Kysymys

IPTV-häiriöiden tilastointi

  • 13 toukokuu 2011
  • 3 kommenttia
  • 887 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
  • Kokenut konkari
  • 156 kommenttia
Olen melkoisen vakuuttuunut että iso osa IPTV-kanavien pätkäisyistä (IPTV "heikko signaali", kuvan pysähtyminen, pikselöityminen tms) johtuu kotiverkon ulkopuolisista tekijöistä, eli Elisan verkon kapasiteetista.

Verkon parantaminen oikeissa paikoissa kustannustehokkaasti lienee haastavaa.

Ehdotan, että Elisa julkaisisi web-sivun, jossa
- valitaan kanava jota katsotaan
- annetaan oma postinumero
- on nappi "Ilmoita häiriö", jota painamalla rekisteröityy Elisalle kanava, postinumero, IP-osoite ja tarkka kellonaika katkoksesta (=hetki jolloin nappia painettiin)

Raportoidut pätkimiset pitäisi lisäksi olla seurattavissa (rekisteröityneiden)käyttäjien toimesta (per postinumero), jolloin käyttäjien olisi helppo vakuuttua siitä että häiriö ei ole kotiverkossa, jos samalta alueelta löytyy samalla kellonlyömällä useita eri ilmoituksia.

Käyttäjien ilmoituksista syntyvä tietokanta helpottaa tietysti myös verkon kapasiteetin kehitystä.

------

Ehkä Elisan kannattaisi laittaa NetGemin firmikseenkin jonkinlainen lokitiedosto jonka purkki lähettäisi ylläpidolle. Käyttäjien yksityisyyden suojan huomioiden, luonnollisesti.

3 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kannatetaan
Kannatetaan erityisesti, kun Elisa muutenkin jo kerää käyttäjätietoja.
Kannatan. Itse en ole tästä Internetin Pätkivätstä TeleVisiosta vakuuttunut.

Osallistu keskusteluun