Kysymys

Jatkuva buuttaaminen tympäisee jo

  • 16 joulukuu 2009
  • 21 kommenttia
  • 3010 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
En tiedä, missä vika on, mutta on todella turhauttavaa lähes päivittäin ottaa virtajohto irti, jotta saa "jumiutuneen" digiboxin taas toimimaan. Erittäin usein ohjelmavalikko jämähtää kuvaruudulle ja ainoa keino vapautua tilanteesta on buutata boxi.

Toinen säännönmukainen vika ilmenee aina, kun vuokraa filmin (joka sinänsä on kätevä palvelu). Nimittäin elokuvat tulevat aina ilman tekstitystä aluksi. Kun buuttaa boxin ja aloittaa elokuvan uudestaan, tekstitys suostuu toimimaan.

Kuka tietää, onko vika käyttäjässä, digiboxissa vaiko palvelussa yleensä?

21 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Kannattaa tarkistaa ohjelmistoversio ja jos ei päivitetty uusimpaan niin suorittaa päivitys. Olen tuore Viihde-käyttäjä (kaapeli) ja yhden vuokrauksen olen ehtinyt jo tehdä. Ongelmia ei ole esiintynyt eikä boksikaan jumiutunut kuin pari kertaa. Taivalta on tosin takana vasta noin pari viikkoa.

Jumiutumiset:
- USB-tikun poiston jälkeen (en muistanut tätä tehneeni) koitin katsoa tikulta videota, jämähti siihen.
- Tallennuksen katselun lopetus, näkyville jäi musta ruutu. Tämä käynyt vain kerran ja olikohan peräti nyt tiistaina.
Ohjelmavalikko jämähtää nykyään lähes säännöllisesti ruutuun, tosi ikävä ominaisuus. Tämä ilmiö on tullut minusta vasta n. 1-2 vkoa sitten.
Minun digiboksissa on tehtävä tehdasasetuksille palautus pari kertaa viikossa, jotta lukuisat sekoilut loppuu... 😠
Vuodatus:

Itse siedin jumittelua n. kaksi viikkoa, jonka jälkeen vaadin postitse uuden boksin. Nyt jumittaa taas.. Aluksi vaikutti, että vaihto olisi vaikuttanut, mutta kattia kanssa.

Elisan boxi on ominaisuuksiltaan ihan riittävä, mutta tilttaamista ei voi sietää. Todellakin ala-arvoista jos päivittäin joutuu buuttailemaan.

Elisan tulisi korvata asiakkailleen esim yksi ilmainen vuokrauskerta per tilttaus. Se tuskin heille on mikään iso kustannus. Tällöin suivaantuneet asiakkaat samalla tutustuisivat uuteen elisan videovuokraamoon, saisivat hyvän mielen ja lisäksi kertoisivat ystävilleen, että "hemmetin hyvää palvelua".

Tällä hetkellä syytetään asiakasta tai sanotaan että "se on ominaisuus" ja käytännössä näytetään keskisormea kuluttajalle. Olemme selkeästi Beta-testaajina ja yleensä testaajille maksetaan jotain softabisneksessä.

Kyllä sitä odottaa jopa Suomessa hieman kaukonäköisyyttä palveluntarjoajalta, joka selvästi on ottanut edelläkävijän roolin tv-bisneksessä.

Voddleria odotellessa...
Sama vika täällä. Ongelma ollut siitä lähtien kun antenni versio vaihdettiin kaapeliin. 2-3 krt päivässä kaatuu boksi ja ainoastaan
sähköjohdon irroitus auttaa. TODELLA rasittavaa. Boksi vaan lakkaa tottelemasta ja jumittuu. Yleensä ohjelmatietoihin mutta myös
pelkkään kanavan vaihtoon ym voi jumittua.

Eikö tälle voida jo jotain tehdä??  Luulin että olisi tilapäistä mutta nyt puolivuotta kestäneenä ongelmana alkaa vaikuttaa siltä että
ongelma on pysyvä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Elisan tulisi korvata asiakkailleen esim yksi ilmainen vuokrauskerta per tilttaus. Se tuskin heille on mikään iso kustannus. Tällöin suivaantuneet asiakkaat samalla tutustuisivat uuteen elisan videovuokraamoon, saisivat hyvän mielen ja lisäksi kertoisivat ystävilleen, että "hemmetin hyvää palvelua".


Ihan positiivinen ehdotus, mutta ongelmana on ettei "tilttauskertoja" pystytä millään tapaa järkevästi todistamaan / vahvistamaan, joten veikkaanpa, että alkaisi "tilttailut" moninkertaistumaan jos tällaiseen käytäntöön lähdettäisiin. ::)


Tällä hetkellä syytetään asiakasta tai sanotaan että "se on ominaisuus" ja käytännössä näytetään keskisormea kuluttajalle. Olemme selkeästi Beta-testaajina ja yleensä testaajille maksetaan jotain softabisneksessä.


Tämä ei ainakaan ole tarkoitus, joten pahoittelut siitä jos on tuollainen mielikuva jäänyt. Ongelmat otetaan kyllä vakavasti, mutta korjausten saaminen ei aina ole valitettavasti nopeaa. Etenkin tässä digiboksin kaatumisessa, jossa ongelmaa ei ole testiympäristössä saatu toistettua ja teillä käyttäjilläkin joilla ko. ongelmaa on, ongelma esiintyy täysin satunnaisesti ilman toistettavuutta jonka kautta ongelmaan pääsisi paremmin kiinni.

Mitä tuohon beta-kuvioon tulee, sellaista koodia ei ole vielä kukaan kirjoittanut jossa ei olisi bugeja ollut. Tämä on nykypäivää, kaukana ovat ne ajat jolloin laitettiin laite päälle yhtä nappia painamalla eikä käyttäjä paljon muuta pystynyt laitteella tekemäänkään ja kaikki yksinkertaisesti vain toimi. Sen lisäksi laite kesti väh. 20v. vaihtamatta. :)


Eikö tälle voida jo jotain tehdä??  Luulin että olisi tilapäistä mutta nyt puolivuotta kestäneenä ongelmana alkaa vaikuttaa siltä että
ongelma on pysyvä?


Voidaan ja tullaan tekemäänkin. EPG:n aiheuttamien mystisten jumiutumisten poistaminen on tällä hetkellä korkealla prioriteetilla. Korjausaikatauluista puhuminen on liian aikaista vielä tässä vaiheessa, mutta ongelma on tiedostettu ja työn alla. Aiheesta käyty keskustelua myös seuraavassa teknisen keskustelualueen viestiketjussa:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,424.0.html

Varmistuksena kuitenkin teille, joilla ongelmaa esiintyy: Onhan digiboksi sellaisessa paikassa, että ilmanvaihto on laitteelle riittävä, ettei kyse ole vain laitteen ylikuumenemisesta? Suljettu lasikaappi tai muuten ahdas tila ei ole kovin ideaalinen monesti, kun puhutaan sähkölaitteesta joka päällä ollessaan tuottaa lämpöä, jos lämmin ilma ei pääse poistumaan esim. suljetusta lasikaapista.
Itselläni boksi jumiutui aina epgssä ja kanavalistassa mentäessä iptv-kanavalle. Nämä kanavathan eivät kaapelissa vielä muutenkaan näy, joten poistin listalta ja nyt jo kolmatta viikkoa ilman buuttaamista kaikki ok.
Jos olet koneella ja et jaksa vaivautua modeemille asti:
http://192.168.100.1/en_US/basic/reboot.htm

reconnect.htm jää jumittaan, mutta motikka silti buuttaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Aletaan pääsemään jäljille. Poistuuko jumittuminen, jos piilotatte salatut kanavat (Menu > Asetukset > Näyttö > Piilota salatut kanavat: Kyllä) eli antenni-/kaapeliverkon maksukanavat, jotka ei Viihteessä voikaan näkyä? Huomiona, että kaapeliverkossa myös Nelonen HD menee ko. asetuksella piiloon, joten jos Nelonen HD:ta on tarve päästä katsomaan, nuo ylimääräiset kaapeliverkon maksukanavat pitää piilottaa suosikkikanavien kautta yksitellen ilman "piilota salatut kanavat" -toimintoa.

Tämä on vain väliaikainen workaround, jonka avulla pitäisi pystyä kiertämään EPG:n aiheuttaman jumittumisongelman. Varsinainen korjaus ongelmaan on työn alla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Aletaan pääsemään jäljille. Poistuuko jumittuminen, jos piilotatte salatut kanavat (Menu > Asetukset > Näyttö > Piilota salatut kanavat: Kyllä) eli antenni-/kaapeliverkon maksukanavat, jotka ei Viihteessä voikaan näkyä? Huomiona, että kaapeliverkossa myös Nelonen HD menee ko. asetuksella piiloon, joten jos Nelonen HD:ta on tarve päästä katsomaan, nuo ylimääräiset kaapeliverkon maksukanavat pitää piilottaa suosikkikanavien kautta yksitellen ilman "piilota salatut kanavat" -toimintoa.

Tämä on vain väliaikainen workaround, jonka avulla pitäisi pystyä kiertämään EPG:n aiheuttaman jumittumisongelman. Varsinainen korjaus ongelmaan on työn alla.


Ja tämän kikan voi unohtaa, uusi ohjelmisto jaossa joka korjaa havaittuja EPG-ongelmia. :)

Changelog:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,302.msg3003.html#msg3003
Itsekin joudun repimään töpselin irti seinästä keskimäärin viisi kertaa viikossa - samaa kertoo isänikin tekevän omalle laadukkaalle Viihde-laatikolleen. Jo tämän kaksi/kaksi otannan takia uskoisin teidän kyllä pystyvän toistamaan nämä jumiutumiset itsekin testeillänne - en vain omien kokemuksien perusteella voi uskoa, että ette ole saaneet tätä aina tilttaavaa laatikkoa ikinä nurin.

Minkäänlaista logiikkaa kaatumisiin en ole löytänyt, ja kun itselläni boksi nököttää sellaisella paikalla mistä johdon irti nyppäisy ei vaadi mitään isompaa penkomista - kaatumiset eivät minua hirvittävästi häiritse.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Itsekin joudun repimään töpselin irti seinästä keskimäärin viisi kertaa viikossa - samaa kertoo isänikin tekevän omalle laadukkaalle Viihde-laatikolleen. Jo tämän kaksi/kaksi otannan takia uskoisin teidän kyllä pystyvän toistamaan nämä jumiutumiset itsekin testeillänne - en vain omien kokemuksien perusteella voi uskoa, että ette ole saaneet tätä aina tilttaavaa laatikkoa ikinä nurin.

Minkäänlaista logiikkaa kaatumisiin en ole löytänyt, ja kun itselläni boksi nököttää sellaisella paikalla mistä johdon irti nyppäisy ei vaadi mitään isompaa penkomista - kaatumiset eivät minua hirvittävästi häiritse.


Onko ongelmaa esiintynyt edelleen 30.12. jälkeen ja onhan digibokseihin päivittynyt tuo uusin ohjelmisto, versio 4.7.45-5? Ongelmat saatiin vihdoin toistumaan meidänkin testiympäristöissämme, jonka johdosta julkaistiinkin tuo uusi ohjelmisto, jossa havaittuja EPG-ongelmia korjattiin.
Kunniamerkki
Itselläni jumi eilen (4.1) digiboxi Eurosport HD kanavalle. Yritin pienentää volumea digiboxista, jonka jälkeen digiboxi vaan tilttasi. Mitään muuta en tehnyt. Olin juuri laittanut digiboxin päälle. Ei auttanut kuin käydä repimässä virtajohto pois digiboxista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Itselläni jumi eilen (4.1) digiboxi Eurosport HD kanavalle. Yritin pienentää volumea digiboxista, jonka jälkeen digiboxi vaan tilttasi. Mitään muuta en tehnyt. Olin juuri laittanut digiboxin päälle. Ei auttanut kuin käydä repimässä virtajohto pois digiboxista.


Sisäisessä testissä on jo beta-firmware, jossa on tällaisia kaatumisbugeja korjattu, joten tämäkin ongelma tulee parantumaan.

Itselläni jumi eilen (4.1) digiboxi Eurosport HD kanavalle. Yritin pienentää volumea digiboxista, jonka jälkeen digiboxi vaan tilttasi. Mitään muuta en tehnyt. Olin juuri laittanut digiboxin päälle. Ei auttanut kuin käydä repimässä virtajohto pois digiboxista.
Samoin täällä


Itselläni jumi eilen (4.1) digiboxi Eurosport HD kanavalle. Yritin pienentää volumea digiboxista, jonka jälkeen digiboxi vaan tilttasi. Mitään muuta en tehnyt. Olin juuri laittanut digiboxin päälle. Ei auttanut kuin käydä repimässä virtajohto pois digiboxista.


Sisäisessä testissä on jo beta-firmware, jossa on tällaisia kaatumisbugeja korjattu, joten tämäkin ongelma tulee parantumaan.


Saitte sitten toistettua kaatumisongelman? Sellainen siis on olemassa.

Voisi peräti sanoa, että se ongelma on kovin yleinen, koska tein juuri soittokierroksena ja jokaisella ystävällä, jolla on tämä elisa Viihde, laite kaatuu vähintään kaksi kertaa viikossa.

Tuohon hyvitysongelmaasi on helpompikin ratkaisu. Elisa voi tarjota kaikille käyttäjille ilmaisen vuokrauskerran per viikko. Tuote on myyty eikä se toimi niin kuin on luvattu. Itsekin juuri myönsit kaatumisongelman. Se ei ole yhteinen ongelma, vaan tasan tarkkaan Elisan syytä ja Elisa on siitä vastuussa. Elisan tulee se myös hyvittää. Ilmainen vuokraus silloin tällöin toimisi varmasti palvelun promoamisena.

Itse en viitsi sitä palvelua ainakaan koittaa, koska laite voi kaatua kesken katselun ja lasku tulee silti, Elisan tuntien.

Jos korvausmenettelyehdotukseni ei kelpaa niin voisi vastata ihan rakentavasti, että mikä sitten on parempi ratkaisu ja jättää näsäviisastelut sikseen. Kiva, että teillä on nyt työn alla Beta-firmis. Sehän lämmittää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Itselläni jumi eilen (4.1) digiboxi Eurosport HD kanavalle. Yritin pienentää volumea digiboxista, jonka jälkeen digiboxi vaan tilttasi. Mitään muuta en tehnyt. Olin juuri laittanut digiboxin päälle. Ei auttanut kuin käydä repimässä virtajohto pois digiboxista.


Sisäisessä testissä on jo beta-firmware, jossa on tällaisia kaatumisbugeja korjattu, joten tämäkin ongelma tulee parantumaan.


Saitte sitten toistettua kaatumisongelman? Sellainen siis on olemassa.

Voisi peräti sanoa, että se ongelma on kovin yleinen, koska tein juuri soittokierroksena ja jokaisella ystävällä, jolla on tämä elisa Viihde, laite kaatuu vähintään kaksi kertaa viikossa.

Tuohon hyvitysongelmaasi on helpompikin ratkaisu. Elisa voi tarjota kaikille käyttäjille ilmaisen vuokrauskerran per viikko. Tuote on myyty eikä se toimi niin kuin on luvattu. Itsekin juuri myönsit kaatumisongelman. Se ei ole yhteinen ongelma, vaan tasan tarkkaan Elisan syytä ja Elisa on siitä vastuussa. Elisan tulee se myös hyvittää. Ilmainen vuokraus silloin tällöin toimisi varmasti palvelun promoamisena.

Itse en viitsi sitä palvelua ainakaan koittaa, koska laite voi kaatua kesken katselun ja lasku tulee silti, Elisan tuntien.

Jos korvausmenettelyehdotukseni ei kelpaa niin voisi vastata ihan rakentavasti, että mikä sitten on parempi ratkaisu ja jättää näsäviisastelut sikseen. Kiva, että teillä on nyt työn alla Beta-firmis. Sehän lämmittää.


Ei ongelman olemassaoloa ole missään vaiheessa kielletty, ongelman korjaaminen on vain tähän asti ollut haasteellista, koska sitä ei ole testiympäristöissä saatu toistettua. Tästä on käyty keskustelua myös mm. täällä:
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,424.0.html

Beta-firmware -kommentilla halusin vain viestittää, että ongelman eteen on jo tehty korjauksia ja ongelmaan saadaan parannusta pikapuoliin.

Kiitos palautteestasi, välitin sen eteenpäin.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Kiva, että teillä on nyt työn alla Beta-firmis. Sehän lämmittää.


Joo, onhan se aika syvältä että ensimmäisiä betafirmiksiä ei väkisin tuupata jokaiselle asiakkaalle. Sehän vasta lämmittäisikin mieltä kun testivaiheessa oleva softapäivitys laitettaisiin liikkeelle. Voinet arvata kuinka siinä kävisi.

Oikeasti, uutta firmistä selkeästi työstetään ja laitteen toimivuutta hiotaan. Olisiko parempi vain jättää koko asia sikseen? En ymmärrä tuota ajattelumallia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Kiva, että teillä on nyt työn alla Beta-firmis. Sehän lämmittää.


Joo, onhan se aika syvältä että ensimmäisiä betafirmiksiä ei väkisin tuupata jokaiselle asiakkaalle. Sehän vasta lämmittäisikin mieltä kun testivaiheessa oleva softapäivitys laitettaisiin liikkeelle. Voinet arvata kuinka siinä kävisi.

Oikeasti, uutta firmistä selkeästi työstetään ja laitteen toimivuutta hiotaan. Olisiko parempi vain jättää koko asia sikseen? En ymmärrä tuota ajattelumallia.


Eiköhän atonava tarkoittanut sitä, että lämmittää mieltä, että asialle ollaan jo tekemässä jotain, ei sitä, että beta-versiot pitäisi kaikille jakoon laittaa. Jos ei oltaisi vielä edes beta-vaiheessa, niin...
Ja joskushan nuo on jakoon sitten laitettava, ei aina voi 6 kk odotella ja vain labrassa testata, vaikka siellä ne perustestit tehdään.

Minua ainakin ilahduttaa näiden viestien perusteella, että Elisalla on halua kehittää toimivuutta ja vastailla meille jne. Tämä palsta on tosi hyvä!
En ainakaan minä jaksaisi soitella ½-1 tunnin jonotuksin johonkin aspaan ja kertoilla ja ihmetellä asiasta, josta aspan ihminen ei välttämättä paljoa tiedä tms. Enkä edes pelkkiä sähköposteja sinne lähettää. Tämä on parempi ja toimivampi tapa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Eiköhän atonava tarkoittanut sitä, että lämmittää mieltä, että asialle ollaan jo tekemässä jotain, ei sitä, että beta-versiot pitäisi kaikille jakoon laittaa. Jos ei oltaisi vielä edes beta-vaiheessa, niin...


Aika sarkastinen kieliasu kommentissa ainakin oli, joten uskallan epäillä. :)


Minua ainakin ilahduttaa näiden viestien perusteella, että Elisalla on halua kehittää toimivuutta ja vastailla meille jne. Tämä palsta on tosi hyvä!


Mukava kuulla, ettei täällä tehty tukityöskentely täysin hukkaan mene. 8)

Mitä toimivuuden kehittämiseen tulee, niin tottakai toimivuutta halutaan parantaa, teitä vartenhan näitä palveluja tehdään. Te käyttäjät olette avainasemassa palvelua kehitettäessä, joten kannattaa olla äänessä niistä asioista, joihin parannusta haluaa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki


Minua ainakin ilahduttaa näiden viestien perusteella, että Elisalla on halua kehittää toimivuutta ja vastailla meille jne. Tämä palsta on tosi hyvä!


Tästä olen täysin samaa mieltä. Olinkin alunperin yllättynyt että Elisa tarjoaa tällaista palvelua mutta eiköhän isotkin firmat jo ala huomaamaan että kuinka monella tavalla asiakaspalvelua voi hoitaa. Kiitos siitä Elisalle ja erityisesti palstalla pyörivälle porukalle. Asiakkaiden palveleminen ei ole mitään helpointa hommaa ja itsekin alalla työskennelleenä tiedän että kiitos silloin tällöin piristää päivää ja paljon.

Osallistu keskusteluun