Vastattu

Internet yhteys pätkii uudella modemilla

  • 17 heinäkuu 2014
  • 33 kommenttia
  • 3196 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Vakituinen vieras
  • 69 kommenttia
Minulla on pitkään vaivannut Elisa viihteen tallenusten katseluongelma - tulee vain ilmoitus "Yhteys katkaistu". Tehdasasetusten palautus on auttanut, josus pariksi viikoksi, joskus päiväksi. Tein vikailmoituksen ja muutamien tarkistusten jälkeen sain uuden Zyxel VMG3326-D20A modemin. Toistaiseksi (noin viikko) Viihteen tallennusten kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta Internet-yhteys on ruvennut pätkimään. Langaton yhteys verkkoon säilyy, mutta internet-yhteys katoaa ajoittain. Läppäriltä modemille on matkaa noin 7-8 metriä ja välissä ei ole seiniä tai muita esteitä. Kentän voimakkuus on täydet 5 tolppaa. Internet yhtey palautuu, kun yhteyden katkaisee ja kytkee uudestaan.

Lähetän saman kommentin myös tukeen, mutta täältä palsatalta näyttää usein saavan nopeampaa apua.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 1 kesäkuu 2016, 16:49

Voisit toki kurkata Cellmapperista miten sijoitut Elisan mastoihin/tukiasemiin nähden. Käytätkö minkälaista taajuutta tällä hetkellä? Oletko kokeillut lukita laitetta jollekin taajuudelle esim. 800MHz?

Myös erillinen ulkoantenni (tai jopa parikin) mastoon suunnattuna voi parantaa tilannetta ja vakauttaa yhteyttä.
Katso alkuperäinen viesti

33 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Tarkennuksena ongelmaan: Modemin internet valo palaa, eli sillä on yhteys nettiin. Jostain syystä se vain ei päästä läppäriä läpi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
eli siis wlan yhteys läppärin ja modeemin välillä katkeaa.katkeaako yhteys kesken netti touhujen vai onko poikki kun läppäriä ei ole vähään aikaan käytetty tai käynyt lepotilassa?
Käyttäjätaso 1
Ymmärtääkseni WLAN-yhteys ei katkea. Yhteyden tila on "Rajoitettu" ja maininta ei internet-yhteyttä. Signaalipalkkien päällä on keltainen läpyskä, jossa huutomerkki. Yhteys pitää katkaista painamalla nappia "Katkise yhteys" ja sitten uudelleen nappia "Yhdistä", jolloin internet-yhteyskin palaa. Täytyypä seuraavalla kerralla tarkistaa, näkyykö kotiverkon toinen kone, jos se sattuu silloin olemaan päällä.
Käyttäjätaso 1
Noh, sormet toimivat taas aivoja nopeammin. Internet-yhteys näyttää häviävän satunnaisesti, ainakin joillakin kerroilla on tapahtunut niin, että muutamaa minuuttia aikaisemmin on toiminut, mutta kun yritän päivittää sivua, yhteyttä ei enää ole.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
nii nii,mutta häviääkö se nettiyhteys siitä sun läppäristä vai katkeeko se kokonaan modeemista.onko siis wlan ongelma vai modeemi ongelma,siitä pitäis ny päästä jyvälle.aikasemmin laitoit että modeemissa netti yhteys valot palaa,eli siis vois olla wlan aikakatkaisu tms.
Käyttäjätaso 1
Kuten aikaisemmin sanoin, modemilla on yhteys nettiin, eli vihreä valo palaa ja välillä vilkkuu. En aikaisemmin älynnyt katsoa modemista, palaako siinä WLAN valo. Sen suhteen täytyy odottaa seuraavaa kertaa, kun yhteys katkeaa. Samoin katson silloin tilanteen toisella koneella, eli onko sillä yhteys ja näkevätkö koneet toisensa.

Läppäriltä katsoen tilanne on ollut edellisen viestin mukainen, eli

  • tehtäväpalkissa näkyy viisi tolppaa merkkinä hyvästä signaalista. Lisäksi tuo keltainen kolmio, jossa huutomerkki tms. Kun kursorin vie yhteyspalkin kohdalle, siihen tulee taulu, jossa verkon nimi ja teksti "ei internet yhteyttä".
  • Kun klikkaan yhteyspalkki, aukeaa oikeaan laitaan (Windows 8.1) Verkot, jossa tiedot lentotila ei käytössä, WLAN käytössä. Yhteys näkyy oikealla nimella ja sen alla lukee "rajoitettu".  Kun sitä klikkaa, ilmaantuu nappi "Katkaise yhteys". Siitä päättelin, että läppäriltä on WLAN yhteys modemille. Jos nappia klikkaa, yhteys katkeaa ja ilmaantuu nappi "Yhdistä".
Maallikkona näitä on hiukan vaikea kuvailla täsmällisesti, kun kaikki termitkään eivät ole mielessä. Toivottavasti ylläolevasta tilanne käy kuitenkin selväksi.
Oletko tehnyt modeemille resetin eli tehdasasetusten palautuksen?

Onko oikean laidan Verkot-näkymässä muita WLAN-verkkoja.

Jos on muita, niin voisit kokeilla modeemin eri radiokanavia, jotta mahdollinen naapurin verkko ei olisi samalla kanavalla häiritsemässä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
nuo ilmotukset ja toimet vaikuttaa läppärin ja modeemin väliseen yhteyteen.älä sekoita sitä modeemissa jo olevaan netti yhteyteen.wlani sulla nyt *****e eli läppärin ja modeemin välinen yhteys joten aloita vaikka tuolla kanavan vaihdolla.ja älä myöskään sekoita kotiverkon eli muitten koneitten näkyvyyttä netin toimintaan.
Käyttäjätaso 1
antero kirjoitti:
Oletko tehnyt modeemille resetin eli tehdasasetusten palautuksen?

Onko oikean laidan Verkot-näkymässä muita WLAN-verkkoja.

Jos on muita, niin voisit kokeilla modeemin eri radiokanavia, jotta mahdollinen naapurin verkko ei olisi samalla kanavalla häiritsemässä.

Tehdasasetusten palautusta en ole älynnyt tehdä alle viikon käytössä olleelle modemille. Täytyypä kuitenkin tehdä.

Naapurin verkko näkyy. Kanavat olen tarkistanut, ei ole samalla kanavalla.
Käyttäjätaso 1
Veccu kirjoitti:
nuo ilmotukset ja toimet vaikuttaa läppärin ja modeemin väliseen yhteyteen.älä sekoita sitä modeemissa jo olevaan netti yhteyteen.wlani sulla nyt *****e eli läppärin ja modeemin välinen yhteys joten aloita vaikka tuolla kanavan vaihdolla.ja älä myöskään sekoita kotiverkon eli muitten koneitten näkyvyyttä netin toimintaan.

Luulisin kyllä ymmärtäväni läppärin ja modemin välisen yhteyden ja modemin nettiyhteyden eron. Modemilta on yhteys nettiin, mutta jostain syystä läppäri tuosta yhteydestä valillä putoaa. Silloinkin resurssienhallinnassa modemi näkyi verkossa muina laitteina ja verkon infrastruktuurissa.

Pidän nyt molemmat koneet päällä koko ajan, jotta seuraavan katkoksen tapahtuessa voin tarkistaa, katkeaako internet-yhteys molemmilta ja toimiiko kotiverkko. Sillä ei tietenkään ole suoranaisesti mitään tekemistä internetyhteyden kanssa, mutta olen kuitenkin ymmärtänyt niin, että kotiverkko toimii modemin/reitittimen kautta. Voin tietysti ymmärtää asian maallikkona ihan väärin, mutta minusta tämä näyttää siltä, että yhteys läppärin ja modemin välillä säilyy, mutta modemi ei päästä läppäriä internettiin. Mistä tämä johtuu, minulla ei ole hajuakaan.

Teen nyt tehdasasetusten palautuksen ja odottelen sitten mahdollista seuraavaan katkosta.
Käyttäjätaso 1
Ja nyt se ***keleen Viihde taas ilmoitti "Yhteys katkaistu", kun piti ruveta katselemaan tallennetta! Täytynee kirjoitella palstalle Elisan puolella.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • Olitko kokeillut liittää kyseistä laitetta verkkojohdolla, tai oliko sinulla jokin laite jo sellaisella modeemille liitetty? Jos epäilet ongelmaksi langatonta verkkoa, voit sen helposti testata kokeilemalla ilmeneekö ongelma myös laitteella joka on liitetty modeemille verkkojohdolla.
  • Voisikohan tuossa olla firmikseen liittyvä ongelma :

    https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Zyxel-VMG3326-D20A-menee-tukkoon/m-p/339425#M32130
    Käyttäjätaso 1
    Tässä on ilmeisesti nyt kyseessä kaksi eri ongelmaa. Aloitan uuden ketjun Viihteen tallennusten katseluongelmasta, muuten asiat menevät tässä ihan sekaisin.

    Sain nyt ensimmäistä kertaa kiinni yhteyden katkeamistilanteen niin, että toinenkin koneeni (Win7 pöytäkone, WLANissa sekin) oli päällä. Se toimi aivan normaalisti. Alan uskoa, että pätkimisongelman alkusyy onkin läppärissäni (WIn 8.1). Ehkä ongelma vain sattumalta ilmeni uuden modemin asentamisen jälkeen, tiedä häntä. Tänäiltana lisäksi ongelma on muuttunut siten, että yhteyden katketessa myös koko kone menee täysin jäähän. Se ei tottele näppäimistöä, ei hiirtä eikä touch padia. Ainoa tapa päästä eteenpäin on painaa virtanappia niin pitkään, että kone sammuu. Tänä iltana jäätymisiä on tapahtunut kolme kertaa, sitä ennen yhteys toimi normaalisti toista vuorokautta.

    Teen seuraavaksi perusteellisen virus- ja haittaohjelmaskannauksen useammalla ohjelmalla, vaikka en oikein usko, että pöpöjä olisi koneelle päässyt. Ei vara venettä kaada...
    Käyttäjätaso 1
    antero kirjoitti:
    Voisikohan tuossa olla firmikseen liittyvä ongelma :

    https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Zyxel-VMG3326-D20A-menee-tukkoon/m-p/339425#M32130

    Miten tarkistan mikä firmware minulla on ja miten tarvittaessa päivitän sen?

    Modemin tehdasasetukset olen palauttanut ja sen jälkeen muuten alkoivat nuo edellisessä viestissäni mainitsemani läppärin hyytymiset yhteyden katkeamisen yhteydessä. Myös kanavat olen tarkistanut, eivät riitele naapurien kanssa. Minulla kanava 1 naapureilla 8-11. Tuen ehdotuksesta asetin kanavan vielä manuaalisesti, ilman vaikutusta ongelmaan.
    Käyttäjätaso 1
    Pätkiminen ja hidastelu jatkuu edelleen. Muilla laitteilla ei ongelmia, mutta Win 8.1 läppärin yhteys hidastelee, esim Skype näköpuhelut ovat yhtä tuskaa. Tyypillisimmillään kone vain putoaa nettiyhteydestä, vaikka pysyy sisäverkossa, "Rajoitettu yhteys". Välillä auttaa yhteyden katkaisu ja uudelleen kytkentä. Toisinaan koko kone hyytyy ja ainoa konsti on katkaista virta ja sitten käynnistää kone uudelleen. Muilla laitteilla, Win7 pöytäkone ja pari Lumiaa, ei vastaavia ongelmia ole.

    Olen skannannut Superantispywarella, Malwarebytesillä, Spybotilla ja Ccleanerilla. Mitään merkillistä ei ole löytynyt, eikä ongelma ole poistunut.

    Onko viisailla ehdotuksia? Vai pitäisikö Windows asentaa alsta pitäen uudestaan, vai onko vika sittenkin modemissa? Modemin firmware on päivitetty pari viikkoa sitten.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Mikäs wlan-sovitin siinä läppärissä on?
    Käyttäjätaso 1
    Moi, vierähti vähän aikaa tähän vastaukseen, oli jäänyt huomaamatta, kun olen ollut aika tiiviisti matkoilla.

    Ohjain on Qualcomm Atheros AR9485WB-EG, versio 10.0.0.263.  Laitehallinnan mukaan se on viimeisin versio.
    Tuliko tähän ongelmaan mitään selvyyttä, eli korjaanyuiko jollakin ?

    Minulla on sama reititin ja modemi hukkaa "internetin" muutaman kerran päivässä. Nousee kyllä uudelleen tulille alle puolen minuutin, mutta sille sama sekunti tai minuutti Pleikan pelisessio "ruvelle".
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    Tuliko tähän ongelmaan mitään selvyyttä, eli korjaanyuiko jollakin ?

    Minulla on sama reititin ja modemi hukkaa "internetin" muutaman kerran päivässä. Nousee kyllä uudelleen tulille alle puolen minuutin, mutta sille sama sekunti tai minuutti Pleikan pelisessio "ruvelle".


    Minulla teki yksi Zyxelin modeemi aivan samaa. Yhteys ulkomaailmaan katkeili jopa 5 sekunnin välein. Uusi modeemi tilalle ja homma toimi taas kuten pitääkin. Kannattaa kuitenkin ensin tarkistaa kaapeleiden kunto ja kytkennät, sekä tarvittaessa vaihtaa modeemin ja pistokkeen välistä johtoa uuteen. Kannattaa myös resetoida modeemi, jos et ole sitä jo tehnyt.

    Onko sinulla voimassa olevaa Elisa Viihde -sopimusta vai onko sinulla pelkästään laajakaistayhteys Elisalta? Kuinka vanha modeemi sinulla on? On mahdollista, että joudut hankkimaan itse uuden modeemin.

    Laitatko asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla. Omissa tiedoissa oleva asiakasnumero näkyy vain Palstatiimille, joka pystyy tarkistamaan tilanteesi ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin.
    Tuliko tähän ongelmaan mitään selvyyttä, eli korjaanyuiko jollakin ?

    Minulla on sama reititin ja modemi hukkaa "internetin" muutaman kerran päivässä. Nousee kyllä uudelleen tulille alle puolen minuutin, mutta sille sama sekunti tai minuutti Pleikan pelisessio "ruvelle".


    Minulla teki yksi Zyxelin modeemi aivan samaa. Yhteys ulkomaailmaan katkeili jopa 5 sekunnin välein. Uusi modeemi tilalle ja homma toimi taas kuten pitääkin. Kannattaa kuitenkin ensin tarkistaa kaapeleiden kunto ja kytkennät, sekä tarvittaessa vaihtaa modeemin ja pistokkeen välistä johtoa uuteen. Kannattaa myös resetoida modeemi, jos et ole sitä jo tehnyt.

    Onko sinulla voimassa olevaa Elisa Viihde -sopimusta vai onko sinulla pelkästään laajakaistayhteys Elisalta? Kuinka vanha modeemi sinulla on? On mahdollista, että joudut hankkimaan itse uuden modeemin.

    Laitatko asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla. Omissa tiedoissa oleva asiakasnumero näkyy vain Palstatiimille, joka pystyy tarkistamaan tilanteesi ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin.


    Pelkkä mobiililaajakaista.
    Reititin on pari kolme viikkoa vanha. Katkominen alkoi tässä viikon sisällä. Eli reititin hukkaa yhteyden "internettiin" laite kyllä toimii muuten ja wlanilla pääsee sisään. Tiedoissa näkyy että ei yhdistetty ja hetken kun seurailee yhteys syntyy ilman mitään toimia.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    Onko sinulla muita laitteita mobiililaitteita, joissa Elisan liittymä? Toimiiko netti näissä laitteissa normaalisti?
    Onko sinulla muita laitteita mobiililaitteita, joissa Elisan liittymä? Toimiiko netti näissä laitteissa normaalisti?

    Ei ole muita seurattavia kuin tämä. Tämäkin toimi mielestani ensimmäisen viiko aivan ok, tai en havainnut yhteyden katkeamisia. Nyt pleikkari ja Netfliksin käyttö on katkennut kesken "session".

    Harkitsen jo hitaamman ja kalliimman lankalaajakaistaan palaamista. Mutta pitää tää ensin tutkia. Pitää tilata toinen samanlainen reititin ja seurata tekeekö samaa.
    Onko sinulla muita laitteita mobiililaitteita, joissa Elisan liittymä? Toimiiko netti näissä laitteissa normaalisti?

    Ei ole muita seurattavia kuin tämä. Tämäkin toimi mielestani ensimmäisen viiko aivan ok, tai en havainnut yhteyden katkeamisia. Nyt pleikkari ja Netfliksin käyttö on katkennut kesken "session".

    Harkitsen jo hitaamman ja kalliimman lankalaajakaistaan palaamista. Mutta pitää tää ensin tutkia. Pitää tilata toinen samanlainen reititin ja seurata tekeekö samaa.


    Nyt tein sitten tehdasasetuksiin palautukset, kun kaatui yhteys nettiin taas hankalassa kohti. Jos vielä jatkuu, pitänee lankaan palata.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    Kannattaa myös kokeilla vaihtaa modeemin paikkaa. Joskus pelkästään modeemin siirto lähemmäs ikkunaa tai huoneiston toiselle puolelle saattaa vaikuttaa radikaalisti yhteyden laatuun.

    Osallistu keskusteluun