Vastattu

ElisaViihde -Kuvan laatu ja Digiboxi

  • 11 lokakuu 2019
  • 14 kommenttia
  • 818 katselukerrat

Nyt vähän huolettaa kun maksamme Elisalle kk-maksua viihteen käytöstä erilaisilla versiolla. Itselläni oli aluksi pelkkä laajakaista. Aluksi oli ongelmia ihan olan takaa... Nyt muutaman vuoden jälkeen ja vähä ongelmiin kyllästyneenä päivitin laajakaista-mobiiliversion.. en tuntuma on että ihan turhaan.. mikään ei oikeastaan parantunut.. saman ongelma jatkuu edelleen.. kaistaleveys ei riitä ja ruudullaa välillä surraa datan lautausympyrä... isosti olen väsynyt tähän ongelmaan ja palvelun tarjoajaan.. Koska ruvetaan saamaan oikeaa tasoa palveluille? Itse olin siinä ryhmässä jolle oli aikanaan lupaus 24m linjasta.. siitä se on sitten tippunut tasaisesti alaspäin.. aluksi sain 16m linjan en enään vaikka olis tuo puhelin kaista lisäksi.. kuluttajalla nämä näköjään maksatetaan..

Ja nyt ihan oikeasti kurtistaa kulmia tuo kun katsoo tallenteita ja taso on ihan toista kun on luvattu.. ihan hanurista taso välillä.. kuvan laatu heittelee ihan v.. tusti... ja se tökkii.. DNA vaihtoehto mielessä tässä pikkuhiljaa.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 14 lokakuu 2019, 15:53

Moikka @BusinessManager


Onpa todella ikävä kuulla ongemista. Pahoittelut, että yhteyksien kanssa on tuollaista takkuamista.

Lähdetään tottakai asiaa selvittämään ja korjaamaan :)

Tarkennuksena vaan niin sulla taitaa tällähetkellä olla tuo Hybridilaajakaista käytössä?
Millaisia nopeuksia sillä saat eri vuorokauden aikaan?

Lisäile asiakasnumeroa tonne sun profiiliin ja laittele meillepäin yksityisviestiä elisa.fi/omayhteisotiimi niin voidaan tarkemmin tilannetta alkaa selvittelemään 🙂
Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Moikka @BusinessManager


Onpa todella ikävä kuulla ongemista. Pahoittelut, että yhteyksien kanssa on tuollaista takkuamista.

Lähdetään tottakai asiaa selvittämään ja korjaamaan :)

Tarkennuksena vaan niin sulla taitaa tällähetkellä olla tuo Hybridilaajakaista käytössä?
Millaisia nopeuksia sillä saat eri vuorokauden aikaan?

Lisäile asiakasnumeroa tonne sun profiiliin ja laittele meillepäin yksityisviestiä elisa.fi/omayhteisotiimi niin voidaan tarkemmin tilannetta alkaa selvittelemään 🙂

Jeps.. hybridilaajakaista käytössä. Nytkin katsotaan tansii tähtien kanssa tallenteen kautta ja kuvan laatu on todella ala-arvoinen.  Alla pieni näyte kuvanlaadusta. Laajakaistapuolelta näytti nopeus olevan 16791 (kbit/s)+ puhelin liittymä päälle, sen osalta kaista pitäisi riittää. Välillä kuvan tarkka, muttta kuvan laatu seilaa laidasta toiseen. Olisiko ongelma palvelimen päässä? 

 

 

Aamupäivitys tilanteesta. Katsoin pätkiä Tanssii Tähtien kanssa tallenteesta ja yllätys, yllätys ainakin nyt kuvan laatu on kohtuullisella tasolla. Jatkan testailua tuolla samalla pätkällä eri aikoina.. Vahva veikkaus on että liittyy selkeästi kuormitustasoihin, jolloin järjestelmä alkaa heikentämään kuvanlaatua että kaikille riittäisi edes vähän. Harmittaa, että tuollaisesta laadusta pitää vielä maksaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Aamupäivitys tilanteesta. Katsoin pätkiä Tanssii Tähtien kanssa tallenteesta ja yllätys, yllätys ainakin nyt kuvan laatu on kohtuullisella tasolla. Jatkan testailua tuolla samalla pätkällä eri aikoina.. Vahva veikkaus on että liittyy selkeästi kuormitustasoihin, jolloin järjestelmä alkaa heikentämään kuvanlaatua että kaikille riittäisi edes vähän. Harmittaa, että tuollaisesta laadusta pitää vielä maksaa.


Olisiko sinun mahdollista testailla toimivuutta siten, että esim. illalla tekisit nopeustestin hybridillä ilman puhelinjohtoa ja sen jälkeen ilman SIM-korttia? Päästäisiin tuon avulla katsomaan nopeuksia hybridillä, pelkällä mobiililla sekä pelkällä kiinteällä yhteydellä :) 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@x265 Siirsin viestisi Omaan ketjuun Ideapajalle :) https://yhteiso.elisa.fi/ideapaja-57/ennakkopuskurointi-515230

Tässä tätä testiä. Melkoisia heittoja pienen ajan sisään. 

 

Laajakaista 19.30:

Mobiili 19.23:

 

Mobiili 19.56:

Hybridi 19.50:

 

Hybridi 19.53:

Hybridi 19.57:

 

Hybridi 20.04:

 

Kokeilen vielä ajaa verrokkitiedoksi aamulla muutaman testin. Menee tosin ke aamuun.

Noilla tiedoilla en yhtään ihmettele enää kuvan laadun heittelyä.

Mobiilipuolella on excelent singnaalin vahvuus. Modeemissa alle metrin piuha jne.. niitäkin olen koittanut vaihtaa, tuloksetta. Facebookissa (Ylöpölinä) näyttäisi olevan paljon muitakin, joilla samantyyppisiä ongelmia.

 

Tässä aamun hybridi tuloksia:

Kello 7.19:

 

Kello 7.20:

Näiden tulosten perusteella väittäisin, ettei Elisan kapasiteetti riitä kaikille käyttäjille ns. ruuhka-aikaan. Tämän hetken tilanne on siis se, että joudun vain maksamaan enemmän huonosta yhteydestä ja kuvan laadusta hybridi-liittymä huomioiden. Lisäksi harmittaa, kun tuli ostettua tuo kallis hybridimodeemikin, kun siitä ei sitten loppupeleissä ole mitään apua tilanteeseen.  

Asiakasnumero lisätty profiiliin.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@BusinessManager voitko kokeilla ottaa ensin SIM-kortin kokonaan pois hybridimodeemista ja mitata kiinteällä toteutuvat nopeudet?

Tämän jälkeen puhelinpistorasia irti ja SIM-kortti laitteeseen, millaisella tahdilla kuljetaan, kun käytetään laajakaistoja erikseen.
 

Kun saadaan tämä puoli kiinni ja selvitettyä niin voidaan antaa parempaa ohjetta siihen, miten saadaan asioita toimimaan paremmin. Ruuhka-aikana hybridimodeemi pyrkii optimoimaan yhteyttä, jolloin ruuhkautunut mobiili tuottaa jonon kiinteän laajakaistan puolelle. Periaatteessa pelkästään kiinteän laajakaistan vääntö pitäisi riittää (tietysti huomioiden sen, kuinka monta laitetta olet kytkenyt verkkoon) pyörittämään ohjelmat HD-laadulla.

Tein tuon ja erittelin ne tuolla aiemmin:

  • Mobiili== vain mobiilikaista käytössä, puhelinpistoke irti
  • Laajakaista == sim kortti poistettu
  • Hybridi == molemmat käytössä

Laitteet, jotka ovat kytkettynä verkkoon, pyörivät vain sisäverkossa ja eivät ota yhteyttä nettiin kuin manuaalisesti pyydettäessä.  

 

Ajoin siis noi raportit eilen illalla ja nyt aamusta ajoin verkkotiedoksi hybriditiedonsiirtonopeusraportin. 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

@BusinessManager pahoittelut toistosta. Olemme törmänneet joidenkin digiboksien ja hybridimodeemin kanssa ongelmaan, jossa esimerkiksi pelkällä kiinteällä tai pelkällä mobiililla lähetykset toimivat HD-laadulla jatkuvasti, mutta jos nämä kaksi yhdistetään niin HD-laatua ei saa aikaiseksi millään digiboksille.

@BusinessManager pahoittelut toistosta. Olemme törmänneet joidenkin digiboksien ja hybridimodeemin kanssa ongelmaan, jossa esimerkiksi pelkällä kiinteällä tai pelkällä mobiililla lähetykset toimivat HD-laadulla jatkuvasti, mutta jos nämä kaksi yhdistetään niin HD-laatua ei saa aikaiseksi millään digiboksille.

Minulla on Mobiilireititin Hybridi HA35. Onko sen kanssa ollut ongelmia? 

Pienen tutkimisen jälkeen..

Elisa on myynyt heinäkuussa 2019 minulle käytännössä toimimattoman hybridi-modeemin, jossa ongelmia kanavien(mobiili ja laajakaista) yhdistämisen kanssa. Tästä näyttää olevan erilaisia viestiketjuja useita. 

Ymmärrän hyvin, että uusissa ratkaisuissa saattaa olla ongelmia, mutta tässä tapauksessa Elisan olisi syytä tulla vastaan jotenkin asiassa. Itse satuin maksamaan tuon modemin kokonaisuudessaan pois heti laskun tultua.

 

Arvoisa Elisalaiset! Kertokaas nyt mitä minun kannattaa tehdä? 

 

Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja sain asiaa eteenpäin. Nyt testataan hybridin toimivuutta uudella modeemilla. Kiitoksia asiapalvelulle! 

Lupailin palata tilanteeseen vielä..

 

Elisan asiakaspalvelusta sain erinomaista palvelua, kiitos siitä! 

 

Reilut 2kk vanha Huawei HA35 modeemi vaihdettiin uuteen Huawei DN9245W modeemiin ja nopeudet nousi. En sano kiitettävälle tasolle, vaan hyvälle tasolle, koska kaistan nopeus vaihtelee välillä huomattavasti. Nyt kuitenkin tuo mobiilikaistan ja laajakaistan bonding näyttää toimivan. Samalla parani (huomattavasti) tallenteiden kuvan laatu ja tuo kaistan nopeuden vaihtelu ei onneksi näy kuvan laadussa!  Tällä ratkaisulla nyt parjätään :slight_smile: .  Toivottavasti tästä on apuja myös muille, jotka tuskailevat saman ongelman parissa!

Osallistu keskusteluun