kiinteällä kaapelilla, sen verran vaikea tehdä siististi.

Muut laitteet toimivat hyvin wifi-verkossa.

 

Hei, 

täydennyksenä vielä, että poikani yritti juuri pelata pleikkaa saman wifin kautta ja hän sanoi pelin lägaavan pahasti. Aikaisemmin tätä ongelmaa ei ole ollut, 

 

Näyttää siis yhteys olevan heikko.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Kiitos lisätiedoista @Töölö63. Tutkin tuota linjaa ja täytyy sanoa, että onpa suorastaan harvinaisen hyvin toiminut! Katkoksia ei parin viikon sisällä näy yhtäkään ja virheilynkin määrä on aivan minimaalista. 

Mitä todennäköisimmin nyt onkin kyse modeemin ja muiden laitteidesi väliin jäävästä pulmasta. Tuo nettijohdolla testaus olisi todella hyvä tehdä, niin pystytään vikaa rajaamaan. Pysyvästi sitä ei toki tarvitse jättää, mutta testiksi. :slight_smile: Modeemissa kuin modeemissa ajan myötä langattoman verkon vahvuus heikkenee ja jos käytettävät laitteet eivät ihan heti siinä modeemin vieressä ole, niin jossain vaiheessa voi käydä niin ettei langattoman yhteyden voimakkuus enää riitä. Tai sitten esimerkiksi naapurisi on ottanut käyttöön useampia, samoja wifi-kanavia käyttäviä verkkolaitteita, jotka häiritsevät omaasi sen verran että yhteyteen tulee häiriöitä. Langattoman verkon kanssa erilaista virheilyä voi valitettavasti aina tapahtua ja ihan kaikkeen ei voi pomminvarmasti varautua. 

Langattoman verkon ongelmat ovat varmasti tulevaisuudessa vain lisääntymään päin ja etenkin yhtään isommassa asunnossa kannattaakin panostaa hyvään langattoman verkon vahvistimeen (esimerkiksi tämä) tai useamman verkkolaitteen mesh-järjestelmään. Lisää tietoa kotiverkosta ja sen parantamisesta löytyy mm. täältä.

Kiitos kaikille kommenteista! Itse olen reagoinut nyt siihen, että aikaisemmin toimiva setup on ryhtynyt tökkimään. WLAN asema tuli muistaakseni Viihteen mukana ja vuosia on kulunut MONTA. Olisi ehkä hyvä panostaa uuteen. Oliko teillä @Sokrates tai @wellu_76 hyviä ehdotuksia? Olosuhteet haastavat, kun modeemi on kulmassa ja Elisa-boksi paksun seinän takana naapurihuoneessa (ovi auki välissä).

En aikanaan tullut ajatelleeksi että Elisa liittää kauppoihin surkeita laitteita jotka “vanhenevat” saadakseen Viihde-paketin myytyä. Eilen Elisa taas yritti puhelimitse kaupata pädejä, mutta en onneksi ostanut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Hei aurame ja tervetuloa Palstalle!

Minkälainen nettiyhteys sinulla on käytössä? Onko kyseessä jokin kiinteä laajakaista vaiko mobiili? Viihteen digiboksit toimivat parhaiten kun ne ovat kytketty langalliseen verkkoon. Mikäli mahdollista, kannattaa testata langallisen verkon toimivuutta.

Kannattaa kurkata oheinen ohjeartikkeli ja toimia siellä annettujen ohjeiden mukaan:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/viihde/ohje/laitteiden-uudelleenkaynnistys/
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Kiitos kaikille kommenteista! Itse olen reagoinut nyt siihen, että aikaisemmin toimiva setup on ryhtynyt tökkimään. WLAN asema tuli muistaakseni Viihteen mukana ja vuosia on kulunut MONTA. Olisi ehkä hyvä panostaa uuteen. Oliko teillä @Sokrates tai @wellu_76 hyviä ehdotuksia? Olosuhteet haastavat, kun modeemi on kulmassa ja Elisa-boksi paksun seinän takana naapurihuoneessa (ovi auki välissä).

Itselläni on operaattorin toimittama reititin-ominaisuuksiltaan surkea kaapelimodeemi sillatussa tilassa ja erillinen wifi-reititin jakaa netiä. Minulla on  Asus RT-AC66 reititin ja sen on ollut tulilla jo 5 vuotta ilman suurempia ongelmia. Verkko toimii myös ulkona, vaikka asun betonitalossa.

Käyttäjätaso 2

@Töölö63 katkoksia linjalla ei tosiaan näy modeemin lokin perusteellakin yhteys on pelittänyt ihan moitteetta. Kannattaa vielä kokeilla tehdä modeemille resetointi. Resetoinnin saa tehtyä, kun painat modeemin takana olevaa Reset-painiketta noin 10 sekunnin ajan esim. hammastikulla tai klemmarilla, kun laitteessa on virrat päällä. Huomioithan, että resetoinnin myötä laitteelle palautuu alkuperäiset asetukset. 

Osallistu keskusteluun