Kysymys

HD tallenteiden katselu tökkii

  • 20 syyskuu 2011
  • 58 kommenttia
  • 8192 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Tilanne: Live HD lähetykset: YLE-HD, Eurosport-HD ja MTV3-HD toimivat ongelmitta.

Auta armias jos katselet HD tallennetta, niin silloin jumittaa ääni ja kuva. Yleensä ääntä ei tule lainkaan. Äänen saa synkkaan kuvan kanssa kun pitää tallennetta pausella aikansa, mikä viittaa puskurointiongelmiin.

Elisa  viihteen HD tallenteen ovat kuin Saunalahden mainoksesta jossa latauspalkki kelaa laamaa katsellessa. Voisiko noita puskurointeja hieman viilailla että tallenteet toimisivat myös? Jos kaista riittää live streamin katseluun, tulee sen riittää tallenteen katseluun myös!

Missä tällä kertaa vika? Eikä palvelinkapasiteetti riitä taaskaan?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

58 kommenttia

Muuramessa ADSL:llä vastaava tilanne ainakin viime viikolla. Suorat lähetykset näkyivät suht normaalisti (tosin aina välillä hetkeksi jumiin), mutta tallenne (mtv3HD:ltä) meni hidastettuna ja äänettömänä. Aina välillä palasi normaalinopeuteen, mutta sitten taas hidastettua. Muita koneita ei ollu netissä ko. ajanhetkellä.

Boksin ja modeemin bootin jälkeen meni vielä hetken hidastettuna, mutta sitten loppu ohjelma menikin ihan ok.
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki
Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/
Käyttäjätaso 2


Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/


Eli kerran vielä  - liittymän kapasiteetti riittää live HD-lähetysten katsomiseen !

HD -tallenteiden katsominen on yhtä kidutusta kun kuva alkaa hidastelemaan ja nykimään sekä ääni häviää kokonaan. Sitten aina jossain vaiheessa koko boxi tilttaa jumiin. Aivan sama ilmiö kuin täällä muillakin. HD stream ei vaadi livenä eikä tallenteena katsottuna eri määrää kaistaa, ellei sitten Elisa skaalaa HD kanavia SD kanaviksi. Ymmärtääkseni sopimusehtonne broadcast yhtiöiden kanssa on sellainen ettei signaalia muuteta, joten tallenteiden osalta tämän pitäisi olla ihan sama.

Jos liittymäni on liian hidas, se on teidän vika ei minun vika. Te olette se last-mile operaattori jota nyt tässä jälleen kerran syyllistätte (lue selitätte bullshittiä ettei vikaa tarvitsisi ihan vieläkään selvittää itsenäisesti). Tämäkään ei siis ole mitenkään asiakkaan ongelma, ettei teillä ole kykyä tarjota edes pk-seudulla säälittävää kapasiteettia kotitalouksiin. Tätä se kilpailun puuttuminen ja rajoittaminen teettää last-mile asioissa.

(groner: tämä vinoilu ei sitten tarkoita sinua kun jaksat veivaa lähes yksin näiden epätoivoisten asioiden kanssa ) 😉
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/


Eli kerran vielä  - liittymän kapasiteetti riittää live HD-lähetysten katsomiseen !

HD -tallenteiden katsominen on yhtä kidutusta kun kuva alkaa hidastelemaan ja nykimään sekä ääni häviää kokonaan. Sitten aina jossain vaiheessa koko boxi tilttaa jumiin. Aivan sama ilmiö kuin täällä muillakin. HD stream ei vaadi livenä eikä tallenteena katsottuna eri määrää kaistaa, ellei sitten Elisa skaalaa HD kanavia SD kanaviksi. Ymmärtääkseni sopimusehtonne broadcast yhtiöiden kanssa on sellainen ettei signaalia muuteta, joten tallenteiden osalta tämän pitäisi olla ihan sama.

Jos liittymäni on liian hidas, se on teidän vika ei minun vika. Te olette se last-mile operaattori jota nyt tässä jälleen kerran syyllistätte (lue selitätte bullshittiä ettei vikaa tarvitsisi ihan vieläkään selvittää itsenäisesti). Tämäkään ei siis ole mitenkään asiakkaan ongelma, ettei teillä ole kykyä tarjota edes pk-seudulla säälittävää kapasiteettia kotitalouksiin. Tätä se kilpailun puuttuminen ja rajoittaminen teettää last-mile asioissa.

(groner: tämä vinoilu ei sitten tarkoita sinua kun jaksat veivaa lähes yksin näiden epätoivoisten asioiden kanssa ) ;D


Juu siis eihän tässä syyllistämisestä ole missään nimessä kyse kumpaankaan suuntaan, vastasin vain miten asiat on ja mikä vaikuttaa mihinkin. :)

Jos ongelmaa on pelkästään HD-tallenteiden kanssa, niin voisi johtua linjan virheilystä tai muusta. Heitäpä asiakastietosi yksityisviestillä niin katsotaan tilannetta. Katsotaan samalla tuo laskumurheesi kuntoon, josta kirjoitit toisessa viestiketjussa (poistin viimeisimmän viestisi sieltä kielenkäytön takia).




Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/


Eli kerran vielä  - liittymän kapasiteetti riittää live HD-lähetysten katsomiseen !

HD -tallenteiden katsominen on yhtä kidutusta kun kuva alkaa hidastelemaan ja nykimään sekä ääni häviää kokonaan. Sitten aina jossain vaiheessa koko boxi tilttaa jumiin. Aivan sama ilmiö kuin täällä muillakin. HD stream ei vaadi livenä eikä tallenteena katsottuna eri määrää kaistaa, ellei sitten Elisa skaalaa HD kanavia SD kanaviksi. Ymmärtääkseni sopimusehtonne broadcast yhtiöiden kanssa on sellainen ettei signaalia muuteta, joten tallenteiden osalta tämän pitäisi olla ihan sama.

Jos liittymäni on liian hidas, se on teidän vika ei minun vika. Te olette se last-mile operaattori jota nyt tässä jälleen kerran syyllistätte (lue selitätte bullshittiä ettei vikaa tarvitsisi ihan vieläkään selvittää itsenäisesti). Tämäkään ei siis ole mitenkään asiakkaan ongelma, ettei teillä ole kykyä tarjota edes pk-seudulla säälittävää kapasiteettia kotitalouksiin. Tätä se kilpailun puuttuminen ja rajoittaminen teettää last-mile asioissa.

(groner: tämä vinoilu ei sitten tarkoita sinua kun jaksat veivaa lähes yksin näiden epätoivoisten asioiden kanssa ) ;D


Juu siis eihän tässä syyllistämisestä ole missään nimessä kyse kumpaankaan suuntaan, vastasin vain miten asiat on ja mikä vaikuttaa mihinkin. :)

Jos ongelmaa on pelkästään HD-tallenteiden kanssa, niin voisi johtua linjan virheilystä tai muusta. Heitäpä asiakastietosi yksityisviestillä niin katsotaan tilannetta. Katsotaan samalla tuo laskumurheesi kuntoon, josta kirjoitit toisessa viestiketjussa (poistin viimeisimmän viestisi sieltä kielenkäytön takia).


Alku aikoina  kun alko oleen mahdollista katso TV:tä netin kautta oli semmoinen kuin puskurointi mahdollista. Eli ei tarvittu niin nopeaa yhteyttä ihan megasella yhteydellä toimi. Siis kun alko katsoon laitto pausen päälle ja palkki näytti kuinka paljon ohjelmasta oli ladattu omalle koneelle. Kun sitte oli saatu riittävästi puskuria muutaman minuutin kuluttua niin pystyi alkamaan katsomaan tallennetta pätkimättä. Voisiko tälläinen jotenkin auttaa myös näissä HD-TV tapauksissa jos ei ole mahdollista saada ihan tarpeeksi nopeaa yhteyttä.  Myös joku  halutun tallenteen lataaminen omalle digiboxille ennen katsomista vaikka yö aikaan jos olis mahdollista niin auttaisi ehkä asiaa. Itseäni ihmetyttää tässä muutenkin miksi pitää olla niin nopea netti vain ohjelmien katsomista varten.
Käyttäjätaso 2
Kerrotaan nyt omakin kokemus, eli Tampereella eilen MTV3 HD tallennetta katsellessa ihan samanlaista. Nyki ja pätki johon pausetus hetkeksi auttoi. Kaistaa kyllä pitäisi olla, kun pyörii siinä ~14Mb / ~0.7Mb.
Samoja kokemuksia YLE HD: tallenteista.
Ei pysty kunnolla katsomaan ADSL-yhtedellä pc:n vlc:llä. 😞
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki


Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
[url=http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/]http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/



Taustaa tapauksellemme:

Vanha harmaa digiboksi, Viihde ADSL.

Olemme vastikään muuttaneet, mutta emme kovinkaan kauas, vaan viereiseen kerrostaloon (eri taloyhtiö). Vanhassa osoitteessa  nopeudet olivat n. 13-18 Mbs ja tässä nykyisin asuttamassamme kerrostaloaa  n. 6-12 Mbs (Nopeus on mitattu kaapelilla suoraan modeemista. Päiväsaikaan arkena saattaa päästä yli 13 Mbs). Ongelmia esiintyi HD-puolella edellisessäkin asunnossa, mutta ne pysyivät siedettävässä mittakaavassa, vaikka MM-lätkää katsoessa kanavan joutui joskus vaihtamaan SD-puolelle. Tässä uudessa osoitteessa HD-ongelmat ovat kuitenkin liian suuria. Nopeus ei vain riitä. Vikailmoitus on tehty. Eli siis; koko modeemi-datasähköpalikat-digiboksi-kombinaatio on täysin sama kuin ennen. Olemme vain siirtyneet n. 50 metriä pohjoiseen, eri kiinteistöön. Ymmärtäisin tilanteen, jos asuisimme esim. itärajan tuntumassa, mutta Länsi-Helsingissä odottaisi systeemin pelaavan niin kuin mainoksissa luvataan.

Muutin eilen modeemin siltaavaksi oma gurun (otin siis itse yhteyttä) avustuksella, asia ei vastaavasti . Suureksi mysteeriksi jäi, miksi Elisa Avustaja ei millään ilveellä tunnista internet-yhteyttä olemassa olevaksi, vaikka yhteys muuten toimiikin - tosin ei niin nopeasti kuin pitäisi.

Tein illalla testiluontoisen toivon loikan ; katsoimme Elisa Viihteen HD-vuokraleffan "Kuninkaan puhe". Leffa pysähteli sekunniksi tai kahdeksi ehkä noin 20 kertaa ja jumahti kertaalleen paikalleen totaalisesti. Jälkimmäinen stoppi vaati katselun uudelleen aloittamisen ja oikean kohdan etsimisen. Saimme leffan katsottua, mutta eihän pysähtely leffanautintoa lisännyt.

Ja on tässä noita HD-niksipirkkalistoja tullut kollattua aika paljon, mutta kun loppujen lopuksi kuitenkin on niin, että kaapelilla modeemista mitattu nopeus ei ole tarpeeksi suuri, niin se tuntuu aika turhalta.( BTW, miksi http://192.168.100.1 [/url]. ei toimi?)

Yksi ratkaisu olisi tietenkin Elisa Viihde-liittymästä luopuminen, mitä mahdollisuutta Groner jo vaihtoehtona ehdottikin (Mielenkiintoista asiakaspalvelua! :D). Mutta kun 5-henkinen perheemme sattuu kovasti pitämään  Elisa Viihteestä. Se on tällä hetkellä kaikkine puutteineenkin paras omassa sarjassaan ja kovassa käytössä joka päivä. Ja entäpä kaikki kerätyt tallenteet? 

Eli vaihtoehtoja on siis kaksi. Joko hyväksymme tilanteen ja katsomme SD-tason kuvaa. Tässä tapauksessa joutuisimme maksamaan Elisa Viihteen ominaisuuksista, joita emme jostain kumman syystä saa käyttöömme. Tai sitten otamme yhteyttä sinne päin ja pyydämme sinnikkäästi apua.

Valitsen jälkimmäisen, koska tämä foorumi lienee juuri tätä tarkoitusta varten olemassa.
Käyttäjätaso 2




Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/


Eli kerran vielä  - liittymän kapasiteetti riittää live HD-lähetysten katsomiseen !

HD -tallenteiden katsominen on yhtä kidutusta kun kuva alkaa hidastelemaan ja nykimään sekä ääni häviää kokonaan. Sitten aina jossain vaiheessa koko boxi tilttaa jumiin. Aivan sama ilmiö kuin täällä muillakin. HD stream ei vaadi livenä eikä tallenteena katsottuna eri määrää kaistaa, ellei sitten Elisa skaalaa HD kanavia SD kanaviksi. Ymmärtääkseni sopimusehtonne broadcast yhtiöiden kanssa on sellainen ettei signaalia muuteta, joten tallenteiden osalta tämän pitäisi olla ihan sama.

Jos liittymäni on liian hidas, se on teidän vika ei minun vika. Te olette se last-mile operaattori jota nyt tässä jälleen kerran syyllistätte (lue selitätte bullshittiä ettei vikaa tarvitsisi ihan vieläkään selvittää itsenäisesti). Tämäkään ei siis ole mitenkään asiakkaan ongelma, ettei teillä ole kykyä tarjota edes pk-seudulla säälittävää kapasiteettia kotitalouksiin. Tätä se kilpailun puuttuminen ja rajoittaminen teettää last-mile asioissa.

(groner: tämä vinoilu ei sitten tarkoita sinua kun jaksat veivaa lähes yksin näiden epätoivoisten asioiden kanssa ) ;D


Juu siis eihän tässä syyllistämisestä ole missään nimessä kyse kumpaankaan suuntaan, vastasin vain miten asiat on ja mikä vaikuttaa mihinkin. :)

Jos ongelmaa on pelkästään HD-tallenteiden kanssa, niin voisi johtua linjan virheilystä tai muusta. Heitäpä asiakastietosi yksityisviestillä niin katsotaan tilannetta. Katsotaan samalla tuo laskumurheesi kuntoon, josta kirjoitit toisessa viestiketjussa (poistin viimeisimmän viestisi sieltä kielenkäytön takia).


Jep - tiedot sait eilen. Ihan hyvä että moderoit hieman lämmenneen asiakaspalautteen.  ;D

Linjan virheilyä luulisi esiintyvän vastaavasti live streamia katsoessa. Linja kun on sama mutta lähde on eri toiminnallinen tulos on eri, joten epäilen tästä syystä lähdettä, eli tallennepalvelinta. Toiseksi epäilen boxin ohjelmistossa olevaa toistinongelmaa, jossa ilmeisesti puskurit on optimoitu SD lähetyksille eikä HD:lle. Täällä on useampikin kertonut että pause auttaa ja tuo vihjaa myös puskuriongelmiin. Mutta tämä on vain tällaisen tavallisen multimediainsinöörin arvelu asiasta sen enempää tuntematta tuotetta.
Tallennepään tai boksin ominaisuutta itsekin epäilen. Syy tähän se, että eilen MTV3HD:ltä tallennettua ohjelmaa katsoessa kokeilin samalla läppärillä tiedoston lataamista funetista. Kun HD-kuva tuli normaalisti, niin latausnopeutta sai muutaman megan. Kun kuva rupesi tökkimään, niin latausnopeus kasvoi!!! Eli kaistaa vapautui.

Boksin syyksi mennee vielä senkin vuoksi, että kun sitten taas tein lootalle IVO-bootin, niin loppu tallenteesta toimi hyvin (ei pätkäissyt kertaakaan). Ei tosin viitsisi boksia joka kerta bootata, kun alkaa hd-tallennetta katsomaan.

Kokeilin sitten vielä Jalin Suklaatehdasta siten, että kanava oli mtv3hd:llä, kun aloitin tallenteen katselun --> ei tullut mitään. Hidastettua mykkäfilmiä koko ajan. Tallenne stoppiin - kanava kakkoselle ja uudelleen, niin sitten taas pelasi. Kyseessä siis se jo kertaalleen vaihdettu harmaa sukkula...
Käyttäjätaso 2



Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
[url=http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/]http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/



Taustaa tapauksellemme:

Vanha harmaa digiboksi, Viihde ADSL.

Olemme vastikään muuttaneet, mutta emme kovinkaan kauas, vaan viereiseen kerrostaloon (eri taloyhtiö). Vanhassa osoitteessa  nopeudet olivat n. 13-18 Mbs ja tässä nykyisin asuttamassamme kerrostaloaa  n. 6-12 Mbs (Nopeus on mitattu kaapelilla suoraan modeemista. Päiväsaikaan arkena saattaa päästä yli 13 Mbs). Ongelmia esiintyi HD-puolella edellisessäkin asunnossa, mutta ne pysyivät siedettävässä mittakaavassa, vaikka MM-lätkää katsoessa kanavan joutui joskus vaihtamaan SD-puolelle. Tässä uudessa osoitteessa HD-ongelmat ovat kuitenkin liian suuria. Nopeus ei vain riitä. Vikailmoitus on tehty. Eli siis; koko modeemi-datasähköpalikat-digiboksi-kombinaatio on täysin sama kuin ennen. Olemme vain siirtyneet n. 50 metriä pohjoiseen, eri kiinteistöön. Ymmärtäisin tilanteen, jos asuisimme esim. itärajan tuntumassa, mutta Länsi-Helsingissä odottaisi systeemin pelaavan niin kuin mainoksissa luvataan.

Muutin eilen modeemin siltaavaksi oma gurun (otin siis itse yhteyttä) avustuksella, asia ei vastaavasti . Suureksi mysteeriksi jäi, miksi Elisa Avustaja ei millään ilveellä tunnista internet-yhteyttä olemassa olevaksi, vaikka yhteys muuten toimiikin - tosin ei niin nopeasti kuin pitäisi.

Tein illalla testiluontoisen toivon loikan ; katsoimme Elisa Viihteen HD-vuokraleffan "Kuninkaan puhe". Leffa pysähteli sekunniksi tai kahdeksi ehkä noin 20 kertaa ja jumahti kertaalleen paikalleen totaalisesti. Jälkimmäinen stoppi vaati katselun uudelleen aloittamisen ja oikean kohdan etsimisen. Saimme leffan katsottua, mutta eihän pysähtely leffanautintoa lisännyt.

Ja on tässä noita HD-niksipirkkalistoja tullut kollattua aika paljon, mutta kun loppujen lopuksi kuitenkin on niin, että kaapelilla modeemista mitattu nopeus ei ole tarpeeksi suuri, niin se tuntuu aika turhalta.( BTW, miksi http://192.168.100.1 [/url]. ei toimi?)

Yksi ratkaisu olisi tietenkin Elisa Viihde-liittymästä luopuminen, mitä mahdollisuutta Groner jo vaihtoehtona ehdottikin (Mielenkiintoista asiakaspalvelua! :D). Mutta kun 5-henkinen perheemme sattuu kovasti pitämään  Elisa Viihteestä. Se on tällä hetkellä kaikkine puutteineenkin paras omassa sarjassaan ja kovassa käytössä joka päivä. Ja entäpä kaikki kerätyt tallenteet?  

Eli vaihtoehtoja on siis kaksi. Joko hyväksymme tilanteen ja katsomme SD-tason kuvaa. Tässä tapauksessa joutuisimme maksamaan Elisa Viihteen ominaisuuksista, joita emme jostain kumman syystä saa käyttöömme. Tai sitten otamme yhteyttä sinne päin ja pyydämme sinnikkäästi apua.

Valitsen jälkimmäisen, koska tämä foorumi lienee juuri tätä tarkoitusta varten olemassa.



PS: Miksi modeemin hallintalinkki ei toimi: Sanoit muuttaneesi modeemin siltaavaksi - SIKSI. Silloin modeemi on ns. loogisesti läpinäkyvä eikä siihen saa hallintaa. Sillatessa päästät modeemin läpi raakana kaiken nettiliikenteen, joten toivottavasti kotiverkossasi on suojaukset modeemin jälkeen kunnossa.

Itse heitin Elisan modeemin nurkkaan kun tämä ei oikein suoriudu kunnolla tehtävästään ja tietoturva on aika heikosti toteutettu sekä palomuuri on äärimmäisen rajoittunut. Ostin toisen modeemin, joka on sillattuna myös. Tuon perään Alix:n rautapalomuuri pfSense ohjelmistolla. Tuossa purkissa on IGMPproxy, jolla saadaan multicastit sisäverkkoon digiboxille. Tuolla sain lähes 2 Mbps lisää "kaistaa" Speedtestin avulla. Tietysti kävin myös korjaamassa operaattorin tekemät kuparikytkennät taloni seinässä ja muutenkin johdotukset tarkistettu kaikilta osin.

Mutta sinun asiaasi sen verran, että kun rasia vaihtuu saati kiinteistö, niin kuparipituudet muuttuvat ja vaimennukset sen mukana. Ei tuolla tarvita kuin yksi huono kytkentä välissä niin ongelmia on vaikka muutaisi vain 50m. Minulla on sellainen tilanne että HD -livelähetykset toimii ihan hyvin, mutta tallenteet menevätkin sitten kuralle. Multicast vs unicast ? Siinäkö ongelma?
Käyttäjätaso 2


( BTW, miksi http://192.168.100.1 . ei toimi?)


Kyllä sillattuunkin modeemiin saa hallintayhteyden laittamalla PC:lle kiinteän IP-osoitteen.

Siis esim. tällaiset:

IP: 192.168.100.100 (esimerkkinä, kunhan muu kuin .70 tai DHCP-alueen .10-.59)
Maski: 255.255.255.0
Yhdyskäytävä: 192.168.100.1

Nimipalvelimet: 193.229.0.40 ja 193.229.0.42



Kyllä juuri näin -  silloin muutat loogista verkkoa etkä käytä Elisan dhcp-palvelimien osoitteita!
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki




Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
[url=http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/]http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/



Taustaa tapauksellemme:

Vanha harmaa digiboksi, Viihde ADSL.

Olemme vastikään muuttaneet, mutta emme kovinkaan kauas, vaan viereiseen kerrostaloon (eri taloyhtiö). Vanhassa osoitteessa  nopeudet olivat n. 13-18 Mbs ja tässä nykyisin asuttamassamme kerrostaloaa  n. 6-12 Mbs (Nopeus on mitattu kaapelilla suoraan modeemista. Päiväsaikaan arkena saattaa päästä yli 13 Mbs). Ongelmia esiintyi HD-puolella edellisessäkin asunnossa, mutta ne pysyivät siedettävässä mittakaavassa, vaikka MM-lätkää katsoessa kanavan joutui joskus vaihtamaan SD-puolelle. Tässä uudessa osoitteessa HD-ongelmat ovat kuitenkin liian suuria. Nopeus ei vain riitä. Vikailmoitus on tehty. Eli siis; koko modeemi-datasähköpalikat-digiboksi-kombinaatio on täysin sama kuin ennen. Olemme vain siirtyneet n. 50 metriä pohjoiseen, eri kiinteistöön. Ymmärtäisin tilanteen, jos asuisimme esim. itärajan tuntumassa, mutta Länsi-Helsingissä odottaisi systeemin pelaavan niin kuin mainoksissa luvataan.

Muutin eilen modeemin siltaavaksi oma gurun (otin siis itse yhteyttä) avustuksella, asia ei vastaavasti . Suureksi mysteeriksi jäi, miksi Elisa Avustaja ei millään ilveellä tunnista internet-yhteyttä olemassa olevaksi, vaikka yhteys muuten toimiikin - tosin ei niin nopeasti kuin pitäisi.

Tein illalla testiluontoisen toivon loikan ; katsoimme Elisa Viihteen HD-vuokraleffan "Kuninkaan puhe". Leffa pysähteli sekunniksi tai kahdeksi ehkä noin 20 kertaa ja jumahti kertaalleen paikalleen totaalisesti. Jälkimmäinen stoppi vaati katselun uudelleen aloittamisen ja oikean kohdan etsimisen. Saimme leffan katsottua, mutta eihän pysähtely leffanautintoa lisännyt.

Ja on tässä noita HD-niksipirkkalistoja tullut kollattua aika paljon, mutta kun loppujen lopuksi kuitenkin on niin, että kaapelilla modeemista mitattu nopeus ei ole tarpeeksi suuri, niin se tuntuu aika turhalta.( BTW, miksi http://192.168.100.1 [/url]. ei toimi?)

Yksi ratkaisu olisi tietenkin Elisa Viihde-liittymästä luopuminen, mitä mahdollisuutta Groner jo vaihtoehtona ehdottikin (Mielenkiintoista asiakaspalvelua! :D). Mutta kun 5-henkinen perheemme sattuu kovasti pitämään  Elisa Viihteestä. Se on tällä hetkellä kaikkine puutteineenkin paras omassa sarjassaan ja kovassa käytössä joka päivä. Ja entäpä kaikki kerätyt tallenteet?  

Eli vaihtoehtoja on siis kaksi. Joko hyväksymme tilanteen ja katsomme SD-tason kuvaa. Tässä tapauksessa joutuisimme maksamaan Elisa Viihteen ominaisuuksista, joita emme jostain kumman syystä saa käyttöömme. Tai sitten otamme yhteyttä sinne päin ja pyydämme sinnikkäästi apua.

Valitsen jälkimmäisen, koska tämä foorumi lienee juuri tätä tarkoitusta varten olemassa.



PS: Miksi modeemin hallintalinkki ei toimi: Sanoit muuttaneesi modeemin siltaavaksi - SIKSI. Silloin modeemi on ns. loogisesti läpinäkyvä eikä siihen saa hallintaa. Sillatessa päästät modeemin läpi raakana kaiken nettiliikenteen, joten toivottavasti kotiverkossasi on suojaukset modeemin jälkeen kunnossa.

Itse heitin Elisan modeemin nurkkaan kun tämä ei oikein suoriudu kunnolla tehtävästään ja tietoturva on aika heikosti toteutettu sekä palomuuri on äärimmäisen rajoittunut. Ostin toisen modeemin, joka on sillattuna myös. Tuon perään Alix:n rautapalomuuri pfSense ohjelmistolla. Tuossa purkissa on IGMPproxy, jolla saadaan multicastit sisäverkkoon digiboxille. Tuolla sain lähes 2 Mbps lisää "kaistaa" Speedtestin avulla. Tietysti kävin myös korjaamassa operaattorin tekemät kuparikytkennät taloni seinässä ja muutenkin johdotukset tarkistettu kaikilta osin.

Mutta sinun asiaasi sen verran, että kun rasia vaihtuu saati kiinteistö, niin kuparipituudet muuttuvat ja vaimennukset sen mukana. Ei tuolla tarvita kuin yksi huono kytkentä välissä niin ongelmia on vaikka muutaisi vain 50m. Minulla on sellainen tilanne että HD -livelähetykset toimii ihan hyvin, mutta tallenteet menevätkin sitten kuralle. Multicast vs unicast ? Siinäkö ongelma?


Ok, kiitos Clouseau ja Papparainen tiedoista. Luulin että Elisan tietoturvat hoitais hommat... Eikö olekaan näin???

Suureksi mysteeriksi jäi, miksi Elisa Avustaja ei millään ilveellä tunnista internet-yhteyttä olemassa olevaksi, vaikka yhteys muuten toimiikin - tosin ei niin nopeasti kuin pitäisi.
Olisikohan kyse tästä yleisestä ongelmasta:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,1981.msg26050.html#msg26050
Käyttäjätaso 2





Nopeus ei riitä minullakaan HD-lähetyksiin. Voisitko Groner kommentoida tätä ongelmaa, jota tuntuu esiintyvän siellä sun täällä.

Omasta puolestani voin kertoa, että olen vikailmoituksen jo jättänyt 13.9. ilman reaktiota Elisa Viihteen puolelta.

Jos Elisa ei pysty toimittamaan kaikille asiakkaille nopeutta, jota HD edellyttää, niin ongelmasta voisi laatia tiedotteen?


HD-kanavaien ongelmista löytyy lisätietoa täältä:


Kyse ei ole Elisan verkon kapasiteetista vaan liittymän kapasiteetista. Jos liittymä ei toimi tarpeeksi nopeasti, että HD-sisällöt toimisivat, asiakkaalla on oikeus sopimuksen purkuun niin halutessaan.

Lisätietoa nopeudesta:
[url=http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/]http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/199.11/tietoa-yhteysnopeuksista/



Taustaa tapauksellemme:

Vanha harmaa digiboksi, Viihde ADSL.

Olemme vastikään muuttaneet, mutta emme kovinkaan kauas, vaan viereiseen kerrostaloon (eri taloyhtiö). Vanhassa osoitteessa  nopeudet olivat n. 13-18 Mbs ja tässä nykyisin asuttamassamme kerrostaloaa  n. 6-12 Mbs (Nopeus on mitattu kaapelilla suoraan modeemista. Päiväsaikaan arkena saattaa päästä yli 13 Mbs). Ongelmia esiintyi HD-puolella edellisessäkin asunnossa, mutta ne pysyivät siedettävässä mittakaavassa, vaikka MM-lätkää katsoessa kanavan joutui joskus vaihtamaan SD-puolelle. Tässä uudessa osoitteessa HD-ongelmat ovat kuitenkin liian suuria. Nopeus ei vain riitä. Vikailmoitus on tehty. Eli siis; koko modeemi-datasähköpalikat-digiboksi-kombinaatio on täysin sama kuin ennen. Olemme vain siirtyneet n. 50 metriä pohjoiseen, eri kiinteistöön. Ymmärtäisin tilanteen, jos asuisimme esim. itärajan tuntumassa, mutta Länsi-Helsingissä odottaisi systeemin pelaavan niin kuin mainoksissa luvataan.

Muutin eilen modeemin siltaavaksi oma gurun (otin siis itse yhteyttä) avustuksella, asia ei vastaavasti . Suureksi mysteeriksi jäi, miksi Elisa Avustaja ei millään ilveellä tunnista internet-yhteyttä olemassa olevaksi, vaikka yhteys muuten toimiikin - tosin ei niin nopeasti kuin pitäisi.

Tein illalla testiluontoisen toivon loikan ; katsoimme Elisa Viihteen HD-vuokraleffan "Kuninkaan puhe". Leffa pysähteli sekunniksi tai kahdeksi ehkä noin 20 kertaa ja jumahti kertaalleen paikalleen totaalisesti. Jälkimmäinen stoppi vaati katselun uudelleen aloittamisen ja oikean kohdan etsimisen. Saimme leffan katsottua, mutta eihän pysähtely leffanautintoa lisännyt.

Ja on tässä noita HD-niksipirkkalistoja tullut kollattua aika paljon, mutta kun loppujen lopuksi kuitenkin on niin, että kaapelilla modeemista mitattu nopeus ei ole tarpeeksi suuri, niin se tuntuu aika turhalta.( BTW, miksi http://192.168.100.1 [/url]. ei toimi?)

Yksi ratkaisu olisi tietenkin Elisa Viihde-liittymästä luopuminen, mitä mahdollisuutta Groner jo vaihtoehtona ehdottikin (Mielenkiintoista asiakaspalvelua! :D). Mutta kun 5-henkinen perheemme sattuu kovasti pitämään  Elisa Viihteestä. Se on tällä hetkellä kaikkine puutteineenkin paras omassa sarjassaan ja kovassa käytössä joka päivä. Ja entäpä kaikki kerätyt tallenteet?  

Eli vaihtoehtoja on siis kaksi. Joko hyväksymme tilanteen ja katsomme SD-tason kuvaa. Tässä tapauksessa joutuisimme maksamaan Elisa Viihteen ominaisuuksista, joita emme jostain kumman syystä saa käyttöömme. Tai sitten otamme yhteyttä sinne päin ja pyydämme sinnikkäästi apua.

Valitsen jälkimmäisen, koska tämä foorumi lienee juuri tätä tarkoitusta varten olemassa.



PS: Miksi modeemin hallintalinkki ei toimi: Sanoit muuttaneesi modeemin siltaavaksi - SIKSI. Silloin modeemi on ns. loogisesti läpinäkyvä eikä siihen saa hallintaa. Sillatessa päästät modeemin läpi raakana kaiken nettiliikenteen, joten toivottavasti kotiverkossasi on suojaukset modeemin jälkeen kunnossa.

Itse heitin Elisan modeemin nurkkaan kun tämä ei oikein suoriudu kunnolla tehtävästään ja tietoturva on aika heikosti toteutettu sekä palomuuri on äärimmäisen rajoittunut. Ostin toisen modeemin, joka on sillattuna myös. Tuon perään Alix:n rautapalomuuri pfSense ohjelmistolla. Tuossa purkissa on IGMPproxy, jolla saadaan multicastit sisäverkkoon digiboxille. Tuolla sain lähes 2 Mbps lisää "kaistaa" Speedtestin avulla. Tietysti kävin myös korjaamassa operaattorin tekemät kuparikytkennät taloni seinässä ja muutenkin johdotukset tarkistettu kaikilta osin.

Mutta sinun asiaasi sen verran, että kun rasia vaihtuu saati kiinteistö, niin kuparipituudet muuttuvat ja vaimennukset sen mukana. Ei tuolla tarvita kuin yksi huono kytkentä välissä niin ongelmia on vaikka muutaisi vain 50m. Minulla on sellainen tilanne että HD -livelähetykset toimii ihan hyvin, mutta tallenteet menevätkin sitten kuralle. Multicast vs unicast ? Siinäkö ongelma?


Ok, kiitos Clouseau ja Papparainen tiedoista. Luulin että Elisan tietoturvat hoitais hommat... Eikö olekaan näin???


Eikös se ole joku Elisan epätoivoinen Windows softapaketti, joka on olevinaan "tietoturva"? Ei se turvaa Mac, eikä Linux koneita sekään. Mutta ihan vinkiksi että Windows koneeseen kaiken tuon saa ihan ilmaiseksi, joten siitä on ihan turha maksaa latiakaan.

Elisalle ihan vinkiksi että nuo Avustajat ja Tietoturvapaketit ovat vain Windows settiä, eikä auta lainkaan Linux, Andoid, iOS, OSX, Unix, BeOS jne käyttiksiä käyttäviä. Mutta onhan se myönnettävä että Windows tässä eniten tekohengitystä kyllä kaipaakin.


Eikös se ole joku Elisan epätoivoinen Windows softapaketti, joka on olevinaan "tietoturva"? Ei se turvaa Mac, eikä Linux koneita sekään. Mutta ihan vinkiksi että Windows koneeseen kaiken tuon saa ihan ilmaiseksi, joten siitä on ihan turha maksaa latiakaan.
Kyllä se sentään on F-Securen paketti, tosin kaksi vuotta vanha versio. 😉
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki


Luulin että Elisan tietoturvat hoitais hommat... Eikö olekaan näin???


100% suojaa verkosta tulevia viruksia ja hakkereita vastaan ei anna mikään softa- tai rautapalomuuri/virussuojaus. Parhailla päästään noin 99% tasolle.

Jos nappaat nettipiuhat irti , niin silloin ei sitä kautta koneellesi pääse mitään haitallista , mutta et kyllä sinäkään pääse verkkoon  ;D. Silloinkin voit saada koneellesi viruksia vaikkapa USB-tikulta.


Mutta puheet siitä, että Elisan F-secure ei antaisi tarvittavaa suojaa Win 7 -koneelle normaalikäytössä lienee pelottelua. Muttapa mutta. Miten tässä HD-asiassa nyt etenisi? Jos talon kytkennöissä on heikkoja linkkejä, niin kuka asian tarkistaa ja kuka korjaa?
Käyttäjätaso 2



Luulin että Elisan tietoturvat hoitais hommat... Eikö olekaan näin???


100% suojaa verkosta tulevia viruksia ja hakkereita vastaan ei anna mikään softa- tai rautapalomuuri/virussuojaus. Parhailla päästään noin 99% tasolle.

Jos nappaat nettipiuhat irti , niin silloin ei sitä kautta koneellesi pääse mitään haitallista , mutta et kyllä sinäkään pääse verkkoon  ;D. Silloinkin voit saada koneellesi viruksia vaikkapa USB-tikulta.


Mutta puheet siitä, että Elisan F-secure ei antaisi tarvittavaa suojaa Win 7 -koneelle normaalikäytössä lienee pelottelua. Muttapa mutta. Miten tässä HD-asiassa nyt etenisi? Jos talon kytkennöissä on heikkoja linkkejä, niin kuka asian tarkistaa ja kuka korjaa?

Taloyhtiö vastaa kiinteistön kaapeloinnista - Operaattori yleensä vain talojakamoon asti. Operattoreilla on tosin kyky ja taito tehdä mittaukset, jos todella ahistaa johtojen takia. Tuossa yleensä joutuu aikamoiseen suohon kun yrittää itse selvittää onkohan tullut kuivat kuparit omaan yhteyteen. Omakotitalo on siitä helppo, että vedä vaikka uudet johdot jos epäilet niitä, mutta taloyhtiössä se onkin sitten hankalaa ja usein niihin on vain tyytyminen kun ketään ei yleensä taloyhtiön hallituksessa asia kiinnosta kun "itsellä" toimii ja "tästä voi syntyä itselleen kustannuksia". Aika paljon nuo osaavat mitata tuon modemin avaulla linjasta, joten ehkä apu löytyy Elisalta alkuun.
Käyttäjätaso 2



Eikös se ole joku Elisan epätoivoinen Windows softapaketti, joka on olevinaan "tietoturva"? Ei se turvaa Mac, eikä Linux koneita sekään. Mutta ihan vinkiksi että Windows koneeseen kaiken tuon saa ihan ilmaiseksi, joten siitä on ihan turha maksaa latiakaan.
Kyllä se sentään on F-Securen paketti, tosin kaksi vuotta vanha versio. ;)


Niinpä niin - jos haluaa vertailla:http://www.av-comparatives.org ' TARGET='_blank
Noiden perusteella enpä juuri maksaisi Wintoosan suojaamisesta.
Ettei vaan osassyy olisi Elisan palvelinpäässä, kun näin päivällä testatessani myös PC:n VLC:llä HD tallenteen katselu onnistui, mutta illalla on tökkinyt pahemmin. 😉
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki


Taloyhtiö vastaa kiinteistön kaapeloinnista - Operaattori yleensä vain talojakamoon asti. Operattoreilla on tosin kyky ja taito tehdä mittaukset, jos todella ahistaa johtojen takia. Tuossa yleensä joutuu aikamoiseen suohon kun yrittää itse selvittää onkohan tullut kuivat kuparit omaan yhteyteen. Omakotitalo on siitä helppo, että vedä vaikka uudet johdot jos epäilet niitä, mutta taloyhtiössä se onkin sitten hankalaa ja usein niihin on vain tyytyminen kun ketään ei yleensä taloyhtiön hallituksessa asia kiinnosta kun "itsellä" toimii ja "tästä voi syntyä itselleen kustannuksia". Aika paljon nuo osaavat mitata tuon modemin avaulla linjasta, joten ehkä apu löytyy Elisalta alkuun.


Juurikin näin ja Elisa ryhtyy toimeen , kun teet asiasta ensin vikailmoituksen. Ei muuten tapahdu mitään.


Tein vikailmoituksen jo 10 päivää sitten eli 13.9.
Täällä on myös ongelmia jos katselee tallenteita illalla. Otin tämän videon muutama viikko sitten, yritän siis katsella HD tallennetta MTVltä illalla:
http://www.MegaShare.com/3609496

Ja minä tiedän missä on syypää. Elisalla ei ole tarpeeksi kapasiteettia. Ja toivoisin nyt että elisa hommaisi lisäkapasiitteettia ja vähän äkkiä. Tai toinen mikä korvaisi ongelman osittain olisi se että boksi pystyisi bufferoimaan usb tikulle niin voisi illalla katsella hoodeeta.

Ja tuohon ylempään liittyen. Kokeilkaa ladata tietokoneella elisan palvelimelta tallennetta illalla. Tippuu <1000kt/s kun päivisin tulee 5000kt/s.
Joten tästä näemme että kyse on kapasiteettipulasta.
Käyttäjätaso 2

Täällä on myös ongelmia jos katselee tallenteita illalla. Otin tämän videon muutama viikko sitten, yritän siis katsella HD tallennetta MTVltä illalla:
http://www.MegaShare.com/3609496

Ja minä tiedän missä on syypää. Elisalla ei ole tarpeeksi kapasiteettia. Ja toivoisin nyt että elisa hommaisi lisäkapasiitteettia ja vähän äkkiä. Tai toinen mikä korvaisi ongelman osittain olisi se että boksi pystyisi bufferoimaan usb tikulle niin voisi illalla katsella hoodeeta.

Ja tuohon ylempään liittyen. Kokeilkaa ladata tietokoneella elisan palvelimelta tallennetta illalla. Tippuu <1000kt/s kun päivisin tulee 5000kt/s.
Joten tästä näemme että kyse on kapasiteettipulasta.


Ihan selväähän tämä on - kuten aiemmin vinkkasin tässä on selvä ero Multicast ja Unicastin välillä. Elisalla nettiropaajat tietävät että Multicast on helppo nakki hallita, mutta unicastia ei. Jokainen erillinen tallennekatselu kun on unicastia, niin jos noita HD tallenteita alkaa olemaan satoja ellei tuhansia yhtä aikana, niin kyllä siinä on langat tötteröllä ja palvelimet vinkuu kovilla. Tuo mittaamasi download 1000 kts/s = 8Mbps, eli on kohtalaisesti alle HD:n tarvitseman kaistan.On selvää että Elisalla on kapasiteettiongelmia!
Kaapelipuolella kapasiteettipula voi olla mahdollista koska kaista vaihtelee paljonkin eri vuorokauden aikoina. DSL puolella en tähän jaksa uskoa. Runkoverkko ei vaan voi olla tukossa ja tallennuspalvelimia on kymmeniä..

8-10Mbps Unicast ei TCP toteutuksena kestä jos upstream kaista on yhtään tukossa. Monet softat jakavat kaistaa todella huomaamattomasti.. puhumattakaan jos koneella on haittaohjelmia jotka spämmäävät ympäri nettiä.

Joskus harvoina kertoina HD-tallenne on käynnistyksen yhteydessä hidastellut. Korjautunut pause/play kikalla.