Kysymys

HDCP ongelma TV:n kanssa

  • 4 tammikuu 2010
  • 39 kommenttia
  • 5313 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 7 kommenttia
Televisio on vanha LG RZ-37LZ31 jossa on DVI liitäntä HDCP tuella.
Boksi on vanha Saunalahden aikainen Saunavisio
Softapäivitykset tehty
Boksi on kiinni telkkarissa HDMI -> DVI kaapelilla

Eurosport HD väläyttää liikkuvaa kuvaa puoli sekuntia ja sitten kuvan peittää sininen laatikko tekstillä:

Kanavaa ei voida näyttää
Näyttölaite ei tue HDCP toimintoa

Telkkari väittää tukevansa ja XBOX360 ainakin toimii. Missä mättää ja mitä asialle voi tehdä?

Televisio on HD Ready määrityksen mukainen jonka yhtenä ehtona nimenomaan on HDCP tuki joko HDMI tai DVI liitännässä.

Vianhaku valikon kautta boksi kertoo:
Näytön HDCP tuki: saatavilla
Laitteen HDCP tuki: ei saatavilla

Ja sitten löytyi tämä:

http://palsta.elisa.fi/index.php?topic=369.0

Eli onko tässä nyt taas kyseessä sellainen juttu että Elisalle pakkosiirretyt entiset Saunavisio asiakkaat saavat tulla toimeen vähän huonommillakin digibokseilla näkyi sitten HD tai ei?

39 kommenttia

Mulla toimi myös tuo volume-napin pito pohjassa vielä maximin jälkeenkin. Katottiin HD-leffaa vuokraamosta, vahvari Denonin AVR 3313 ja telkkari Sonyn vanhempi Bravia ja HDMI molempien läpi. Tais olla eka kerta kun katsoin viihteen boxilla HD-matskua tämän systeemin läpi kun tämä virhe tuli.

Mutta siis toimii, pointsit sille joka sen keksi!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Vanhanmalliset Saunavision aikaiset digiboksit eivät tue HDCP:tä. Minulle kerrottiin aiemmin, että HDCP-yhteensopivan boksin voi tilata maksutta asiakaspalvelusta:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,16.msg1844.html#msg1844 ' TARGET='_blank .

Tein muutama päivä sitten häiriöilmoituksen, koska Eurosport HD ei alkanut näkyä vuodenvaihteessa vanhalla digiboksillani. Uutta boksia odotellessa Eurosport HD:tä voi katsella scart-liittimen kautta, joskin kuva on silloin SD-tasoista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Vanhanmalliset Saunavision aikaiset digiboksit eivät tue HDCP:tä. Minulle kerrottiin aiemmin, että HDCP-yhteensopivan boksin voi tilata maksutta asiakaspalvelusta:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,16.msg1844.html#msg1844 ' TARGET='_blank .


Pitää paikkansa ja vaihdetaan maksutta jos asiakas HD:ta haluaa katsoa ja käytössä vanha T-mallin digiboksi.
Ja ettette jonottaisi turhaan puolta tuntia niin oikea osoite on TEKNINEN asiakaspalvelu, ei normaali asiakaspalvelu. Näin ainakin asiakaspalvelu minuutti sitten sanoi. Eikun jonottamaan uudelleen...

Edit: "tekninen asiakaspalvelu" mihin asiakaspalvelu minut yhdisti kertoi 20 minuutin jonotuksen jälkeen että voivat vaihtaa vain takuuaikana rikkoontuneita laitteita. Lupasivat sentään ottaa yhdeyttä kun selvittävät onnistuisiko vaihto kuitenkin jotenkin. Ei voi kuin nauraa ääneen, melko surkuhupaisaa toimintaa taas kerran.

Eli jos tiedätte niin kertokaa nyt mihin pitää tarkalleen ottaa yhteyttä boksin vaihtamiseksi. Melkein tunnin olen jo viettänyt puhelimessa ilman tulosta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Minä en ole jonottanut puhelimessa minuuttiakaan, vaan tein häiriöilmoituksen nettilomakkeen kautta. Sivuilla mainittiin, että vastaus tulee viiden arkipäivän sisällä (siis viimeistään ensi maanantaina). Toivottavasti meni ilmoitus kerralla oikeaan osoitteeseen.

Mikähän on näiden boksien "takuuaika"? Kyllä kai boksin on toimittava niin kauan, kun Elisa Viihde -tilaus on voimassa? Tämä HDCP-ongelma tosin ei ole vika vaan ominaisuus, mutta onhan se Elisankin etu, että asiakkaalla on mahdollisuus tilata myös maksullista HD-materiaalia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Minä en ole jonottanut puhelimessa minuuttiakaan, vaan tein häiriöilmoituksen nettilomakkeen kautta. Sivuilla mainittiin, että vastaus tulee viiden arkipäivän sisällä (siis viimeistään ensi maanantaina). Toivottavasti meni ilmoitus kerralla oikeaan osoitteeseen.

Mikähän on näiden boksien "takuuaika"? Kyllä kai boksin on toimittava niin kauan, kun Elisa Viihde -tilaus on voimassa? Tämä HDCP-ongelma tosin ei ole vika vaan ominaisuus, mutta onhan se Elisankin etu, että asiakkaalla on mahdollisuus tilata myös maksullista HD-materiaalia.


Meni oikeaan paikkaan.

Takuu on voimassa niin kauan kuin Viihde-sopimuskin. Laitteilla on ns. sopimuskohtainen takuu, ei laitekohtainen.
Täällä on tyhjentävä vastaus kuinka boksin saa vaihdettua:

Tällä pystyi ainakin aiemmin kiertämään HDCP suojauksen: "Mene sellaiselle kanavalle joka toimii (kuva ja ääni tulee) -> Valitse Valikko (Menu) -> Vianselvitys -> TV-Signaali -> Valitse katsottava HD-kanava. Poistu valikosta, niin HD-kanava jää näkyviin." Eli sillä aikaa kun odottelet uutta boksia, voinet katsoa HDMI:n yli Eurosport HD:ta

En tiedä toimiiko enää?? Alkuperäinen viesti löytyy:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,163.msg703.html#msg703
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kiitos vinkistä. Hyvin toimii tuo kikka edelleen. Vaan kaipa digiboksi on kuitenkin vaihdettava, koska tuo bugi saatetaan korjata jossain tulevassa ohjelmistopäivityksessä.
Olivat yrittäneet soittaa myöhemmin takaisin, mutta en ollut puhelimen ääressä niin oli tullut tekstiviesti jossa kerrottiin että uusi boksi on tulossa. Vanhalle tuli palautusohjeet sähköpostitse. Pienen säädön jälkeen homma näyttäisi siis onnistuvan 🙂
Uutta boksia ei ole näkynyt. Vanha lopetti toimimasta viihde-portaalin ja tallenteiden kanssa jo viime perjantaina, sanoo ettei ole oikeuksia. Palautusohjeet vanhalle tulivat mailissa, mutta ei mitään mainintaa että vanha pitäisi palauttaa ennen kuin lähettävät uuden.

Eli pitääkö vanha palauttaa ensin ja olla määräämätön aika ilman telkkaria tai yrittää lainata jostain digiboksi siksi aikaa vai kestääkö tuon uuden lähettäminen vaan kauan?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Uutta boksia ei ole näkynyt. Vanha lopetti toimimasta viihde-portaalin ja tallenteiden kanssa jo viime perjantaina, sanoo ettei ole oikeuksia. Palautusohjeet vanhalle tulivat mailissa, mutta ei mitään mainintaa että vanha pitäisi palauttaa ennen kuin lähettävät uuden.

Eli pitääkö vanha palauttaa ensin ja olla määräämätön aika ilman telkkaria tai yrittää lainata jostain digiboksi siksi aikaa vai kestääkö tuon uuden lähettäminen vaan kauan?


Jos vanha digiboksi on lakannut toimimasta, se tarkoittaa laitevaihdon yhteydessä sitä, että uusi laite on linkitetty sopimukselle ja laitettu postitukseen. Uuden laitteen pitäisi tuon perusteella olla lähipostissa tänään tai huomenna.

Vanhan laitteen voi palauttaa saman tien kun tilaa uuden tai sitten vasta kun uusi on tullut, jos vanha boksi osittain kuitenkin toimii. Haittaavana tekijänä tässä on tuo, että vanha laite lakkaa toimimasta kun uusi on linkitetty sopimukselle, sillä sopimuksella voi olla linkitettynä ainoastaan yksi digiboksi kerrallaan.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Onko uusi boksi linkitettävä ennen kuin se lähetetään asiakkaalle? Eikö linkityksen voisi laittaa "odottamaan" siten, että linkitys astuisi voimaan vasta silloin, kun boksi on oletettavasti postissa odottamassa asiakkaan noutoa? Tai vielä parempi, jos linkitys astuisi voimaan automaattisesti siinä vaiheessa, kun asiakas kytkee uuden digiboksin nettiin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Onko uusi boksi linkitettävä ennen kuin se lähetetään asiakkaalle? Eikö linkityksen voisi laittaa "odottamaan" siten, että linkitys astuisi voimaan vasta silloin, kun boksi on oletettavasti postissa odottamassa asiakkaan noutoa? Tai vielä parempi, jos linkitys astuisi voimaan automaattisesti siinä vaiheessa, kun asiakas kytkee uuden digiboksin nettiin.


Linkitystä ei voida tietyistä syistä johtuen automatisoida vaan se joudutaan tekemään manuaalisesti. Lisäksi linkityksen tekee tilauskäsittelymme samalla kun laitevaihtotilaus käsitellään, joten jälkeen päin linkittäminen asiakkaan ilmoituksesta tarkoittaisi a) ylimääräistä yhteydenottoa Elisan suuntaan ja b) uutta odotusta, kunnes linkityspyyntö ehtii käsittelyyn tilausjonosta.


Onko uusi boksi linkitettävä ennen kuin se lähetetään asiakkaalle? Eikö linkityksen voisi laittaa "odottamaan" siten, että linkitys astuisi voimaan vasta silloin, kun boksi on oletettavasti postissa odottamassa asiakkaan noutoa? Tai vielä parempi, jos linkitys astuisi voimaan automaattisesti siinä vaiheessa, kun asiakas kytkee uuden digiboksin nettiin.


Linkitystä ei voida tietyistä syistä johtuen automatisoida vaan se joudutaan tekemään manuaalisesti. Lisäksi linkityksen tekee tilauskäsittelymme samalla kun laitevaihtotilaus käsitellään, joten jälkeen päin linkittäminen asiakkaan ilmoituksesta tarkoittaisi a) ylimääräistä yhteydenottoa Elisan suuntaan ja b) uutta odotusta, kunnes linkityspyyntö ehtii käsittelyyn tilausjonosta.


Minulla vanha Saunavision DVB-T boksi vaihtui Elisa Viihteen hybridiboksiksi HDCP ongelman vuoksi. Saunavision DVB-T toimi niin pitkään kunnes vaihdoin tilalle Elisa Viihde digiboksin. Otin siis vanhan Saunavisio DVB-T boksin pois tulilta vasta siinä vaiheessa kun aloin asentamaan Elisa Viihde hybridiboksia tilalle. Kuinkas tuo oli mahdollista?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Onko uusi boksi linkitettävä ennen kuin se lähetetään asiakkaalle? Eikö linkityksen voisi laittaa "odottamaan" siten, että linkitys astuisi voimaan vasta silloin, kun boksi on oletettavasti postissa odottamassa asiakkaan noutoa? Tai vielä parempi, jos linkitys astuisi voimaan automaattisesti siinä vaiheessa, kun asiakas kytkee uuden digiboksin nettiin.


Linkitystä ei voida tietyistä syistä johtuen automatisoida vaan se joudutaan tekemään manuaalisesti. Lisäksi linkityksen tekee tilauskäsittelymme samalla kun laitevaihtotilaus käsitellään, joten jälkeen päin linkittäminen asiakkaan ilmoituksesta tarkoittaisi a) ylimääräistä yhteydenottoa Elisan suuntaan ja b) uutta odotusta, kunnes linkityspyyntö ehtii käsittelyyn tilausjonosta.


Minulla vanha Saunavision DVB-T boksi vaihtui Elisa Viihteen hybridiboksiksi HDCP ongelman vuoksi. Saunavision DVB-T toimi niin pitkään kunnes vaihdoin tilalle Elisa Viihde digiboksin. Otin siis vanhan Saunavisio DVB-T boksin pois tulilta vasta siinä vaiheessa kun aloin asentamaan Elisa Viihde hybridiboksia tilalle. Kuinkas tuo oli mahdollista?


Digiboksinahan laite kyllä toimii linkittämättäkin, mutta tallenteisiin / verkkoon boksi ei tällöin pääse. Vai toimiko sinulla myös tallenteet vaihtoon asti?




Onko uusi boksi linkitettävä ennen kuin se lähetetään asiakkaalle? Eikö linkityksen voisi laittaa "odottamaan" siten, että linkitys astuisi voimaan vasta silloin, kun boksi on oletettavasti postissa odottamassa asiakkaan noutoa? Tai vielä parempi, jos linkitys astuisi voimaan automaattisesti siinä vaiheessa, kun asiakas kytkee uuden digiboksin nettiin.


Linkitystä ei voida tietyistä syistä johtuen automatisoida vaan se joudutaan tekemään manuaalisesti. Lisäksi linkityksen tekee tilauskäsittelymme samalla kun laitevaihtotilaus käsitellään, joten jälkeen päin linkittäminen asiakkaan ilmoituksesta tarkoittaisi a) ylimääräistä yhteydenottoa Elisan suuntaan ja b) uutta odotusta, kunnes linkityspyyntö ehtii käsittelyyn tilausjonosta.


Minulla vanha Saunavision DVB-T boksi vaihtui Elisa Viihteen hybridiboksiksi HDCP ongelman vuoksi. Saunavision DVB-T toimi niin pitkään kunnes vaihdoin tilalle Elisa Viihde digiboksin. Otin siis vanhan Saunavisio DVB-T boksin pois tulilta vasta siinä vaiheessa kun aloin asentamaan Elisa Viihde hybridiboksia tilalle. Kuinkas tuo oli mahdollista?


Digiboksinahan laite kyllä toimii linkittämättäkin, mutta tallenteisiin / verkkoon boksi ei tällöin pääse. Vai toimiko sinulla myös tallenteet vaihtoon asti?


Hmm.. Enpä kyllä tuota muista varmasti testanneeni verkko-toimintoja. Muistikuvana on, että olisin maksukanavilla käynyt (HD-kanavat) "kiertoreittiä" juuri ennen vaihtoa, mutta tuo on todella hatara muistikuva. En ainakaan havainnut boksin käytössä muita ongelmia kuin sen, että HDCP ilmoitus tuli HD kanavien eteen.
Vähän turhauttaa lukea tällaista täältä foorumilta. Itselläni on tuo sama ongelma ja oletin ettei telkkarini ole kykenevä tuohon HDCP toimintoon, mutta tätä ketjua lukiessani tajusin että syyllinen onkin tuo saunalahden vanha boxi. Eikö tästä olisi voitu tiedoittaa asiakkaita, kun tiedetään tällainen ongelma?  ???

Lisäksi tein vikailmoituksen 16.1. muttei sieltä ole vieläkään kuulunut mitään, vaikka tuo 5 päivää jo mennyt reippaasti yli..
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Minulla laitevaihto meni niin, että tein häiriöilmoituksen netin kautta 3.1.2010, sain vastauksen 15.1.2010 ja uusi digiboksi oli noudettavissa postista 22.1.2010. Vanhan digiboksin lähetin asiakaspalautuksena 25.1.2010. Postissa aiheutti pientä hämminkiä se, että asiakaspalautussopimus on tehty Eunet Finlandin kanssa. Se on nykyään Elisan omistuksessa, mutta olisi selkeämpää, jos asiakasta pyydettäisiin lähettämään vanha digiboksi Eunet Finlandille tai että Elisa tekisi postin kanssa uuden asiakaspalautussopimuksen omalla nimellään.

Vanhan digiboksin toimimisesta "siirtymäaikana" vielä sen verran, että digiboksi alkoi herjata kirjautumisen epäonnistumisesta muutama päivä ennen uuden digiboksin saapumista. Tällöin tallenteiden ja videovuokraamon käyttö ei ollut enää mahdollista. Ilmaiset IPTV-kanavat näkyivät edelleen. Maksukanavista en tiedä, koska minulla ei tällä hetkellä ole niitä tilattuna.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Vähän turhauttaa lukea tällaista täältä foorumilta. Itselläni on tuo sama ongelma ja oletin ettei telkkarini ole kykenevä tuohon HDCP toimintoon, mutta tätä ketjua lukiessani tajusin että syyllinen onkin tuo saunalahden vanha boxi. Eikö tästä olisi voitu tiedoittaa asiakkaita, kun tiedetään tällainen ongelma?  ???


Pahoittelut tapahtuneesta.


Minulla laitevaihto meni niin, että tein häiriöilmoituksen netin kautta 3.1.2010, sain vastauksen 15.1.2010 ja uusi digiboksi oli noudettavissa postista 22.1.2010. Vanhan digiboksin lähetin asiakaspalautuksena 25.1.2010. Postissa aiheutti pientä hämminkiä se, että asiakaspalautussopimus on tehty Eunet Finlandin kanssa. Se on nykyään Elisan omistuksessa, mutta olisi selkeämpää, jos asiakasta pyydettäisiin lähettämään vanha digiboksi Eunet Finlandille tai että Elisa tekisi postin kanssa uuden asiakaspalautussopimuksen omalla nimellään.

Vanhan digiboksin toimimisesta "siirtymäaikana" vielä sen verran, että digiboksi alkoi herjata kirjautumisen epäonnistumisesta muutama päivä ennen uuden digiboksin saapumista. Tällöin tallenteiden ja videovuokraamon käyttö ei ollut enää mahdollista. Ilmaiset IPTV-kanavat näkyivät edelleen. Maksukanavista en tiedä, koska minulla ei tällä hetkellä ole niitä tilattuna.


Kiitos palautteesta ja tiedosta, välitin sen eteenpäin. Eunet-kuvion ei pitäisi aiheuttaa ongelmia asiakaspalautuksessa, sillä vastaavia palautuksia tehdään myös Saunalahden tuotteille ja sopimus on sama. Mutta laitetaan tarkistukseen ja muutetaan tarvittaessa sopimus Elisan nimiin.

Laitevaihdossa vanhan digiboksin verkkotoiminnot (peruskanavat toimivat kyllä) lakkaa toimimasta siinä vaiheessa, kun laitevaihtotilaus on käsitelty ja uusi digiboksi on linkitetty sopimukselle ja laitettu postiin. Sopimuksella voi olla linkitettynä ainoastaan yksi digiboksi kerrallaan.


Vähän turhauttaa lukea tällaista täältä foorumilta. Itselläni on tuo sama ongelma ja oletin ettei telkkarini ole kykenevä tuohon HDCP toimintoon, mutta tätä ketjua lukiessani tajusin että syyllinen onkin tuo saunalahden vanha boxi. Eikö tästä olisi voitu tiedoittaa asiakkaita, kun tiedetään tällainen ongelma?  ???


Pahoittelut tapahtuneesta.


Pakko antaa vielä palautetta asiaan liittyen. Tein 14.1.2010 häiriöilmoituksen nettilomakkeella. Selitin tilanteen hyvin yksiselitteisesti.

Vastaus ongelmaani lainaten elisan viestistä (tämä tuli siis tänään 3.2.2010 eli päivää vaille 3 viikonpäästä):
"kiitos yhteydenotostasi.
Pahoittelemme pitkää vastaus aikaa. Onko ongelma vielä ajankohtainen? Yksi syys HD kanavien näkymättömyyteen voi olla se, että liittymä ei saa tarpeeksi nopeutta. HD kanavat vaativat vähintään 8M nopeuden."

Tietty vastasin ja nytkö pitäisi odottaa taas tuo 3 viikkoa, että viestiin vastataan? :D

noh, tartuin puhelimeen ja jonottelen paraikaa asiakaspalveluun.
Vinkkini on siis suoraan soittaa jos on kyseinen ongelma. Hoituu toivottavasti nopeammin, se jää vielä nähtäväksi :D

Sori vielä modeille, että puran tän tänne. Täällä foorumilla saanut aina hyvää neuvoa aina kun kysynyt..

Tietty vastasin ja nytkö pitäisi odottaa taas tuo 3 viikkoa, että viestiin vastataan? :D

noh, tartuin puhelimeen ja jonottelen paraikaa asiakaspalveluun.
Vinkkini on siis suoraan soittaa jos on kyseinen ongelma. Hoituu toivottavasti nopeammin, se jää vielä nähtäväksi :D

Sori vielä modeille, että puran tän tänne. Täällä foorumilla saanut aina hyvää neuvoa aina kun kysynyt..


Itse pyysin äsken uuden boksin vanhan tilalle juuri tämän ongelman takia. Käytin Elisan avustajan chat-ominaisuutta. Suosittelen lämpimästi. Sillä olen aina saanut asiat selvitettyä noin viidessä minuutissa. Jonotusta siitä aina alle minuutti.
Terve.

Minulla vielä vähän aikaa sitten näkyi ihan normaalisti ja hyvin Nelonen HD ja pystyin katselemaan videovuokraamon HD-trailereita, mutta nyt se ei enää jostain syystä onnistu, kun hain kanavat uudelleen ja olisin saanut Eurosportinkin hoodeeksi... En tiedä olisiko tuo uusi digiboksin ohjelmistopäivitys syynä (4.7.47-2) mikä on itsestään asentunut jokin aika sitten.

Vianselvityksen HDMI-välilehdelle tulee:

"
Näytön HDCP tuki: saatavilla
Laitteen HDCP tuki: ei saatavilla
"

Kun menen vaikka Nelonen HD kanavalle, niin ääni kuuluu normaalisti mutta ruutu on mustana (saattaa välähtää televisiokuvakin välillä nopeasti)  ja aluksi tulee teksti "Kuvaa ei voida näyttää, koska televisiosi HDCP-tukea ei tunnisteta"...

Telkkarissa on HDCP-tuki, kun se vielä hetki sitten toimi moitteetta, eli tarkoittaako tuo Vianselvityksessä oleva "Laitteen HDCP-tuki: ei saatavilla" nyt sitä, että boksissa on jokin mennyt vialle?

Olen palauttanut tehdasasetukset boksille ja ränkännyt sitä eri HDMI-johdoilla ja vaihdellut kaikkia asetuksia resoluutiosta kuvasuhteisiin, mutta niillä ei ollut ainakaan mitään maagista vaikutusta HD-kuvan toimimattomuuteen.

Mikä nyt avuksi, boksin vaihto???
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Terve.

Minulla vielä vähän aikaa sitten näkyi ihan normaalisti ja hyvin Nelonen HD ja pystyin katselemaan videovuokraamon HD-trailereita, mutta nyt se ei enää jostain syystä onnistu, kun hain kanavat uudelleen ja olisin saanut Eurosportinkin hoodeeksi... En tiedä olisiko tuo uusi digiboksin ohjelmistopäivitys syynä (4.7.47-2) mikä on itsestään asentunut jokin aika sitten.

Vianselvityksen HDMI-välilehdelle tulee:

"
Näytön HDCP tuki: saatavilla
Laitteen HDCP tuki: ei saatavilla
"

Kun menen vaikka Nelonen HD kanavalle, niin ääni kuuluu normaalisti mutta ruutu on mustana (saattaa välähtää televisiokuvakin välillä nopeasti)  ja aluksi tulee teksti "Kuvaa ei voida näyttää, koska televisiosi HDCP-tukea ei tunnisteta"...

Telkkarissa on HDCP-tuki, kun se vielä hetki sitten toimi moitteetta, eli tarkoittaako tuo Vianselvityksessä oleva "Laitteen HDCP-tuki: ei saatavilla" nyt sitä, että boksissa on jokin mennyt vialle?

Olen palauttanut tehdasasetukset boksille ja ränkännyt sitä eri HDMI-johdoilla ja vaihdellut kaikkia asetuksia resoluutiosta kuvasuhteisiin, mutta niillä ei ollut ainakaan mitään maagista vaikutusta HD-kuvan toimimattomuuteen.

Mikä nyt avuksi, boksin vaihto???


Eihän sinulla ole SCART-kaapeli samaan aikaan kytkettynä kun HDMI-kaapelikin on? Tuossa tilanteessa SCART otetaan huomioon ensisijaisena, eikä HD tule läpi vaikka HDMI-kaapeli olisikin kytkettynä.


Terve.

Minulla vielä vähän aikaa sitten näkyi ihan normaalisti ja hyvin Nelonen HD ja pystyin katselemaan videovuokraamon HD-trailereita, mutta nyt se ei enää jostain syystä onnistu, kun hain kanavat uudelleen ja olisin saanut Eurosportinkin hoodeeksi... En tiedä olisiko tuo uusi digiboksin ohjelmistopäivitys syynä (4.7.47-2) mikä on itsestään asentunut jokin aika sitten.

Vianselvityksen HDMI-välilehdelle tulee:

"
Näytön HDCP tuki: saatavilla
Laitteen HDCP tuki: ei saatavilla
"

Kun menen vaikka Nelonen HD kanavalle, niin ääni kuuluu normaalisti mutta ruutu on mustana (saattaa välähtää televisiokuvakin välillä nopeasti)  ja aluksi tulee teksti "Kuvaa ei voida näyttää, koska televisiosi HDCP-tukea ei tunnisteta"...

Telkkarissa on HDCP-tuki, kun se vielä hetki sitten toimi moitteetta, eli tarkoittaako tuo Vianselvityksessä oleva "Laitteen HDCP-tuki: ei saatavilla" nyt sitä, että boksissa on jokin mennyt vialle?

Olen palauttanut tehdasasetukset boksille ja ränkännyt sitä eri HDMI-johdoilla ja vaihdellut kaikkia asetuksia resoluutiosta kuvasuhteisiin, mutta niillä ei ollut ainakaan mitään maagista vaikutusta HD-kuvan toimimattomuuteen.

Mikä nyt avuksi, boksin vaihto???


Eihän sinulla ole SCART-kaapeli samaan aikaan kytkettynä kun HDMI-kaapelikin on? Tuossa tilanteessa SCART otetaan huomioon ensisijaisena, eikä HD tule läpi vaikka HDMI-kaapeli olisikin kytkettynä.


Ei ole kuin HDMI-kaapeli käytössä, Scartit ovat tyhjinä... Mikähän sitä voisi vaivata? Olen koittanut nyt vielä ilman ajansiirto-USBia, eli ihan minimivarusteilla, mutta HD-kuvaa ei näy...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Eihän sinulla ole SCART-kaapeli samaan aikaan kytkettynä kun HDMI-kaapelikin on? Tuossa tilanteessa SCART otetaan huomioon ensisijaisena, eikä HD tule läpi vaikka HDMI-kaapeli olisikin kytkettynä.


Ei ole kuin HDMI-kaapeli käytössä, Scartit ovat tyhjinä... Mikähän sitä voisi vaivata? Olen koittanut nyt vielä ilman ajansiirto-USBia, eli ihan minimivarusteilla, mutta HD-kuvaa ei näy...


Uusimman firmware-version ei ole havaittu HDCP-ongelmia ja HDCP:n on todettu toimivan sen kanssa normaalisti. Ensimmäisenä tulee mieleen vioittunut HDMI-kaapeli, mutta jos olet testannut toisella kaapelillakin, niin sekin on poissuljettu.

Yksi vaihtoehto voi olla digiboksin tai TV:n vioittunut HDMI-liitin. Olethan poissulkenut telkkarin päähän jäävän HDMI-ongelman, että jokin muu laite toimii TV:n kanssa HDMI-kaapelilla?

Osallistu keskusteluun